Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
deerdance Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2012
Standard Intellectuell egendom och tankebrott. - 2012-02-10, 17:55

Ny här hej allihopa^^

Tänkte att vi kanske kunde skriva en motion att döpa om brott mot immaterialrätten till tankebrott, det är ett lättare svenskare ord som förstås bättre av gemene man. Dessutom så blir det då enklare att förstå var det gick fel när man bröt mot copyright, då ungdomar som det oftast är, inte alltid förstår vad det innebär. Det blir mycket enklare att lära ut i skolor etc om det går under ett enklare samlingsnamn, fördelarna är många.

Men allvarligt så skulle jag vilja att vi testade något sånt, det kanske öppnar lite ögon även om det inte skulle gå igenom.

Svara med citat
  (#2) Gammal
RUTROS Inte uppkopplad

RUTROSs avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #271759
Standard Sv: Intellectuell egendom och tankebrott. - 2012-02-11, 03:26

Du har utan tvekan en god poäng i detta. När man talar om immaterialrätt så tolkar många det som att man talar om en rättighet som kränkts, när det istället handlar om en rättslig hanteringsprocess som fastighetsrätt osv.

Det engelska copyright däremot anknyter till vad som är den naturliga rättigheten nämligen att kopiera, som ju är grund för människans utveckling.

Vi talar alltså om ett undantag från denna naturrätt. Budskapet borde vara att immaterialrätten är ett undantag inte en regel. Brott mot immaterialrätten är således ett brott mot ett undantag och inget annat.

Förslaget tankebrott har jag svårt att förstå, om du inte avser just feltolkningen ovan. Det finns ju ännu inget hinder att tänka och skapa (även om falkvinge förgäves försöker att få det till det vad gäller den enbart kommersiella patenträtten)

Det vore fantastiskt bra om vi kunde hitta på ett bättre mer belysande än immaterialrätten. Tills vidare tycker jag att vi skall slåss för "copyrighten" och därmed göra begreppet till ett piratbegrepp. Piratpartiet slåss för copyrighten eller hur?
Undantag skall vara välmotiverade och så små som möjligt.

Fd Partimedlem
Ett parti vars patentpolitik vill göra 40 000 av våra mest nyskapande utvecklingsingenjörer arbetslösa kan jag inte försvara även om resten är bra.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är