Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Robin Royal-Teaze Inte uppkopplad

Robin Royal-Teazes avatar

Reg.datum: Sep 2006
Standard RE: Stallman och mjukvara - 2006-10-21, 08:32

Citat:
John Nilsson (2006-Sep-21)

Konkret så skulle ett krav på publicerad källkod kunna implementeras som något konsumenträttsligt. /........../ Har du fått programmet så har du också rätt till källkoden.

Citat:
Roger Abrahamsson (2006-Sep-23)Att ha icke supportad programvara på nätet utan källkod är helt enkelt en nackdel för oss alla, då det kan orsaka stora problem med maskar, virus med mera.

Citat:
John Nilsson (2006-Oct-14)
Citat:
dbugger (2006-Oct-13)Utvecklare kan ha goda skäl att inte vilja släppa kod ibland. Det handlar inte bara om det extra arbetet och egoism, mina erfarenheter är att det sällan handlar om det. Istället är det lite av en integritetsfråga. Ett program är för utvecklaren väldigt personligt. I många projekt finns stor tidspress, och programmerare kan välja att använda väldigt fula lösningar för att spara tid.

Om man inte vågar visa sin kod för allmänheten så har man sannerligen ingen rätt att lura den på folk i kompilerad form heller. Det är lite som att säga att livsmedelstillverkare borde slippa innehållsdelklarationen för att de under tidspress tvingas ta till en del fulknep...

Jag är ingen programmerare så jag håller mig till det jag är bra på, att försöka hitta liknelser och linjer för liknelser o.d som går att använda för att få gemene man att förstå problematiken. När jag läser den här tråden så går mina tankar inte riktigt till livsmedelsbranschen (även om jag tyckte att den liknelsen också var bra) utan till så kallade blodgivare, vilka ju egentligen är blodsäljare eftersom de får betalt för det.

(Sure, det finns ett för de flesta övervägande ideellt motiv att lämna blod men låt oss bortse från det för ögonblicket eftersom ideella motiv inte kan lagstiftas fram eller bort).

Ordet blodgivare är en poetisk omskrivning för blodsäljare. Ur ekonomisk synpunkt är blod en vara som säljs till sjukvården som i sin tur säljer den vidare till sina patienter (Barn har visserligen kostnadsfri sjukvård, men den är ju i sin tur betald via skatter och avgifter och således också denna i sin tur en ekonomisk transaktion).

Inget sjukhus i Sverige skulle i dag drömma om att köpa blod utan att testa det, det vill säga att få tillgång till "säljarens källkod". Vad säljaren har för motiv, historik och personliga syften är egalt för den patient som sedan i sin tur köper eller "får" blodet vid en transfusion. Det är både ett samhällsintresse i stort och ett personligt intresse för patienten att den ursprungliga blodsäljaren är juridiskt tvingad att ge insyn i sin "källkod".

"It is amazing what you can accomplish if you do not care who gets the credit." HARRY TRUMAN - AMERIKANSK PRESIDENT

Svara med citat
  (#2) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #61148
Standard RE: Stallman och mjukvara - 2006-10-21, 17:18

För att komplicera det hela lite:

1. Vi vill att folk skall experimentera med programmering på egnen hand. Det är så man blir bra.

2. Publicerad källkod som är riktigt usel kan påverka dina chanser att få bra jobb i framtiden.

(å andra sidan

3. Källkod som publiceras kan granskas av likar, varpå deras synpunkter garanterat gör både koden och dess programmerar bättre. (ta en titt på mailinglistan för Linux utveckling))

Alltså vi vill ju inte tvinga människor att publicera sina hemma knåpade experiment bara för att de lagt ut en binär på sin hemsida. Det är nog inte en positiv utveckling.

Men någonstans går en gräns där konsumentintresset är större än den enskilde programmerans eventuella pinsamheter.

Det bäste vore ju om folk helt enkelt vägrade betala för program där de inte har tillgång till källkoden. Vi kommer väl dit så småning om, men innan vi är där så kan en del lagändringar i rätt riktning snabba upp saker och ting.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#3) Gammal
dbugger Inte uppkopplad

dbuggers avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #61156
Standard RE: Stallman och mjukvara - 2006-10-21, 18:50

För stora kommersiella program tror jag att det finns en nytta med att få ut källkoden (eller åtminstone delar av den). Hellre motivera än tvinga fortfarande dock.

Man kanske kan uppmuntra storföretagen att släppa sin kod på fler sätt än genom systematisk användning av program med öppen källkod i offentlig verksamhet? Om man bara kan definiera på ett tydligt sätt vad som räknas som stort och välanvänt program kan jag t.o.m. tänka mig kraftiga åtgärder, på gränsen till tvång, för att få ut koden.

------------------------------------------------------<br>
David Luotonen<br>
Lead / Jönköping<br>
david.luotonen@piratpartiet.se

Svara med citat
  (#4) Gammal

John Nilssons avatar

Länk: #61157
Standard RE: Stallman och mjukvara - 2006-10-21, 19:32

Citat:
dbugger (2006-Oct-21)Om man bara kan definiera på ett tydligt sätt vad som räknas som stort och välanvänt program kan jag t.o.m. tänka mig kraftiga åtgärder, på gränsen till tvång, för att få ut koden.

Tja. Du kan ju kategorisera program utefter kvalitétskraven. Typ livsupprätthållande system, kritiska styrsystem (kärnkraftverk, flygplan osv...), system som används för att hantera personuppgifter eller andra viktiga data ur en demokratisynpunkt

Och/eller efter interoperabilitetskrav som system som används för att kommunicera med viktiga samhällstjänster eller system som agerar infratstruktur för industrin, som t.ex. operativsystem för PC-datorer osv...

Svara med citat
  (#5) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #61583
Standard RE: Stallman och mjukvara - 2006-10-28, 21:33

Är det däremot inte rätt rimligt att ge människorna som ska konsumera den kompilerade produkten möjligheten att välja mellan kodtillgänglighet/icke-tillgänglighet?

Om koden i fråga tillhör någonting som konsumten kan ha intresse av att titta på, så är det rimligt att kunden också får tillgänglighet till den, speciellt om det gör så att kunden bättre kan anpassa varan för sig själv.

De mjukvaruprodukter som släpps lär väl inte vara så illa kodade att någon skulle känna det som en integritetskränkning att låta andra se den heller. De som tillverkar kommersiell kod fluffar väl oftast extra, för att riktar sig till kunder som kan betala för varan (samt för advokater om varan inte fungerar).

Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker för Piratpartiet 2009-2014.

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Svara med citat
  (#6) Gammal

John Nilssons avatar

Länk: #61584
Standard RE: Stallman och mjukvara - 2006-10-28, 22:45

Citat:
TeirdeZ (2006-Oct-28)De mjukvaruprodukter som släpps lär väl inte vara så illa kodade att någon skulle känna det som en integritetskränkning att låta andra se den heller.

Hehe, du har inte jobbat med programmering va? http://thedailywtf.com/

Svara med citat
  (#7) Gammal
Inkvisitor Inte uppkopplad

Inkvisitors avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #61735
Standard RE: Stallman och mjukvara - 2006-10-31, 13:13

Citat:
John Nilsson (2006-Oct-14)
Citat:
dbugger (2006-Oct-13)Utvecklare kan ha goda skäl att inte vilja släppa kod ibland. Det handlar inte bara om det extra arbetet och egoism, mina erfarenheter är att det sällan handlar om det. Istället är det lite av en integritetsfråga. Ett program är för utvecklaren väldigt personligt. I många projekt finns stor tidspress, och programmerare kan välja att använda väldigt fula lösningar för att spara tid.

Om man inte vågar visa sin kod för allmänheten så har man sannerligen ingen rätt att lura den på folk i kompilerad form heller. Det är lite som att säga att livsmedelstillverkare borde slippa innehållsdelklarationen för att de under tidspress tvingas ta till en del fulknep...

Det där handlar ju mer om skönhetsideal. Även mycket fula saker kan fungera. Det finns massor av mat som innehåller både genmodiferade grödor och spektakulära smakförhöjare. Men de flesta börjar nog inte klaga för än man ser biverkningarna. Man får vara bra paranoid om man tror att ens nästa arbetsgivare sitter och läser igenom gammal källkod. Då vill jag istället visa upp något nytt som ger intrycket av att man faktiskt lärt sig något...

Jag kan hålla med om att källkod ska släppas därför att någon har nytta av den. Poängen är ju att om man har tillgång till källkoden kan man täppa till säkerhetslukor eller fixa fel helt själv. Om man nu har resurserna till det. Därför tycker jag inte att argumentet håller full ut. Gammal källkod ska inte hemlighållas på grund av säkerhetsrisk. Oftast är det ett rörligt mål, och då är det bättre om man aktivt tillsammans försöker täppa till säkerhetshål.

Svara med citat
  (#8) Gammal
steelneck Inte uppkopplad

Länk: #70554
Standard RE: Stallman och mjukvara - 2007-03-24, 13:00

Ni har allihop glömt en viktig frihetsaspekt, som bara den allena är mycket viktig, och det är datorprogrammens alldelens unika särställning i upphovsrätten. Vad jag talar om är; För inga andra verk så utsträcks upphovsrätten till användande. För alla andra verk utom datorprogram så handlar upphovsrätten om en ensamrätt till publicering, tillgängliggörarande till almänhet osv., inte om hur exemplar som redan är i annans ägo används.

Bara en förändring på denna punkt, så att datorprogram jämställs med andra verk skulle innebära att väldigt mycket blir vunnet. Mycket i dessa EULAs som tar frihet från användare bygger just på att rättighetshavaren även har rätten över användandet. En förändring på denna punkt påverkar inte GPL alls, det påverkar inte heller personen i Christians exempel som valt att släppa sitt slutna program gratis. Det skulle fortfarande vara otillåtet att sprida kopior utan rättighetshavarens medgivande, men den som redan har en kopia kan då använda programmet utan restriktioner. Detta på samma sätt som att en matematiker som publicerar en bok om matematik inte har något att säga till om hur matematiken som boken avhandlar sedan används av läsaren. Denna aspekt om användandet är ju också mycket riktigt _en_ av de friheter som GPL är ämnat att säkerställa för de program som ges ut under GPL.

Svara med citat
  (#9) Gammal
epb Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #71480
Standard RE: Stallman och mjukvara - 2007-04-12, 21:19

http://rms2007.se/2007/04/11/hello-world/

"Free Software Foundation Europe och Göteborgs Universitet inbjuder till en föreläsning med Richard Stallman den 16e maj klockan 17.00 i Aulan på Göteborgs Universitet, Vasaparken, Göteborg. Richard Stallman kommer att prata om målet och filosofin bakom fri programvara och hur idéerna bakom fri programvara kan omfatta andra publicerade verk. Han kommer även att prata om och förklara vad Piratpartiet måste ändra i sitt program för att undvika att skada programvaruområdet."

Svara med citat
  (#10) Gammal

John Nilssons avatar

Länk: #71482
Standard RE: Stallman och mjukvara - 2007-04-12, 21:59

Ni som är där får gärna försöka reda ut hur han ställer sig till att baka in källkodsförmedlingstvånget i GPL i konsumenträtt eller annan lagstiftning. Alla andra delar av GPL blir mig veterligen överflödiga utan upphovsrätt eller patent, men har han en annan åsikt så vore det också intressnat.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Richard Stallman's interview Christian Engström PP i media 86 2008-01-26 01:41
Stallman: "Fly till den fria världen" Daniel Gustafsson PP i media 14 2007-05-21 00:20
Richard Stallman föreläser i Göteborg den 16 maj pv2b PP i media 3 2007-04-29 23:09
Interview: Richard Stallman John Nilsson PP i media 0 2007-02-06 17:42
Lessig, Stallman on 'Open Source' DRM John Nilsson PP i media 5 2006-04-18 09:06