Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
doh Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2009
Standard Dubbelt partimedlemskap? - 2009-11-21, 09:18

Tillåter PP dubbelt partimedlemskap för de som kandiderar till riksdagen?

Vad jag ser i stadgarna så verkar det inte vara förbjudet i alla fall.
Att kandidater har personliga åsikter är ju helt naturligt, men att vara med i flera partier samtidigt låter som det kan leda till intressekonflikter och otydlighet.
Varför jag frågar är att jag läste detta i tråden om Ken Swedenborgs kandidatur http://forum.piratpartiet.se/Topic182862-536-1.aspx

Citat:
Folkkampanjen för sjukvården, vars partiordförande jag är,
erbjuder samverkan i nästa val till andra demokratiska småpartier. Därför har jag på uppdrag också lagt en motion med förslag om mera formell valsamverkan i riksdagsvalet till Piratpartiets årsmöte. Motionen kommer att behandlas på medlemsmötet 2010 enligt uppgift från Rick Falkvinge. Info om dena motion finns på andra platser på Piratpartiets forum, särskilt på delen som omfattar debatt med styrelsen. Motionsbehandlingen innebär möjlighet till omprövning av tidigare ställnigstagande från riksstyrelsen om mer formell valsamverkan.Realistiskt sett behöver nödvändigt ömsesidigt förtroende först byggas.

Vi tror inte på att demokratin mår bra av, att vi mindre partier ofta slår ut varandra mot procentspärrarna. Piratpartiets riksordförande uppmanade personligen i ett brev mig att som även medlem i Piratpartiet nominera mig själv. Vi ville ta vara på chansen till ett informellt samarbete mellan ett aktivt sjukvårdsparti och Piratpartiet och därför ställde jag upp. Kan det gemensamma arbetet mellan vissa sjukvårdspartier som vårt och Piratpartiet för ökade mänskliga rättigheter få en fortsättning? Frågan är upp till Piratpartiets medlemmar att bedöma i riksprovvalet.

-Väljarna ska annars i valet bedöma insatserna från den landstingsmajoritet i Dalarnas landstingsfullmäktige, som Folkkampanjen för sjukvården ingår i. Motsvarande gäller förstås för Ludvika kommunfullmäktige där vi också är representerade.I landstings- och kommunvalet avser vårt parti att ställa upp med egna valsedlar, gärna i valsamverkan, och gärna även med oberoende kandidater. Min medverkan i Piratpartiets provval avser alltså ENDAST riksdagsvalsedlarna efter att samråd skett med Folkkampanjen för sjukvårdens partistyrelse. Grunden för detta är att vi tillåter dubbelt partimedlemskap.
Hoppas informationen ovan kan klargöra det politiska läget!

Vänligen
Ken Swedenborg (ffs)(pp)
Kandidat till riksdagsvalsedeln
info@folkkampanjen.org

Virtue is its own punishment...

Svara med citat
  (#2) Gammal
Macco Inte uppkopplad

Maccos avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #182255
Standard RE: Dubbelt partimedlemskap? - 2009-11-21, 09:52

självklart så skall man inte ha dubbelt partimedlemskap! Det vore som att man hade medlemskap i S och sedan har man det i M, det går ju inte....

Fd. PiratPartist
Avgång: Jag kan inte stödja ett parti som inte är för skyddad integritet genom sekretess. Stöder man inte grova brottslingar som sprider sekretessmaterial så skall man inte rösta på dem.
"Life is eternal for you, When you pass the gate of Hel, come to the end of the row, The Beast and the God conjoined"

Svara med citat
  (#3) Gammal
J. C. Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2008

Länk: #182338
Standard RE: Dubbelt partimedlemskap? - 2009-11-21, 13:44

Som ett parti som väljer att lägga fokus inom ett specifikt område tycker jag det skulle vara omoraliskt att inte tillåta medlemmar att engagera sig i andra partier för att driva hjärtefrågor utanför informationspolitiken.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Marcus Borg Inte uppkopplad

Marcus Borgs avatar

Reg.datum: Oct 2009

Länk: #182356
Standard RE: Dubbelt partimedlemskap? - 2009-11-21, 15:24

Då medlemskap i vissa partiet inte redovisas offentligt tycker jag att man ska få ha dubbelt partimedlemskap. Om man utestänger en person som har dubbelt medlemskap kan det finnas många personer som även de har dubbelt medlemskap men lyckats hålla det hemligt. Måste i så fall vara lika för alla. Men att vara medlem i två riksdagspartiet samtidigt kanske skulle vara litet väl mycket? Kanske en fråga att fundera på.

Svara med citat
  (#5) Gammal
doh Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #182410
Standard RE: Dubbelt partimedlemskap? - 2009-11-21, 19:13

Intressanta synpunkter.

Jag funderade mest på frågan om PPs vågmästarställning som kan komma ikläm om man måste rösta på PP linje i en viss fråga,
om detta går helt emot ståndpunkterna för det andra partiet man är med i. Fast är man invald för PP räkning kan man ju inte
driva det andra partiets frågor, det vore ju konstigt.

Virtue is its own punishment...

Svara med citat
  (#6) Gammal
GöranH Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2009

Länk: #182732
Standard RE: Dubbelt partimedlemskap? - 2009-11-23, 09:37

Det är kanske onödigt att fundera allför mycket kring den frågan nu. Vi måste nog först se till att vinna och inte försvinna i valet 2010.
Så koncentrera ansträngningar på ett vinnande koncept!

Göran H

Svara med citat
  (#7) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #182747
Standard RE: Dubbelt partimedlemskap? - 2009-11-23, 11:39

Piratpartiet Västmanland tänker sig ställa upp i Landstingsvalet - vilket då betyder att det ställer upp emot Sjukvårdspartiet Västmanland(som idag har 4 platser i landstingsfullmäktige).

Krock - javisst!

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #183397
Standard RE: Dubbelt partimedlemskap? - 2009-11-26, 14:09

Citat:
Tillåter PP dubbelt partimedlemskap för de som kandiderar till riksdagen?
Ja. Vårt krav för att ställa upp i primärvalet är att du är partimedlem hos oss och valbar, och vi har inget krav på att våra medlemmar inte får vara medlemmar någon annanstans. Om du blir vald på vår valsedel är du piratledamot oavsett om du samtidigt är med i miljöpartiet eller rojalistiska föreningen.

(Miljöpartiet är för övrigt det enda andra parti som tillåter dubbelt medlemsskap, så vitt jag vet.)

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#9) Gammal
piratcensur Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2009

Länk: #183400
Standard RE: Dubbelt partimedlemskap? - 2009-11-26, 14:16

Citat:
Mårten Fjällström (2009-Nov-26)Ja. Vårt krav för att ställa upp i primärvalet är att du är partimedlem hos oss och valbar,
När skall en icke-svensk-medborgare över 18 år bli valbar?
Är det vid tillfället då partiet beställer valsedlarna eller tidigare än så?

Svara med citat
  (#10) Gammal
of_darkness Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #183405
Standard RE: Dubbelt partimedlemskap? - 2009-11-26, 14:34

Citat:
piratcensur (2009-Nov-26)
Citat:
Mårten Fjällström (2009-Nov-26)Ja. Vårt krav för att ställa upp i primärvalet är att du är partimedlem hos oss och valbar,
När skall en icke-svensk-medborgare över 18 år bli valbar?
Är det vid tillfället då partiet beställer valsedlarna eller tidigare än så?
Citat:
Den som vill bli vald till riksdagsledamot måste få rösta i riksdagsvalet och dessutom vara nominerad av ett politiskt parti.
Citat:
Rösträtt i riksdagsval har svenska medborgare som fyllt 18 år senast på valdagen och som är eller någon gång varit folkbokförda i Sverige.
http://riksdagen.se/templates/R_Page____1532.aspx
De är föga mening för dem att kandidera då det icke kan bli invalda i riksdagen.

Kontakt (e-post föredras):robert.nyberg@piratpartiet.se
Tel och sms:0763082850

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Dubbelt radavstånd vid citat megaman Forumgruppen/teknisk support 6 2009-11-06 14:21
"Dubbelt så många förtidsröstar" - SR Biprodukt PP i media 1 2009-05-27 05:43
Partimedlemskap? NineK Övrig diskussion 4 2008-04-07 20:23
Licenser dubbelt så dyrt i Sverige Joakim Holgersson PP i media 2 2007-04-03 20:54
partimedlemskap - forumkonto Garmsson Forumgruppen/teknisk support 7 2007-03-23 22:24