Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Johannes Westlund Inte uppkopplad

Reg.datum: Sep 2015
Standard Ogillande av C01 [besvarad] - 2015-10-22, 23:31

Jag vill väcka frågan om ett ogillande av motion C01. Motionen var från början hafsigt skriven och ogenomtänkt. Efter mycket diskussion drogs hela ursprungsyrkandet tillbaka och motionären formulerade om sig helt och kom med ett nytt yrkande ganska kort inpå att tiden för att lägga yrkanden gick ut. Detta yrkande var direkt felaktigt ställt. Därmed har inte förutsättningar för diskussion och möjlighet att lägga yrkanden och motyrkanden till det som nu ska upp till beslut funnits. Jag anser därför att det inte är rimligt att mötet tar ställning till motionen alls. Därför vill jag att medlemsmötet beslutar att avvisa motion C01.

(#2) Gammal
Andreas Bjärnemalm Inte uppkopplad

Andreas Bjärnemalms avatar

Reg.datum: Jan 2009

Länk: #295643
Standard Sv: Ogillande av C01 - 2015-10-23, 08:52

Citat:
Ursprungligen postat av Johannes Westlund Visa inlägg
Jag vill väcka frågan om ett ogillande av motion C01. Motionen var från början hafsigt skriven och ogenomtänkt. Efter mycket diskussion drogs hela ursprungsyrkandet tillbaka och motionären formulerade om sig helt och kom med ett nytt yrkande ganska kort inpå att tiden för att lägga yrkanden gick ut. Detta yrkande var direkt felaktigt ställt. Därmed har inte förutsättningar för diskussion och möjlighet att lägga yrkanden och motyrkanden till det som nu ska upp till beslut funnits. Jag anser därför att det inte är rimligt att mötet tar ställning till motionen alls. Därför vill jag att medlemsmötet beslutar att avvisa motion C01.
Motionen är inkommen, och yrkande lagt. Jag anser inte att mötespresidiet ska ta ett beslut i motionen åt mötet. Är det så att mötet anser det vara en dålig motion kommer motionen avslås, anser mötet det vara en bra motion som mötet vill bifalla kommer mötet att bifalla den. Beslutet bör ligga hos mötet. Motionen bör alltså inte fintas bort genom en ordningsfråga, det är inte ärligt mot vare sig motionären eller mötet.

(#3) Gammal

Länk: #295644
Standard Sv: Ogillande av C01 - 2015-10-23, 13:55

Jag tycker inte det har funnits förutsättningar för en rimlig beredning av frågan. Det helt nya yrkandet inkom så pass tight inpå beredningsfasens avslut, och var fortsatt tekniskt felställt. Det har inte funnits några rimliga möjligheter för mötet att hantera och diskutera igenom föreslagna att-satser samt lägga motförslag och tillägg. Det har alltså inte funnits rimlig möjlighet att bereda ärendet utifrån dels hur ärendet ser ut nu och dels utifrån motionärens intentioner om den saken (som förlorades i de tekniska lösningarna).

Därmed anser jag att det är omöjligt att anse att det är möjligt att fatta ett beslut i ärendet, och därför tar jag upp frågan. Man bör beakta vad denna principdiskussion har för implikationer. Är det rimligt att godkänna ett förfarande från motionärs sida som aktivt minimerar mötets förutsättningar att bereda frågor som ska gå till beslut genom att första motionen läggs som ett hafsverk? Andreas Bjärnemalm tycker att jag försöker finta bort ett ärende med en ordningsfråga, men rent principiellt tycker jag snarare det är motionärens agerande som öppnar upp för anklagelser om att finta.

(#4) Gammal

Länk: #295645
Standard Sv: Ogillande av C01 - 2015-10-23, 14:03

Jag tycker också betydelsen av de olika möjliga hanteringarna bör belysas.

Om frågan avvisas är det samma sak som att mötet signalerar till motionären att motionen och beredningsförfarandet inte höll måttet på ett formellt plan. Om frågan däremot tas upp till beslut och avslås, vilket med all sannolikhet är det som kommer ske, så signalerar mötet till motionären att yrkandena i sak inte har stöd, trots att många i det här läget kommer rösta emot främst för att motionen och beredningen blev väldigt hafsig.

Jag själv tror inte att en vidare bearbetning av förslag på samma tema kommer att fungera bättre med min uppfattning om hur partiets ska fungera. Därför skulle jag personligen tjäna på att frågan togs upp nu och avslogs. Men jag tycker inte ett sådant förfarande leder till att rätt signaler sänds till motionären. Jag menar att det är mer rättvist och rimligt att sända signalen att motionen haft formella problem, och inbjuda en omarbetning till nästa möte, än att avslå sakfrågorna.

(#5) Gammal
troed Inte uppkopplad

troeds avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #295646
Standard Sv: Ogillande av C01 - 2015-10-23, 14:12

Citat:
Ursprungligen postat av Johannes Westlund Visa inlägg
Men jag tycker inte ett sådant förfarande leder till att rätt signaler sänds till motionären. Jag menar att det är mer rättvist och rimligt att sända signalen att motionen haft formella problem, och inbjuda en omarbetning till nästa möte, än att avslå sakfrågorna.
Motionären läser sannolikt kommentarerna till varför folk gör tummen ner. Tydligare än så kan ingen signal göras.

(#6) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010

Länk: #295647
Standard Sv: Ogillande av C01 - 2015-10-23, 17:47

Motionen var inlämnad i tid. Det yrkande som nu ligger lades innan sista tillfälle att lägga yrkanden. Huruvida yrkandet kan anses vara bra eller dåligt ska inte påverka om presidiet ställer det under proposition eller ej, utan vad medlemmarna anser om den saken påverkar förhoppningsvis hur medlemmarna röstar om yrkandet. Presidiet avser därför ställa yrkandet i den form det lämnats in på mötet under proposition, vilket - trots vad motionären skriver i inlägg - är ett sammanhålllet yrkande. Presidiet anser därmed ordningsfrågan besvarad.

Stängt ämne
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är