Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Valberedning: Johan Gaunitz - 2015-10-03, 22:11

Johan Gaunitz

Kandiderar till Ledamot i valberedningen till och med 2016-12-31 (fyllnadsval) och Ledamot i valberedningen till och med 2017-12-31.

Ålder: 64
Bostadsort: Danmark
Senaste resor: Frankrike/Spanien augusti-oktober 2015, Turkiet våren 2015, Hongkong/Taiwan/Macao/Filippinerna november 2014-januari 2015
3:e kvartalets mest speciella rätt: Aligot, med rödvin till...

Svara med citat
  (#2) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #295446
Standard Sv: Kandidat, Valberedning: Johan Gaunitz - 2015-10-18, 10:24

Jag ställer nu samma frågor till alla oss som kandiderar till valberedningen:
  1. Hur ser du på valberedningens roll i partiet? Vad är dess viktigaste uppgift?
  2. Hur ser ditt kontaktnät ut i partiet? I vilka grupper (geografiskt, åldersmässigt, yrkesmässigt, åsiktsmässigt ...) är det starkast?
  3. Har du tidigare erfarenhet av valberedningsarbete?

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
  (#3) Gammal
Junijohan Inte uppkopplad

Junijohans avatar

Reg.datum: Nov 2013

Länk: #295591
Standard Sv: Kandidat, Valberedning: Johan Gaunitz - 2015-10-20, 11:40

1 Valberedning
a) Valberedningens roll ?
Svar: Det kan kanske verka rätt uppenbart för några, men skall det konkretiseras kan kunne svaret vara:

Undersökning:
Kolla med styrelsen (+ andra funktionärer) för grundläggande fakta, synpunkter och förslag. Härunder framtidsplaner, kommande ändringar etc. som ev. betyderl nya behov - eller som på annat sätt kan påverka.
Analys:
Fastställa utgångsläget. Vilka avgår och vilka sitter kvar? Vilka kandiderar igen? Vilka håller inte måttet längre eller har suttit "för länge"?
Vilka poster och funktioner som blir vakanta.
Fastställa kravprofiler:
Vilka funktionärer kommer att behövas och vilka egenskaper/kompetenser behöver de såväl som individer och som grupp?
Inhämta förslag på lämpliga kandidater från medlemmarna och föreslå egna kandidater.
Kolla kandidater:
Lista alla föreslagna kandidater. Dubbelkolla att alla verkligen kandiderar. Intervjua kandidaterna om nödvändigt.
Analysera kandidaternas styrkor och svagheter och jämför med kravprofilerna.
Välj ut de mest lämpliga:
Se till att det samlade förslaget är välbalanserat. Skriftlig motivativering för var och en av de föreslagna.

b) Viktigaste uppgift ?
Det kan bli lite konstlat att svara på den viktigaste uppgiften för valberedningen, men jag vill säga:
i. Valberedningen generellt
Tillse att förslaget till sammansättningen - samlat sett - blir välbalanserat och optimalt.
ii. Egen insats
Lyssna, fundera och borra lite djupare i ovannämnda (under roll) för att främja den, efter min mening, viktigasta uppgiften.

2) Kontaktnät
Svagt eller närmast obefintligt, men det betyder samtidigt att jag varken har några känslomässiga bindningar som kan påverka min evidens och urskiljningsförmåga på ett olämpligt eller opassande sätt...

3) Tidigare erfarenhet
Ja

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Henrik Brändén

Svara med citat
  (#4) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #295619
Standard Sv: Kandidat, Valberedning: Johan Gaunitz - 2015-10-21, 10:09

Citat:
Ursprungligen postat av Junijohan Visa inlägg
3) Tidigare erfarenhet
Ja
Kan du beskriva dina tidigare erfarenheter?

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Junijohan

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#5) Gammal

Junijohans avatar

Länk: #295648
Standard Sv: Kandidat, Valberedning: Johan Gaunitz - 2015-10-24, 16:26

Jag har erfarenhet från valberedningsarbete på olika nivåer och i flera från varandra skilda sammanhang.
I fackföreningssammanhang (olika fackföreningar i perioden ) har jag fått förmånen att deltaga - också lokalt - och tidigare har jag också arbetat med valberedningsfrågor i ett politiskt ungdomsförbund.
Har dessutom fungerat som valberedning i både statsgodkända frivilligorganisationer ( regionalt nivå ) , föreningar och vid kongresser.

Generellt sett har jag kanske primärt lättare att se vilken sammansättning man skall ha, eller borde ha, i beslutande organ för att få en optimal effekt än att endast hänga fast i konkreta enkelstående förslag utifrån devisen att det är helheten ( teamet ) som är mere avgörande - i vart fall på längre sikt...

Svara med citat
  (#6) Gammal
joe2me Inte uppkopplad

joe2mes avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #295663
Standard Sv: Kandidat, Valberedning: Johan Gaunitz - 2015-10-26, 21:40

Hur aktiv har du varit inom Piratpartiet (eller mer specifikt hur väl kan du Piratpartiets politik)?

Att sakna känslomässiga bindningar till kandidaterna kan definitivt vara en fördel men kräver mer av dig att förstå piratpartiet som organisation och vilka egenskaper som kan vara fördelaktiga.

-----------
Twitter: @collentine
Blog: http://blog.collentine.com
http://piratetimes.net
  Skicka ett meddelande via Skype™ till joe2me  
Svara med citat
  (#7) Gammal

Junijohans avatar

Länk: #295674
Standard Sv: Kandidat, Valberedning: Johan Gaunitz - 2015-10-29, 13:41

Ja, valberedningsarbejde är ju inte det lättaste - inte om man skall göre ett ordentligt job iaf ! Vill hänvisa till något som skrevs för drygt två år sedan, men som fortfarande är aktuellt: http://valberedningen.piratpartiet.s...edningsarbete/

För att undgå missförstånd och felförtolkningar så har jag aldrig sagt, och menar naturligtvis heller inte, att alla medlemmar i t ex en valberedning skall vara stöpta i samma form. Den är heller inte nödvändigt, eller ens önskvärt att alla i valberedningen skall vara ( eller ens tro sig vara ) obundna av de presumtiva kandidaterna man skall kika på. Tvärtemot är det, efter min mening och erfarenhet, positivt om det är några i valberedningen som bränner för en viss kandidat/fråga och vederbörande kan ju också vara "känslomässigt bunden" till personen som föreslås. Det avgörande är om det finns olika infallsvinklar i en valberedning så man inte slentrianmässigt, och utan diskussion/meningsutbyte, bara hasplar fram några kandidater.
Valberedningen skall, tycker jag, vara ett forum där man kan föra fram olika förslag för det ändamål att till slut komma med ett bra förslag som är genomtänkt från alla synsvinklar. Det kräver lite arbete från valberedningens sida, men "slutet gott, allting gott" hoppas jag det blir möjlighet till att påstå när arbetet är klart....

Svara med citat
  (#8) Gammal
anderserk Inte uppkopplad

anderserks avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #295833
Standard Sv: Kandidat, Valberedning: Johan Gaunitz - 2015-11-04, 13:18

Hur ser du på ditt uppdrag i valberedningen, hur vill du jobba?

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Stoppa storebror - bygg det äkta kunskaps- och upplevelsesamhället! Och gör om EU (www.eukritik.se)
  Skicka ett meddelande via Skype™ till anderserk  
Svara med citat
  (#9) Gammal
anderserk Inte uppkopplad

anderserks avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #295834
Standard Sv: Kandidat, Valberedning: Johan Gaunitz - 2015-11-04, 13:29

Ursäkta att jag slängde ner frågan utan att ha läst dina tidigare svar, det har jag gjort nu. Jag kan precisera med några saker jag brukar fundera på - vad tänker du om att man presenterar alla kandidater likvärdigt, innan ni gör ert urval? Att man gräver i politiska grundsyner lika väl som CV-artade meritlistor?

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Stoppa storebror - bygg det äkta kunskaps- och upplevelsesamhället! Och gör om EU (www.eukritik.se)
  Skicka ett meddelande via Skype™ till anderserk  
Svara med citat
  (#10) Gammal

Junijohans avatar

Länk: #295836
Standard Sv: Kandidat, Valberedning: Johan Gaunitz - 2015-11-04, 19:37

Min grundsyn är att man skall presentera alla likvärdigt - oansett om ma är garvad og kanske med plats i Riksdag o/e EU-parlament eller är en ren gröngöling !!
Status må aldrig vara avgörande för att klassificera någon som lämplig eller ej !!!

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är