Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Guest

Standard Den avgörande frågan... - 2006-08-25, 00:50

Vad händer om Piratpartiet förlorar valet?

Är ni en one-shot?

Om ni får ett riktigt uruselt valresultat, kommer ni vara lika entusiastiska nästa val?

Om svaret på sista frågan är ett övertygande Ja så har ni min röst.

Svara med citat
  (#2) Gammal
larsl Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #48513
Standard RE: Den avgörande frågan... - 2006-08-25, 01:12

Oavsett hur det går i valet i år så kommer EU-parlamentsvalet 2009 att vara minst like viktigt - många av besluten inom våra områden (upphovsrätt, patent, personlig integritet vs övervakning) tas som direktiv på EU-nivå som Sverige sedan bara har att implementera eller böta för. Så jag tror du kan räkna med en minst lika hård satsning från piratpartiet om tre år.

Och om vi inte kommer in i riksdagen i år så tror jag att de flesta som är aktiva nu kommer att vara lika motiverade 2010, såvida inte upphovsrätten reformeras innan dess, patenten avskaffas och övervakningssamhället nedrustar sig själv - i ett perfekt samhälle skulle ju inte piratpartiet behövas.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #48514
Standard RE: Den avgörande frågan... - 2006-08-25, 01:13

Citat:
Anonymous (2006-Aug-25)Vad händer om Piratpartiet förlorar valet?

Är ni en one-shot?

Om ni får ett riktigt uruselt valresultat, kommer ni vara lika entusiastiska nästa val?

Om svaret på sista frågan är ett övertygande Ja så har ni min röst.

Den här snöbollen har bara börjat rulla. Vi har 8000 medlemmar i Sverige och har redan spritt oss till 12 andra länder.

Det här är bara början. Helt oavsett vad som händer den 17 september, så är det här bara början.

Svara med citat
  (#4) Gammal
leafylove Inte uppkopplad

leafyloves avatar

Länk: #48528
Standard RE: Den avgörande frågan... - 2006-08-25, 08:06

Citat:
Rick Falkvinge (2006-Aug-25)
Den här snöbollen har bara börjat rulla.
haha det lät roligt.

Klart att piratpartiet kommer fortsätta att slåss för sina saker även om det inte går så bra i valet.
själv så tror jag att vi kommer segla in i riksdan med fullt segel och fullt med pirater som ska fnätta gammlingarna på näsan och visa hur sjukt detta samhälle håller på att bli. bara min tanke... såjag tycker du ska rösta på oss

____________________________________<BR><A href="mailto:daniel.lofstedt@piratpartiet.se">daniel.lofstedt@piratpartiet.se</A><BR>Kontaktperson för Tingsryd Kommuns Pirater
  Skicka ett meddelande via MSN till leafylove  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Guest

Länk: #48545
Standard RE: Den avgörande frågan... - 2006-08-25, 10:30

Jag har en annan fråga, vad har ni mer för åsikter eller kör ni bara på detta med privatliv och integritet för oss små? Riktar ni er bara mot denna fråga eller?

Vilken skillnad skulle ni verkligen kunna göra? Min röst är osäker men jag har fortfarande inte hittat något övertygande i erat program förutom det faktum att ni vill avskaffa copyright?

Svara med citat
  (#6) Gammal
Guest

Länk: #48556
Standard RE: Den avgörande frågan... - 2006-08-25, 11:54

Citat:
Anonymous (2006-Aug-25)Jag har en annan fråga, vad har ni mer för åsikter eller kör ni bara på detta med privatliv och integritet för oss små? Riktar ni er bara mot denna fråga eller?

Vilken skillnad skulle ni verkligen kunna göra? Min röst är osäker men jag har fortfarande inte hittat något övertygande i erat program förutom det faktum att ni vill avskaffa copyright?

Jag tycker att du ska rösta på Piratpartiet om du tycker att någon av frågorna nedan är så viktig att den måste prioriteras över din möjlighet att påverka en seger för alliansen eller S+MP+V:

1. stoppa den tilltagande övervakningen. Se t.ex. http://forum.piratpartiet.se/Attachment582.aspx

2. rätten att kunna dela med dig av kultur

3. stoppa kreativitetsdödande patent.

Själv känner jag starkt för alla tre, men skulle utan tvivel rösta på Piratpartiet även om det bara gällde någon av dessa punkter.

Från början var jag mest intresserad av nr 3 (var väldigt irriterad på de löjliga mjukvarupatenten).

Sedan läste jag Per Ströms http://stoppa-storebror.se/ och började prioritera punkt 1.

Slutligen har jag alltid tyckt att både upp- och nedladdning ska vara tillåtet + att jag tycker att det är ett hån mot kulturarvet att man ska få ha kvar upphovsrätten till ett verk efter sin död. Själv tycker jag att allt över 20 års upphovsrätt känns som väldigt förlegat i dagens snabba samhälle.

Jag har också märkt att övriga politiker har en tendens att köra på utan att tänka. Det bästa sättet är då att säga ifrån ordentligt, som t.ex. MP gjorde en gång i tiden, så att de hamnar på rätt väg igen!

Svara med citat
  (#7) Gammal
Guest

Länk: #48559
Standard RE: Den avgörande frågan... - 2006-08-25, 12:03

Jag vill tillägga att jag ser Piratpartiet som ett viktigt partie även på lång sikt.

Det känns som om alla dessa frågor kommer att behöva bevakning en lång tid framöver.

Som det är i dag har företagen pengarna och orken att utöva lobbying. Om Piratpartiet kan vara en motpol till dessa så kan nog utvecklingen vändas, men det kommer att ta lång tid.

Förhoppningsvis kan man dock legalisera fildelning och minska övervakningen redan i höst.

Svara med citat
  (#8) Gammal
larsl Inte uppkopplad

Länk: #48563
Standard RE: Den avgörande frågan... - 2006-08-25, 12:16

Citat:
Anonymous (2006-Aug-25)Jag har en annan fråga, vad har ni mer för åsikter eller kör ni bara på detta med privatliv och integritet för oss små? Riktar ni er bara mot denna fråga eller?

Principprogrammet är här: http://www2.piratpartiet.se/principer

Det är de frågorna vi vill driva, och inga andra. Se den här länken för hur vi planerar att göra det: http://www2.piratpartiet.se/vagmastarstallning

Valmanifest med mer detaljerade praktiska åtgärder kommer på måndag.

Svara med citat
  (#9) Gammal
Guest

Länk: #48565
Standard RE: Den avgörande frågan... - 2006-08-25, 12:20

Personligen så har jag under relativt lång tid stått vid sidan av och sett hur samhällsutvecklingen går käpprätt åt helsicke inom de frågor som Piratpartiet tar upp. När jag fick upp ögonen för att det verkligen fanns ett parti som drev dessa frågor (PP) så var det för mig ingen tvekan om att bli medlem. Det har alltså mest handlat om att jag sedan länge haft åsikter och förfasat mig över saker som nu ett parti äntligen tar upp till ytan och driver politiskt. Mitt engagemang skulle finnas oavsett PP men partiet gör det möjligt att kanalisera ut frustrationen till något kreativt och som förhoppningsvis ger resultat politiskt, demokratisk och för samhället bästa.

Efter att ha hängt här ett tag så tycker jag mig ha upplevt att det finns rätt många med liknande bakgrund och erfarenheter varför engagemang efter valet inte kommer saknas. Jag jämför tiden fram till valet (eller tills vi verkligen kommer in i Riksdagen) med hur det kan vara när man ska bli förälder. Väldigt många tänker bara fram till förlossningen...men vi som är föräldrar vet att det är först då allvaret börjar. Så är det med Piratpartiet också. Många brinner nu inför valet men det är efter vi har kommit in i Riksdagen vi verkligen måste brinna och kommer att brinna.

Någon annan utväg finns inte eftersom de etablerade partierna har skött våra frågor uselt!

Svara med citat
  (#10) Gammal
Jonas Lihnell Inte uppkopplad

Länk: #48765
Standard RE: Den avgörande frågan... - 2006-08-26, 08:01

Med eller utan PP skulle jag brinna av hat mot det sätt EU "harmoniserar" lagar om övervakning och patent i sina medlemsländer. Dem aktivt tvingar på länder åsikter länder inte själva vill ha med hot om dryga böter om man inte gör som dem vill. Dessutom är deras "omröstningar" inte direkt demokratiska och många beslut görs bakom stängda dörrar trots att allmänheten står utanför med plakat och avskyr dem! (&lt;- se mjukvarupatentsfrågan)

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
”EU-valet avgörande för Piratpartiets tillväxt” Davisx3m PP i media 0 2009-07-14 14:43
Den viktigaste frågan i EU är frågan om lika lön för lika arbete. Kristofer Pettersson Djävulens Advokat 2 2009-05-30 01:06
Vad är det frågan om? Avslappnad Relakks 1 2007-03-19 22:57
Frågan om upphovsrätt exodus Förslag till partiet (STÄNGD) 0 2006-01-10 18:04