Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Guest

Standard RE: Vill ni verkligen att nån annan ska kunna ta nåt jag gjort och sälja det? - 2006-08-30, 21:49

Citat:
pmanlig (2006-Aug-30)

Jag tror att vi blandar äpplen och päron här. Du ser ju skivor som ett självändamål, och inte bara som ett sätt för artisten att tjäna pengar.

Nej där har du missuppfattat mig. Jag ser inspelad musik som en egen konstform som inte kan ersättas av livemusik utan att förlora något av sitt värde. Där är vi förmodligen överens. Hur den inspelade musiken är kodad och vilket medium den lagras på är sekundärt.

Citat:
pmanlig (2006-Aug-30)

När det gäller artistens förmåga att tjäna pengar tycker jag jämförelsen med idrott är rätt så träffande. Idrottsmän släpper helt enkelt inte skivor, men de kan tjäna pengar ändå. Musiker skulle troligen kunna använda andra affärsmodeller de också.

Jag har iofs inte funderat på liknelsen själv innan jag läste inlägget så jag kanske har missat nån poäng där. Men jag tror fortfarande att idrott är en färskvara på ett sätt som musik inte är. Eller kan du komma på en affärsmodell som går ut på att man paketerar idrottsprestationer och lagrar och distribuerar dem för senare konsumption utan att en stor del av värdet går förlorat? Jag kan det ialla fall inte.

Och det är väl just värdeförändringen över tid hos produkten som avgör i vilken grad upphovsrätten är relevant?

Tekniska lösningar, litteratur och musik har lång hållbarhet och därför har det immateriella skyddet stor inverkan på hur intäkterna fördelas.

Idrottsprestationer har kort hållbarhet, så där har upphovsrätten mindre betydelse.

Citat:
pmanlig (2006-Aug-30)

Om tillräckligt många vill betala, då kommer det att gå att släppa skivor. Fildelning är liksom inte ett alternativ om det man vill göra är att stödja en artist. Om inte, då är det inte värt att ha kvar, helt enkelt.
Jag tror inte att vi ska ta för givet att bara för att det finns en efterfrågan på något så är det ekonomiskt lönsamt att tillhandahålla detta. Jag tror t ex att efterfrågan på ett renare östersjön är väldigt stor men vem tjänar pengar på att tillhandahålla produkten? Vem kan omvandla den efterfrågan till en fungerande affärsmodell? Kanske en långsökt liknelse, men jag ser det inte som en omöjlighet att vi, om vi avskaffar upphovsrätten på musik, hamnar i en situation där det finns en stor efterfrågan på högkvalitativ musik, men ingen kan tjäna penar på att tillhandahålla produkten.

Nu tror jag inte att det blir så, utan jag tror precis som du att musiken kommer att bli ännu bättre om vi befriar skaparna och konsumenterna från upphovsrättens begränsningar. Och för övrigt är det ju inte praktiskt möjligt att upprätthålla upphovsrätten genom förbud mot fildelning hur som helst. Men jag vill nog ändå inte rösta för att kasta bort upphovsrätten utan vidare utan att se att någon har tänkt igenom och analyserat konsekvenserna.

Citat:
pmanlig (2006-Aug-30)

Jag tror också att en av de mest förödande slagen mot musik- och filmbranschen är TV och radio. Det är via dem vi har lärt oss att musik och film är billigt, till och med gratis. Det är inget som är värt att betala för, det är ju bara att slå på dumburken!
Fast där talar väl ändå verkligheten emot dig. Har inte TV och radio växt fram sida vid sida med en växande musik och filmbranch? Så länge det har funnits en kvalitetsvinst i att se filmen på bio istället för på TV eller att köpa singeln istället för att spela in den från radio så har nog de båda brancherna snarare varit i symbios med varandra än varandras konkurrenter. Men nu börjar ju kvalitetsvinsten i att köpa musiken istället för att ladda ner den gratis att suddas ut, så då har vi nog en helt ny situation där fildelningen faktiskt konkurerar med musikförsäljningen.

Svara med citat
  (#2) Gammal
pmanlig Inte uppkopplad

pmanligs avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #50013
Standard RE: Vill ni verkligen att nån annan ska kunna ta nåt jag gjort och sälja det? - 2006-08-31, 01:05

Citat:
Anonymous (2006-Aug-30)
Nej där har du missuppfattat mig. Jag ser inspelad musik som en egen konstform som inte kan ersättas av livemusik utan att förlora något av sitt värde. Där är vi förmodligen överens. Hur den inspelade musiken är kodad och vilket medium den lagras på är sekundärt.
<br>
Jag menade det du säger, men jag uttrycket mig lite otydligt.<br>
<br>
Citat:
Jag har iofs inte funderat på liknelsen själv innan jag läste inlägget så jag kanske har missat nån poäng där.
<br>
Äpplen och päron. Om vi diskuterar artistens förmåga att försörja sig över huvud taget, då är jämförelsen med idrott relevant. Om vi däremot diskuterar möjligheten att ge ut inspelad musik, då är liknelsen inte alls relevant.<br>
<br>
Citat:
Jag tror inte att vi ska ta för givet att bara för att det finns en efterfrågan på något så är det ekonomiskt lönsamt att tillhandahålla detta. Jag tror t ex att efterfrågan på ett renare östersjön är väldigt stor men vem tjänar pengar på att tillhandahålla produkten? Vem kan omvandla den efterfrågan till en fungerande affärsmodell? Kanske en långsökt liknelse, men jag ser det inte som en omöjlighet att vi, om vi avskaffar upphovsrätten på musik, hamnar i en situation där det finns en stor efterfrågan på högkvalitativ musik, men ingen kan tjäna penar på att tillhandahålla produkten.
<br>
I min värd är det inte efterfrågan om ingen vill betala. Om vi vill ha ett renare Östersjön, då vet vi i princip vad vi skall göra. Vi vill bara inte betala priset - efterfrågan är inte tillräckligt stor.<br>
<br>
När det gäller musik så har The Pirate Bay bevisat att det går att tjäna pengar på att förmedla en gratistjänst (reklamfinansierad). Om de kan lyckas med det, då har jag mycket svårt att se att det inte skulle kunna gå att tjäna pengar på musik även i framtiden. Frågan är bara: går det att tjäna tillräckligt med pengar?<br>
<br>
Citat:
Men jag vill nog ändå inte rösta för att kasta bort upphovsrätten utan vidare utan att se att någon har tänkt igenom och analyserat konsekvenserna.
<br>
Visst har många i partiet tänkt igenom konsekvenserna, och har bildat sig en uppfattning med hjälp av de studier som visar att piratkopieringen än så länge inte hotar musikindustrin alls. Samtidigt så är det ju omöjligt att bevisa något eftersom det inte går att förutsäga framtiden. Vi kan alltså inte lämna några garantier.<br>
<br>
Det vi däremot kan säga är det som står på förstasidan: "Vi vill balansera upphovsrätten så att både skapare och nyttjare gynnas." Det är vårt mål, och det vi tänker arbeta för. Vi kan inte garantera att den plan vi föreslår just nu är perfekt, men vi har ett väldigt försprång jämfört med de övriga partierna som verkar villiga att följa storföretagens väg rätt in i en katastrof. Vi vet vart vi vill, och vi har bättre förutsättningar än något annat riksdagsparti att förstå tekniken och vad som är nödvändigt. Det är ingen garanti för att vi lyckas, men jag tror att utsikterna är bättre någon annanstans.<br>
<br>
Citat:
Fast där talar väl ändå verkligheten emot dig. Har inte TV och radio växt fram sida vid sida med en växande musik och filmbranch? Så länge det har funnits en kvalitetsvinst i att se filmen på bio istället för på TV eller att köpa singeln istället för att spela in den från radio så har nog de båda brancherna snarare varit i symbios med varandra än varandras konkurrenter. Men nu börjar ju kvalitetsvinsten i att köpa musiken istället för att ladda ner den gratis att suddas ut, så då har vi nog en helt ny situation där fildelningen faktiskt konkurerar med musikförsäljningen.
<br>
Vad har TV och radio egentligen lärt ut? Jag tror inte att de har lärt ut att det är musiken som kostar mer att göra i en bättre inspelning. De flesta förstår alltför väl att så inte alls är fallet, utan det som vi har lärt oss att betala för är mervärdet i ett bättre medium.<br>
<br>
Nu har den lärdomen kombinerats med att vi har fått ett medium som är både nästintill perfekt och nästintill gratis. Det är klart att betalningsviljan får sig en knäck då! Det är inte så att problemet är brist på förståelse. Tvärt om! Vi som konsumenter förstår att om det gick att ge bort musik i radio tidigare och det inte längre finns någon anledning att betala för att framställa kopior, ja då finns det ingen anledning att ta betalt av konsumenter alls längre. Vi kan tekniken tillräckligt bra för att förstå när någon håller på att blåsa oss, och därför reagerar vi. Känslan av att bli blåst av skivindustrin gör ju inte underverk för betalningsviljan heller, precis.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
USA vill kunna stänga av internet Pontus Ö. PP i media 52 2009-12-03 17:22
Jag vill kunna upphovsrättsskydda min musik StefanAjax Kultur och upphovsrätt 51 2009-10-09 17:57
vill kunna öppna knapplänkarna i ny flik Johan Lundmark Forumgruppen/teknisk support 1 2008-11-21 13:35
Microsoft vill sälja skräddarsydd reklam direkt i Windows Ken Rabelius PP i media 6 2007-09-19 00:18
Han vill kunna läsa dina mejl Joakim Holgersson PP i media 9 2007-01-12 15:15