Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Guest

Standard Framtiden är vår!!! - 2006-08-26, 11:30

Hej,

Jag tycker det är jättebra att Piratpartiet kom till. Äntligen några som på riktigt kommer att stå upp för att hela kulturen ska vara tillgänglig för alla. Vi har alltför länge varit utestängda från att vara delaktiga i hela kulturflödet. Bara för att det finns ett större kulturutbud med fler producenter och många fler kanaler nu än någonsin förr, så ska man väl inte behöva bli fattig för att ta del av det, eller hur?

Jag tror att vi lätt kommer att få en bra förhandlingsposition för att kunna få igenom våra viktigaste krav. Dock, för att kunna komma dit man vill i en förhandling, så behöver man ha sina mål utstakade. Det skadar heller inte att sikta mot stjärnorna, så når man åtminstone trädtopparna. Därför lanserar jag här ett par idéer, som jag tror att majoriteten av partiet kommer känna, ligger i linje med vår kärna:

Bostadspolitiken: I våra storstäder lider många, främst unga, att bostadsbristen är svår. De som inte får bostad flyttar någon annanstans, men vad ska man göra när man ska kunna få et bra jobb eller studera vid någon högskola? Samtidigt finns det mängder med bostäder som helt eller delvis står tomma. Många har outnyttjade rum, och en del villor har vindar och garage som inte används annat än till förråd, oftast mest skräp. Det finns ofta möjlighet att hyra ett rum i större lägenheter eller hus, ofta till kraftiga överpriser. Dessutom, så finns det många tomma lägenheter lediga när folk åker på semester, samtidigt som det finns bostadslösa studenter. Vi är några som har provat på att använda några såna rum som är lediga. Det kostar inget för ägaren, så alla är nöjda. Möjligtvis kan man tänka sig att man ska betala för den faktiska kostnaden som uppstår i form av el-, vattenförbrukning, sopavgifter och slitage på möbler och golv. Tills dess att hyrpriserna kommer ner i de kostnader som är reella, så nog kommer fler och fler att acceptera Bostadsdelning.

Trafikpolitiken: På samma sätt som i bostadspolitiken, så har vi börjat agera för att maximera utnyttjandet av bil- och cykelbeståndet. Material- och arbetskostnaderna motiverar inte ett pris på 6000 kronor, även om över hälften är skatt. Och, har inte alla förstått att cykelpriserna aldrig kommer att gå ner? De introducerar bara nyare modeller, och vi är många som aldrig kommer att kunna cykla både mountainbikes och åka sportbilar om vi inte agerar. Dock bör vi till en början inrikta bildelningen mot hyrbilsfirmor, som ju är de som verkligen tar ut överpriserna.

Listan kan göras lång; Det är, som vi är många som förstår, inte bara virtuella egendomar som filmer, musikproduktioner och webbaserade fotoalbum som vi är utestängda från, det gäller hela samhället.

Det är vår framtid det gäller.

Kämpa på! Tack för Er insats!

Svara med citat
  (#2) Gammal
Guest

Länk: #48969
Standard RE: Framtiden är vår!!! - 2006-08-27, 10:29

Oj hjälp,

jag skrev ovanstående som en lätt satir om PP. Men, när man läser de ansvarsavsaknade svaren som PPs partifunktionärer ger på frågor om t.ex. vilka partier man kan tänka sig stödja och motiven till de valen (Dalarna, http://forum.piratpartiet.se/FindPost50765.aspx, och Malmö: http://forum.piratpartiet.se/FindPost49413.aspx), så inser jag att poängen går förlorad.

Svara med citat
  (#3) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #49012
Standard RE: Framtiden är vår!!! - 2006-08-27, 15:44

Citat:
Anonymous (2006-Aug-27)
jag skrev ovanstående som en lätt satir om PP.
Då vill jag be om ursäkt för att jag inte läste så noga vad du skrev; jag noterade den uppskattande tonen, som du delade med flera andra skribenter nyligen, men så såg jag att du kom in på bostadspolitiken och blev besviken över att du dessutom förespråkade en radikal breddning av partiprogrammet, något som partiets företrädare ideligen framhållit att man inte tänker gå med på, då ett smalt program är en av förutsättningarna för en trovärdig vågmästarroll. Jag läste överhuvudtaget inte så långt i din text att jag upptäckte att det var satir. Nu ser jag det, och jag finner inte satiren särskilt träffande, även om skillnaderna mellan immateriell och fysisk egendom är en fråga som är väl värd att diskutera.

1985 publicerade Richard Stallman The GNU Manifesto (Wikipedia), där han förklarade grunderna för "fri programvara" och hur han avsåg att realisera sina principer. Stallman brukar särskilt peka på skillnaden mellan "fri" som i "kostnadsfri" ("free beer") och "fri" som i "frihet" ("free speech"), där hans idéer primärt handlar om den senare innebörden.

Att datorprogram skulle kunna utvecklas kooperativt och spridas utan hinder av restriktiva licensvillkor var något nytt och radikalt för sin tid, även om det i och för sig redan pågick i den akademiska världen, och Stallman bemöttes med skepsis i många läger. Notera särskilt datumet på följande kommentar till Stallmans manifest, som alltså i likhet med ditt inlägg var menat som satir:

Citat:
Date: 2 Apr 1986 00:29 EST (Wed)

Sender: "Richard N. Stollmin"

From: RNS%MIT-PREP.ARPA@CCC.MIT.EDU

Subject: Free Hardware Foundation

To: INFO-GNU@PREP.AI.MIT.EDU, RNS%MIT-PREP.KIN@CCC.MIT.EDU,

INFO-COBOL@MC.LCS.MIT.EDU

Organization: Free Hardware Foundation

Now available from Project Knu is our new FREE Vax-11/780 compatible

computer.

The Free Hardware Foundation opposes the tyranny of hardware

manufacturers not allowing everyone to have one of their machines for

free.

With volunteer labor, we have built a machine just like the

VAX-11/780, even down to its nameplate. Just send us a note,

enclosing a self addressed, stamped shipping crate (extra large) and

we will send you our KNU machine.

Send your request to:

Free Hardware Foundation, Inc.

1E+3 Weight Ave

Camtunnel, MA 02138

We will pack it and ship it the same day.

-RNS "The Last of the True Packers"
Åren har gått, och vad som 1986 var ett uppenbart skämt har faktiskt också blivit verklighet, om än inte med en lika konkret innebörd som ovannämnda kostnadsfria VAX-replikat. The Free Hardware Foundation strävar efter att tillgängliggöra licensbefriade hårdvaruspecifikationer, alltså gratis ritningar som vilken tillverkare som helst får bygga efter och bygga vidare på, i samma anda som Free Software. Jag har inte följt projektet och vet inte hur mycket de har åstadkommit, men jag ser inget fel med själva tanken. Det är självklart inte fråga om att donera själva hårdvaran eller det fysiska arbetet att bygga den till vem som helst som skickar en frankerad svarscontainer...

Att Stallmans idéer har erhållit stort genomslag i programvarubranschen under det senaste decenniet, inte minst tack vare Linus Torvalds "hobbyprojekt" Linux, kan väl inte ha undgått någon? Den utvecklingen var dock inte alls given 1986, när den ovan citerade satiren skrevs. Tankarna om "fri mjukvara" (där "mjukvara" inte är begränsat till program för datorer, utan innefattar text, bild, musik eller annat som lätt låter sig uttryckas och återskapas via antingen digitala eller analoga lagrings- och överföringsmedier) håller nu på att få politisk sprängkraft, och Piratpartiet är ett symptom på denna utveckling.

Så, det handlar inte alls om att ungdomar vill kunna tanka gratis musik för sitt eget nöjes skull. Det handlar om att omvärdera vår syn på förhållandet mellan kultur och näringsliv, och det är inte någon konflikt som endera "sidan" behöver gå förlorande ur. Dessutom handlar det om att respektera grundläggande mänskliga värden, såsom rätten till ett privatliv.

Anders Andersson

Svara med citat
  (#4) Gammal
Guest

Länk: #49044
Standard RE: Framtiden är vår!!! - 2006-08-27, 17:17

Jo, Stallman var en rolig prick på den tiden - jag träffade honom faktiskt. Men precis som du säger, så var han ju ingalunda först. Fenomenet med att dela med sig av sina egna program och alster var utbrett sedan åtminstone 70-talet. Dessutom haltar jämförelsen med Stallmans idéer; GNU-projektet inriktar sig på ge möjlighet för utgivaren att få en garanti att den programvaran inte kommer att kommersialiseras eller ingå i en kommersiell produkt (undantaget nyare varianter, typ LGPL). PP inriktar sig på något helt annat!

Citat:
Så, det handlar inte alls om att ungdomar vill kunna tanka gratis musik för sitt eget nöjes skull. Det handlar om att omvärdera vår syn på förhållandet mellan kultur och näringsliv, och det är inte någon konflikt som endera "sidan" behöver gå förlorande ur.

Så läser inte jag partiprogrammet:

Citat:
Lagstiftningen skall ändras så att det görs helt klart att den endast reglerar användning och kopiering av verk i kommersiella sammanhang. Att dela med sig av kopior, eller på annat sätt sprida eller använda annans verk, skall aldrig vara förbjudet så länge det sker på ideell basis utan vinstmotiv.

Jag har svårt att se det som något annat än att skapa en frizon för stöld av immateriella tillgångar. Jag finner inte att satiren ligger så långt ifrån den egocentriska vinkeln som torgförs här.

-

Svara med citat
  (#5) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #49149
Standard RE: Framtiden är vår!!! - 2006-08-28, 02:10

Citat:
Anonymous (2006-Aug-27)
Citat:
Så, det handlar inte alls om att ungdomar vill kunna tanka gratis musik för sitt eget nöjes skull. Det handlar om att omvärdera vår syn på förhållandet mellan kultur och näringsliv, och det är inte någon konflikt som endera "sidan" behöver gå förlorande ur.
Så läser inte jag partiprogrammet:
Jag kommenterade inte partiprogrammet; jag kommenterade den analogi mellan fysisk och immateriell egendom som du gör i din satir, samma analogi som gjordes i satiren 1986. GNU-manifestet, Open Source och Piratpartiets program är skilda yttringar av ett tidsfenomen och en rörelse, men ingen av dessa yttringar kan göra anspråk på att skildra denna rörelse. Det finns få, om ens några, konkreta likheter mellan GNU-manifestet och Piratpartiets program, för de har tillkommit vid olika tidpunkter och i olika sammanhang. Det gemensamma för dem är dock att de ifrågasätter den gängse synen på immateriell egendom.

Citat:
Citat:
Lagstiftningen skall ändras så att det görs helt klart att den endast reglerar användning och kopiering av verk i kommersiella sammanhang. Att dela med sig av kopior, eller på annat sätt sprida eller använda annans verk, skall aldrig vara förbjudet så länge det sker på ideell basis utan vinstmotiv.
Jag har svårt att se det som något annat än att skapa en frizon för stöld av immateriella tillgångar.
Du kan inte använda begrepp som "stöld" och "immateriella tillgångar" utan att hänvisa till de lagar som definierar dessa begrepp. Utan 8 kap. 1 § brottsbalken ingen stöld, och utan lagen om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk inga immateriella tillgångar av det slag vi benämner upphovsrätt. Piratpartiet föreslår inte heller att någon av dessa lagar helt skall tas bort, utan bara att de skall ändras så att vissa i dag olagliga gärningar blir lagliga igen. De har varit lagliga förut, innan de aktuella lagarna infördes, men det var ingen som kallade det som då förbjöds för "stöld" i strikt juridisk mening (och "stöld" är det inte heller nu i strikt juridisk mening; för att undvika hårklyverier om detta ord är det kanske bättre att vi kallar förfarandet intrång i upphovsrätt).

Jag sympatiserar inte fullt ut med Piratpartiets alla förslag, men för att kunna komma fram till huruvida de är bra eller dåliga bör vi koncentrera oss på vad de innebär, och inte ägna tid åt vad de skall kallas. Du säger ingenting konkret om varför det vore fel att ändra lagen, bara att det är fel, synbarligen för att lagen just nu säger något den inte kommer att säga efter ändringen. Det är ett argument man kan använda mot precis varje lagändringsförslag, och det är lika betydelselöst varje gång.

Anders Andersson

Svara med citat
  (#6) Gammal
Guest

Länk: #50234
Standard RE: Framtiden är vår!!! - 2006-08-31, 19:54

Stöld i alla dess former är fel. Vi kan kalla det intrång i upphovsrätt, snatteri, spionage, tjuvkopiering, stöld eller vad som helst. Jag kallar det gärna stöld.

Vi är alla medvetna om att immaterialrätt är svår att svälja för den förmodade betalande konsumenten, såvida du inte själv har svettats, slitit, riskerat pengar eller familj, eller kanske bara dansat fram ett verk. Men, vi kan väl ändå hålla oss så klarsynta, att vi inte missar hela poängen med det här partiets grundbult, återigen:

Citat:
Att dela med sig av kopior, eller på annat sätt sprida eller använda annans verk, skall aldrig vara förbjudet så länge det sker på ideell basis utan vinstmotiv.

Jag vet inte vad, men jag finner det svårt att föra en vettig diskussion under ett rött skynke.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Perty Inte uppkopplad

Pertys avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #50254
Standard RE: Framtiden är vår!!! - 2006-08-31, 21:05

Du får gärna kalla mig trög, men du får gärna utveckla lite i varför det är så galet med att sprida kultur fritt utan något kommersiellt intresse. Även hur mycket någon har svettats så måste det finnas alternativa sätt för en kulturskapande individ att tjäna sitt leverbröd? Spiralfrog är det senaste tillskottet i en nästan gratis tjänst, dock med drm skyddad musik.

Jag tror, att det skulle skapas mer och bättre kultur om det gick att återanvända redan skapade verk och att det skulle bli en större spridning på musik och film om det var ok att sprida den utan kommersiellt syfte.

Eller? Vad gör det hela så galet?

/Perty

Svara med citat
  (#8) Gammal
Emil Vikström Inte uppkopplad

Emil Vikströms avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #50383
Standard RE: Framtiden är vår!!! - 2006-09-01, 03:53

Citat:
Anonymous (2006-Aug-31)Stöld i alla dess former är fel. Vi kan kalla det intrång i upphovsrätt, snatteri, spionage, tjuvkopiering, stöld eller vad som helst. Jag kallar det gärna stöld.
Nej, det kan vi inte. Vi kan kalla det "intrång i upphovsrätt", "piratkopiering" eller "olaga kopiering", men stöld kan det aldrig bli så länge du har kvar ditt original.

Egentligen borde det vara mer intressant för antipirater att prata om "upphovsrättsintrång" eftersom det ger betydligt högre straff än vad "stöld" gör...

0734-33 17 15 :: emil.vikstrom (snabel-a) piratpartiet.se

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg