Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Guest

Standard En fråga angående patent... - 2006-07-22, 23:15

Ja hörni, jag älskar eran idé med piratpartiet och hoppas att ni lyckas få en vågmästarroll även om jag tror att det blir kämpigt.

Min fråga är som lyder:

Min käre far är VD för ett företag som tillverkar transformatorer av den exklusivare sort som finns i satelliter och sjukhusutrustning bland annat. Det finns flera konkurrerande företag på marknaden som livnär sig på att tillverka denna typ av produkter väldigt billigt.

Min fasr företag lägger ner enormt stora sumoor pengar på att utveckla nya och effektivare transformatorer, detta medgör att priserna på dessa blir lite högre för att täcka kostnaderna för framtagning.

Om patentskyddet försvinner så kan ju konkurrenterna bara ta dessa designer och sälja dem billigare (eftersom att de slipper betala för all utveckling av dem).

Är inte detta ett problem eller har jag missuppfattat er?

Tacksam för svar,

Aleksi

Svara med citat
  (#2) Gammal
Nicklas W Bjurman Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #41732
Standard RE: En fråga angående patent... - 2006-07-23, 03:56

Erat företag måste fortfarande aktivt skydda erat patent. Så först måste ni få reda på att någon kopierat er och sedan måste ni dra kopierarna inför rätta och vinna tvisten för att visa att ni fortfarande bejakar erat patent. Samt att patent också kostar mycket att ens registrera överhuvudtaget. Om ni drar någon inför rätta så har ni ju lagt ner en hel del pengar på det. Pengar som kunde gått och går antagligen till utveckling av nya produkter och marknadsföring om ni är ett mindre företag skulle jag tro.

Vad stora företag kan göra är att stämma varenda kotte som försöker göra något med deras patent. Kan ni göra samma sak?

Jag tror det lönar för alla parter om man kunde få tillgång och vidare utveckla andras design om den har vissa fördelar? Att vara först ut på marknaden har alltid varit ett konkurens verktyg med eller utan patent kommer den fördelen aldrig att försvinna.

Från mitt perspektiv är fördelarna mycket mer givande än de nackdelar som borttagande av patent kan medföra.

EDIT, omformulering och rättstavning.

[i]

Svara med citat
  (#3) Gammal
pmanlig Inte uppkopplad

pmanligs avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #41786
Standard RE: En fråga angående patent... - 2006-07-23, 15:52

Man kan ju fråga sig om det verkligen är patent som är den rätta vägen, ens idag? Det framgår inte riktigt av din beskrivning, men som jag fattar det så handlar det här om design och inte riktigt om uppfinningar. Ni uppfinner inte en strömkälla som kan ge flera megawatt ur gamla bananskal, utan ni har en design som är 10% effektivare än konkurrenternas. Fattade jag rätt då?

Om det är så, så är det väl snarare en fråga om Copyright eller Mönsterskydd - och de sakerna är PP mer positiva till än patent om jag förstår det rätt. Självklart är det så att ingen skall kunna knycka din design rakt av och tillverka och sälja kloner. Det är inget PP föreslår. Däremot vill vi nog inte hindra någon från att bli inspirerad av din design och kanske rent av förbättra den. Att titta på andras idéer och försöka förbättra dem tycker i alla fall jag är rent spel.

Är det frågan om saker som är så revolutionerande som jag tycker är kravet för ett patent, då kanske saken hamnar i en annan dager. Jag skulle gärna vilja att du kunde få skydd för en sådan idé, för det förtjänar du. Frågan är bara hur, för det patentsystem som finns idag fungerar faktiskt inte så bra (precis som Niklas beskriver). Som liten är man....liten. Man kan inte på ett effektivt sätt hävda sig mot stora jättar, även om man har lagen på sin sida. Fråga Håkan Lans.

Saken är den att PP är inte emot uppfinnare eller kreativt skapande. Vi är inte emot upphovsrätt för att vi tycker att det är coolt att snylta något gratis heller. Vi är däremot emot dagens system för vi anser inte att det fungerar. Det som håller på att ske på området är förödande för samhället i stort. Jag vet inte hur ett bra system skall se ut, men om det fanns ett tilltalande förslag så är det inte automatiskt så att PP skulle vara emot det.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Guest

Länk: #42222
Standard RE: En fråga angående patent... - 2006-07-26, 23:47

Anta att din Pappa skulle få rätten att kopiera Siemens och ABB lösningar ihop med din Pappas lösning och göra en produkt som gagnar din Pappa´s ekonomi o produkt och hela mänskligheten med ex dricksvatten Siemens och ABB har hela avdelningar som stämmer skiten ur såna som din Pappa om de ser ett hot Siemens och ABB för de har flera Divisioner med höga chefer som finns för syns skull bara och effektivt plockar ut Bonus för ett arbete vi andra arbetare gör åt dem de behövs inte de är slöserityper

-Din Pappa har inte 300chefer och jurister att försörja eller ?

Svara med citat
  (#5) Gammal
Guest

Länk: #42223
Standard RE: En fråga angående patent... - 2006-07-26, 23:51

från länk Clarté om Copyleft utdrag bara för hela texten se länken

http://www.clarte.nu/grafik/cl023/cl023_2.htm

"....

GPL-licensen. GNU:s General Public Licence, även kallad copyleft innebär, liksom andra licenser för fri programvara:

Frihet att använda programmet för valfritt ändamål.

Frihet att undersöka hur programmet fungerar och ändra det för egna ändamål. Tillgång till källkoden – kod på programmeringsspråket (i motsats till den s k kompilerade kod i vilket programmen oftast körs av datorn) – är en förutsättning för detta.

Frihet att skicka kopior vidare av programmet, mot betalning eller gratis.

Frihet att förbättra programmet och sprida det vidare i förbättrad form, vilket också kräver tillgång till källkoden.

Det speciella – och för många stötande – med GPL-licensen är att den tillåter vidare spridning av programmet i förbättrad form, endast om vidarespridningen också sker som fri programvara. Det är alltså uttryckligen förbjudet att förvandla den modifierade versionen till copyrightskyddad privategendom. Man kan säga att GPL använder copyrightlagstiftningen för att förhindra att copyrightlagstiftningen åberopas för att privatisera programvara"

"nothing is true everything is permitted"

Svara med citat
  (#6) Gammal
Guest

Länk: #52024
Standard RE: En fråga angående patent... - 2006-09-05, 20:07

Jag (marcel) la ner 60.000 på patenträtten till ett kommunikationsprotokoll (Wormnet)

som när jag var färdig skulle kosta 46 miljoner kronor att realisera. Problemet var att

när de större bolagen som fattat galoppen väl kunde slå till mot lilla mig, hade jag

ändå inga pengar kvar att försvara mitt patent förr - var på min patent runda

bara var bra för en enda grej.. Att dokumentera projektet. En papperstiger - en

fet hög som på finstilt sätt tog igenom en resande på en upptäcktsresa till

nordpolens frusna höjder i sagan om hur man bygger ett robust dataprotokoll.

marcel.ing-steen.se/wormnetinfo

Shithappends

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
En fråga angående röstning! PiratenSvartSkägg Ung Pirat - allmänt 4 2009-07-31 10:05
snabb fråga angående valet PoLiaz Europaparlamentsval 2009 2 2009-06-07 18:16
Fråga till kommissionen angående FRA-lagen Alexander F PP i media 1 2008-06-09 19:16
Fråga angående dold anslutning.. phoenix91 Övrig piratpolitik 1 2006-06-19 22:44
Fråga angående politik utöver copyright etc Niclas_ Övrig piratpolitik 0 2006-04-07 09:56