Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Guest

Standard Representativ direktdemokrati! - 2006-06-13, 15:07

(Detta meddelande postades även i piratpartiets kontaktdialog)

Hej,

Jag heter Robert Wensman och har en gång varit med om att försöka starta en representativt-direktdemokratisk rörelse samt ett politiskt parti. Eftersom Piratpartiet uttryckt ambitionen att motverka privata monopol, så tänkte jag ge er möjligheten att ta del av mina om mina erfarenheter: Har ni till exempel tänkt på att politiska monopol är minst lika skadliga som privata monopol? Har ni tänkt på att dagens politiska system, är minst lika oligarkiskt som de gigantiska mediabolag som Piratpartiet vill trotsa? Men dessbättre så finns det faktiskt sätt at motverka att politiska monopol uppstår! Den lösning som jag skulle vilja presentera heter representativ direktdemokrati!

Piratpartiet värnar om den enskilde medborgarens rätt att sprida och ta emot information. Men hur ska den enskilde medborgaren kunna förmedla sina politiska åsikter till politiker på ett effektivt sätt? Har någon räknat ut bandbredden på en valsedel som man får välja en gång vart fjärde år? Hur kommer det sig att dagens stora politiska partier knappt ens har ett forum på sina hemsidor där medlemmarna kan tycka till om deras politik? Ni är ett modern parti som ser med tillförsikt på en ny värld full av informationsteknologi, till skillnad från övriga partier som ser på informationsteknologi med skepsism och rädsla. Kanske är därför piratpartiet synnerligen väl förenligt med den typ av internetbaserade direktdemokrati som jag förespråkar.

Jag har läst lite på piratpartiets forum, och sett att det då och då dyker upp en debatt om vilken inriktning som partiet ska ha, höger vänster, grön eller röd? Själv är jag innerligt trött på alla dessa förenklade kategoriseringar. Människors åsikter är inte så enkla! Men förr eller senare kommer media och andra förståsigpåare att försöka tvinga in Piratpartiet i något fack, höger, vänster eller grönt, där de sedan kan marginalisera er och förgöra er. Men med representativ direktdemokrati så har ni en tredje möjlighet! Ni behöver inte välja! Ni kan låta er styras direkt av era medlemmar, och på så vis undvika att redan från början behöva slå fast en riktning. Den sakpolitiska inriktningen avgörs av medlemmarna direkt!

Mitt förslag är att Piratpartiet använder representativ direktdemokrati som sin bas för internt beslutsfattande. Ett elektroniskt omröstningssytem över internet där medlemmarna själva kan göra sin röst hörd direkt i olika sakfrågor. I en representativ direktdemokrati kan man ha representanter precis som i en vanlig parlamentarism, förtrodda personer som förfogar över andra medlemmars röster, men man fråntar aldrig medlemmens rätt att istället själv rösta i någon fråga! Våra representanter ska rösta åt oss, inte istället för oss! Våra representanter ska FÖRETRÄDA medlemmarna, när dessa själva inte har möjlighet att närvara, men de ska inte ÖVERTA medlemmarnas absoluta rösträtt. Jag är säker på att piratpartiet har kontakt med många skickliga programmerare som kan förverkliga drömmen. Representativ direktdemokrati är i alla fall min dröm.

Om ni som första registrerade parti i Sverige annammar ett representativt direktdemokratiskt styre så vore det ett historiskt ögonblick för Sverige, ja hela världen faktiskt! Tack vare missnöjet kring politikernas förlegade syn på upphovsrätten och informationsteknologi, så har vi plötsligt en unik möjligheten att nå ut till en bred massa av unga människor, och engagera dem i en ny era av internetbaserad demokrati! En mera genuin form av demokrati! En mera modern form av demokrati!

Om ni vill veta mer om representativ direktdemokrati så föreslår jag till att börja med Google. Ett annat svenskt parti som redan fungerar enligt den här modellen, och som redan har mandat i Vallentunas komunfullmäktige är DemoEx (http://demoex.net/). Jag var själv med och startade en direktdemokratisk organisation vid namn Aktiv demokrati (www.aktivdemokrati.se), där det också kan finnas idéer kring omröstningsmodeller för den intresserade.

/Robert Wensman ? Representativ direktdemokrat, Linköping.

PS: Att ni har omröstningsfunktionalitet på ert forum ser jag som en bra start!

Svara med citat
  (#2) Gammal
Guest

Länk: #33399
Standard RE: Representativ direktdemokrati! - 2006-06-14, 19:55

Okej, ingen vill tydligen tycka till, så jag fortsätter min monolog. Här är Rick Falkvinges svar (som jag med hans uttryckliga tillåtelse återger här, webmaster: quote fungerar inte om man har retur, därför har jag tagit bort dessa ur citaten...)

Citat:
Hej, Vi har tittat på modellen med direktdemokrati, men den passar inte in i vår vågmästarmodell. Hela vår strategi går ut på att sälja våra röster i ickeviktiga frågor till dem som har regeringsmakten, mot att de driver våra. Det är enda realistiska möjligheten vi har att få genomslag. Du kan läsa mer på http://www2.piratpartiet.se/vagmastarstallning. Vår strategi är öppen för alla att läsa, vi är förmodligen det enda partiet som gör så. :-)Hälsningar, Rick Falkvinge (Piratpartiet) rick.falkvinge@piratpartiet.se

Mitt svar:

Hej,

Nä, det är klart. Om man ska optimera inflytandet i en viss fråga, så är det nog inte förenligt med någon direktdemokratisk modell. Tack för att ni i alla fall tagit idén om direktdemokrati i beaktelse. Öppenhet är också definitivt någonting som är i högsta grad i linje med direktdemokrati.

Jag förstår att ni har en akut agenda som belyser just frågan kring copyright. Men ni kan fundera på om ni ens hade behövt starta ett parti för den här frågan i ett representativt direktdemokratiskt samhälle? I en representativ direktdemokrati hade ni kunnat lägga förslag i copywright frågan och rösta igenom det utan att behöva ge er in i kohandel kring andra orelaterade lagförslag. En oppinion i majoritet skulle automatiskt kunna få sin vilja fram. Det hade varit mera rent, mera äkta demokratiskt. Jag är tyvärr en drömmare. Dagens system tvingar er att bli ett parti med allt det medför, trots att ni bara vill en sak; att någon ska lyssna på er i en sakfråga. Men det är kanske inte er uppgift att revolutionera politiken också, frågan kring copywright kan tyckas nog så revolutionerande...

Men om ni på minsta lilla sätt gillar tanken om representativ direktdemokrati så finns det ändå saker ni kan göra för att stödja den, även om Piratpartiet redan har sitt syfte, och sin väg utstakad. Jag är övertygad om att många i piratpartiet har den idealism som är högst förenlig med representativ direktdemokrati, och jag tror att många skulle uppskatta att bli informerade, även om ett eventuellt engagemang måste ske utanför Piratpartiet.

Jag vill inte på något sätt förringa er nuvarande ädla kamp mot copyrighten, men på något sätt så tycker ändå att representativ direktdemokrati måste utgöra något av fildelarens heliga graal. Tänk er att kunna ladda upp era politiska åsikter direkt till riksdagen! Ett operativsystem är minst lika komplicerat som en lagtext. Så varför kan vi inte stifta våra lagar på ett sätt som motsvarar hur open-source mjukvara skapas? Varför ska en oligarkisk partikrati styra över våra allra viktigaste dokument? Lagtexten! Piratpartiets nuvarande existens är ett bevis på det politiska oligopolets tillkortakommanden. Staten ska inte bara stödja fildelning, staten ska VARA fildelning! Tänk ett steg längre!

Sprid gärna denna vision bland landets fildelare! Skapa en ideologisk kärntrupp i Piratpartiet som ser längre än till den dag då copyrightlagarna ändrats! Vad ska ni göra när ni har kohandlat färdigt och ändrat på copyrightlagstiftningen? Tyna bort? Eller gå vidare till kärnan av problemet! Dessutom så finns det andra problem i det här sammhället som beror minst lika mycket på detta politiska oligopol, problem som inte bara handlar om ettor och nollor! När ni väl har uppnått ert mål som enfrågeparti, glöm då inte bort vad jag har sagt!

Mvh

/Robert Wensman

PS: Lägg gärna in den här brevväxlingen på partiets medlemsforum. Det skulle göra mig ledsen om så många tankar skulle spridas till så få personer :-)...

Ricks Replik:

Citat:
Hej Robert, Vi har haft en hel del personer som propagerat och argumenterat för Aktiv Demokrati (som jag ser att du driver), så frågan har varit uppe och vänt och stötts och blötts i många former. I början var det till och med någon som försökte få hela Piratpartiet att gå in som en underavdelning i Aktiv Demokrati. :-) De saker som mailgruppen postar på forumet brukar vara saker som hjälper folk att driva de frågor vi har, och inte meta-reflekterande frågor av den här typen, så jag kommer inte att posta den. Men du är naturligtvis välkommen att göra det själv, om du vill. Om du inte har kvar hela mailväxlingen, så klipper jag in den åt dig längst ner. Hälsningar, Rick Falkvinge (Piratpartiet) rick.falkvinge@piratpartiet.se

Svara med citat
  (#3) Gammal
Henrik Rydberg Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #41665
Standard RE: Representativ direktdemokrati! - 2006-07-22, 13:37

(Personliga åsikter)

Det finns mycket kvar att göra för att öka demokratisering av Sverige och värden.

Att staten ska lämna ut väsentlig information till medborgarna är ett viktigt steg.

Mer direktdemokrati ökar också demokratiseringen.

Själv anser jag att det är orimligt att högsta domstolen är högsta juridiska instans. I en demokrati så ska varje domstol vara underställd väljarmajoriteten. Det är dyrt att pröva juridiska fall i folkomröstningar men möjligheten att pröva fall i folkomröstningar kan förebygga maktmissbruk.

Den som inte har något att dölja har ingenting att frukta...

och regeringen vidtar extraordinära säkerhetsåtgärder.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Guest

Länk: #42156
Standard RE: Representativ direktdemokrati! - 2006-07-26, 15:53

Bra idéer du har. Jag tror rätt taktik är att fortsätta påverka piratpartiets medlemmar men kanske vänta tills efter valet. Förhoppningsvis har inte den här partiledningen samma maktbegär som övriga partier med S i spetsen.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Freeman Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #45073
Standard RE: Representativ direktdemokrati! - 2006-08-12, 09:08

För de som är intresserade av direkt demokrati och hur det tydligt växer fram i och med "paradigmskiftet" så finns det en bra bok att läsa. Bara faktumet att småpartier startar upp i en rasande fart är ett starkt tecken på att någon form av direkt demokrati eller representativ direkt demokrati byggs upp och att folket börjar tröttna på den klassiska representativa demokratin.

"Tredje vågens samhällsbygge" av Alvin Toffler

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9177384393

Direkt Demokrati: I makarna Tofflers världsbild rullar utvecklingen i stora vågor över världen. Den första vågen var den agrara och den andra den industriella. Den är nu på väg att mynna ut i en tredje våg, informationsvågen. Problemet i vårt västerländska samhälle idag är enligt författarna att så många, inte minst politiker, klamrar sig fast vid andra vågens sätt att tänka, trots att utvecklingen i stort snabbt går över i den tredje. Industrialismen var centraliserad och koncentrerad på massproduktion och masskonsumtion, men den tredje vågens samhälle är decentraliserat med allt större individualism i smak och åsikter.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Infol Inte uppkopplad

Infols avatar

Reg.datum: Jul 2006

Länk: #45471
Standard RE: Representativ direktdemokrati! - 2006-08-14, 16:11

Frågan om direktdemokrati är förvisso viktig, och bör kanske tas upp igen efter valet, men nu bör vi inrikta oss på de sakfrågor som trots allt ligger oss alla varmt om hjärtat - rätten till ett oinskränkt privatliv, en omarbetad (och mer naturlig) upphovsrätt, samt patenträttigheternas avskaffande.

Dock har jag ett par reflektioner angående direktdemokrati som jag vill dela redan nu:

Rent tekniskt bör ett avancerat direktdemokratiskt samhälle nu för första gången i världshistorien vara möjligt att genomföra, där var man och kvinna genom ett omröstningssystem på Internet kan delge sina åsikter till en demokratiskt vald grupp representanter (regering el likn) som genomför folkets önskan. Ett exempel på hur detta skulle fundera kan ni, som Robert Wensman skrivit ovan, finna på Aktiv Demokratis hemsida.

Med antagandet att tekniken inte ställer till med svårigheter ser jag dock följande problem:

1) Vilka kommer att begagna sig att detta iofs mycket demokratiska system? Förvisso de politiker som genom det partipolitiska systemets avskaffande blivit arbetslösa (och kommer de att rösta enligt eget tyckande eller följa partilinjen? - ska partier förbjudas???); antagligen en grupp soffpotatisar som sitter hemma och försöker anskaffa sig mer bidrag genom detta mer direkta omröstningssystem för att kunna fortsätta vara just soffpotatisar... Dock har jag svårt att se att majoriteten av de röstberättigade kommer att vilja offra tillräckligt med tid för att sätta sig in i de frågor som behandlas - speciellt då lagförslag som ofta använder ett förlegat språk som är svårt för en lekman att ta till sig; att bara rösta i de frågor som berör en själv/man har intresse av låter visserligen bra, men då måste man ju först gå igenom alla frågor, för att kunna sortera ut just dessa...Vilket för oss till nästa problem:

2) Vem/vilket organ kommer välja ut vilka frågor som folket ska ta ställning till? Säkerhetspolisen och underrättelseorganen kommer väl inte låta det 'naiva' folket ta ställning i känsliga frågor rörande t.ex. främmande makt. Visst kan folket rösta om riktlinjer och regler för ovanstående organ, men hur ser man till att dessa efterföljs? Om folket ska kontrollera statsapparaten kan ju inget vara hemligt - då försvinner ju möjligheten att kontrollera - men om inget är hemligt lämnar det staten öppen för sabotage, såväl inhemskt som från utomstående, vilket inte skulle gagna någon....

Den första svårigheten ovan kan möjligen lösas på sikt: om man i skolan inför ett direktdemokratiskt system, där elever och lärare kan rösta om saker som berör deras vardag kan man kanske få kommande generation att se den direktdemokratiska modellen som något normalt - något man gjort sedan barnsben - och på så vis sakteliga 'lära upp' väljarkåren. Dock ser jag ingen lösning på problem nummer två (och det finns dussintals med andra problem - jag tog bara upp de som låg närmast till hands)..

Funderingar och synpunkter på ovanstående mottages gärna!

<br>
_______________________________________________<br>
'Tis a Brave New World

Svara med citat
  (#7) Gammal
Henrik Rydberg Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #46166
Standard RE: Representativ direktdemokrati! - 2006-08-16, 15:43

Citat:
2) Vem/vilket organ kommer välja ut vilka frågor som folket ska ta ställning till? Säkerhetspolisen och underrättelseorganen kommer väl inte låta det 'naiva' folket ta ställning i känsliga frågor rörande t.ex. främmande makt. Visst kan folket rösta om riktlinjer och regler för ovanstående organ, men hur ser man till att dessa efterföljs? Om folket ska kontrollera statsapparaten kan ju inget vara hemligt - då försvinner ju möjligheten att kontrollera - men om inget är hemligt lämnar det staten öppen för sabotage, såväl inhemskt som från utomstående, vilket inte skulle gagna någon....

Låt politikerns roll bli att föreslå. Sen får väljarna ta ställning. (I alla omröstningar ska det finnas ett icke förändrings alternativ).

Om statsapparaten inte kontrolleras kan den korrumperas. Det finns större motiv att korrumpera staten än att skada staten.

Den som inte har något att dölja har ingenting att frukta...

och regeringen vidtar extraordinära säkerhetsåtgärder.

Svara med citat
  (#8) Gammal
pmanlig Inte uppkopplad

pmanligs avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #46459
Standard RE: Representativ direktdemokrati! - 2006-08-17, 18:19

Citat:
Infol (2006-Aug-14)1) Vilka kommer att begagna sig att detta iofs mycket demokratiska system? Förvisso de politiker som genom det partipolitiska systemets avskaffande blivit arbetslösa (och kommer de att rösta enligt eget tyckande eller följa partilinjen? - ska partier förbjudas???); antagligen en grupp soffpotatisar som sitter hemma och försöker anskaffa sig mer bidrag genom detta mer direkta omröstningssystem för att kunna fortsätta vara just soffpotatisar... Dock har jag svårt att se att majoriteten av de röstberättigade kommer att vilja offra tillräckligt med tid för att sätta sig in i de frågor som behandlas - speciellt då lagförslag som ofta använder ett förlegat språk som är svårt för en lekman att ta till sig; att bara rösta i de frågor som berör en själv/man har intresse av låter visserligen bra, men då måste man ju först gå igenom alla frågor, för att kunna sortera ut just dessa...Vilket för oss till nästa problem:
Hur många läser dagstidningar? Jag tror att dessas roll skulle bli allt viktigare, tillsammans med opinionsbildande organisationer som skulle motsvara dagens politiska partier. Själva röstandet borde ju inte bli så värst mycket mer tidskrävande än att göra sina bankärenden på internet, så det lär väl mest bli en fråga om ifall man skall lita på "sin" organisation eller om man gräver själv efter mer information? Som jag fattade när jag tidigare läste om aktiv demokrati är väl förslaget att man skall delegera de frågor man inte är intresserad av till sin representant i alla omröstningar som man inte särskilt vill sätta sig in i.

Citat:
Precis som i vilken förening som helst så kan naturligtvis vem som helst skriva en motion, och om denna motion stöds av X antal människor blir det en omröstning. Föreslagna motioner finner man lämpligen på samma site där man röstar, så att man kan gå in och ge sitt stöd till de motioner man vill ska tas upp till röstning.

Jag tycker att direktdemokrati låter som något mycket intressant, och jag skulle gärna rösta för att införa det om det fanns ett realistiskt alternativ. Tyvärr är ju vårt politiska system sådant att vi måste lägga allt krut på en enda röst, och att få gehör för en långsiktig reform som frågan om direktdemokrati i ett svenskt val lät bli mycket svårt. Jag vill gärna, men först efter att vi har fått igenom det piratpartiet driver.

Svara med citat
  (#9) Gammal
Guest

Länk: #46533
Standard RE: Representativ direktdemokrati! - 2006-08-17, 23:06

"2) Vem/vilket organ kommer välja ut vilka frågor som folket ska ta ställning till?"

Jag tror en viktig förutsättning för de här typen av system är att inte en priviligierad grupp har särskilda rättigheter att sålla och välja ut frågor åt allmänheten. Istället bör man använda någon form av ranking-system där medborgarnas sätta att interagera med frågorna styr både hur de rankas och hur de kategoriseras i systemet. Utifrån frågornas ranking och kategorisering och den ensilda medborgarens intresseprofil kan sedan systemet filtrera och ordna frågorna så att mängden blir hanterlig för varje medborgare.

"Säkerhetspolisen och underrättelseorganen kommer väl inte låta det 'naiva' folket ta ställning i känsliga frågor rörande t.ex. främmande makt."

Varför skulle just utrikes- och säkerhetspolitik vara svårare för medborgarna att ta ställning till än andra frågor? Oavsett politikområde måste folket genom trial-and-error lära sig när man bör rösta själv och när man bör deligera. Ingen är intresserad av att rösta fel och sedan se konsekvenserna av det så systemet kommer att vara självsanerande.

"Visst kan folket rösta om riktlinjer och regler för ovanstående organ, men hur ser man till att dessa efterföljs?"

Genom total öppenhet. Ett representativt direktdemokratiskt samhälle kommer att vara så otroligt mycket mer decentraliserat än dagens samhälle så det kommer knappt finnas några sårbara punkter kvar och därmed inget behov av hemligstämpling med hänvisning till rikets säkerhet.

"...men om inget är hemligt lämnar det staten öppen för sabotage, såväl inhemskt som från utomstående, vilket inte skulle gagna någon...."

Jag tror att framförallt slutna och centraliserade samhällen är sårbara för terrorattentat och sabotage. Vi kommer fortfarande behöva säkerhetsfunktioner i samband med t ex evenemang eller känsliga installationer som kärnkraftverk, men sådant går nog att lösa även i ett transparent samhälle utan att behöva tumma särskilt mycket på öppenheten.

Sabotage mot själva det politiska systemet kommer däremot vara i det närmaste omöjligt eftersom både den politiska makten (folket) och den tekniska implementationen (internet) är så pass distribuerad.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Freeman Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #46822
Standard RE: Representativ direktdemokrati! - 2006-08-18, 17:24

En rikting mot Direkt Demokrati, det vill säga äkta demokrati, ska ju självklart inte vara en drastisk ändring i vårt partipolitiska system utan snarare bara en knuff i rätt riktning. För det första genom att vara en förebild inom politiken, vilket vi kan vara. Om Piratpartiet fortsätter hålla samma öppenhet och kommunikation ända ut i fingertopparna. Det är något väldigt positivt att alla kan diskutera och att partiledningen inte håller sig borta från forumet. För det andra kan vi förespråka fler folkomröstningar, ett sätt att förstärka demokratin i Sverige. Idag kan man ju t.ex. deklarera via Internet, så varför inte börja fundera på hur ett säkert omröstningssystem skulle se ut? Tyvärr är det ju folk som kan rösta falskt redan nu i vallokalerna. Det här valet måste man ju ha ID-handlingar med sig, vilket är ett resultat av det.

Våra partier och politiker är något som måste finnas kvar. Det kallas "Representativ Direkt Demokrati" och finns i Schweiz. Det måste alltid finnas människor som arbetar politiskt och sätter sig in i paragrafer hit och dit. De som är negativa till Direkt Demokrati har oftast argument som att gemene man och kvinna inte är intresserade av alla frågor och därför skulle samhället falla, men det är inte sant. Även om man inte är intresserad av alla frågor så finns det fortfarande många som faktiskt direkt påverkar ens liv. Ett skäl till att behålla våra partier och politiker är också för att de ska väcka opinion. Vi kommer alltid att behöva en debatt för att väcka åsikter.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
A01. Motion om direktdemokrati vid personval Rick Falkvinge Motioner rörande partiets stadgar 157 2010-04-15 03:41
Direkt Representativ Demokrati. :-) eldaria Övrig piratpolitik 29 2009-10-13 20:08
Direktdemokrati Gästskriverier (på svenska) (STÄNGD) 13 2009-06-12 10:12
Direktdemokrati Denieru Övrig piratpolitik 10 2009-04-10 18:11
Direktdemokrati light med representativt befolkningsurval Arthur Dent Övrig piratpolitik 9 2008-07-16 21:25