Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Guest

Standard Väx upp, vänsterpack! - 2006-08-03, 07:02

Ett parti vars egentliga enda värdegrund är att de inte vill betala för folks arbete... Jo, det låter ju vettigt.

Svara med citat
  (#2) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #43326
Standard RE: Väx upp, vänsterpack! - 2006-08-03, 08:05

Citat:
Anonymous (2006-Aug-03)Ett parti vars egentliga enda värdegrund är att de inte vill betala för folks arbete...
Var i principprogrammet ser du denna "värdegrund"? Ordet "fri" i "fri kultur" syftar på frihet, inte på pengar. De partier som försvarar "friskolornas" existens är inte heller ute efter att lärarna skall jobba gratis, utan efter att föräldrar skall kunna välja skola åt sina barn. Frihet från monopol på kultur respektive utbildning.

Anders Andersson

Svara med citat
  (#3) Gammal
Guest

Länk: #43328
Standard RE: Väx upp, vänsterpack! - 2006-08-03, 08:27

Citat:
Var i principprogrammet ser du denna "värdegrund"? Ordet "fri" i "fri kultur" syftar på frihet, inte på pengar. De partier som försvarar "friskolornas" existens är inte heller ute efter att lärarna skall jobba gratis, utan efter att föräldrar skall kunna välja skola åt sina barn. Frihet från monopol på kultur respektive utbildning.

Piratpartiet startade främst för att somliga vill kunna - utan att betala för det - nyttja kommersiell programvara, spel, musik och film.

Frågor på det?

Svara med citat
  (#4) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #43335
Standard RE: Väx upp, vänsterpack! - 2006-08-03, 09:58

Citat:
Anonymous (2006-Aug-03)Piratpartiet startade främst för att somliga vill kunna - utan att betala för det - nyttja kommersiell programvara, spel, musik och film.
Har du något belägg för det? Och även om det vore sant, spelar det någon roll varför ett parti har startats, när det inte finns ett spår av detta påstådda krav i partiets program, och heller aldrig har funnits?

Jag kan lika gärna påstå att Kristen Demokratisk Samling (KDS, nuvarande Kristdemokraterna) en gång startades av fundamentalistiska pingstvänner som ville förbjuda gardiner och söndagsöppna butiker. Det är knappast heller riktigt sant, och även om det vore det, så spelar det ingen som helst roll för partiets politik, särskilt inte 40 år senare.

Aftonbladet startades av en liberal publicist som förespråkade näringsfrihet, och som kom i konflikt med kungen för det. Under andra världskriget visade Aftonbladet sympatier för Tyskland och nazismen. I dag är Aftonbladet ett vänsterorgan. So what? Det viktiga är vad man gör och säger i dag, inte vad man har gjort och sagt i det förflutna, eller vad man på lösa grunder påstås ha tyckt och tänkt för ett halvår sedan.

Friskolor har startats av föräldrar som velat ge sina barn en annan utbildningsmiljö än vad de kommunala skolorna erbjuder. Det tycker jag att de skall få göra, och jag struntar i huruvida någon av dessa föräldrar dessutom tycker att utbildningen skall vara gratis. De kan inte tvinga lärarna att arbeta utan lön, precis som Piratpartiet inte heller kan (eller vill) tvinga artisterna att arbeta utan lön. Partiets program handlar om enskildas frihet att dela kultur med varandra utan hot om polisingripande, inte om att planka in på biografer och konserter.

Anders Andersson

Svara med citat
  (#5) Gammal
larsl Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #43350
Standard RE: Väx upp, vänsterpack! - 2006-08-03, 11:54

Varifrån fick du iden om "vänsterpack"? Jag har röstat på borgerliga partier i varje val jag har fått rösta i, och kommer att göra det i kommun- och landstingsvalen i år också.

Svara med citat
  (#6) Gammal
pmanlig Inte uppkopplad

pmanligs avatar

Länk: #43428
Standard RE: Väx upp, vänsterpack! - 2006-08-03, 18:13

Citat:
Anonymous (2006-Aug-03)Ett parti vars egentliga enda värdegrund är att de inte vill betala för folks arbete... Jo, det låter ju vettigt.
Mhmmm.... "Arbete" var det ja....

Jag betalar gärna 20 kr för en CD. Det är vad arbetet att framställa den kostar. Resten, en sisådär 90% av priset, är bara ocker som möjliggörs av lagstadgat monopol. Om de du värnar om hade haft vett nog att inte missbruka lagarna som skall skydda deras verksamhet, då hade piratpartiet inte funnits och de hade kunnat ha lagarna kvar. Tyvärr missbrukar de lagarna, och därför ska de bort!

Svara med citat
  (#7) Gammal
ZED Inte uppkopplad

Länk: #43625
Standard RE: Väx upp, vänsterpack! - 2006-08-04, 20:10

Ocker...

jag betalade 22% ränta på leverantörskrediter på det glada åttiotalet...

hur många bankdirektörer burade man in på grund av bankkraschen för femton år sedan... knappt ingen...

men på tjugotalet så var det mycket bankfolk som fick krypa in...

Ocker...

ocker är ett helt accepterat system idag... den som vill tjäna pengar har all rätt oavsett vilken metod det är...

tyx det...

Än är det inte förbjudet att vara dum i Sverige!:)

Svara med citat
  (#8) Gammal
pmanlig Inte uppkopplad

pmanligs avatar

Länk: #43874
Standard RE: Väx upp, vänsterpack! - 2006-08-06, 14:09

Citat:
ZED (2006-Aug-04)Ocker...

jag betalade 22% ränta på leverantörskrediter på det glada åttiotalet...

hur många bankdirektörer burade man in på grund av bankkraschen för femton år sedan... knappt ingen...

men på tjugotalet så var det mycket bankfolk som fick krypa in...

Ocker...

ocker är ett helt accepterat system idag... den som vill tjäna pengar har all rätt oavsett vilken metod det är...

tyx det...
Visst skulle jag vilja sätta fifflande och giriga högdjur inom lås och bom. Det vill nog de flesta, undantaget extremkapitalister - men vilket parti tar upp den frågan?

Piratpartiet är inte perfekt, men det finns det inget parti som är. Det räcker att vara bättre än alternativen.

Svara med citat
  (#9) Gammal
Guest

Länk: #44037
Standard RE: Väx upp, vänsterpack! - 2006-08-07, 12:32

Usch ja, Scandiacheferna. Varför i helvete tystnade kritiken så snabbt? Och om dom slapp fängelse, varför behövde dom inte betala tillbaka pengarna?

Lagar och regler som är till för att dom ska bli så feta som möjligt.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Guest

Länk: #45267
Standard RE: Väx upp, vänsterpack! - 2006-08-13, 15:39

Citat:
pmanlig (2006-Aug-03)
Citat:
Anonymous (2006-Aug-03)Ett parti vars egentliga enda värdegrund är att de inte vill betala för folks arbete... Jo, det låter ju vettigt.
Mhmmm.... "Arbete" var det ja....

Jag betalar gärna 20 kr för en CD. Det är vad arbetet att framställa den kostar. Resten, en sisådär 90% av priset, är bara ocker som möjliggörs av lagstadgat monopol. Om de du värnar om hade haft vett nog att inte missbruka lagarna som skall skydda deras verksamhet, då hade piratpartiet inte funnits och de hade kunnat ha lagarna kvar. Tyvärr missbrukar de lagarna, och därför ska de bort!

Du kan få köpa en blank CD av mig för 20:- vilken dag som helst, hur många som helst. Men om du skall ha något på den så hoppas jag att du skämtar.

Pirater, svara på detta: Om kopiering inte är stöld - är det ok om jag börjar kopiera pengar?

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är