Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Guest

Standard Herregud - 2006-08-31, 22:45

Fattar inte ni att det ni vill avskaffa försörjer mängder av människor, upphovsrätt är inte bara ett påhitt. Menar ni att musiker/film makare etc etc ska skriva musik och göra filmer av ren goodwill?

Vakna upp nån gång!!

Svara med citat
  (#2) Gammal
Emil Vikström Inte uppkopplad

Emil Vikströms avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #50380
Standard RE: Herregud - 2006-09-01, 03:33

Nej, vi menar givetvis att de ska tjäna pengar på att göra bra musik och därmed få spelningar och möjligheter att sälja reklamprylar, dvs på precis samma sätt som i dagsläget, men balanserat för att även passa konsumenter, hobbyremixare och vardagskopierare.

0734-33 17 15 :: emil.vikstrom (snabel-a) piratpartiet.se

Svara med citat
  (#3) Gammal
Perty Inte uppkopplad

Pertys avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #50443
Standard RE: Herregud - 2006-09-01, 10:59

Citat:
Anonymous (2006-Aug-31)Fattar inte ni att det ni vill avskaffa försörjer mängder av människor, upphovsrätt är inte bara ett påhitt. Menar ni att musiker/film makare etc etc ska skriva musik och göra filmer av ren goodwill?

Vakna upp nån gång!!

Vi kan väl försöka? Det fungerar ju inte som det ser ut idag och varför inte prova? Det var många som dömde ut gratistidningarna som Metro och Stockholms City när de kom. För att de bröt mot de vanliga normerna när det gäller dagstidningar.

Och de lever och frodas, det gör även SVD och DN om jag är rätt informerad.

De ena behöver inte utesluta det andra och att behålla en förlegad upphovsrätt för att skydda inkomsterna för en minoritet av befolkningens försörjning känns lite bizzart. Ungefär som att det skulle vara dumt att utveckla alternativa bränslen till bilar för att det är så många som arbetar inom oljeindustrin.

/Perty

Svara med citat
  (#4) Gammal
pmanlig Inte uppkopplad

pmanligs avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #50455
Standard RE: Herregud - 2006-09-01, 11:29

Citat:
Anonymous (2006-Aug-31)Fattar inte ni att det ni vill avskaffa försörjer mängder av människor, upphovsrätt är inte bara ett påhitt. Menar ni att musiker/film makare etc etc ska skriva musik och göra filmer av ren goodwill?

Vakna upp nån gång!!
Ta dig en titt på vart pengarna går som du betalar i tron att de kommer musik- och filmmakare till gagn. Det kanske är du som får ett uppvaknande.

Jag hyrde en film nyligen, och på den satt set en lapp som stolt deklarerade att hela 36% av priset gick tillbaks till filmskaparen. Det är alltså en så hög siffra att den är värd att skryta med. Vem tar de resterande 64 procenten, tror du?

När det gäller musik är det ännu värre. Där får musikskaparen c:a 5% av försäljningspriset. Vart går resten av pengarna?

Svara med citat
  (#5) Gammal
Guest

Länk: #50579
Standard RE: Herregud - 2006-09-01, 17:54

Om jag lägger ner x antal timmar på att plocka fram en vara och lägger ner en fruktansvärd massa jobb på det så är det väl självklart att jag vill skydda min rätt till det jag har skapat, jag får inga pengar så länge jag håller på att jobba med skapandet av varan. Så som jag förstår det så vill ni slopa all form av patentering. Vad händer då om jag till exempel forskar fram en ny medicin? Jo, jag har skapat denna nya produkt som jag tror på och vill sälja. Om jag då inte kan skydda min produkt från direkt kopiering så kan någon annan ta min vara och producera den och sälja den utan att ha lagt ner en enda minut på att få fram produkten. Då har jag som skapat produkten lagt ner en massa jobb på något jag inte kan sälja för att någon annan har snott min idé och produkt.

Dessutom det här med fildelning, som det ser ut idag är det ett brott att syssla med det. Varför går ni som sysslar med det inte bara in i en skivbutik och snor cd:n eller filmen eller vad det nu är ni laddar ner? Jag tycker i alla fall att det är trevligare med en original cd där det dessutom finns en viss produktgaranti att det jag köper håller en viss kvalité. Jag tycker nog att det är en aning fegt att sitta vid en dator och begå stöld istället för att på traditionellt sätt gå in med rånarluva och roffa åt sig. Visserligen är riskerna med att sitta vid sin dator betydligt mindre än att fysiskt sno något, så ni har kanske en poäng. Ni har kommit på en nyare form av stöld som är betydligt lättare att genomföra och man riskerar inte i lika stor utsträckning att hamna hos farbror blå.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Trinket Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #50612
Standard RE: Herregud - 2006-09-01, 20:36

Citat:
Anonymous (2006-Sep-01)Om jag lägger ner x antal timmar på att plocka fram en vara och lägger ner en fruktansvärd massa jobb på det så är det väl självklart att jag vill skydda min rätt till det jag har skapat, jag får inga pengar så länge jag håller på att jobba med skapandet av varan. Så som jag förstår det så vill ni slopa all form av patentering.
Sådär har jag också med det jag gör, jag är doktorand på ett medicinskt lab vid universitetet. Jag jobbar i flera månader, hela år faktiskt,med massor av försök för att få ihop till en artikel, experiment värt flera tiotusentals kronor, med en lön finansierad av stipendium, och sedan publicerar jag, utan att få mer för det än att mitt namn visas i tidningen, och vemsomhelst kan använda mina resultat till vad som helst. Om Astra zeneca använder min forskning som en del för att ta fram en medicin värd miljontals kronor ser jag inte ett öre. Trots att de inte betalat en krona till mitt stipendium.Surt? Nej, faktiskt inte. Mitt arbete är fortfarande mitt, det har ett egenvärde utöver pengar.

Upphovsrätten måste moderniseras, och tycker man inte om villkoren kanske man ska söka sig till en annan bransch. Fildelningen finns här redan, och denkommer inte att kunna stoppas.Det är kanske inte en rättighet att ladda ner, men det är inte en rättighet att arbeta med vadsomhelst bara för att man vill det, heller. Bara för att man väldigt gärna vill bli trafikpilot kan man inte bli det om man inte klarar av kraven för det. Och stöld är det fortfarande inte, att kalla det för stöld är att fördumma sig själv. Det är brott mot upphovsrättslagen.

----------------------------------------------------------------<br>
Det är fel för att det är olagligt. Det är olagligt för att det är fel

Svara med citat
  (#7) Gammal
Perty Inte uppkopplad

Pertys avatar

Länk: #50619
Standard RE: Herregud - 2006-09-01, 20:55

Citat:
Anonymous (2006-Sep-01)
Om jag lägger ner x antal timmar på att plocka fram en vara och lägger ner en fruktansvärd massa jobb på det så är det väl självklart att jag vill skydda min rätt till det jag har skapat, jag får inga pengar så länge jag håller på att jobba med skapandet av varan. Så som jag förstår det så vill ni slopa all form av patentering. Vad händer då om jag till exempel forskar fram en ny medicin? Jo, jag har skapat denna nya produkt som jag tror på och vill sälja. Om jag då inte kan skydda min produkt från direkt kopiering så kan någon annan ta min vara och producera den och sälja den utan att ha lagt ner en enda minut på att få fram produkten. Då har jag som skapat produkten lagt ner en massa jobb på något jag inte kan sälja för att någon annan har snott min idé och produkt.<br>
<br>
<br>
Visst kan du ha rätt i det du säger, och klart att alla vill ha betalt. Helst vill man ju ha betalt för allt man gör. Men för det första lyckas inte alla och då blir det inga pengar endå, och för det andra tänker du i ett egenintresse. DU vill ha pengar, DU vill skydda din rätt. <br>
<br>
Om du vänder på perspektivet och tänker utifrån ett internationellt och värdsligt och som medborgare i Sverige, skulle inte en ny vara kunna bli bättre eller vidareutvecklas om patenten försvann? Tänk om din medecin gör att folk blir dödsjuka (som hände i somras), om patentet inte var taget och nån kopierade eller analyserade din produkt och förbättrade den skulle medicinen bli bättre, folk skulle inte dö.<br>
<br>
Nu brukar en del hävda att det är bara kommunister som tänker så och att man är en satans kommunist så jag tar argumentet med konkurrens också för att visa att det inte riktigt har med gamla ideologier att göra.<br>
<br>
Om patenten släpps friare så kommer produktutvecklingstakten öka då man kan låna idér och kunskap som gör att man ev. kan bygga en bättre produkt och kanske tom billigare. Vilket gynnar konkurrensen. <br>
<br>
Och när patent används som de gör idag fungerar det ju i alla fall inte som det är tänkt. Nyligen gjorde Creative och Apple en uppgörelse om en nätt liten summa för en liten meny i en musikspelare. Eh? HP har över 4000 patent vilka de försöker stoppa de som gör "piratpatroner". Båda dessa exempel visar på att patenten idag motverkar sitt syfte, gynnar det inte konsumenter om Creative har skapat en bra meny som fler kan använda? Gynnar det inte konsumeter om det är några som säljer och producerar billigare bläckpatroner?<br>
<br>
Jag tycker det.<br>
<br>
Citat:
Dessutom det här med fildelning, som det ser ut idag är det ett brott att syssla med det. Varför går ni som sysslar med det inte bara in i en skivbutik och snor cd:n eller filmen eller vad det nu är ni laddar ner? Jag tycker i alla fall att det är trevligare med en original cd där det dessutom finns en viss produktgaranti att det jag köper håller en viss kvalité. Jag tycker nog att det är en aning fegt att sitta vid en dator och begå stöld istället för att på traditionellt sätt gå in med rånarluva och roffa åt sig. Visserligen är riskerna med att sitta vid sin dator betydligt mindre än att fysiskt sno något, så ni har kanske en poäng. Ni har kommit på en nyare form av stöld som är betydligt lättare att genomföra och man riskerar inte i lika stor utsträckning att hamna hos farbror blå.
<br>
<br>
För det första vill jag inte ha CD-skivor, jag är trött på prylar, och vi har ju olika smak, du gillar orginal cd som kan vara skyddade med DRM. Jag själv gillar digitala låtar, mp3 eller ogg som jag kan flytta och använda hur jag vill. <br>
(Kan ju bara påpeka att jag inte lyssnar speciellt mycket på kommersiell musik utan kör mest fri musik)<br>
<br>
Sen vet jag inte ens om jag orkar gå in på debatten med stöld, skumma några av trådarna här så har det avhandlats ett antal gånger och orkar du inte det så kan du kanske titta på MP hearing om fildelning som var härromdagen och berätta vad du tyckte. Verkar framtiden lovande?<br>
<br>
/Perty

Svara med citat
  (#8) Gammal
IonCarcass Inte uppkopplad

Länk: #50705
Standard RE: Herregud - 2006-09-02, 01:48

Citat:
Perty (2006-Sep-01)

Och när patent används som de gör idag fungerar det ju i alla fall inte som det är tänkt. Nyligen gjorde Creative och Apple en uppgörelse om en nätt liten summa för en liten meny i en musikspelare. Eh? HP har över 4000 patent vilka de försöker stoppa de som gör "piratpatroner". Båda dessa exempel visar på att patenten idag motverkar sitt syfte, gynnar det inte konsumenter om Creative har skapat en bra meny som fler kan använda? Gynnar det inte konsumeter om det är några som säljer och producerar billigare bläckpatroner?

Jag tycker det.
Tänkte bara inflika att anledning till att creative plockade fram det patentet ur sina gömmor var för att dom ville åt licensen till den DRM som apple använder på iTunes. istället fick dom nöja sig med 100 miljoner och gå med på att "tvingas" tillverka tillbehör till iPoden. vidare bör det påpekas att skrivarbläck var världens femte dyraste vätska förra året.

Citat:

För det första vill jag inte ha CD-skivor, jag är trött på prylar, och vi har ju olika smak, du gillar orginal cd som kan vara skyddade med DRM. Jag själv gillar digitala låtar, mp3 eller ogg som jag kan flytta och använda hur jag vill.

(Kan ju bara påpeka att jag inte lyssnar speciellt mycket på kommersiell musik utan kör mest fri musik)

/Perty
CD-skivor är troligtvis den sämsta kulturprodukt jag kan föreställa mig. Dom är ömtåliga, tar för mycket plats, rymmer för lite musik och kan på grund av DRM-skador orsaka dig som konsument stora skador på din utrustning även fast du använder den lagligt. Jag kan inte förstå att folk förväntar sig att dom ska sälja. Precis som perty vill jag kunna ta med mig min musik varthän jag befinner mig och jag vill kunna ha direkt tillgång till varenda liten låt i mitt musikbibliotek.

Men oavsett vilken distributionsmodell man föredrar så tänker jag inte tillåta att ekonomiska särintressen sätter demokratiska hörnstenar såsom, yttrandefrihet, meddelarskyddet och rätten till ett skyddat privatliv, ur spel för att bevara en förlegad affärsmodell. Säskilt inte när en så stor del av sveriges befolkning anser att kulturspridning är något som samhället tjänar på och således moraliskt försvarbart.

*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/

Jonas Gunnarsson

Linköping

FRA: Fredrik Reinfeldt Avgå

Svara med citat
  (#9) Gammal
Perty Inte uppkopplad

Pertys avatar

Länk: #50730
Standard RE: Herregud - 2006-09-02, 09:15

Citat:

Tänkte bara inflika att anledning till att creative plockade fram det patentet ur sina gömmor var för att dom ville åt licensen till den DRM som apple använder på iTunes. istället fick dom nöja sig med 100 miljoner och gå med på att "tvingas" tillverka tillbehör till iPoden. vidare bör det påpekas att skrivarbläck var världens femte dyraste vätska förra året.

Att patentet användes för andra syften än vad det var patenterat för gör ju igentligen saken ännu värre, borde kollat det lite närmare innan jag hävde ur mig exemplet. Bra att det finns andra som är mer alerta och kan påvisa brister :-)

/Perty

Svara med citat
  (#10) Gammal
IonCarcass Inte uppkopplad

Länk: #50780
Standard RE: Herregud - 2006-09-02, 12:28

Citat:
Perty (2006-Sep-02)
Citat:

Att patentet användes för andra syften än vad det var patenterat för gör ju igentligen saken ännu värre, borde kollat det lite närmare innan jag hävde ur mig exemplet. Bra att det finns andra som är mer alerta och kan påvisa brister :-)

/Perty

Dina resonemang var precis lika korrekta för det. Ville precis som du noterar bara påpeka att verkligheten är värre än vad man ser vid första anblicken. Att tillåta företag att obehindrat äga information betyder enorma merkostnader för samhället. Apple med sin iPod och iTunes utgör ett ganska stort problem för båda kulturproducenter och kulturkonsumenter. iPoden är världens populäraste digitala musikspelare. Är lite osäker på siffran, men jag tror att deras marknadsnadel ligger runt 60%. På iTunes är det apple som bestämmer priserna. inte ens skivbolagen, med alla sina pengar ungår att bli utskrattade om dom kommer och vill ändra på något. Detta tack vare att apple har drm-skadat all musik på iTunes och att det är olagligt att kringgå detta på flera håll. Alltså spelar det inte så stor roll hur mkt pengar creative plöjjer ner i sina zen-spelare för det faktum att dom konsumenter som idag äger en iPod och köper sin musik på iTunes kan inte byta. Då skulle de behöva punga ut med nya pengar för all sin favoritmusik som de redan betalat för.

Detta är ett av resultaten av tankefelet att man kan äga information (och allt som existerar i den digitala sfären är information) och därav inte bara kan utan har rätt till att ta betalt för det på samma sätt som fysiska varor. Vi kan inte ha en ha lag och en hel ekonomisk sektor som är baserad på ett tankefel.

*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/

Jonas Gunnarsson

Linköping

FRA: Fredrik Reinfeldt Avgå

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Herregud, ska det här vara ett parti!? meandra Piratpartiets hemsida (STÄNGD) 4 2006-01-04 12:25