Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Standard Sv: Öppen debatt om Distriktsindelningen - 2011-11-30, 00:53

Citat:
Ursprungligen postat av Christoffer Eldengrip Visa inlägg
dock så känns indelningen tolv st lite väl mycket i dagsläget
Varför? Jag tror att tolv distrikt enbart känns mycket om man har föreställningen att de alla ska fungera. Idag har vi fem distrikt och kanske 2-3 som fungerar halvbra och resten mer eller mindre inaktiva.

Min tanke är att med de elva distrikt jag föreslår skulle man ganska lätt kunna få 4-5 av dem att fungera ganska bra, vilket vore en ökning av fungerande distrikt från dagsläget. Och när det väl finns ett par fungerande distrikt som håller över tid så är jag säker på att de kan fungera som inspiration för de distrikt som inte är aktiva och på så sätt skapa en positiv utveckling.

Citat:
Ursprungligen postat av Christoffer Eldengrip Visa inlägg
Var finns den nuvarande pirataktiviteterna? Vore kanske trevligt om vi kunde samla in lite fakta om det kan ju ha en avgörande betydelse för vilken väg vi ska välja.
Lokalavdelningen UP Stockholm har regelbundna träffar varje vecka. PP/UP Lund likaså. I övrigt är all verksamhet uppbyggd av individer snarare än platser. Det som gör att Lund och Stockholm har regelbunden verksamhet är att där finns lokaler att tillgå. Uppsala har haft regelbunden verksamhet men den är numera ganska insomnad med undantag för Piratstudenterna som genom kårens IT-utskott träffas regelbundet.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
  (#2) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #270738
Standard Sv: Öppen debatt om Distriktsindelningen - 2011-11-30, 12:20

Min åsikt, i rollen som förbundssekreterare i Ung Pirat och gammal vice DL, är att vi bör fundera mindre på distrikten.

Inom PP är min uppfattning att dessa skapades mest för att underlätta valsedelsutdelning. Jag var vice DL för södra under valet 2006, och det fungerade faktiskt väldigt bra. Ansvarskedjan var tydlig och man visste hela tiden var man skulle vända om det var problem med valsedlarna. Övrig verksamhet på distriktsnivå existerande inte, och det gäller nog än idag till stora delar.

Tittar vi på UP så har distrikten som syfte att hämta bidrag från landstingen och hjälpa lokalavdelningarna på så sätt som förbundet gör idag. Inte något av dessa syften uppnås idag på ett bra sätt inom något distrikt. I princip inget distrikt når upp till landstingens bidragsregler då det finns för få aktiva lokala föreningar eller på grund av att PP inte sitter i landstingsfullmäktige. Så, vad har vi distrikten till inom UP? Jag vet ärligt talat inte.

Lägg istället fokus på lokal verksamhet. Starta upp den där kommunföreningen inom PP och börja agera opposition i kommunfullmäktige. Gå på alla sammanträden och skicka ut ett pressmeddelande före/efter varje fullmäktigemöte och berätta för den lokala tidningen hur vi i PP skulle ha röstat om vi hade haft mandat. Först när flera fungerande föreningar i närheten av varandra har bildats så finns behovet av att bygga uppåt.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

(#3) Gammal
Christoffer Eldengrip Inte uppkopplad

Christoffer Eldengrips avatar

Reg.datum: Mar 2011

Länk: #270740
Standard Sv: Öppen debatt om Distriktsindelningen - 2011-11-30, 13:03

Citat:
Ursprungligen postat av Mab Visa inlägg
Varför? Jag tror att tolv distrikt enbart känns mycket om man har föreställningen att de alla ska fungera.
Var min inställning med men det framgick inte tillräckligt tydligt. Är helt öppen för att man kan ha distrikt som ligger i dvala under en längre tid ser det positiva i att de finns där och väntar på att det kommer engagerade personer.

Har man inget krav att de ska vara fungerande vore det bästa snarare att det är lika många distrikt som landsting, om distriktens huvudsakliga uppgift är att få landstingsbidrag så hade detta underlättat väldigt mycket. Sen att det kan (och kommer) bli som i Stockholm där en lokalavdelning i princip agerar distrikt med är väll inget negativt då finns där medel för dem att stödja på andra platser utan att belasta den egna föreningens budget. Dessutom bra mycket lättare att få till styrelsemöten.

@agnesson bidragsbiten är något man måste jobba långsiktigt med Skåne kommer ifall allt gå vägen kunna söka sitt första landstingsbidrag och även ha möjligheten att uppfylla de kriterier som krävs först våren 2013. Kanske skulle vi kunna hämta ut något nästa år men från landstinget ser det oerhört mörkt ut dock så kan det ev bli ett och annat kommunbidrag men sen finns där diverse stiftelser som också delar ut pengar.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Christoffer Eldengrip  
  (#4) Gammal
Falathar Inte uppkopplad

Falathars avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #270859
Standard Sv: Öppen debatt om Distriktsindelningen - 2011-12-06, 00:34

Personligen hade jag nog helt och fullt skrotat Distriktsindelningen för PP i dess nuvarande form och ersatt det med...ingenting.

Som Agnesson tidigare sagt så är det i stort och mycket nånting som skapades för att sköta valsedelsdisten vid val. Då tycker jag att det vore bättre att faktiskt skapa ett sånt system och kalla det för vad det är, för som just ett administrativt nätverk med en klart definerad uppgift så fungerar det förvånansvärt bra, sen har vi människor som sitter på funktionärsroller för att de aktivt vill bedriva politik och inte hålla på med valsedlar, vilket då tenderar att funka mindre bra ibland.

Men genom att ha lokala föreningar som pysslar med politik, skrota dagens system med distrikt och omvandla den till ett renodlat system för att handha valsedlar,kampanjmaterial osv till valen så tror jag vi löser en del knutar per automatik.

Hur UP ska göra har jag ingen egentlig åsikt om, men jag ser ingen större nytta med distrikten som de ser ut idag där heller

Andreas Larsson
Styrelseledamot
andreas.larsson@piratpartiet.se
Falathar (skype-nick)
  Skicka ett meddelande via ICQ till Falathar Skicka ett meddelande via MSN till Falathar Skicka ett meddelande via Skype™ till Falathar  
  (#5) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #270860
Standard Sv: Öppen debatt om Distriktsindelningen - 2011-12-06, 05:21

Citat:
Ursprungligen postat av agnesson Visa inlägg
Inom PP är min uppfattning att dessa skapades mest för att underlätta valsedelsutdelning.
Här kan det kanske vara användbart att berätta varför distrikten skapades en gång i tiden -- runt februari, mars 2006 -- även om de först kallades regioner och sedan bytte namn.

Först fanns det ingenting mellan valkretsar och partiledning. Det ledde till en situation där partiledningen skulle hålla direktkontakt med 30 valkretsledare, och problemet infann sig snabbt att det inte gick att se om någon mådde dåligt, föll ifrån eller underlevererade på grund av andra orsaker.

Organisationsteori är mycket tydlig med sina olika konsekvenser av gruppstorlekar på 7, 30 och 150 personer. Det var uppenbart att 30 inte fungerade här, att man behövde dela den översta pyramiden -- den mellan PL och VL -- i två, och sätta in ett mellanskikt, så att varje nybildad pyramid fick maximalt sju personer (sex plus överordnad ledare).

Samtidigt var det tvunget att finnas en styrkebalans mellan de nya indelningarna, så att ingen hamnade utanför de andra i en uppenbart svagare konstruktion.

Lösningen var att skapa fem distrikt och lägga dessa på en nivå mellan partiledning och valkretsledning. Den första tanken var att ha fyra distrikt -- Norr, Syd, Öst och Väst i all enkelhet -- men då skulle Stockholm komma att dominera totalt över Uppsala och Västerås inom Öst, vilket skulle varit dåligt för dem båda. Därför var det bättre för alla att Stockholm fick vara för sig själv, så att antalet blev fem totalt. Resten var en fråga om att balansera distriktens storlek till att innehålla så nära en miljon väljare vardera som möjligt, så att inget skulle vara tyngre än något annat, och att hålla dem geografiskt samman.

Det har alltså ingenting med valsedelsdistribution alls att göra, utan med att få en fungerande organisation och ledning. Att valsedelsdistron sedan gick genom samma struktur som allting annat var bara ett logiskt val.

(#6) Gammal
Christoffer Eldengrip Inte uppkopplad

Christoffer Eldengrips avatar

Reg.datum: Mar 2011

Länk: #270933
Standard Sv: Öppen debatt om Distriktsindelningen - 2011-12-11, 16:22

Tack Rick för den välskrivna redogörelsen, den gör det förståeligt till varför det ser ut som det gör idag. Vilka av de behoven som låg till grund för indelningen finns kvar idag och vilka har försvunnit?

Gör ett antagande att det idag finns bättre förutsättningar både lokalt och regionalt på många platser att axla det ansvar som innan låg på ett fåtal?

Vilken samordning är det som vi ska eftersträva inom organisationen och i hur stor del önskar vi utnyttja de framväxande kommunala och regionala föreningarna?

Ska de nyttjas för centrala syften med eller ska de vara helt avklippta och endast bedriva lokal respektive regionalpolitik?

Ifall dessa ska sköta mer arbeta i vilken mån ska det täckas upp på platser som saknar sådana föreningar? Ifall man tittar till pyramiden ännu en gång så har vi nu 3 nivåer 1 Riksdag-->21 landsting--> 290 kommuner.

Ser inte att vi kommer har full täckning överallt till 2014, men vägen dit är lång och hur gör vi det smidigast att få igång den lokala verksamheten?
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Christoffer Eldengrip  

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är