Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard Nyhetsbrev 2010-12-05: Informationskriget eskalerar - 2010-12-05, 21:55

Saker går vansinnigt fort nu. Igår skrev jag om att höga politiker går ut i media och vill att uppgiftslämnare till media ska skjutas, eller åtminstone lönnmördas. Det är så det går till i Kina och Iran. Och nu även här i Väst.

Idag har det kommit mer, mycket mer av den där “Välkommen till Kina”-känslan. Ett axplock:

Studenter i USA ges ett vänligt råd att inte prata om WikiLeaks med sina vänner om de vill ha jobb efter examen. Rådet kommer inifrån statsförvaltningen. Den sortens subtil skrämsel har jag aldrig någonsin sett i väst tidigare, men den förekommer i… ja, just det. Kina och Iran. Jag skulle kunna skriva en hel uppsats om hur det går kalla kårar när en statstjänsteman antyder, bara antyder på det där sättet att “det kanske går dåligt för dig om du diskuterar det här med vänner och bekanta”.

Schweiz letar efter sätt att stänga WikiLeaks’ bankkonto, utöver att PayPal redan har stängt ett av inflödena.

Australiensisk polis letar efter och funderar på om man kan sätta dit Julian Assange för något brott. (I normalfall går man åt andra hållet: man hittar brottet först och sedan hittar man en gärningsman; att göra tvärtom är att be polisen ta hand om en besvärande person på vilket sätt som helst och har inte i ett rättssamhälle att göra.) De undersöker dessutom möjligheterna att göra honom statslös genom att göra hans australiensiska pass ogiltigt.

Under tiden har WikiLeaks höjt sina försvarsinsatser och gör det nu enkelt för vem som helst att sätta upp en spegelkopia av hela WikiLeaks, så att sajten distribueras över massor av olika servrar och länder. Sanitarium satte upp steg-för-steg-instruktioner på svenska (och jag har redan satt upp en egen spegel hemma hos mig, det var enkelt). Mindre än 24 timmar efter det arbetet började är WikiLeaks spegelpublicerat fullt ut på över 200 ställen.

Historiska paralleller

Jag brukar ibland säga att allt detta har hänt förut, och allt detta kommer att hända igen. Jag skrev igår att man angriper infrastrukturen för att hindra information och idéer att komma ut (och dagens händelser fortsätter på samma tema, plus att man börjar skrämma människor från att prata om det). En viktig parallell hände under andra världskriget här i Sverige.

Man kunde inte förbjuda tidningar att tryckas, det hade grundlag sett till. På något sätt ville man ändå få stopp på vissa tidningar, framför allt kommunistiska och antinazistiska. De var… besvärande. Det var då som något ljushuvud kom på att man kan förbjuda dem att transporteras på järnväg och väg, även om man inte kan förbjuda själva tryckningen. Då skulle ju idéerna inte komma ut. Det kallades för transportförbud och lagen gällde 1940-1943.

Parallellerna är slående. Man lyckades inte stänga ner obekväma publikationer, utan angrep i stället infrastrukturen från maktens håll. Även responsen är väldigt lik det som händer idag: aktivister kring dessa politiska tidningar, massor av aktivister, byggde snabbt upp ett volontärnätverk för att bygga upp en ny fungerande distribution och bära ut tidningarna på egen volontärkraft. Det fungerade. Angreppet mot infrastrukturen för att tysta idéer misslyckades.

1949 skrevs det in i svensk grundlag att ingen får vägra att transportera en tidning på grund av dess innehåll. Då hade det tidigare angreppet på infrastrukturen fallit i stor skam.

Det gäller att upprepa historien. Det är upp till oss, här och nu, att fortsätta kämpa för en fungerande infrastruktur. Så länge idéerna kan bäras ut, så har de som förespråkar censur ingen chans.

(#2) Gammal
Oregistrerade
Guest

Länk: #248934
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-12-05: Informationskriget eskalerar - 2010-12-05, 22:22

Har länsat mitt Paypal-konto.
Satt tillbaks pengarna till mitt bankkonto.
Kommer att hålla det på 0:-
Funkar enkelt: Sätt in pengar, betala, skicka tillbaks överskottet.
Vill inte dom ska ha ränta på mina pengar.

(#3) Gammal
Oregistrerade
Guest

Länk: #248942
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-12-05: Informationskriget eskalerar - 2010-12-05, 22:37

Vi går mot en farlig utveckling!
Vart är politikens gränser på väg?
Kommer Internet att få en tvångströja likt båtägarna?
En lag som antogs helt utan grunder och mot all statistik och bättre vetande.
En lag som antogs på populism, jag ser många likheter med PirateBay, Wikileaks
www.alltom02promillepasjon.se

"Makten" har fått internet som en fiende, en tvångströja på nätet kommer säkert, vi börjar skönja den ganska bra redan med IPRED/FRA.

PP måste ta in mer frågor i Partiprogrammet!
Enfrågepartier kommer aldrig in i Riksdagen.
SD kom in mycket beroende på missnöjesröster.
PP.
Skriv in i partiprogrammet att Ni tar itu med El-oligoplet som retar hela Sverige till vansinne! Många väljare där.
Riv upp 0,2-promille på sjön så vet jag att Ni hamnar i TV, där måste Ni få fram PP-partifrågor och program. det är EN MILJON BÅTÄGARE.

Vägtullarna, eller de så kallade ”trängselavgifterna”

Ett av de största politiska sveken i Sverige i modern tid. Vid 2 tillfällen, lovade de partier som satt i opposition: Inga vägtullar. Socialdemokraterna vann ett val på det, svek sina väljare och införde dem på ”prov” De borgerliga gick till val gången därpå med sin slogan ”bort med vägtullarna” Det vann de valet på. Hur gick det? Vägtullarna permanentades!
Detta visar tydligt att politikerna, de må vara röda eller blå, struntar fullständigt i folkviljan!

Den som råkar missa att betala in ex 20 kr, påförs en ”påminnelseavgift” på 500 kr, vilket motsvarar 2500% ränta. Förr kallades sådant ocker, och gav fängelsestraff. Nu har Staten istället gjort ocker till en affärsidé som man praktiserar i stor skala.

Radiotjänst !!! bort! Kallas för Rånartjänst..

PP måste göra sig populistiska, på samma sätt som politikerna gör sig populära hos Stormakterna.
Vem minns inte hur USA tryckte på Sverige om att släcka ned PB?
men PP ska söka populism hos väljarna och bredda sina frågor så de kommer in över spärren, dels på missnöjesröster samt populära saker som nämnt.

En ny sorts politiker finns nu,..makt-fetichister. Friheten är snart ett minne blott.
Övergreppen från Storebror duggar tätt nu.

(#4) Gammal
Deep Blue Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #248948
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-12-05: Informationskriget eskalerar - 2010-12-05, 22:55

Frågan är hur långt USA och andra länder i den s k fria världen är beredda att gå. Det börjar likna häxprocesser och McCarthyism. Jag tvivlar på att tillräckligt många kommer att vakna upp innan det är försent.

(#5) Gammal
Adam Eltér Inte uppkopplad

Adam Eltérs avatar

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #248952
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-12-05: Informationskriget eskalerar - 2010-12-05, 23:01

Maila. Blogga. Twittra. Bojkotta. Sprid. Kopiera. Facebooka. Diskutera. Ring. Debattera.

Iformation wants to be free - and it will as long as we, the people of the internet, are there to defend it!

Btw, kan man köpa Wikileaks-klistermärken nånstans? Kanske något för Piratshoppen

Ordförande för Ung Pirat Västra distriktet
Ordförande för Ung Pirat Halmstad

Mail: adam.elter [at] piratpartiet.se
Twitter: adamelter

(#6) Gammal
Oregistrerade
Guest

Länk: #248954
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-12-05: Informationskriget eskalerar - 2010-12-05, 23:02

Du har rätt Rick.

Cirkeln sluts efter ca 70 år, men Hitleristerna som söker världsherravälde nu är dock listigare
än dom var då. Använd gärna humor i kampen, ty det saknar elakingarna helt motmedel emot.

Jag var i Berlin sommaren 1968 och såg hur makthavarna gick lös på studenterna.
Det fortsatte ju med Bader-Meinhofligan vilket inte var något vidare bra exempel på hur kampen skall föras.
Mahatma Ghandi och Martin Luther var bättre exempel på framgångsrik kamp. Men vi är bättre rustade än dem,
ty vi har internet till vår hjälp för att göra rösten hörd. Och Wiki-Wiki-läckan blir nog svårare att täppa till än
Piratbukten som förtryckarna hittills inte lyckats landstiga i. Och hela internet läcker ju som ett såll.
Men det går som tur är inte att stänga av.

Jag blir lite besviken på partiet som nästan alltid tjatar om pänningar.
Ty det är ju bara ett maktmedel det också som inte är värt ett endaste dugg
i jämförelse med fri information & fritt informationsutbyte.

Fick förrexten ett mail idag från en finnpajsare som lägger ut nät och trålar på nätet.
Han sade att det är nog sant som du säger att kriget har börjat,
ty 2 ggr har jag fått trålen full med främmande U-båtar.

/ Pelle Pirat

Senast redigerad av Oregistrerade den 2010-12-05 klockan 23:14.

(#7) Gammal
Arne Lidmark
Guest

Länk: #248956
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-12-05: Informationskriget eskalerar - 2010-12-05, 23:06

Under andra världskriget fanns någon typ av förbud mot åtminstone Trots Allt. Min far berättade att han brukade sälja den och blev jagad av polisen när de upptäckte honom.
Jag hoppas det blir bättre den här gången.

(#8) Gammal
Oregistrerade
Guest

Länk: #248958
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-12-05: Informationskriget eskalerar - 2010-12-05, 23:15

Citat:
Ursprungligen postat av Deep Blue Visa inlägg
Frågan är hur långt USA och andra länder i den s k fria världen är beredda att gå. Det börjar likna häxprocesser och McCarthyism. Jag tvivlar på att tillräckligt många kommer att vakna upp innan det är försent.
Tyverr tror jag du har rätt .

Citat:
Ursprungligen postat av Oregistrerade Sv:
Ett av de största politiska sveken i Sverige i modern tid. Vägtullarna permanentades!
Detta visar tydligt att politikerna, de må vara röda eller blå, struntar fullständigt i folkviljan!
.
För att inte glömma alla folkomröstningar som genomförts och nonchalerats.

(#9) Gammal
Oregistrerade
Guest

Länk: #248960
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-12-05: Informationskriget eskalerar - 2010-12-05, 23:31

Citat:
Ursprungligen postat av Deep Blue Visa inlägg
Min uppfattning likaså

(#10) Gammal
Pelle-Pirat Inte uppkopplad

Pelle-Pirats avatar

Reg.datum: Dec 2010

Länk: #248962
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-12-05: Informationskriget eskalerar - 2010-12-06, 00:05

Förenta Staterna kommer ju att ramla sönder & nordamerikanerna blir värst drabbade tror jag. Ni kan ju infomera er om vad Noam Chomsky säger om saken. Ni vet han som förutspådde Sovjetunionens sönderfall ganska så bra.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är