Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Reg.datum: Mar 2009
Standard Sv: Vi behöver 1500 lokalpolitiskt aktiva och kunniga pirater proportionerligt fördelade på landets kommuner. - 2011-02-21, 23:28

Citat:
Ursprungligen postat av Jan-Olof Ruuska Visa inlägg
Vi behöver bygga starka lokala gemenskaper ute i kommunerna och styrelsen och ledningen behöver ta sitt ansvar för att detta lyckas.
Där har vi fullständig konsensus. Att faktiskt sätta upp ett mål i den nuvarande 4-årsplanen på att ha bättre täckning än något av riksdagspartierna (nej, inget parti har aktiva i alla kommuner) är inte rimligt. Jag ser däremot gärna att vi ska försöka ha runt 90% täckning om 8 år. Men ser samtidigt att kvalitet är betydligt bättre än kvantitet. Många av dom kommunledare vi har idag är fullständigt usla och har inte kommunicerat med VL på flera år. I min mening är det bättre att avsätta dom och få en lite lägre siffra än att försöka bumpa statistiken.

Det här är min signatur. Its my sig.

(#2) Gammal
Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #258202
Standard Sv: Vi behöver 1500 lokalpolitiskt aktiva och kunniga pirater proportionerligt fördelade på landets kommuner. - 2011-02-22, 11:11

Citat:
Ursprungligen postat av Jan-Olof Ruuska Visa inlägg
Från den operativa fyraårsplanen:

Vi ska lägga grunden för internutbildning åt våra funktionärer och aktivister. Vi kommer även att utforma en roll med titeln Medlemsvårdare, som dels ska se till att nya medlemmar snabbt kommer in i organisationen och dels hjälper partiet att snabbt fånga upp specialkompetens som vi som organisation är i behov av.

Detta är mycket bra tycker jag (medlemsvårdare).

Mer från den operativa fyraårsplanen (De olika funktionernas individuella mål för att nå huvudmålet)

Valkretsledare:

Öka antalet medlemmar i valkretsen med 5%
Öka antalet aktivister i valkretsen med 5%
Minst en debattartikel i en dagstidning i valkretsen varje månad.
Minst två insändare i en dagstidning i valkretsen varje månad.

Här kanske man ska lägga till (förslag)
  • Minst en kommunledare i varje kommun.
  • Aktiva medlemmar i respektive kommun motsvarande partiets behov av förtroendevalda till framtida fritidspolitiska uppdrag
(det sista kan också ligga på kommunledarnivån så fort det finns en kommunledare)
För det första att ha sådana krav på en valkretsledare ledare ser jag som lite orimliga att kunna öka medlemsantalet/aktiva med 5% eller att man måste ha 2 tidnings insändare/debatt artiklar per månad.
Båda dessa saker ÄR mycket svårt att uppnå
Under 2010 valet hade jag också flera färdigskrivna debatt artiklar som jag aldrig fick publicerade i lokal tidningen för att de blev ratade av tidningen ifråga.

Vad ska de VL som inte når målet få för bestraffning?

Att ställa upp i alla regioner ser jag som realistiskt där finns aktiva personer i det geografiska området att fylla en lista.
Att ha som mål att ställa upp i så många kommuner ser jag i nuläget som orealistiskt där finns fler och viktiga faktorer som spelar in.

Om vi nu ska ställa upp så måste antalet namn på listan ner på en rimlig nivå vi klarar av att fylla.
Om vi ser på regionen minimi antalet som kan komma in är 5 personer + ersättare. Då anser jag att ett krav att ställa vore minst 10 personer till listan gärna 15 om man har det. Det är ju inget som hindrar att man har fler än så men som minimi krav.

Till kommun fullmäktige om antalet platser i kommun fullmäktige är 65st så en 5-6 personer på en lista vore ett minimum.

Måste styrelsen acceptera detta lägre antal namn på lokal listorna?
Hur "snälla" ska de vara mot kommuner som har färre vi kanske bara får 1-2 platser?

Styrelsen måste acceptera flera lokala frågor och frågor som ligger utanför partiprogrammet centralt kanske den mycket känsliga flykting/invandrar frågan.

Kort och gott där är mycket som måste hamras ut och VI medlemmarna MÅSTE ge styrelsen klara riktlinjer om detta.

Peter Johansson
http://Pejj31.blogspot.com

(#3) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #258448
Standard Sv: Vi behöver 1500 lokalpolitiskt aktiva och kunniga pirater proportionerligt fördelade på landets kommuner. - 2011-02-24, 13:08

Citat:
Ursprungligen postat av Johan mlg Karlsson Visa inlägg
Där har vi fullständig konsensus. Att faktiskt sätta upp ett mål i den nuvarande 4-årsplanen på att ha bättre täckning än något av riksdagspartierna (nej, inget parti har aktiva i alla kommuner) är inte rimligt.

I vilken kommun har socialdemokraterna inte aktiva ?

Att finnas invald i den lokala politiken gör underverk för att få aktivitet i den kommunen.

PS Det går att ställa upp i lokala val med mindre än 12%-målet uppfyllt - det gjordes så i valet 2010.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är