Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
mobboffer Inte uppkopplad

mobboffers avatar

Reg.datum: May 2006
Standard RE: Stallman och mjukvara - 2006-09-23, 13:31

Vad händer om de inte har kvar källkoden efter 5 år? Vad händer om företaget har gått i konkurs? Jag gillar inte idén.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Svamp Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #58506
Standard RE: Stallman och mjukvara - 2006-09-23, 14:05

Det finns ett till svar: kommersiell upphovrätt på 10 år.

Svara med citat
  (#3) Gammal
mobboffer Inte uppkopplad

mobboffers avatar

Reg.datum: May 2006

Länk: #58509
Standard RE: Stallman och mjukvara - 2006-09-23, 14:28

Citat:
Svamp (2006-Sep-23)Det finns ett till svar: kommersiell upphovrätt på 10 år.
Betydligt bättre svar tycker jag. Till och med 20 år skulle vara ok för min del.

Svara med citat
  (#4) Gammal
fredrik.funderar Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #58519
Standard RE: Stallman och mjukvara - 2006-09-23, 15:14

Citat:
malavel (2006-Sep-23)Vad händer om de inte har kvar källkoden efter 5 år? Vad händer om företaget har gått i konkurs? Jag gillar inte idén.

Antar att det var därför Stallman skrev:

Citat:
I've proposed to the Pirate Party that it adopt additional provisions to require proprietary software source code to be put in escrow, to ensure it is released in the public domain after 5 years.

Om källkoden hålls inne i 5 år av en tredje part (tex PRV i Sverige) och sedan släpps kommer det ju att ske oavsett företagets status efter 5 år.

/Fredrik

Svara med citat
  (#5) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #58556
Standard RE: Stallman och mjukvara - 2006-09-23, 18:46

Citat:
Richie (2006-Sep-23)Jag kan gå med på att PRV (eller någon annan neutral part) håller källkoden hemlig i fem år, men sedan ska den ut.

Hmm. Varför hemlig? Är det inte bättre om den är publicerad, men juridiskt skyddad? Öppen med alla fördelar det innebär men inte fri förrän 5 år senare. (Jag tycker dock att 5år är en evighet i mjukvarubranchen, högst 3 år är rimligt enligt mig, men det är en helt annan tråd).

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Roger Abrahamsson Inte uppkopplad

Roger Abrahamssons avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #58570
Standard RE: Stallman och mjukvara - 2006-09-23, 22:52

Citat:
fredrik.funderar (2006-Sep-23)Om källkoden hålls inne i 5 år av en tredje part (tex PRV i Sverige) och sedan släpps kommer det ju att ske oavsett företagets status efter 5 år.

Tycker det låter som en bra väg att gå. Nå, exakta detaljer om allt kan vi säkert diskutera länge för att hitta en bra lösning, men verkar kunna vara en vettig väg att gå. Om det nu sen är 5år eller 10år är detaljer som man kan diskutera. Det har lite att göra med hur långt vi får copyrighten i övrigt. Vi har sagt 5år, men det är inte en gräns huggen i sten, utan en gräns vi satt att arbeta utifrån.

[hr]

Roger Abrahamsson, Umeå

epost: roger.abrahamsson@piratpartiet.se

Kandidat på rikslistan

Svara med citat
  (#7) Gammal
gustafsd Inte uppkopplad

gustafsds avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #60609
Standard RE: Stallman och mjukvara - 2006-10-13, 14:31

Citat:
Roger Abrahamsson (2006-Sep-23)Jag har tidigare varit emot just speciella undantag för GPL, men det Stallman säger här är riktigt bra.

Vad är det som är så dåligt med ett undantag för gpl?

_____________________________________________<br>
"– I mina mer cyniska stunder har jag sagt att det spelar egentligen ingen roll vad vi skriver i lagremissen, jag kommer att slutföra den i alla fall." - Odenberg

Svara med citat
  (#8) Gammal
dbugger Inte uppkopplad

dbuggers avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #60625
Standard RE: Stallman och mjukvara - 2006-10-13, 19:54

Stopp! Det är ingen rimlig väg att gå att kräva att företag släpper källkod.

Utvecklare kan ha goda skäl att inte vilja släppa kod ibland. Det handlar inte bara om det extra arbetet och egoism, mina erfarenheter är att det sällan handlar om det. Istället är det lite av en integritetsfråga. Ett program är för utvecklaren väldigt personligt. I många projekt finns stor tidspress, och programmerare kan välja att använda väldigt fula lösningar för att spara tid. När man väljer att släppa kod vill man att den ska vara uppstädad och helst vara till hjälp för andra utvecklare. Jag skulle verkligen avsky att av staten tvingas släppa koden till något gammalt, buggigt program som får mina programmeringskunskaper att framstå som ett skämt på vissa punkter. Tänk vad framtida arbetsgivare skulle tycka om de såg den koden

En bättre lösning är att tillåta avtal som gpl, men att införa en begränsning så att man inte kan avtala bort rätten att sprida informationen (ungefär det vi vill?). Dessutom bör copyright gälla från det att en version av programmet släpps tills det gått 5 år. När 5 år gått hamnar den versionen i public domain, inte den senaste versionen som utvecklare jobbat på under dessa år.

------------------------------------------------------<br>
David Luotonen<br>
Lead / Jönköping<br>
david.luotonen@piratpartiet.se

Svara med citat
  (#9) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #60643
Standard RE: Stallman och mjukvara - 2006-10-14, 04:03

Citat:
dbugger (2006-Oct-13)Utvecklare kan ha goda skäl att inte vilja släppa kod ibland. Det handlar inte bara om det extra arbetet och egoism, mina erfarenheter är att det sällan handlar om det. Istället är det lite av en integritetsfråga. Ett program är för utvecklaren väldigt personligt. I många projekt finns stor tidspress, och programmerare kan välja att använda väldigt fula lösningar för att spara tid.

Om man inte vågar visa sin kod för allmänheten så har man sannerligen ingen rätt att lura den på folk i kompilerad form heller. Det är lite som att säga att livsmedelstillverkare borde slippa innehållsdelklarationen för att de under tidspress tvingas ta till en del fulknep...

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#10) Gammal
dbugger Inte uppkopplad

dbuggers avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #60674
Standard RE: Stallman och mjukvara - 2006-10-14, 21:16

Citat:
John Nilsson (2006-Oct-14)
Citat:
dbugger (2006-Oct-13)Utvecklare kan ha goda skäl att inte vilja släppa kod ibland. Det handlar inte bara om det extra arbetet och egoism, mina erfarenheter är att det sällan handlar om det. Istället är det lite av en integritetsfråga. Ett program är för utvecklaren väldigt personligt. I många projekt finns stor tidspress, och programmerare kan välja att använda väldigt fula lösningar för att spara tid.

Om man inte vågar visa sin kod för allmänheten så har man sannerligen ingen rätt att lura den på folk i kompilerad form heller. Det är lite som att säga att livsmedelstillverkare borde slippa innehållsdelklarationen för att de under tidspress tvingas ta till en del fulknep...

Nej det är inte samma sak. Däremot är det samma sak att tvinga programmerare släppa all källkod som att tvinga alla musiker släppa alla sina noter, förteckning över använda instrument samt privata dagböcker. De flesta skulle nog gå med på att släppa noterna (vilket på mjukvarusidan motsvaras av att släppa gemensamt användbar kod, vilket många framgångsrika opensource-projekt faktiskt bygger på), men längre än så behöver man inte gå.

Ett bra exempel på väl fungerande system som verkligen uppmuntrar många att släppa generellt användbar kod är LGPL. Den licensen ger företag möjlighet att hålla all kod som är användbar för många (t.ex. html-motor för webläsare, 3d-motor för spel osv.), öppen, utan att tvingas släppa precis all kod de skriver (t.ex. det översta lagret, ofta i form av design och layout på menyer, fönster, knappar i fallet webläsare).

Detta gör att mängder av företag kan lägga ner stora resurser på att utveckla fantastiskt bra komponenter som alla får ta del av och hjälpa till att utveckla, utan att de tvingas utföra en massa byråkratiskt arbete, uppstädning av kod (som inte alls betyder att den nödvändigtvis blir effektivare eller buggfriare, bara mer lättläst), mm.

Ett kanske bättre exempel på absurdheten i att tvingas släppa all kod är författare. Det motvarar i praktiken att de skulla tvingas släppa all bakgrundsinformation de använt för att skriva en bok.

Sammantaget skulle jag känna mig som att min personliga integritet blivit kraftigt kränkt om jag tvingades lämna över all kod till public domain. Skulle nog inte våga skriva så mycket mer kod om sådana krav infördes. I varje fall inte om jag inte var anställd på ett stort företag där min kod som bekant kontrolleras och anpassas till gällande "mall" på företaget i fråga. Då ser ingen kod dålig ut även om den är det

"Innehållsdeklarationen" till "maten" släpper jag med andra ord gärna, men tvinga inte mig att skriva en 500-sidig rapport om hur jag designade logotypen på förpackningen..

LGPL och liknande avtal kommer att lösa sådana här problem. 20 företag och 1000-tals privatpersoner som jobbar på en mjukvarumodul slår det enskilda företaget som vägrar släppa koden till sin privata lågnivåmodul, även om företaget heter microsoft.

------------------------------------------------------<br>
David Luotonen<br>
Lead / Jönköping<br>
david.luotonen@piratpartiet.se

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Richard Stallman's interview Christian Engström PP i media 86 2008-01-26 02:41
Stallman: "Fly till den fria världen" Daniel Gustafsson PP i media 14 2007-05-21 01:20
Richard Stallman föreläser i Göteborg den 16 maj pv2b PP i media 3 2007-04-30 00:09
Interview: Richard Stallman John Nilsson PP i media 0 2007-02-06 18:42
Lessig, Stallman on 'Open Source' DRM John Nilsson PP i media 5 2006-04-18 10:06