Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
dbugger Inte uppkopplad

dbuggers avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard RE: Stallman och mjukvara - 2006-10-17, 03:32

Citat:
John Nilsson (2006-Oct-16)

På ett sätt så kan man ju se det där med att skriva i maskinkod lite som att lämna in en patentansökan skriven på rövarspråket. Knappast något som skulle gå lång i processen oavsätt hur innovativ uppfinningen är.

Nja, det är faktiskt mer komplicerat än så.. Det finns idag fortfarande utvecklare som skriver hela program i ren assembly, och riktigt många som i varje fall skriver delar av programmet i det. Så problemet är verkligt i högsta grad.

------------------------------------------------------<br>
David Luotonen<br>
Lead / Jönköping<br>
david.luotonen@piratpartiet.se

Svara med citat
  (#2) Gammal
mobboffer Inte uppkopplad

mobboffers avatar

Reg.datum: May 2006

Länk: #60772
Standard RE: Stallman och mjukvara - 2006-10-17, 06:53

Citat:
dbugger (2006-Oct-17)Nja, det är faktiskt mer komplicerat än så.. Det finns idag fortfarande utvecklare som skriver hela program i ren assembly, och riktigt många som i varje fall skriver delar av programmet i det. Så problemet är verkligt i högsta grad.
Men assembler är källkod! Till skillnad från maskinkod.

Svara med citat
  (#3) Gammal
sandos Inte uppkopplad

sandoss avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #60780
Standard RE: Stallman och mjukvara - 2006-10-17, 09:28

Ett exempel på ett inte alltför gammalt program, som fortfarande är användbart och som är skrivet i assembler kan jag ge SpinRite, ett hårddisk-diagnostikverktyg. Inte så mycket bättre än andra verktyg, i min mening, men intressant iaf. Vissa påstår att det magiskt kan "laga" diskar, något jag inte lyckats få det att göra =) Det är nog ganska bra på att läsa ut data från trasiga diskar dock.

---<br>
sandos / John Bäckstrand
  Skicka ett meddelande via ICQ till sandos Skicka ett meddelande via MSN till sandos  
Svara med citat
  (#4) Gammal
dbugger Inte uppkopplad

dbuggers avatar

Länk: #60803
Standard RE: Stallman och mjukvara - 2006-10-17, 14:19

Citat:
malavel (2006-Oct-17)
Citat:
dbugger (2006-Oct-17)Nja, det är faktiskt mer komplicerat än så.. Det finns idag fortfarande utvecklare som skriver hela program i ren assembly, och riktigt många som i varje fall skriver delar av programmet i det. Så problemet är verkligt i högsta grad.

Men assembler är källkod! Till skillnad från maskinkod.

Nej, assembly är maskinkod..

David Luotonen<br>
Lead / Jönköping<br>

Svara med citat
  (#5) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #60808
Standard RE: Stallman och mjukvara - 2006-10-17, 15:10

Citat:
dbugger (2006-Oct-17)Nej, assembly är maskinkod..

Då snackar vi förbi varandra. Jag utgick ifrån att du menade "idioter" som sitter och kodar hela program med en hexeditor. Menar du så så är ju assembly lika mycket källkod som vilket programspråk som helst.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#6) Gammal
dbugger Inte uppkopplad

dbuggers avatar

Länk: #60811
Standard RE: Stallman och mjukvara - 2006-10-17, 15:24

Citat:
John Nilsson (2006-Oct-17)
Citat:
dbugger (2006-Oct-17)Nej, assembly är maskinkod..

Då snackar vi förbi varandra. Jag utgick ifrån att du menade "idioter" som sitter och kodar hela program med en hexeditor. Menar du så så är ju assembly lika mycket källkod som vilket programspråk som helst.

Förstår inte riktigt hur du menar.. Assembly är maskinkod som gjorts läslig för människor. Det finns program som kan öppna valfri ".exe"-fil (i win-termer), och visa den som assembly.

Så tolkningen blir att sekvenser av "ettor-nollor" måste behandlas som källkod också. Jag hävdar med bestämdhet att mitt program (som egentligen skrivits i C++) skrivits med assembly. Maskinkoden kan jag publicera för att få copyright, det gör jag redan idag.

David Luotonen<br>
Lead / Jönköping<br>

Svara med citat
  (#7) Gammal

John Nilssons avatar

Länk: #60819
Standard RE: Stallman och mjukvara - 2006-10-17, 17:01

Citat:
dbugger (2006-Oct-17)Så tolkningen blir att sekvenser av "ettor-nollor" måste behandlas som källkod också. Jag hävdar med bestämdhet att mitt program (som egentligen skrivits i C++) skrivits med assembly. Maskinkoden kan jag publicera för att få copyright, det gör jag redan idag.
Jag hävdar med bestämdhet att en människa lätt kan se skillnad på assembly som är handkodad och assembly som är kodad av en kompilator. Skulle så inte vara fallet så håller antingen koden så låg kvalité att upphovsmannen inte behöver något skydd, eller så hög kvalité att någon annan variant inte behövs.

Svara med citat
  (#8) Gammal

John Nilssons avatar

Länk: #60820
Standard RE: Stallman och mjukvara - 2006-10-17, 17:02

dubbelpost

Svara med citat
  (#9) Gammal
dbugger Inte uppkopplad

dbuggers avatar

Länk: #60836
Standard RE: Stallman och mjukvara - 2006-10-17, 19:37

Citat:
John Nilsson (2006-Oct-17)
Citat:
dbugger (2006-Oct-17)Så tolkningen blir att sekvenser av "ettor-nollor" måste behandlas som källkod också. Jag hävdar med bestämdhet att mitt program (som egentligen skrivits i C++) skrivits med assembly. Maskinkoden kan jag publicera för att få copyright, det gör jag redan idag.
Jag hävdar med bestämdhet att en människa lätt kan se skillnad på assembly som är handkodad och assembly som är kodad av en kompilator. Skulle så inte vara fallet så håller antingen koden så låg kvalité att upphovsmannen inte behöver något skydd, eller så hög kvalité att någon annan variant inte behövs.

Det stämmer inte. Moderna kompilatorer kan både konfigureras att generera assembly som är exakt likvärdig med vad en människa kan koda, och assembly som är rejält mycket bättre (effektivare) än vad en människa kan åstadkomma.

David Luotonen<br>
Lead / Jönköping<br>

Svara med citat
  (#10) Gammal

John Nilssons avatar

Länk: #60840
Standard RE: Stallman och mjukvara - 2006-10-17, 20:02

Citat:
dbugger (2006-Oct-17)Det stämmer inte. Moderna kompilatorer kan både konfigureras att generera assembly som är exakt likvärdig med vad en människa kan koda, och assembly som är rejält mycket bättre (effektivare) än vad en människa kan åstadkomma.

Har du något exempel på en kompilator som skriver bra kommentarer? För jag är helt värdelös på at kommentera min kod...

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Richard Stallman's interview Christian Engström PP i media 86 2008-01-26 01:41
Stallman: "Fly till den fria världen" Daniel Gustafsson PP i media 14 2007-05-21 00:20
Richard Stallman föreläser i Göteborg den 16 maj pv2b PP i media 3 2007-04-29 23:09
Interview: Richard Stallman John Nilsson PP i media 0 2007-02-06 17:42
Lessig, Stallman on 'Open Source' DRM John Nilsson PP i media 5 2006-04-18 09:06