Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Daniel Gustafsson Inte uppkopplad

Daniel Gustafssons avatar

Reg.datum: Apr 2006
Standard Stallman: "Fly till den fria världen" - 2007-05-18, 08:39

<H1><SPAN>Ett rop på frihet</SPAN></H1><P class=articleAuthor><SPAN class=articleStory>Samhälle</SPAN> <STRONG>Det är tät stämning när it-gurun Richard Stallman talar i Göteborg. Han tar upp liberaliseringen av cyperspace, Piratpartiet och förlegade upphovsrättslagar och uppmanar alla som utvecklar i proprietära program att "fly till den fria världen".</STRONG> </P><!-- Start ad --><DIV class=adContainer><SCRIPT src="http://adserver.adtech.de/addyn|3.0|506|1040227|17998|16|ADTECH;loc=100;key=1.112+1.125+1.126+2.126;grp=;asfunc=1;misc=1179473796997" type=text/javascript></SCRIPT><SCRIPT type=text/javascript>showHeliosAd(1040227, 17998, true)</SCRIPT><SCRIPT language=JavaScript>if (typeof(cu_1040227_getAdId)=="function" && cu_1040227_getAdId()>0){if (typeof(cu_1040227)=="function") {&#100;ocument.write("<table border=0 cellspacing=0 cellpadding=0 class=adMarkings><tr><td>");cu_1040227();&#100;ocument.write("</td></tr></table>");}}</SCRIPT><SPAN class=paragraphIntro>Richard Stallman gör</SPAN> en stillsam entré på biografen Drakens scen i Göteborg, med bara en platspåse i handen. Inför över 1000 åhörare tar han i tystnad av sig sina foträta skor, sätter sig ner och gör sig i lung och ro en kopp te. <BR><BR><SPAN class=paragraphIntro>Men sedan tar</SPAN> föreläsningen fart. Det liknar allt mer ett väckelsemöte.<BR><BR><SPAN class=paragraphIntro>Stallman agiterar stundtals</SPAN> kraftfullt och tar på sig rollen som förlösare av frustrerade systemutvecklare och programmerare som upplever att de är i de proprietära programmakarnas våld. <BR><BR><SPAN class=paragraphIntro>? Se till</SPAN> att du har kontroll över din programmering så får du kontroll över ditt liv. Då kan ingen annan utvecklare ha makten över dig och förbjuda dig att göra det du vill. Med fri programvara är det du som bestämmer. <BR><BR><SPAN class=paragraphIntro>Även om det</SPAN> är många skratt och applåder under kvällen, och Richard Stallman stundtals har en humoristisk underton, så är det underliggande budskapet allvarligt och klart. <BR><BR><SPAN class=paragraphIntro>Det handlade mycket</SPAN> om "vi" och "de", och de proprietära programmens ägare, särskilt Microsoft, målas upp som ondskan själv.<BR><BR><SPAN class=paragraphIntro>? Det finns</SPAN> program som spionerar på oss och skickar information om vad vi har för program i våra datorer. De rapporterar vad vi spelar upp i våra mediaspelare. <BR><BR><SPAN class=paragraphIntro>De hindrar oss</SPAN> också från att se vissa filer och de lägger in onda funktioner utan att vi känner till det, anser Stallman. <BR><BR><SPAN class=paragraphIntro>? Proprietära program</SPAN> bygger på ett slags diktatur, där programmens ägare är furstar som bestämmer över dem som använder programmet. <BR><BR><SPAN class=paragraphIntro>Han uppmanar alla</SPAN> att "fly till den fria världen".<BR><BR><SPAN class=paragraphIntro>? Det finns</SPAN> en ny kontinent i cyberspace. Den har plats för alla, vi hoppas att alla kommer dit. Och när alla har kommit har vi nått målet, liberaliseringen av cyberspace. <BR><BR><SPAN class=paragraphIntro>Richard Stallman talade</SPAN> om de fyra friheter som operativsystemet GNU/Linux och programlicensen gpl kretsar kring: <BR><BR><SPAN class=paragraphIntro>Friheten att köra</SPAN> program på det sätt man vill, friheten att få se källkoden och ändra i den, friheten att hjälpa sin granne och distribuera program när man vill, och friheten att distribuera kopior av modifierade program.<BR><BR><SPAN class=paragraphIntro>Richard Stallman framförde</SPAN> också sin syn på Piratpartiet, som han i grunden är positiv till. Men han är kritisk till vissa delar.<BR><BR><SPAN class=paragraphIntro>? Förslaget om</SPAN> att drm-program skulle släppas fria efter fem år skulle missgynna den fria-program-rörelsen gentemot de proprietära programmen. Det skulle innebära att Microsoft efter fem år fick ta våra program och använda fritt i sina, men inte åt andra hållet. <BR><BR><SPAN class=paragraphIntro>Att Microsoft tänker</SPAN> gå vidare med vad företaget anser vara patentintrång i ett antal fria program kommenterade Stallman bara helt kort. <BR><BR><SPAN class=paragraphIntro>? Det är</SPAN> ett tecken på att proprietära program inte fungerar. Man kan inte utveckla kraftfull programvara utan att använda kod från andra program.<BR></DIV><DIV class=adContainer>http://www.idg.se/2.1085/1.108181</DIV>

Daniel Gustafsson
Tfl distriktsansvarige Syd
E-post: daniel.gustafsson@piratpartiet.se
Mobil: 0708-676561, 010-3333451
Blog: http://www.integritet.se
"Hej mitt namn är Daniel, jag är en människa av kött och blod, och ingen avatar "
  Skicka ett meddelande via ICQ till Daniel Gustafsson Skicka ett meddelande via MSN till Daniel Gustafsson  
Svara med citat
  (#2) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #74102
Standard RE: Stallman: "Fly till den fria världen" - 2007-05-18, 11:28

Är det någon konstig felcitering därnere? DRM-fria? Kopplar inte riktigt vad som sägs, tror jag.

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Robobengt Inte uppkopplad

Robobengts avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #74105
Standard RE: Stallman: "Fly till den fria världen" - 2007-05-18, 11:54

Citat:
infinite_emma (2007-May-18)Är det någon konstig felcitering därnere? DRM-fria? Kopplar inte riktigt vad som sägs, tror jag.
Ja. Vad han pratade om var mjukvara överlag. Poängen var att om proprietär programvara släpptes fri efter fem år utan att man krävde företagen på källkod från början, skulle det leda till att man inte kunde dra nytta av den kunskap som finns i källkoden som byggde mjukvaran och Microsoft och andra "onda" företag skulle kunna nyttja den fria programvaran som inte längre skyddades av GPL (och liknande) för att förbättra sina produkter utan att släppa koden fri för alla att använda. Han tyckte lite kort att vi i Piratpartiet borde kräva att proprietära utvecklare släppte sin kod till staten så att vi garanterat kunde få tillgång till koden efter fem år. Visar det sig att man inte kunde kompilera koden och köra det som de distribuerade som binärkod så var det något lagbrott som jag inte minns.

Tycker hans förslag låter ganska rimliga och bra faktiskt.

Flyter bra du korkknopp..
  Skicka ett meddelande via MSN till Robobengt  
Svara med citat
  (#4) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #74108
Standard RE: Stallman: "Fly till den fria världen" - 2007-05-18, 12:23

Citat:
Johan Sånesson (2007-May-18)
Citat:
infinite_emma (2007-May-18)Är det någon konstig felcitering därnere? DRM-fria? Kopplar inte riktigt vad som sägs, tror jag.
Ja. Vad han pratade om var mjukvara överlag.
Men DRM funkar ju bra som beskrivning ändå. Hans poäng var ju just att ett program som hamnar i public domain är värdelöst utan sin källkod. Så skall man ha någon nytta av att program blir fria efter ett antal år så måste källkoden också frigöras då.

På ett visst vis så kan man ju se ett kompilerat program som i praktiken krypterat, bundet till en viss spelare (x86) och omöjligt att göra ändringar i. Vilket inte låter helt olikt DRM...

Så jag håller också med. Skall man ha någon form av upphovsrätt på en binär så måste man ge källkoden i utbyte. Precis som man måste ge en beskrivning i utbyte för patent.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#5) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #74109
Standard RE: Stallman: "Fly till den fria världen" - 2007-05-18, 12:54

Citat:
Jag var inte i Göteborg, så jag vet inte vad Stallman själv sade, men att döma av kontexten antar jag att han syftade på closed source, alltså programbinärer som svårligen låter sig återanvändas i andra program, även om det skulle vara tillåtet (det är ju bara ihop med slutna binärer som DRM "fungerar"; DRM-tekniken förutsätter att man inte kan läsa källkoden).

På den punkten är jag böjd att hålla med Stallman; om det upphovsrättsliga skyddet upphör efter fem år, då blir all öppen källkod fri att använda också i slutna program, vilket Microsoft kan utnyttja, och alla slutna binärer blir fria att använda i öppna program, vilket är ointressant. Vem vill sitta och dekompilera fem år gammal okommenterad maskinkod i syfte att spara tid genom att "återanvända" koden?

Fem år är en lång tid för binärkod, men en kort tid för källkod. Mitt eget enda bidrag (som jag minns) till GNU/Linux är en buggrapport till GNU tar för över tolv år sedan, och jag antar att den resulterande buggfixen finns kvar. Jag gör inte själv anspråk på någon upphovsrätt till buggfixen, men min främsta motivering till att alls skicka in någon rapport var att förbättra den gemensamma kodbasen för att så många som möjligt skulle få nytta av min erfarenhet. Jag hade aldrig brytt mig om att hjälpa någon enstaka kommersiell utvecklare på samma sätt, för då hade jag fått skicka in samma buggrapport om och om igen till olika utvecklare...

Frågan är hur den ojämlikhet mellan öppen och sluten återanvändning av kod som Stallman vill undvika skulle påverka balansen på programvarumarknaden på lång sikt. Det kanske inte i första hand är stora företag som Microsoft som man skall vara rädd för, utan lycksökare modell SCO som plockar upp en fem år gammal version av ett robust och populärt program, lägger till några egna attraktiva finesser, och släpper hela paketet som en gratis "uppgradering" av det fria programmet - men utan källkod. Hur stor del av användarna kommer att inse att det är en fälla, och att de några år senare, när de vant sig vid det nya användargränssnittet, kommer att tvingas betala för nya uppgraderingar? Företaget kan lätt släppa en uppgradering åtminstone vart femte år för att hålla sina rättigheter vid liv.

Ja, detta enda program blir givetvis bara en droppe i havet, men droppar är just vad havet består av till nästan 100 procent, så det är angeläget att ta reda på åt vilket håll den där droppen rinner, samt varför...

Anders Andersson

Svara med citat
  (#6) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #74114
Standard RE: Stallman: "Fly till den fria världen" - 2007-05-18, 14:26

Citat:
Han tyckte lite kort att vi i Piratpartiet borde kräva att proprietära utvecklare släppte sin kod till staten så att vi garanterat kunde få tillgång till koden efter fem år. Visar det sig att man inte kunde kompilera koden och köra det som de distribuerade som binärkod så var det något lagbrott som jag inte minns.

Tycker hans förslag låter ganska rimliga och bra faktiskt.

Detta är en parallel tycker jag till att villkora den femåriga upphovsrätten till att på något sätt garantera tillgängligheten, åtminstone efter skyddstidens utgång. Det kallar jep för övrigt för konfiskation. Suck.

----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.

blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com

Svara med citat
  (#7) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Länk: #74122
Standard RE: Stallman: "Fly till den fria världen" - 2007-05-18, 16:35

ah, okej - fattar. Tack alla!

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#8) Gammal
gustafsd Inte uppkopplad

gustafsds avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #74124
Standard RE: Stallman: "Fly till den fria världen" - 2007-05-18, 16:39

Det är en intressant tanke, att kräva att för att copyright ska gälla så måste källkoden överlämnas till staten för att den ska kunna publiceras när upphovsrätten går ut år. frågan är då hur detta skulle appliceras på andra verk såsom tavlor mm? Eller ska vi ha olika regler för olika saker? Eller ska det bara vara ett krav på "öppenhet/kopierbarhet" och sen ha öppen källkod som ett tydligt exempel på hur lagen är tänkt att tolkas?

Sen kan man undra vad som händer när företags hemliga källkod läcker ut från det statliga arkivet i förtid, osv osv.

För övrigt tror jag att Deposition är ett bättre ord än konfiskering.

_____________________________________________<br>
"– I mina mer cyniska stunder har jag sagt att det spelar egentligen ingen roll vad vi skriver i lagremissen, jag kommer att slutföra den i alla fall." - Odenberg

Svara med citat
  (#9) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #74129
Standard RE: Stallman: "Fly till den fria världen" - 2007-05-18, 17:09

Citat:
gustafsd (2007-May-18)Det är en intressant tanke, att kräva att för att copyright ska gälla så måste källkoden överlämnas till staten för att den ska kunna publiceras när upphovsrätten går ut år. frågan är då hur detta skulle appliceras på andra verk såsom tavlor mm? Eller ska vi ha olika regler för olika saker? Eller ska det bara vara ett krav på "öppenhet/kopierbarhet" och sen ha öppen källkod som ett tydligt exempel på hur lagen är tänkt att tolkas?

Stallman delar också in verk i tre kategorier. Antagligen viktigt för att förstå hans bild här. Kategorierna är

1. Verk som beskriver någons tankar eller åsikter

2. Verk som har ett funktionsvärde

3. Verk som är konstnärliga

(functional works, works that express personal position, and works that are fundamentally aesthetic)

Han har lite olika idéer för de olika typerna. Han ser ingen nytta med att tillåta modifikationer av 1, men fri spridning för icke kommerciellt bruk.

För 2 anser han att de skall vara fria för alla. Här hamnar ju då program. Och tillgänglig källkod är ett krav för att program skall vara fria.

Medan han hade lite andra krav för 3.

Vill inte säga för mycket innan jag kan hänvisa till en transkribering av evenemanget.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#10) Gammal
Kvark Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #74138
Standard RE: Stallman: "Fly till den fria världen" - 2007-05-18, 19:39

Den här diskussionen är en intressant idé. Det här kanske kan vara en vettig sorts mjukvarupatent. För att få ett sådant här mjukvarupatent måste man bifoga komplett och fungerande källkod som beskrivning av tekniken och patentet gäller bara den källkoden, inte andra program som gör samma sak på andra sätt. Efter 5 år blir det normalt fritt att göra vad som helst med programmet. Men om man skickar in källkoden förlängs skyddet till 20 år. Det borde både ge GPL tillräckligt försprång och locka en del att öppna upp sina program när de 5 åren börjar ta slut.

PS.

Personligen tycker jag att det är märkligt att GPL behövs. Vem skulle vara lättlurad nog att köra program som gör hemliga saker när det finns så mycket virus och spionprogram? ...Det verkar självklart att den fira marknaden borde rensa bort alla som hemlighåller källkoden till program eftersom ingen borde vara godtrogen nog att ge dem kontroll över ens dator och lita på att de gör enbart snälla saker i ens dator i hemlighet. Men eftersom nästan alla datoranvändare verkar galna på den här punkten behövs något som håller öppen källkod öppen.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hej vill du hjälpa till med att göra världen lite bättre!? Stefan Flod Ung Pirat - allmänt 1 2008-07-18 16:08
Donerar novell till världen Ravenna PP i media 1 2008-05-08 23:01
Fria spelnerladdningar (till gymnasieskolorna) nemetroid Ung Pirat Umeå 2 2007-10-01 21:05
Hemliga lösenord till ambassader avslöjade - Regeringar världen över hackade efter läcka Joakim Holgersson PP i media 2 2007-08-31 10:02
Stallman och mjukvara kastberg Tips som kommit över mail 50 2007-04-12 22:43