Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Roger Abrahamsson Inte uppkopplad

Roger Abrahamssons avatar

Reg.datum: Mar 2006
Standard RE: PP tar avstånd från varumärken? - 2006-05-02, 17:15

Vi börjar vid det här laget veta att du är emot varumärken och reklam exodus,

men att hela tiden läsa in den tolkningen i vad andra gör och säger blir tradigt i längden.

Skapa en tråd och argumentera för varför det är dåligt istället och försök övertyga folk,

du kan nog räkna med att få mothugg, men det kan kanske bli en givande diskussition.

Hellre det än att hela tiden älta att vi är nickedockor åt företagen. Vi har ju en klar ståndpunkt

i frågan idag (Princip 3.0):

"Varumärken är i första hand ett skydd för konsumenterna. Vi anser att

varumärkesrätten i huvudsak fungerar bra idag, och föreslår inga förändringar."

Det är piratpartiets officiella ståndpunkt och såvitt jag har sett har detta ett starkt

stöd bland medlemmarna.

[hr]

Roger Abrahamsson, Umeå

epost: roger.abrahamsson@piratpartiet.se

Kandidat på rikslistan

Svara med citat
  (#2) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #20167
Standard RE: PP tar avstånd från varumärken? - 2006-05-02, 17:25

Citat:
medievalman (2006-May-02)Vi börjar vid det här laget veta att du är emot varumärken och reklam exodus, men att hela tiden läsa in den tolkningen i vad andra gör och säger blir tradigt i längden.

Hmm, hur lång tid tror du att Rick (med viss hjälp kanske) har suttit och plitat ihop talet? Som jag upplevde texten (och showen) så var just klädbytet en av höjdpunkterna. Att detta kommenteras av mig som har debatterat varumärken mycket tycker inte jag är konstigt alls. Min rubrik är helt normal i politiska sammanhang, och frågan är rent politiskt intressant. Men visst, kalla alla som inte bara säger JA hela tiden för troll om du tycker det är konstruktivt.

Citat:
Skapa en tråd och argumentera för varför det är dåligt istället och försök övertyga folk

Jag har redan sagt det mesta, men det kanske jag skulle göra om inte ämnet var stängt.

--------------------------------------------------------------------------------

Det är inte människans natur att världen ser ut som den gör, det är ett systemfel!

Svara med citat
  (#3) Gammal
Roger Abrahamsson Inte uppkopplad

Roger Abrahamssons avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #20179
Standard RE: PP tar avstånd från varumärken? - 2006-05-02, 18:01

Jag tycker också att både Minata och Exodus är tillgångar här på forumet.

Men vi har just ältat denna tråd en del, och det står inskrivet i principprogrammet. Det har varit diskuterat massor

av gånger på forumet, och ingen gång har det framkommit ett problem med varumärken per se.

Jag kan säkert hålla med om att vissa med hjälp av reklam hamrar in sitt budskap, men det är inget fel egentligen,

så länge de inte far med osanningar (vilket isåfall gör att man kan stoppa den). Reklam är ju egentligen vad

vi själva gör nu under våren o sommaren, för varumärket piratpartiet. Fast man oftast kallar det för att propagera

här, så är det egentligen exakt samma sak. Och hade vi inte skyddat vårt namn hade IPFI kunnat plocka det namnet

och också kört en kampanj, med mer pengar men vansinniga idéer och skrämmande affischer.

Jag anser bara att in o försöka pilla i principprogrammet nu är helt fel, vi har helt andra saker att göra än detta.

Det är massor av arbete att göra innan valet, vi har nu jobbet att se till att ses o höras så mkt som möjligt, i alla

media vi kan, så folk ser att vi verkligen finns. Oavsett om jag finner vissa detaljer inte 100% överrensstämmande

med mina idéal i programmet, så är det ljusår närmare än vilket annat parti som helst.

[hr]

Roger Abrahamsson, Umeå

epost: roger.abrahamsson@piratpartiet.se

Kandidat på rikslistan

Svara med citat
  (#4) Gammal
Anders Forsman Inte uppkopplad

Anders Forsmans avatar

Länk: #20190
Standard RE: PP tar avstånd från varumärken? - 2006-05-02, 18:31

Jag förstår lite vad exodus är inne på, men jag tror inte Ricks handling som så, är i närheten av den tolkningen. Jag tror, eller rättare sagt vet, att Ricks tanke och lilla "kupp" bara var till för att tala om "hey! på med piratmössan/jackan/t-shirten och bär de lika stolt som mig."

Hämtade förresten dekalerna idag och passade på att tillverka en liten wwwstrime som nu sitter på bakrutan tillsammans med piratdekalen. Ville nästan ta en sväng med bilen, för jag kände ett välbehag att se den med piratadress + logga. Kändes fint! Stolt pirat? Nä OOtroligt stolt pirat

Han sa inte, ta av er hardrocktröjan och bojkotta den.

Budskapet var - klistra ner Sverige och visa att vi finns!
  Skicka ett meddelande via ICQ till Anders Forsman Skicka ett meddelande via MSN till Anders Forsman  
Svara med citat
  (#5) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #20214
Standard RE: PP tar avstånd från varumärken? - 2006-05-02, 21:03

Citat:
medievalman (2006-May-02)Men vi har just ältat denna tråd en del, och det står inskrivet i principprogrammet. Det har varit diskuterat massor av gånger på forumet, och ingen gång har det framkommit ett problem med varumärken per se.

Det här är ju en ganska konstig inställning. Du menar att det finns en viss utmätt tid att diskutera ideologiska frågor (som diskuterats 100-tals år bakåt i historien). Bara för att något en gång är inskrivet i principprogrammet (och röstats fram av 48? personer) så kommer det för alltid att vara partiets åsikt. Tror du att principprogrammet är skrivet i sten på moses berg?

Citat:
Jag kan säkert hålla med om att vissa med hjälp av reklam hamrar in sitt budskap, men det är inget fel egentligen... (snip)

Nu blev du off-topic. I den här tråden diskuteras inte om varumärken är bra eller dåliga. (inte av mig iaf, jag vill inte vara tjatig, juh)

Citat:
Jag anser bara att in o försöka pilla i principprogrammet nu är helt fel, vi har helt andra saker att göra än detta.

Det är det ingen som pratar om. Man måste kunna ifrågasätta partiets ideologi, även efter att den är bestämd, eller?

Citat:
Det är massor av arbete att göra innan valet, vi har nu jobbet att se till att ses o höras så mkt som möjligt, i alla media vi kan, så folk ser att vi verkligen finns.

Det tycker jag att ni ska fortsätta jobba med, och jag hoppas att lite kritik inte ska hindra er.

Citat:
Oavsett om jag finner vissa detaljer inte 100% överrensstämmande med mina idéal i programmet, så är det ljusår närmare än vilket annat parti som helst.

Jo, det förstår jag att många tycker. Men enligt mig är det i princip en skyldighet att försöka förutspå vad en ideologi leder till i det långa loppet innan man röstar på den.

--------------------------------------------------------------------------------

Det är inte människans natur att världen ser ut som den gör, det är ett systemfel!

Svara med citat
  (#6) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #20250
Standard RE: PP tar avstånd från varumärken? - 2006-05-02, 22:51

Intressant att den här tråden flyttats från Nyheter till Övrigt relaterat till vår politik. Den handlar ju om en specifik händelse den 1 maj, vilket var nyligen.

Edit: Jag vill inte vara gnällig, tråden passar ju egentligen här också. Men det är intressant att man ens bemödar sig med att flytta den...

Edit2: Intressant att notera också att jakethecake är moderator här.

Svara med citat
  (#7) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #20253
Standard RE: PP tar avstånd från varumärken? - 2006-05-02, 23:01

Citat:
Anders Forsman (2006-May-02)Jag förstår lite vad exodus är inne på, men jag tror inte Ricks handling som så, är i närheten av den tolkningen. Jag tror, eller rättare sagt vet, att Ricks tanke och lilla "kupp" bara var till för att tala om "hey! på med piratmössan/jackan/t-shirten och bär de lika stolt som mig."

Läs en gång till vad Rick skriver:

Citat:
Idag är dagen när vi tar av oss våra kläder från Hard Rock Café, från Nike, från Adidas, och visar omvärlden vad vi står för. Jag står inte för Hard Rock Café. Jag står för att jag är pirat.

Han skriver inte alls det du säger. Det hade räckt med att ha full piratmundering från början och han hade inte behövt nämna Nike eller Adidas öht.

Jag tolkar det som att Rick försöker smyga ut ett lagom anti-varumärkesbudskap, utan att för den sakens skull förändra principprogrammet eller erkänna det här på forumet. Är det en PR-bluff eller en flört med den Globala Solidaritetsrörelsen?

Svara med citat
  (#8) Gammal
sandos Inte uppkopplad

sandoss avatar

Länk: #20262
Standard RE: PP tar avstånd från varumärken? - 2006-05-02, 23:55

Citat:
Jag tolkar det som att Rick försöker smyga ut ett lagom anti-varumärkesbudskap, utan att för den sakens skull förändra principprogrammet eller erkänna det här på forumet. Är det en PR-bluff eller en flört med den Globala Solidaritetsrörelsen?

Paranoid? Det ger förstår mer effekt att tydligt ta på sig piratkläderna, sedan att ett visst varumäre nämndes var nog bara för att understryka hela yttrandet. Tänk dig själv talet om han hade pirat på sig från början? Ganska mycket tråkigare i min mening.

Men jag kan förstå att någon som inte gillar varumärken reagerar på hans tal.

---<br>
sandos / John Bäckstrand
  Skicka ett meddelande via ICQ till sandos Skicka ett meddelande via MSN till sandos  
Svara med citat
  (#9) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #20314
Standard RE: PP tar avstånd från varumärken? - 2006-05-03, 11:59

Citat:
sandos (2006-May-03)Paranoid? Det ger förstår mer effekt att tydligt ta på sig piratkläderna, sedan att ett visst varumäre nämndes var nog bara för att understryka hela yttrandet. Tänk dig själv talet om han hade pirat på sig från början? Ganska mycket tråkigare i min mening.

Jag kan inte förstå hur det kan vara så svårt att förstå att det här inte är så svårt att förstå.

Han hade kunnat i rena hulken-stil slitit av sig en helt vanligt jacka och haft pirattröjan under den och sedan svängt på sig en piratkepa, eller?

Svara med citat
  (#10) Gammal
Anders Forsman Inte uppkopplad

Anders Forsmans avatar

Länk: #20319
Standard RE: PP tar avstånd från varumärken? - 2006-05-03, 12:19

Jaa, eller komma naken från början Njaeä - nu är du och finner fem fel hela tiden. Att det blev HR,Nike,Adidas är väl för att det fanns till hands i det medvetna, men att det skulle handla om en varumärkeskupp tror jag inte en uns av. Det var menat som en handling att ;

"Nu är det dax att smycka ner Sverige och visa att du står för PP, inte bara inombords, utan visa det också".

En sak somär viktigt äratt alla i alla sammanhang tänker och vänder,vrider på sina budskap om det ev. kan misstolkas,kan ta anstöt av någon. För allt verkar vridas och analyseras/frågasättas och det är ju bra, för alltid lär man sig något av konstruktiv kritik.
  Skicka ett meddelande via ICQ till Anders Forsman Skicka ett meddelande via MSN till Anders Forsman  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Amnesty vänder och tar avstånd från FRA-Lagen Perty PP i media 8 2008-09-20 15:32
Centerpartiet i Göteborg tar avstånd från FRA-lagen NineK PP i media 0 2008-06-13 22:54
Bra ide att ta avstånd från fjortisaktionerna mot polisen.se etc? Base Integritet och privatliv 11 2006-06-10 05:22
Varumärken är inte riktigt immaterialrätt Sunnan Varumärken 14 2006-03-13 06:12
Hur motiveras att varumärken skall försvinna? ne2000 Varumärken 32 2006-02-02 10:56