Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
ne2000 Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Hur motiveras att varumärken skall försvinna? - 2006-01-02, 21:21

Hej,

Har en undran och vill gärna höra era argument. Först skall sägas att ja jag använder bit torrent, ja jag använder DC, ja jag har varit i "warez"-branschen i mer än 15 år, MEN ÄNDÅ förstår jag inte argumentet där ni vill att varumärken skall "avvecklas".

Ni tycker alltså det är helt ok att använda sig av t ex Volvo eller Sony Ericssons eget varumärke i syfte att tjäna pengar på det som DE investerat i sina märken (hundrataljs miljoner). Ni är välkomna att övertyga mig om varför det skall vara så.

Sony Ericsson har t ex problem med piratkopior i Kina som degenererar deras varumärke, detta, enligt ert resonemang är helt OK. Varför?

/ En pirat

Svara med citat
  (#2) Gammal
Berner Inte uppkopplad

Berners avatar

Länk: #506
Standard RE: Hur motiveras att varumärken skall försvinna? - 2006-01-02, 22:45

Är inte med och styr och ställer här över huvudtaget och har inte pratat med dom som gör detta, men...

Jag kan tänka mig att det just nu bara finns ett visst antal namn som går att ge en produkt. När ett företag som producerar takfönster med namn Vista stämmer ett annat företag bara för att dom använder samma namn på en helt annan typ av produkt (teoretisk situation ) så har det gått för långt.

När det gäller ett varumärke på en specifik produkt och ett annat företag ger ut en liknande men sämre produkt under samma namn kan jag tänka mig att en ny lag skulle stödja dem. Men om det gäller en helt annan produkt på en helt annan marknad borde företaget inte ha ett legalt ben att stå på.

"It doesn't require a majority to prevail, but rather an irate, tireless minority keen to set brush fires to people's minds."
—Samuel Adams

Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak...

Svara med citat
  (#3) Gammal
Darth Mordant Inte uppkopplad

Länk: #598
Standard RE: Hur motiveras att varumärken skall försvinna? - 2006-01-03, 00:19

Måste hålla med här.

Det finns inga entydiga skäl (som jag kan se) till att avskaffa varumärkesskyddet helt. Visst finns det delar av det som kan (och bör) strykas men grundprincipen är ändå att en skapare av ett immateriellt värde ska ha rätt att bli erkänd för det. Den kontrapositiva utsagan är att man ska ha rätt att slippa bli associerad med sådant man inte skapat.

Av detta följer att SONY har rätt att slippa få sitt namn associerat med dåliga (eller bra för den delen) kopior av sina produkter. Däremot är det alltså helt ok (ur detta perspektiv) för, säg Putte, att planka t.ex. SONYs design av en SONY walkman och sälja den som t.ex. Puttes-Walkman.

Vad tycker ni om det resonemanget?

/Darth Mordant

Svara med citat
  (#4) Gammal
m4ttias Inte uppkopplad

Länk: #695
Standard RE: Hur motiveras att varumärken skall försvinna? - 2006-01-03, 01:32

Darth Mordant: Har du lust att vara litet mer specifik i vilka delar av varumärkesskyddet som bör strykas?

Svara med citat
  (#5) Gammal
Claren Inte uppkopplad

Länk: #742
Standard RE: Hur motiveras att varumärken skall försvinna? - 2006-01-03, 02:08

Kravet på att helt avskaffa immaterialrätten är befängt.

Det skulle slå mot konsumenten som aldrig kommer att kunna veta vad det är han köper. Hur skall man veta att en Intel P4 verkligen är en Intel P4 om vem som helst tillåts sälja sitt skräp med samma design, under samma namn och med samma varumärke?

Troligen skulle ett sådant beslut (vilket naturligtvis aldrig kommer att hända) att resultera i att tillverkarna av de äkta produkterna bojkottar den svenska marknaden och lämnar oss att klara oss med kopior av allting. Vilket i princip innebär att vi inte får någon tillgång alls innom vissa produktområdeneftersomingen kommer att starta upp tillverkning av produkter som inte går att sälja någonstans, utom i Sverige.

Om normalt funtade människor skall kunna ta piratpartiet på allvar måste detta krav bort.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Sunnan Inte uppkopplad

Länk: #777
Standard RE: Hur motiveras att varumärken skall försvinna? - 2006-01-03, 02:56

Jag tycker som sagt inte att varumärken ska räknas som immaterialrätt.

Se även http://www.gnu.org/philosophy/not-ipr.xhtml

Svara med citat
  (#7) Gammal
Darth Mordant Inte uppkopplad

Länk: #973
Standard RE: Hur motiveras att varumärken skall försvinna? - 2006-01-03, 10:07

M4ttias:

Ahh... det är inte helt lätt eftersom jag saknar den juridisk klarsynen som förmodligen behövs. Men principen är i varje fall att lagen om varumärkesskydd inte ska användas som ett instrument för att skapa en monopol/oligopol-liknande situationer eller ens för att reducera konkurrens genom att hindra nyetableringar. Tanken är att *Lagen* inte ska vara ett instrument för att sko sig själv på andras bekostnad, den ska vara ett instrument för att säkra att medborgarnas intressen står i första rummet.

/Darth Mordant

Svara med citat
  (#8) Gammal
Anders Forsman Inte uppkopplad

Anders Forsmans avatar

Länk: #1122
Standard RE: Hur motiveras att varumärken skall försvinna? - 2006-01-03, 11:57

Citat:
Darth Mordant (2006-Jan-03)Måste hålla med här.

Det finns inga entydiga skäl (som jag kan se) till att avskaffa varumärkesskyddet helt. Visst finns det delar av det som kan (och bör) strykas men grundprincipen är ändå att en skapare av ett immateriellt värde ska ha rätt att bli erkänd för det. Den kontrapositiva utsagan är att man ska ha rätt att slippa bli associerad med sådant man inte skapat.

Av detta följer att SONY har rätt att slippa få sitt namn associerat med dåliga (eller bra för den delen) kopior av sina produkter. Däremot är det alltså helt ok (ur detta perspektiv) för, säg Putte, att planka t.ex. SONYs design av en SONY walkman och sälja den som t.ex. Puttes-Walkman.
Vad tycker ni om det resonemanget?

/Darth Mordant
Som jag ser det är det helt ok, bara man inte försöker att få den att se ut som en SONY, genom att kalla den SONIES WALKMAN eller liknande.

Lärde mig en sak i livsmedelsbranchen där det finns De som kom på det, de som kopierar det och de som förstör det.

Ett problem som ett varumärke sätter stopp för om varumärket i sig står för kvalité t.ex.

Ta ett torskpaket från Findus, som jag vet alltid köper fisken när den är som bäst, vilket också betyder dyrast. Varför, jo man vill stå för kvalité och som konsument kan man tryggt köpa torsken när som helst och alltid få samma goda kvalité.

Sen kommer ett annat varumärke in i bilden, vi kan kalla dom "Fryst Torsk AB" som har kopierat hela konceptet, men vill sälja på priset, så därför avvaktar man tills torsken är som billigast och köper stora mängder, vilket innebär i förlängningen, billigare fisk till oss konsumenter. Paket 1,2 och 3 var kanske av god kvalité, men paket 4 som köptes var inget vidare, paket 5,6,7 var ok, men 8 var bedrövligt dålig, så då valde man som konsument igen att återgå och inhandla paket 9 av Findus vilket man visste var bra.

Sen kommer företaget "Fryst BEdrägeria AB" upp och har kopierat hela konceptet, men har lyckas få tag i nån sorts torskfisk från Kinesiska sjön som man felaktigt kallar "torsk från bästa vatten" vilket får oss konsumenter att tro att den kommer från de platser den borde göra. Man köper paket 1 och konstaterar, urk!!! Torsken smakar juriktigt illaoch så äter man inte torsk på flera år eller så möjligtvist provar man Findus igen. (Har själv aldrig förstått dessa bedragares mål, för dom får ju bara sälja en gång, möjligt nån gång till för vi glömmer fort också vi människor)

Hoppas ni förstår mitt resonemang

Varumärkesskydd=självklart=lika självklart att man får kopiera för eget bruk.

//Anders Forsman
  Skicka ett meddelande via ICQ till Anders Forsman Skicka ett meddelande via MSN till Anders Forsman  
Svara med citat
  (#9) Gammal
mono Inte uppkopplad

Länk: #1141
Standard RE: Hur motiveras att varumärken skall försvinna? - 2006-01-03, 12:13

Jag håller med ovanstående kritik mot att klumpa ihop varumärken med patent, mönsterskydd och copyright.

Min grundsyn är att man kan bara äga resurser som är begränsade i användandet. I den kategorin faller tex en bil, min privata identitet (i form av personnummer, idkort, etc), men också varumärken. Idéer däremot, i form av exempelvis patent eller design, anser jag inte att man kan äga.

Tanken med varumärken är man ska enkelt kunna identifiera upphovsmannen. Så länge man fritt kan referera till varumärken (i kritik, parodier, etc) och att vanliga ord inte kan varumärkesskyddas, ser jag inga problem med dem. Tvärtom så är det oerhört viktiga för att vi ska kunna agera som upplysta konsumenter.

Att alla livsmedelsproducenter skulle kunna trycka ett KRAV-märke på sina produkter utan de är ekologiskt odlade vore väldigt tråkigt. Eller att 10 olika artister kallade sig Coldplay.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Berner Inte uppkopplad

Berners avatar

Länk: #1177
Standard RE: Hur motiveras att varumärken skall försvinna? - 2006-01-03, 12:37

Som sagt så tror jag inte att ni tänker på hur det verkligen kommer att se ut. Varumärken idag är något som används för att klubba ner alla andra.

Lagen var från början till för att skydda ditt märke mot just de situationer som ni beskriver men har nu blitt något annat.

Det behövs en revidering av lagen så att bara för att ett företag har en produkt vid namn Burken så kan dom inte gå och klubba på andra som använder det namnet på produkter inom andra kategorier.

Jag tror att även i fortsättningen så kommer företaget med produkten Burken att kunna slå (via domstol)på de som försöker sälja en undermånig kopia med samma namn. Det som behöver ändras är deras förmåga att slå på ALLA som använder BARA namnet och ingen annan del av produkten. Om företaget handlar med datorer och du säljer plåtburkar så skall dataföretaget inte kunna slå på dig bara för att era produktnamn är lika.

"It doesn't require a majority to prevail, but rather an irate, tireless minority keen to set brush fires to people's minds."
—Samuel Adams

Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak...

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hur läkemedelsindustri kan motiveras Henrik Rydberg Kunskap och patenträtt 1 2009-09-17 19:03
Samhällets tro på upphovsrätten kan försvinna Ken Rabelius PP i media 3 2007-10-31 19:54
PP tar avstånd från varumärken? exodus Övrig piratpolitik 20 2006-05-03 12:32
Varumärken är inte riktigt immaterialrätt Sunnan Varumärken 14 2006-03-13 06:12
Nu skall vi ha en logga. Sebastian Själin aka Schangtil Att göra (STÄNGD) 244 2006-01-16 21:19