Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Sunnan Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Begränsningar i avtalsrätt, mm - 2006-01-11, 00:47

Citat:
Nej, man accepterar anställningsvillkor för att de är _tillräckligt bra_.
Jag ifrågasätter det.

Svara med citat
  (#2) Gammal
brtkrbzhnv Inte uppkopplad

Länk: #5807
Standard RE: Begränsningar i avtalsrätt, mm - 2006-01-17, 01:10

Citat:
fruktis (2006-Jan-10)

Varför ska man rösta på ett parti som stavar fel på viktiga konventioner och om de som liggar bakom hemsidan fördrar att stava Bern med Berne så är de i en språklig minoritet. En sökning på google resulterade i att:

Bernekonventionen: 16 hittade träffar, mot

Bernkonventionen: 986 hittade träffar.

"USA kommer fett att gå bananer, men det struntar vi också i"

Dessutom använder de slang och ungdomsspråk vilket jag tycker är bedrövligt. Trovärdigheten går i botten.

De försöker verka för fri information men om den blir undermålig så är det illa. Då språkets korrekthet är grunden för att information ska vara information och inte ett brus.

Sedan skrivs det "WTO struntar vi i" och likt en dålig plan (piratpartiets masterplan avd. internationella avtal) så avslutar de praktisk med att säga, lite nochlant "WTO struntar vi i". Utförligheten i dessa upptåg är smått begränsade. Likaså är bristen i utförlighet gällande EU-ramarnas giltighet efter piratpartiets kommande intåg i riksdagen. Sedan avslutar de med ännu en parantes och antar att alla vet hur Finland agerade i EUCD. Den parantesen utesluter mer, vad gäller möjliga medlemmar, än vad parantesen inneslöt.

Jag säger som det sas i Hassan, som jag förövrigt har laddat ner, "Jag tycker att det är oklart"

PS.

Fet, kursivt och understrykningsfunktionerna syns inte i preview, är allt ok?

DS.

Lämnande glashusen åt sidan undrar jag vad detta har med begränsningar i avtalsrätt att göra.

Citat:
Citat:
Sunnan (2006-Jan-11)
Citat:
Nej, man accepterar anställningsvillkor för att de är _tillräckligt bra_.

Jag ifrågasätter det.

Om anställningsvillkoret är tillräckligt bra för att man skall acceptera det accepterar man det per definition. Är det inte tillräckligt bra för att man skall acceptera det låter man per definition bli att acceptera det. Alltså accepterar man ett anställningsvillkor om och endast om det är tillräckligt bra.

Det vore heller inte särskilt svårt att visa praktiskt, men det torde räcka med tankeexperimentet att man under identiska förhållanden giver den ena hälften av enäggstvillingarna ett väldigt dåligt och den andra hälften ett väldigt bra avtal för att alla skall förstå att det rör sig om ett orsaksamband av just det slaget db föreslog.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Sunnan Inte uppkopplad

Länk: #6529
Standard RE: Begränsningar i avtalsrätt, mm - 2006-01-22, 06:59

Det är inte off-topic eftersom det handlar om avtalsrätt.

Hänvisar än en gång till bröllopsliknelsen -- ska det vara förbjudet att skilja sig, eftersom det är ett avtalsbrott? Avtal är inte heligare än människor.

Citat:
Om anställningsvillkoret är tillräckligt bra för att man skall acceptera det accepterar man det per definition. Är det inte tillräckligt bra för att man skall acceptera det låter man per definition bli att acceptera det. Alltså accepterar man ett anställningsvillkor om och endast om det är tillräckligt bra.
Nej, med dagens arbetsmarknad är många så utsatta att valet står mellan hemlöshet/svält/död eller att ta jobbet. Arbetaren kanske inte ens är i en situation med ett realistiskt val.

Citat:
Det vore heller inte särskilt svårt att visa praktiskt, men det torde räcka med tankeexperimentet att man under identiska förhållanden giver den ena hälften av enäggstvillingarna ett väldigt dåligt och den andra hälften ett väldigt bra avtal för att alla skall förstå att det rör sig om ett orsaksamband av just det slaget db föreslog.
Låt oss dela in dessa enäggstvillingar enligt följande matris:

A1: De som lever under bra förhållanden och ges ett väldigt bra avtal.

A2: De som lever under bra förhållanden och ges ett väldigt dåligt avtal.

B1: De som lever under oacceptabla livsförhållanden och ges ett väldigt bra avtal.

B2: De som lever under oacceptabla livsförhållanden och ges ett väldigt dåligt avtal.

(För att upprätthålla vetenskapens krav om "identiska förhållanden" så låter vi alla B1:or vara tvillingar med B2:or, och A1:or vara tvillingar med A2:or. För den här diskussionens skull kan jag även gå med på din kontroversiella premiss att genetiska enäggstvillingar nödvändigtvis skulle agera lika.)

Jag misstänker starkt att den enda grupp där "nej" kommer att vara överrepresenterat är gruppen A2.

Det är inte härligt att leva i en sweatshop, på ett bomullsfält eller på gatan. Det är inte heller lätt att komma ut ur sådana förhållanden.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Joakim Holgersson Inte uppkopplad

Länk: #7249
Standard RE: Begränsningar i avtalsrätt, mm - 2006-01-28, 09:25

[quote]Trickster (2006-Jan-02)
Citat:
Men varför i det allra heligastes namn, vill ni tvinga andra att ingå avtal med varandra?
Så som det är nu tvingas jag på ett avtal som begränsar mina rättigheter ens kunna förhandla om avtal/villkor.

Då menar du på att några skall diktera vilkoren? Om jag köper en produkt, tjänst och/eller vara innebär det jag är deras kund.

Vi lever i en värd där man har rätt förhandla sina egna vilkor, inte ENA parten som kan diktera bort mina rättigheter.

x - x

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
"Även friheten har begränsningar" Tor Skude 5. Östergötlands län, 4 2009-05-30 00:08
Skydd mot framtida begränsningar av friheten! HT Integritet och privatliv 1 2008-12-17 02:13