Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Ante Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2006
Standard Mjukvara - 2006-02-02, 09:56

Hej.

Jag tycker ni har många bra argument, men samtidigt några jag blir lite osäker på.

Tänkte därför ställa några frågor om betal-mjukvara (eller vad man ska kalla det).

Jag försöker inte vara ohövlig i mina frågor och kanske har missuppfattat er på vissa saker. Isåfall är det bara att säga till

1 a) Tycker ni att man ska få ladda ner och använda program utan att betala för en licens?

b) Om så är fallet undrar jag varför?

c) Är inte mjukvara något värt?

d) Ska det vara frivilligt att betala?

2 a) Ifall alla kan ladda ner och använda program utan att betala licens, påverkar inte det små företag(are) lika mycket som stora företag? Då menar jag procentuell förlust för företaget/personen.

b) Kan det inte vara så att det påverkar den ensamma lilla företagaren mer än ett stort företag med bättre ekonomi?

3 a) Ifall det nu blir lagligt att ladda ner och använda mjukvara utan att betala licens, så kommer troligtvis många välja att använda en piratkopia istället för att betala. Hur tror ni kommer det påverka en liten företagare som livnär sig på programmering?

Vill gärna höra andras synpunkter. Rätta mig där jag har fel. Har jag missuppfattat något?

Mvh

Andreas

Hobbyprogrammerare

Svara med citat
  (#2) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #8111
Standard RE: Mjukvara - 2006-02-02, 11:59

Citat:
Ante (2006-Feb-02)Tänkte därför ställa några frågor om betal-mjukvara (eller vad man ska kalla det).
Tack för frågorna.

Just nu håller vi på och diskuterar inom partiet om vi ska förespråka ett totalt avskaffande av upphovsrätten eller en reform av upphovsrätten så att den blir rimlig. Svaren på frågorna är delvis beroende av vilken ståndpunkt vi till slut kommer att bestämma oss för. Jag väljer att svara utifrån modellen "en rimlig upphovsrätt".

Citat:
1 a) Tycker ni att man ska få ladda ner och använda program utan att betala för en licens?
Ja, om det sker för privat eller ideellt bruk, alltså utan kommersiellt syfte.

Citat:
b) Om så är fallet undrar jag varför?
Varför inte?

Citat:
c) Är inte mjukvara något värt?
Jovisst. Den tekniska utvecklingen inom IT-området som har skett de senaste decennierna är det mest fantastiska som har hänt sedan boktryckarkonsten uppfanns. Och det är i mjukvaran som magin finns, så den har ett stort värde för mänskligheten. Det är därför det är så viktigt att vi inte sätter upp artificiella förbud och regler som begränsar användningen av mjukvara i onödan. Det är det piratpartiet kämpar för.

Citat:
d) Ska det vara frivilligt att betala?
Så länge det handlar om icke-kommersiell användning eller spridning ska det vara frivilligt. Men företag som använder programvara i sin verksamhet får fortsätta betala för det i den "rimliga" modellen.

Citat:
2 a) Ifall alla kan ladda ner och använda program utan att betala licens, påverkar inte det små företag(are) lika mycket som stora företag? Då menar jag procentuell förlust för företaget/personen.

b) Kan det inte vara så att det påverkar den ensamma lilla företagaren mer än ett stort företag med bättre ekonomi?

3 a) Ifall det nu blir lagligt att ladda ner och använda mjukvara utan att betala licens, så kommer troligtvis många välja att använda en piratkopia istället för att betala. Hur tror ni kommer det påverka en liten företagare som livnär sig på programmering?

Om du menar att många små IT-företag skulle förlora pengar på en reformerad upphovrätt som tillåter fri privatkopiering, är svaret nej.

Det är mycket ovanligt att små IT-företag använder upphovsrätten överhuvud taget i sin affärsmodell. För att massmarknadsföra ett dataprogram och tjäna pengar på att sälja lådor inslagna i cellofan måste man i praktiken vara ett storföretag. Små IT-företag jobbar i huvudsak med att ta fram skräddarsydda lösningar till andra företag, och berörs inte av vad som händer med upphovsrätten, eftersom deras verksamhet bygger på direkta avtal med kunden.

Jag har själv programmerat yrkesmässigt sedan 1978, och inte lutat mig på upphovsrätten en enda gång under den tiden.

Det enda marknadssegment som jag kan se skulle påverkas i nämnvärd omfattning är spelprogram av enanvändartyp, eftersom de riktar sig till konsumenter som skulle få rätt att kopiera spelet gratis om de vill. Men redan idag finns det flera olika affärsmodeller för utveckling av spel - många enanvändarspel är ju redan idag gratis att ladda ner lagligt.

Och enligt den upphovsrättsmodell som jag har skisserat skulle företaget som skapat spelet i vart fall ha ensamrätt på att sälja det kommersiellt på samma sätt som idag under de första 3 till 7 åren. Hur många spel som är äldre än 5 år kostar mer än 39:- i spelbutikens hylla idag? När priserna ligger på den nivån blir bekvämligheten viktigare än priset.

Så egentligen blir det inte så stor skillnad som man skulle tro om man tar bort alla överdrifterna och absurditeterna i dagens upphovsrättssystem.

Det blir bara en massa positiva möjligheter som tillkommer.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#3) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #8174
Standard RE: Mjukvara - 2006-02-02, 17:56

Citat:
Christian Engström (2006-Feb-02)Hur många spel som är äldre än 5 år kostar mer än 39:- i spelbutikens hylla idag? När priserna ligger på den nivån blir bekvämligheten viktigare än priset.

Det är förståss förutsatt att de säljs alls. Många spel tas bara bort från marknaden, medans upphovsrättsägaren ändå forsätter att arbeta mot kopiering av den.

Vissa produkter går bara att få tag på via s.k. abandonware sajter. Men även dessa brukar tas ner om upphovsrättägaren hotar dem.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Ante Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #8211
Standard RE: Mjukvara - 2006-02-03, 08:25

Hej igen och tack för svaren.

Roligt att få svar så snabbt. Det hade jag inte förväntat mig. Jag har några följdfrågor om det går bra?

Det finns säkerligen många programmerare som enbart skapar program för privatpersoner, dvs enanvändar-program. Då menar jag inte spel utan det kan även vara andra nyttoprogram. Jag har själv planer på att jobba på detta sätt. Mestadels eftersom det inte finns tid eller möjlighet att tävla med de fleranvändar-program som finns på marknaden idag. Jag misstänker att det skulle vara ett ordentligt slag under bältet om vi inte kan kräva en mindre summa pengar för våra enanvändar-program, eller vad tycker ni?

Det finns nog många programmerare som jobbar på detta sätt och tycker likadant.

Mvh

Andreas

Svara med citat
  (#5) Gammal
T.E.H.K.D.K Inte uppkopplad

Länk: #8217
Standard RE: Mjukvara - 2006-02-03, 08:59

Se det som att du inte kan ta så mycket betalt för programmet i sig. Det finns fortfarande många tjänster som man kan sälja till programet som inte berörs alls. Uppdateringar, pappersmanualer, suport osv. Det är jhu lite iden med det hela att man inte ska kunna ta betalt för programmet i sig.

[Edit:] Dett är då förutsatt att man inte jobbar på kontrakt, då man får betalt som vanligt. Kan tyckas svårt att få betalt när man jobbar mot privatpersoner med ett system utan copyright men det är mycket för att man är så van att det är så lätt med. Det är även det som gör att det är så dåligt.

----<br>
Piratpartiet Uppsala<br>
tel: 0703097882 E-post: Torbjorn.Diderholm.Korell@piratpartiet.se<br>

Svara med citat
  (#6) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #8231
Standard RE: Mjukvara - 2006-02-03, 12:04

Citat:
Ante (2006-Feb-03)Det finns säkerligen många programmerare som enbart skapar program för privatpersoner, dvs enanvändar-program. Då menar jag inte spel utan det kan även vara andra nyttoprogram. Jag har själv planer på att jobba på detta sätt. Mestadels eftersom det inte finns tid eller möjlighet att tävla med de fleranvändar-program som finns på marknaden idag. Jag misstänker att det skulle vara ett ordentligt slag under bältet om vi inte kan kräva en mindre summa pengar för våra enanvändar-program, eller vad tycker ni?

Jag har sett lite olika modeller.

Vim utvecklas av en kille som får betalt via sponsorer och medlemsavgifter. http://www.vim.org/sponsor/index.php, som medlem så får du rösta på vliken feature som skall prioriteras inför nästa version.

Man kan sälja böcker, tryckta manualer, eller annat som får sitt värde genom programmet. Den modellen IBM kört med sedan de släppte PCn fri ungefär.

http://www.nessus.org får sina pengar ifrån bl.a. support men även via att man kan betala för att få tillgång till vissa plugins tidigare än icke betalande användare.

Bara lite förslag.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Fri mjukvara och Piratpartiet? Stefan Flod Kunskap och patenträtt 7 2007-08-13 17:28
Stallman och mjukvara kastberg Tips som kommit över mail 50 2007-04-12 22:43
Främjandet av fri mjukvara laws of tradition Juridikgruppen (STÄNGD) 2 2006-08-02 17:03
Upphovsrätt och Mjukvara prohexa Kultur och upphovsrätt 3 2006-06-15 23:15
Mjukvara intifada Djävulens Advokat 2 2006-01-06 08:34