Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
minata Inte uppkopplad

minatas avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Synpunkter på Weed - 2006-01-11, 17:55

Weed är okänt i Sverige men stort i USA, UK

www.weedshare.com

Formatet är WMA med DRM. I andra trådar har jag läst mig till ett avsky mot DRM. Men här använder man DRM för att utveckla en idé. Lyssna hela låten tre gånger. Köp låten om du vill lyssna på den i fortsättning. Vid köp har du distributionsrätt och får del av köpeskillingen som distributör. Inget STIM eller NCB. Men Weed-organisationen får alltid del av köpeskillingen.

Edit: Oj! DRM är rätta förkortningen!

Det är okey för min del. Om konsumenten gillar låten köper han densamma. Vill jag bygga upp en butik köper jag massor av låtar. Det hela blir till en rörelse.

Vet faktist inte om detta är lagligt i Sverige då WEED hoppar över STIM och NCB.

Om DMR förbjuds - faller idéen om WEEDSHARE.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Rheo Inte uppkopplad

Länk: #4579
Standard RE: Synpunkter på Weed - 2006-01-11, 18:07

DRM är fullständigt oacceptabelt. Weedshare ytnyttjar ordet "free" på ett sätt som är totalt oacceptabelt av organisationer som Free Software Foundation och Wikimedia Foundation. De ger en falsk smak av frihet att dela med sig. Så länge musiken är inlåst har ingenting delats. Så länge musiken inte går att lyssna på utan Windows Media Player gör den mig noll nytta.

Svara med citat
  (#3) Gammal
minata Inte uppkopplad

minatas avatar

Länk: #4581
Standard RE: Synpunkter på Weed - 2006-01-11, 18:18

Det finns även ett samarbete med CD Baby om ett CD-format önskas.

Weed är väldigt stort i USA, artisten får betalt. Men ett måste är alltså WMA och DRM.

Som musiker själv tycker jag att det är bra att artisten får betalt.

De låtar som finns i Weedsystemet köps av konsumenter som delar WEED-idéen med artisten.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Jonas Inte uppkopplad

Jonass avatar

Länk: #4587
Standard RE: Synpunkter på Weed - 2006-01-11, 18:41

Citat:
What are the system requirements for Weed?

* For a Windows PC: Windows 98 or later.

* Version 7.1 of Windows Media Player, or more recent. Earlier versions of Windows Media Player will automatically attempt to update themselves when they encounter a Weed file. Current versions of the RealOne Player and MusicMatch Jukebox also work.

* A PayPal e-mail address. You can begin using Weed without providing a PayPal address, but you will need a valid PayPal address to deposit and withdraw funds.

* A broadband Internet connection is recommended.
Det där är ju absolut ingenting annat än ett alternativt sätt att säga "Snälla, skjut oss!".

Citat:
What is Weedshare?

Weedshare refers to our global community of Weed users...
Men jag måste säga att dom verkar ha rackarns trevligt. Fight da powah...
  Skicka ett meddelande via ICQ till Jonas Skicka ett meddelande via MSN till Jonas  
Svara med citat
  (#5) Gammal
minata Inte uppkopplad

minatas avatar

Länk: #4631
Standard RE: Synpunkter på Weed - 2006-01-11, 19:47

Det är en fara om det läggs prestige i att vara anti-Microsoft. I detta fall: filformatet WMA och kanske framför allt användningen av DRM. Här har en organisation, WEED, tänkt till och klarat av det som inte öppenkodfantasterna klarar av: Programmerbar licensiering, som är till lycka för producent och konsument.

I början av internet fanns ett STIM-krav på att all egenmusiktillverkad publicering på nätet skulle gå via STIMPOINT, en gratismusiklicens visserligen, men poängen var att STIM skulle ha kontroll på all musik på nätet (svensk). I tysthet är det ändrat till frivillighet.

I Sverige är det STIM man skall ifrågasätta som musikälskare. Inte ett format eller en datortillverkare.

Detta skrivet i ett forum som är uppbyggt på programspråket ASP.NET

Vad har WMA och ASP.NET för gemensam nämnare - ägaren.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Jonas Inte uppkopplad

Jonass avatar

Länk: #4635
Standard RE: Synpunkter på Weed - 2006-01-11, 19:59

Jag säger inte något om valet av plattform och programvara mer än just att man gjort ett val. Jag hade sagt precis samma sak om det handlat om *NIX med någon inhemsk spelare.
  Skicka ett meddelande via ICQ till Jonas Skicka ett meddelande via MSN till Jonas  
Svara med citat
  (#7) Gammal
minata Inte uppkopplad

minatas avatar

Länk: #4731
Standard RE: Synpunkter på Weed - 2006-01-12, 01:36

Det är upp till konsumenten och producenten att gilla Weed. Var medveten om att förbjuds licensiering i svensk lag, i klartext DRM, skjuts denna beskrivna rörelse i sank i Sverige. I övriga världen fortsätter den.

Vad den svenska skivbranschen gjorde som det stora misstaget var att inte hoppa på den digitala distributionen i tid. Flera än mig blev arga när de som svensk medborgare inte (fortfarande) kan köpa spår från exempelvis amerikanska MusicMatch.

Av någon anledning tvekar artisterna i Sverige att ansluta sig till Weed. Varför?

Svara med citat
  (#8) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #5096
Standard RE: Synpunkter på Weed - 2006-01-13, 10:57

Citat:
minata (2006-Jan-12)Av någon anledning tvekar artisterna i Sverige att ansluta sig till Weed. Varför?
Om jag får våga mig på en gissning så är det för att deras kontrakt med skivbolagen inte tillåter det.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#9) Gammal
minata Inte uppkopplad

minatas avatar

Länk: #5326
Standard RE: Synpunkter på Weed - 2006-01-14, 10:22

Här finns mer att läsa om DRM

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_rights_management

Svara med citat
  (#10) Gammal
Jan Lindgren Inte uppkopplad

Jan Lindgrens avatar

Länk: #5328
Standard RE: Synpunkter på Weed - 2006-01-14, 10:33

En synpunkt, eller snarare kontakt med verkligheten. Jag har två stycken mp3-spelare (en stor och en mindre) och ingen av dem kan spela WMA-format.

Blir så less på format som inte är kompatibla med spelarna. De spelare som säljs heter faktiskt mp3-spelare av en anledning...

------------------------------------------------------------------------------------
Avgående Partisekreterare - Nyvald sammankallande i partistyrelsen

Kandiderar till riksdagslistan - utfrågningstråd

Aktivism räcker inte - Varför Piratpartiet behövs, av Christian Engström

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kritik och synpunkter till moderatorn Tommten Tommten Forumgruppen/teknisk support 14 2011-01-11 22:54
Utkast på FS-dagordning, kom med synpunkter! Stefan Flod Styrelsemöte 07-08-2009 till 09-08-2009 i Uppsala. 7 2009-07-28 21:38
"Experter" som delar våra synpunkter Mab Intern arbetsmapp 0 2006-07-03 05:18
Tredje brevet: Förslag till valsedel, ge synpunkter ! Är det OK ? Urban Sundström 25. Gävleborgs län 2 2006-04-05 18:14