Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
minata Inte uppkopplad

minatas avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Synpunkter på Weed - 2006-01-14, 15:04

Donationer för tanken till tiggeri.

I WEED sätter artisten ett pris för produkten. Jag, konsumenten, om jag gillar låten, betalar varan. Om principprogrammet antas förbjuds Digital rights management (DRM) och konsumenten rekommenderas till en distributionssajt. Gratis MP3-fil men skänk gärna en slant till artisten. Jag säger det igen - TIGGERI.

Jag har varit artist i hela mitt vuxna liv och kan vittna om idiotier från arrangörers sida.

Och - hur startades YTF en gång i tiden. YTF (YrkesTrubadurernas Förening). Jo - på den usla behandlingen (knappt inga arvoden alls) av yrkeskåren trubadurer, som Fred Åkerström och Cornelis. Piratpartiet vill backa tillbaka till tiggarstadiet.

Svara med citat
  (#2) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #5366
Standard RE: Synpunkter på Weed - 2006-01-14, 16:38

Citat:
minata (2006-Jan-14)I WEED sätter artisten ett pris för produkten. Jag, konsumenten, om jag gillar låten, betalar varan. Om principprogrammet antas förbjuds Digital rights management (DRM) och konsumenten rekommenderas till en distributionssajt. Gratis MP3-fil men skänk gärna en slant till artisten. Jag säger det igen - TIGGERI.

Hela tanken med pirapartiet är att tillgången till ett kulturellt verk inte är en vara. Tjänsten att göra något tillgängligt må vara en vara. Men själva tillgången som sådan kan alldrig vara en vara. Vad du måste inse är att det är arbetet med framställningen som är produkten.

En modell jag har sett , som kanske faller dig mer i smaken, är att artister tar betalt INNAN de släpper eller ens påbörjar arbetet med en låt. Fans lägger ihop sina slantar på ett konto med ett kontrakt från artisten att släppa en låt när en viss summa är nådd.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#3) Gammal

John Nilssons avatar

Länk: #5367
Standard RE: Synpunkter på Weed - 2006-01-14, 16:42

Här är f.ö. en intressant analys av Magnatune http://www.banduniverse.com/Article....1&Type=Article

Svara med citat
  (#4) Gammal
vigfus Inte uppkopplad

vigfuss avatar

Länk: #5368
Standard RE: Synpunkter på Weed - 2006-01-14, 16:45

Citat:
John Nilsson (2006-Jan-14)http://magnatune.com/ verkar i min mening överlägset weed på alla plan.
Håller med, jag kollade just på siten och till min förvåning känner jag mig genast villig att betala för vad jag antagligen kan få gratis. Mycket lyckat upplägg. Har inte kollat vad man kan få för överföringshastighet, men det streamar ju bra...

Weed == DRM == Dåligt. Av så många anledningar, mest att man inte är fri att använda musiken som man vill. Och, nej, "du kan ju bränna och sedan rippa" duger inte för mig.

[hr]//Knutte Söderberg, Kristianstad

knutte.soderberg@piratpartiet.se

Fotoalbum:vigfus.blogg.se

PS. Pirater har skägg

Svara med citat
  (#5) Gammal
Jan Lindgren Inte uppkopplad

Jan Lindgrens avatar

Länk: #5378
Standard RE: Synpunkter på Weed - 2006-01-14, 18:59

Håller med. Magnatune verkar grymt bra. Hälften till artisten, lyssna på låten först och dessutom är låtarna i MP3-format utan DRM. Damn...

Flytta över Weedshare till Magnatune så har du nåt.

------------------------------------------------------------------------------------
Avgående Partisekreterare - Nyvald sammankallande i partistyrelsen

Kandiderar till riksdagslistan - utfrågningstråd

Aktivism räcker inte - Varför Piratpartiet behövs, av Christian Engström

Svara med citat
  (#6) Gammal
minata Inte uppkopplad

minatas avatar

Länk: #5382
Standard RE: Synpunkter på Weed - 2006-01-14, 19:13

Det fina i kråksången med WEED är den att det är en rörelse. Min roll är distributören och konsumenten. I dessa båda roller stödjer jag artisten ekonomiskt.

Jag ser fram emot den dagen då polisen knackar på dörren och arresterar mig för att jag använder mig av WEED.

Piratpartiet vill ju förbjuda DRM. Vad blir det för straff?

Svara med citat
  (#7) Gammal

John Nilssons avatar

Länk: #5393
Standard RE: Synpunkter på Weed - 2006-01-14, 20:53

Citat:
minata (2006-Jan-14)Piratpartiet vill ju förbjuda DRM. Vad blir det för straff?

Vid hot om vite tillhandahålla materialet DRM-fritt eller en patch som tar bort DRM-teknologin.

Svara med citat
  (#8) Gammal
vigfus Inte uppkopplad

vigfuss avatar

Länk: #5394
Standard RE: Synpunkter på Weed - 2006-01-14, 20:57

Citat:
minata (2006-Jan-14)Vad blir det för straff?
Jag är inte vidare insatt i straffskale-bestämmning, men jag tror knappast att piratpartiet kommer ha så mycket med det att göra. En gissning:

Citat:
Vid hot om vite tillhandahålla materialet DRM-fritt eller en patch som tar bort DRM-teknologin.
Jag tycker att det är lite överdrivet att förbjuda DRM, det kommer ändå förtvina om det inte blir omorganiserat. Blir allt fritt så är det väl ingen som köper handikappade format?

PS. Pirater har skägg

Svara med citat
  (#9) Gammal

John Nilssons avatar

Länk: #5403
Standard RE: Synpunkter på Weed - 2006-01-14, 21:46

Citat:
vigfus (2006-Jan-14)Jag tycker att det är lite överdrivet att förbjuda DRM, det kommer ändå förtvina om det inte blir omorganiserat. Blir allt fritt så är det väl ingen som köper handikappade format?

Det är inte bara format det handlar om länger. Industrin vill ju tvinga på oss DRM i alla former av hårdvara, just för att INGEN skall KUNNA kopiera. Även om allt blir fritt så spelar det ingen roll om det ändå inte går att göra kopior.

I USA försöker de dessutom få igenom en lag som tvingar analog-to-digital konverters att innehålla kretsar för att förhindra inspelning av vattenmärkt material.

Så efter att de har säkrat hela kedjan från release till din dator till din monitor/tv och högtalre så skall det dessutom vara omöjligt att spela in det som sänds ut från tv och högtalarna.

http://www.eff.org/deeplinks/archives/004106.php

http://www.publicknowledge.org/news/...l-radio-2pager

http://bpdg.blogs.eff.org/archives/000113.html

Det måste göras tydliga markeringar innan denna typ av teknologi vinner "mind-share" utanför USA.

Svara med citat
  (#10) Gammal
vigfus Inte uppkopplad

vigfuss avatar

Länk: #5404
Standard RE: Synpunkter på Weed - 2006-01-14, 21:49

Aha, ska ta en titt på det där vid tillfälle. Låter läskigt.

PS. Pirater har skägg

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kritik och synpunkter till moderatorn Tommten Tommten Forumgruppen/teknisk support 14 2011-01-11 23:54
Utkast på FS-dagordning, kom med synpunkter! Stefan Flod Styrelsemöte 07-08-2009 till 09-08-2009 i Uppsala. 7 2009-07-28 22:38
"Experter" som delar våra synpunkter Mab Intern arbetsmapp 0 2006-07-03 06:18
Tredje brevet: Förslag till valsedel, ge synpunkter ! Är det OK ? Urban Sundström 25. Gävleborgs län 2 2006-04-05 19:14