Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
minata Inte uppkopplad

minatas avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Synpunkter på Weed - 2006-01-15, 02:50

I denna tråd har jag bevisat att det går att utveckla DRM till något som är nytta för distributör, producent, konsument samt organisation (weedshare). Detta fungerande koncept vill Piratpartiet förbjuda!

Jag är inte skraj ty som jag påpekat, internet är global och det finns andra nationer och andra lagar utanför Sveriges nationsgränser.

I denna tråd och några andra tappar Piratpartiet ansiktet helt när det de enda har att erbjuda artisten är en TIGGARSTAV.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Jan Lindgren Inte uppkopplad

Jan Lindgrens avatar

Länk: #5472
Standard RE: Synpunkter på Weed - 2006-01-15, 08:51

Men vi har ju flera gånger visat att det finns andra sätt att sprida musik på, och få betalt, än via Weedshare.

------------------------------------------------------------------------------------
Avgående Partisekreterare - Nyvald sammankallande i partistyrelsen

Kandiderar till riksdagslistan - utfrågningstråd

Aktivism räcker inte - Varför Piratpartiet behövs, av Christian Engström

Svara med citat
  (#3) Gammal
minata Inte uppkopplad

minatas avatar

Länk: #5475
Standard RE: Synpunkter på Weed - 2006-01-15, 09:21

minata kommer att bli Piratpartiets första brottsling som spärras in, för jag kommer att fortsätta vara distributör åt weedshare.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Sunnan Inte uppkopplad

Länk: #6536
Standard RE: Synpunkter på Weed - 2006-01-22, 06:57

Citat:
Det fina i kråksången med WEED är den att det är en rörelse.
Nej, det fulaste med Weeds kråksång är att det utger sig för att vara en rörelse. Och vissa har tydligen köpt det med hull och hår...

Citat:
I denna tråd har jag bevisat att det går att utveckla DRM till något som är nytta för distributör, producent, konsument samt organisation
Nej, du har inte "bevisat" något förutom dina stängda öron och ögon.

Weed gör ingen nytta som Magnatune, Audio Lunchbox, Klicktrack etc inte gör.

"Distributör" = onödig mellanhand. Värre än att sälja jultidningar.

"Producent" = DRM:en på weed är för att hindra kopiering, men om man strippar DRM:en via rippning och transkodning (vilket är en ljudförsämrande åtgärd btw) så är man av med den "fördelen".

"Konsument" = Jag är alltid lyckligare om jag får en ogg eller en mp3:a -- som jag kan spela på valfri spelare, och om jag vill absolut insisterar på att betala för skiten kan jag enkelt göra det -- än om jag får en weedfil som bara fungerar på ett väldigt begränsat antal plattformar och datorer, och bara tre gånger. Det gynnar verkligen inte någon konsument och det är ren och skär lögn att påstå det.

"Organisation" = Weed säljer DRM:ade låtar i ett eget format. Precis som iTunes (som också ska dö lalala). Skillnaden är en illusion och SML är ett profitinriktat företag med ensamrätt på teknologin bakom Weed.

Minata kommer inte att spärras in för att Minata har fallit offer för Weeds företagspropaganda. Det är snarare så att SML, företaget bakom Weed, skulle "spärras in" och kanske ge tillbaka en del av pengarna de har lurat till sig till Minata och andra offer.

(Obs att "spärras in" är bildligt talat; jag tar inte ställning i bestraffnings/kriminalvårdsfrågan.)

Till alla andra i den här tråden: snälla, skriv till Magnatune och klaga för att de har inlett ett samarbete med SML/Weed!

Svara med citat
  (#5) Gammal
minata Inte uppkopplad

minatas avatar

Länk: #6537
Standard RE: Synpunkter på Weed - 2006-01-22, 07:27

Med Piratpartiet i riksdagen ska partiet vara medveten om att vara lagstiftande. Där ingår även att bestämma straffskalor. Vad vi har sett av de domskäl i bland annat Västeråsdomen gäller åtal svenska medborgare och i Västeråsfallet en svensk film. Minata är svensk medborgare och distributör för Weedshare. Mitt brott - kopieringsskyddade filer. Sålunda: Piratpartiets första brottsling.

Här är länken

Weedshare, Magnatune, LimeWire in Distribution Partnership

http://www.weedshare.com/company/pre...D_RELEASE.aspx

Svara med citat
  (#6) Gammal
Sunnan Inte uppkopplad

Länk: #6538
Standard RE: Synpunkter på Weed - 2006-01-22, 07:38

minata inte bov i weeddramat

minata offer

minata inte inspärrad av pp

minata inspärrad av weed nu

weed låser konsumenter

weed lurar artister

weed förödmjukar distributörer

weed funkar inte som kopieringshinder

weed ensamägt av ett företag

weeds drm meningslös

minata lyssnar inte

minata ser inte att weed är mer tiggarstav än magnatune

eftersom man dessutom tigger människor att gå in i ett dumt kedjebrevssystem

WEED SKA DÖ

weed är i sig ett fängelse och det ska vi spränga

Svara med citat
  (#7) Gammal
Tuxie Inte uppkopplad

Tuxies avatar

Länk: #6613
Standard RE: Synpunkter på Weed - 2006-01-22, 19:40

Minata, har du ens läst texterna på partiets hemsida? T.ex under "Argumenten" och principprogrammet...

Idén bakom weedshare är väl rätt bra (det att man kan lyssna på låten tre gånger innan man köper den) men det är dåligt genomfört eftersom DRM alltid är dåligt för kunden.

När jag har köpt (!) en låt ska jag kunna lyssna på den när jag vill, hur jag vill, var jag vill. Jag ska kunna ha den i min iPod (eller annan spelare), stationära datorn, laptopen, jobbdatorn, bilen, you name it. Om jag tillverkar en helt egen portabel musikspelare ska jag kunna implementera stöd för låtarna jag har köpt.

Att Weed bara stöder Windows är ganska ointressant. Även om de fixar stöd för Mac och Linux på x86-processorer så kan de aldrig någonsin stödja alla plattformar någon kan tänkas vilja använda. Linux på PowerPC, SPARC, MIPS? 32- och 64-bitars-varianterna av respektive processorer? FreeBSD, NetBSD, OpenBSD, WhateverBSD? Solaris? BeOS? Syllable? QNX? Pelles hemsnickrade OS?

Den enda som duger är en patentfri implementation, helst med Öppen Källkod men en publicerad specifikation så någon annan kan implementera den på egen hand är OK också. Samtliga implementationer av DRM är fyllda av patent och WMA-baserade sådana speciellt eftersom WMA i sig självt är en kokande patentkittel.

När en sådan implementation existerar kan jag acceptera användandet av DRM för förhandslyssning. Dock när jag har betalat för låten ska den inte ha NÅGRA DRM-begränsningar. Jag ska som jag skrev ovan kunna använda den PRECIS hur jag vill eftersom jag har betalat för den. När jag vill, hur jag vill, var jag vill. Även om det bara är jag på hela jorden som vill använda låten på en väldigt specifik sätt så ska jag iallafall kunna öppna en texteditor och skriva ett eget program för det.

Med patent och DRM får kunden vackert anpassa sig till en DRM-leverantörs villkor vilket är oacceptabelt.

Svara med citat
  (#8) Gammal
minata Inte uppkopplad

minatas avatar

Länk: #6614
Standard RE: Synpunkter på Weed - 2006-01-22, 19:47

Detta är inte frågan vad som är bra eller dåligt!

Men piratpartiet vill bura in mig om jag kvarstår som distributör för Weedshare.

Svara med citat
  (#9) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #6617
Standard RE: Synpunkter på Weed - 2006-01-22, 20:10

Citat:
minata (2006-Jan-22)Men piratpartiet vill bura in mig om jag kvarstår som distributör för Weedshare.

Vem har påstått det? Nu är du bara barnslig.

Jag har någong gång dragit upp möjligheten att tvinga dig att lämna ut ett sätt att frigöra filen vid hot om vite.

Ingenstans har någon pratat om fängelse.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#10) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #6619
Standard RE: Synpunkter på Weed - 2006-01-22, 20:13

Vid närmare eftertanke så blir nog inte tvingad till någonting. Snarare företaget som ligger bakom det hela.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kritik och synpunkter till moderatorn Tommten Tommten Forumgruppen/teknisk support 14 2011-01-11 22:54
Utkast på FS-dagordning, kom med synpunkter! Stefan Flod Styrelsemöte 07-08-2009 till 09-08-2009 i Uppsala. 7 2009-07-28 21:38
"Experter" som delar våra synpunkter Mab Intern arbetsmapp 0 2006-07-03 05:18
Tredje brevet: Förslag till valsedel, ge synpunkter ! Är det OK ? Urban Sundström 25. Gävleborgs län 2 2006-04-05 18:14