Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Anders Hedberg Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2006
Standard RE: Nominering: Anders Hedberg - 2010-01-25, 22:16

Citat:
Peter Johansson (2010-Jan-24)Jag hade gärna sett att Anders Hedberg skriver här att han kandiderar till omval.
Jag hoppas han gör det men har inte sett någon officiell förklaring här eller på skype.
Tack Peter, under hösten "jobbade" jag bitvis 10 timmar/dygn med PP. Ni är så himla trevliga så man fastnar gärna i oändliga skypediskussioner. Det funkar inte i längden och andra saker som familj och jobb hamnade i kläm då jag helt och hållet kan styra min egen arbetstid normalt. (frilansar som konsult inom IT). Det har alltså inte varit självklart för mig och jag har diskuterat saken med min fru några gånger.

Så, ifall ni undrar. Jag ställer upp som kandidat i valet.

Det är ett skoj och intressant uppdrag som ger mig väldigt mycket tillbaka.

Citat:
Rick skriver att DL ska bli en betalt tjänst efter valet.
Har du någon möjlighet att gå ner i arbetstid om det skulle behövas och summan är större än symbolisk.
Jag kan inte "jobba" med PP som jag gjort nu under hösten. Det är helt klart. Din sista fråga är därför mycket relevant!

Citat:
Har du några specifika idéer om vad du skulle vilja förändra eller förbättra?
Vi måste bygga en fungerande distriktsledningsgrupp där saker kan skötas av flera personer. Mina tankar just nu är att samla personer i stabsliknande funktioner. Layout/grafik, mediakunniga, utbildningsfolk etc. Ungefär modellerad efter pariets struktur i toppen som den håller på att utkristallisera sig just nu. Dvs arbetsgrupper + en kärna av VL förmodligen.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #191605
Standard RE: Nominering: Anders Hedberg - 2010-01-26, 12:33

Hej och kul att du kandiderar! Jag tänkte ställa en uppsättning frågor till alla DL1-kandidater. Men först lite bakgrund.

Piratpartiet har tre helt olika organisationsformer i en organisation. De olika delarna har olika behov, olika sätt att fungera, och olika personer passar i olika delar av dem.

Den första delen av organisationen är den traditionella föreningsdemokratin. Den kännetecknas av långa ledtider, kollektiva beslut, formellt utlysta möten och väldigt uppstyrd verksamhet. Våra årsmöten och styrelsens arbete sker i den här formen.

Den andra delen är svärmverksamheten som är helt oreglerad och kännetecknas av obefintliga ledtider och mycket långtgående invididualiserat mandat, men också av svårigheter att upprätthålla kontinuitet bortom punktinsatser. Aktivism sker i den här formen.

Den tredje delen är vår strikt hierarkiska företagsstruktur, som är samma sorts struktur som t.ex. tjänstemannastrukturen hos Moderaterna eller Socialdemokraterna. Den kännetecknas av individuella beslutsfattare med personal- och budgetansvar som förväntas ha förståelse för individuell motivation, framgångsrikt ledarskap (i den gruppsykologiska betydelsen) och hur man organiserar en verksamhet i den här modellen. Vår funktionärskår arbetar i den operativa eller exekutiva delen av organisationen enligt den här modellen, där vi genomför styrelsens beslut och våra egna initiativ samtidigt som vi stöttar och stödjer den aktivistiska svärmverksamheten.

Du har kandidaterat till distriktsledare. Det är vår högsta grad av mellanchef i funktionärskåren med ett enormt personalansvar och operativt ansvar. I den rollen, så kommer du att sitta i partiledningen och vara med och fatta beslut som avgör partiets framtid på en daglig basis.

Projektlednings-, personalhanterings-, konflikthanterings- och ledarskapserfarenheter är här långt, långt viktigare än att ha suttit i en enda styrelse. Samtidigt kommer du att sitta i en nyckelroll för att upprätthålla organisationens värdingar och ledarskap, med särskild betoning på att det är lika fint i Piratpartiet att hjälpa andra briljera som att briljera på egen hand. Det är inte bara något du behöver agera efter själv, utan också att motivera andra att agera efter.

Nu till frågorna:

- Varför vill du jobba i (lägga merparten av din tid på) den operativa delen av organisationen snarare än den föreningsdemokratiska eller svärmaktivistiska?

- Att vara distriktsledare innebär att man behöver spendera en avsevärd tid på mjuka frågor, särskilt personalfrågor och konflikthanteringsfrågor. Kan du ge ett exempel på en svår konflikt du löst nyligen? Hur löste du den?

- Piratpartiets funktionärskår kan inte leda genom befallning eller att peka med hela handen, utan bara genom att inspirera andra så mycket att de själva vill och väljer att följa ditt initiativ. Äkta ledarskap, alltså. Kan du peka på några initiativ du tagit i Piratpartiet, där andra frivilligt följt efter?

- Har du någon formell utbildning eller träning i ledarskap och/eller gruppsykologi och/eller projektledning?

- Kan du berätta om ett projekt nyligen där du haft en nyckelroll (hård eller mjuk)? På vilket sätt bidrog du till andras motivation att briljera i projektet?

- Har du motiverat en grupp till att leverera över förväntan på sina mål och fått dem att känna stolthet över det? Kan du berätta mer om en sådan situation?

- Att vara distriktsledare innebär att man behöver lägga en signifikant mängd tid på partiet, som minimum en timmes partiledningsmöte varje vecka, men troligare 10-20 timmar per vecka, ibland mer. Hur ser din livssituation ut?

- Du kommer att behöva bygga en del av den operativa organisationen, mer specifikt medlems- och funktionärsvård på distriktsnivå, och även stöd till valkretsorganisationerna. Har du varit med och byggt organisationer i företags- eller tjänstemannaorganisationsmiljöer någon gång tidigare? Har du därvidlag haft eget personalansvar?

- På en skala från tio till massor, hur kul tänker du ha och se till att andra har mellan nu och riksdagsinträdet? På vilket sätt?

- Kan du peka på tre människor i organisationen som har inspirerat dig till stordåd? Hur gick det till? Hur kände du det då? Kan du se hur du för en sådan stordådsinspiration vidare från positionen som distriktsledare, där du kommer att ha möjlighet att göra det?

Tack, och lycka till i valet!

Svara med citat
  (#3) Gammal
Anders Hedberg Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2006

Länk: #191649
Standard RE: Nominering: Anders Hedberg - 2010-01-26, 17:14

Citat:
Rick Falkvinge (2010-Jan-26)
[...]Nu till frågorna:
- Varför vill du jobba i (lägga merparten av din tid på) den operativa delen av organisationen snarare än den föreningsdemokratiska eller svärmaktivistiska?
Vill och vill, man råkar vara på rätt plats vid rätt tid och så händer det ;-)

Den svärmaktivistiska är egentligen min favorit, det är skoj att dela ut flygblad på stan, bygga saker och bli uppmärksammad för det. Sen skönt att att kunna släppa det efteråt och ägna sig åt något annat ett tag. Den föreningsdemokratiska sidan är den jag har minst erfarenhet av, men den räknar jag med att få en massiv överdos av nu när vi kommer in i kommunal och riksdagspolitiken. Jag vill helt enkelt fylla en roll någonstans i en organisation där jag gör mest nytta. Det är förmodligen i den operativa organisationen.

Citat:
- Att vara distriktsledare innebär att man behöver spendera en avsevärd tid på mjuka frågor, särskilt personalfrågor och konflikthanteringsfrågor. Kan du ge ett exempel på en svår konflikt du löst nyligen? Hur löste du den?
Det uppstår hela tiden konflikter, och några har varit så allvarliga att personer har hoppat av partiet. Hot om att gå till polisen och pressen har förekommit. Vi är ett gäng individer som har olika erfarenhet och bakgrund. Det kommer att bli konflikter. Oftast handlar det om dålig kommunikation, och att någon därför antar något, blir upprörd och sen kan det eskalera ganska snabbt om fler blir inblandade och tar sida. Det gäller att snabbt förstå vad som är problemet, reda ut missförstånden och prata med de inblandade snabbt som attan innan det eskalerar. Senast igår kväll handlade det om varför vi i region Skåne inte lämnat in program till styrelsen om att ställa upp här nere.

Citat:
- Piratpartiets funktionärskår kan inte leda genom befallning eller att peka med hela handen, utan bara genom att inspirera andra så mycket att de själva vill och väljer att följa ditt initiativ. Äkta ledarskap, alltså. Kan du peka på några initiativ du tagit i Piratpartiet, där andra frivilligt följt efter?
Jag är generellt dålig på det här och jobbar istället utifrån andra individer som inspirerar. Jag försöker fördela resurser, kontakter och information. Samt hitta naturliga ledare och uppmuntra dessa. Något eget initativ kan vara en studiecirkel i påverkan som vi körde i Lund för något år sedan?

Citat:
- Har du någon formell utbildning eller träning i ledarskap och/eller gruppsykologi och/eller projektledning?
Ja. Jag var tekniker i lumpen och fick därför även grundläggande befälsutbildning där. Jag har gått en UGL utbildning och grundläggande kurser i projektledning/planering. Jag är inte det man normalt kallar en naturlig ledare utan den som försöker hålla ihop flocken snarare än leda den.

Citat:
- Kan du berätta om ett projekt nyligen där du haft en nyckelroll (hård eller mjuk)? På vilket sätt bidrog du till andras motivation att briljera i projektet?
Igår kväll beviljade jag ett preliminärt lån till UP från distriktsbudgeten för att de skulle kunna ge ett snabbt besked till en organisatör av LAN-partyn. De har allt de behöver förutom underskrifter på några papper runt organisationsnummer och bankkonton vilket de fixar innan det här bli aktuellt. Den ansvariga från UP kan gå vidare i projektet med flaggan i topp.

Citat:
- Har du motiverat en grupp till att leverera över förväntan på sina mål och fått dem att känna stolthet över det? Kan du berätta mer om en sådan situation?
Nej, men jag vill lyfta fram en grupp som levererat över mina förväntningar. Piratfabriken. De fick ihop en maskin som jag vet andra duktiga människor har misslyckats att få ihop. På utsatt tid dessutom. (Cop15 - köpenhamnsmötet) Fantastiskt! Min egen insats bestod i att säga att jag kan lägga en summa pengar privat.

Citat:
- Att vara distriktsledare innebär att man behöver lägga en signifikant mängd tid på partiet, som minimum en timmes partiledningsmöte varje vecka, men troligare 10-20 timmar per vecka, ibland mer. Hur ser din livssituation ut?
Familj, fru och barn. Frilansande konsult inom programmering. Det är hårt att få ihop tiden helt enkelt.

Citat:
- Du kommer att behöva bygga en del av den operativa organisationen, mer specifikt medlems- och funktionärsvård på distriktsnivå, och även stöd till valkretsorganisationerna. Har du varit med och byggt organisationer i företags- eller tjänstemannaorganisationsmiljöer någon gång tidigare? Har du därvidlag haft eget personalansvar?
Delvis. Jag har grundat några startupföretag och jobbat som inhyrd chef över en mjukvaruavdelning där vi som mest var 8-9 personer inlusive inhyrd personal.

Citat:
- På en skala från tio till massor, hur kul tänker du ha och se till att andra har mellan nu och riksdagsinträdet? På vilket sätt?
Jag gillar att fika, dricka kaffe och diskutera saker med folk. Sånt ska vi ha mycket av. Skämt åsido, vi har en del saker i orgen som folk retar sig på och som behöver fixas. Det måste bli min högsta prioritet. Förhoppningsvis kör vi lite aktiviter som folk kommer att växa av och några skojiga grejer som ordnas av andra pirater. Själv kommer jag att försöka ta mig runt på något läger anordnat av några andra för att bara ha skoj och ladda batterierna.

Citat:
- Kan du peka på tre människor i organisationen som har inspirerat dig till stordåd? Hur gick det till? Hur kände du det då? Kan du se hur du för en sådan stordådsinspiration vidare från positionen som distriktsledare, där du kommer att ha möjlighet att göra det?
Tack, och lycka till i valet!
Rick - en av de största ledarbegåvningarna jag sett. Skräck, panik, sorg, glädje, ilska, stolthet, trötthet och fascination. Ska nu försöka ta tag i distriktsorgen.
Amelia - för att hon pushar igång saker som annars inte blitt av. Julfest på en burk chutney, flygbladsutdelning i Malmö med fika, läger etc. några av de här skojiga sakerna man minns helt enkelt. Hon får en att gå lite utanför sin bekvämlighetszon.
Nipe - FRA demonstration i Malmö. Runt 1000 pers och vi fick dit alla riksdagens ungdomsförbund och några kändisar. Vilket nog aldrig hänt eller kommer att hända igen. Otrolig känsla att vi faktiskt kan påverka saker.
... vill du ha fler personer?

Svara med citat
  (#4) Gammal
PiratPendlerProtestant Inte uppkopplad

PiratPendlerProtestants avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #192490
Standard RE: Nominering: Anders Hedberg - 2010-02-05, 19:00

Anders H. er et bra menniska - ock helt 100 mera mogent enn vissa andra !
Derför om inte det ska enda upp i rena barnstuga/dagis da rösta på Anders H.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till PiratPendlerProtestant  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kandidat - Anders Hedberg Anders Hedberg Skåne län 0 2010-02-27 08:03
Kandidat Anders Hedberg Anders Hedberg Kandidater Lunds kommun 0 2010-02-22 17:41
Anders Hedberg är DL1 Syd 2010-2011 Rick Falkvinge Distriktsledarval Syd 2010 0 2010-02-17 11:40
Anders Hedberg (#4166) Anders Hedberg [A-D] 99 2010-01-17 22:08
Nominering: Anders Hedberg Gustav Nipe Distriktsledarval 2007 3 2007-11-06 18:32