Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard Digitala signaturer av protokoll - 2009-11-08, 10:29

Som ni kanske märkt så justerar vi idag styrelseprotokollen här direkt i forumet genom att justerarna skriver "Justeras" eller motsvarande i en kommentar till protokollet. Det har framkommit synpunkter på att vi bör ha en säkrare metod för det här och jag har tagit på mig att se vad vi kan göra.

Det första jag kom att tänka på är vilket problem som egentligen ska lösas; är det att medlemmarna ska vara säkra på att det är rätt styrelseledamöter som justerar, är det att vi ska kunna vara säkra på att protokollet inte ändrats efter justeringen eller är det något annat? All of the above?

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#2) Gammal
SimonRosenqvist Inte uppkopplad

SimonRosenqvists avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #178567
Standard RE: Digitala signaturer av protokoll - 2009-11-08, 11:08

Citat:
Richie (2009-Nov-08)Som ni kanske märkt så justerar vi idag styrelseprotokollen här direkt i forumet genom att justerarna skriver "Justeras" eller motsvarande i en kommentar till protokollet. Det har framkommit synpunkter på att vi bör ha en säkrare metod för det här och jag har tagit på mig att se vad vi kan göra.
Det första jag kom att tänka på är vilket problem som egentligen ska lösas; är det att medlemmarna ska vara säkra på att det är rätt styrelseledamöter som justerar, är det att vi ska kunna vara säkra på att protokollet inte ändrats efter justeringen eller är det något annat? All of the above?
För att ett beslut ska träda i kraft (börja gälla) behöver man kontrollera att skrivelserna i protokollet är korrekta och överensstämmer med gruppens vilja. Risken om man inte godkänner protokollet är att sekreteraren på grund av tolkningar eller missförstånd skrivit något annat än vad man bestämt. Eftersom protokollet oftast skrivs efter själva mötet behöver man egentligen vänta tills nästa möte med att godkänna det. Problemet med denna kontroll är dock att man måste vänta en längre tid innan besluten faktiskt träder i kraft.

Detta problem har man löst genom att uppfinna justerare, personer som av mötet delegeras rätten att godkänna protokollet. Under mötets inledande punkter, så kallad "formalia", tas därför val av justerare ofta upp som en ordningsfråga (dvs. en fråga som rör själva mötet). För att justeraren ska kunna genomföra ett bra jobb rekommenderas att personen tar egna anteckningar vid sidan om sekreteraren. Justerarna ändrar inte i protokollet själva, utan föreslår endast förändringar till sekreteraren som denne kan godkänna eller avfärda. Om protokollet inte justeras kan det så klart istället justeras av mötet nästa gång man träffas.

Ibland har man inte ens tid att låta justerarna godkänna protokollet. Då kan mötet, medan man fortfarande sitter i sammanträde, välja att direktjustera beslutet. Beslutet läses upp, godkännes, och träder omedelbart i kraft.

Eftersom protokoll traditionellt ska sammanställas, skrivas ut och sedan skrivas under så har det förmodligen varit naturligt att tidigare låta det ske efter mötet. Såvitt jag förstått har ni dock börjat skriva era protokoll, genom etherpad, så de är färdiga samtidigt som mötets avslutande. Egentligen borde ni då inte behöva välja justerare överhuvudtaget, utan det borde räcka med att mötet justerar hela protokollet vid mötets slut. Hurudvida detta skulle godtas av samhällsystemet som är uppbyggt kring afk-papper törs jag dock inte svara på.

Angående formen: Forumkonton kopplade till PW är säkra nog för våra medlemsmöten, och borde fungera utmärkt även när det gäller justering av protokoll. Den viktigaste frågan är om man känner förtroende inför den justering som görs (att de är rätt personer som gjort det) och detta är inget problem att kontrollera idag. Så ingen förändring, tycker jag.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till SimonRosenqvist  
Svara med citat
  (#3) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #178700
Standard RE: Digitala signaturer av protokoll - 2009-11-09, 07:54

Just nu så finns inget behov av digitala signaturer men då partiet börjar hantera större summor pengar och ha mer ansvar så kan det finnas anledning att se över våra rutiner. speciellt om vi tar beslut på styrelsemötena som skall vinna laga kraft i olika instanser. Tror nämligen inte att det förfarandet vi har idag "räcker".

--------------------------------
Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

Svara med citat
  (#4) Gammal
Jonas Lundqvist Inte uppkopplad

Jonas Lundqvists avatar

Reg.datum: Jan 2008

Länk: #178713
Standard RE: Digitala signaturer av protokoll - 2009-11-09, 11:13

Citat:
Richie (2009-Nov-08)Det första jag kom att tänka på är vilket problem som egentligen ska lösas; är det att medlemmarna ska vara säkra på att det är rätt styrelseledamöter som justerar, är det att vi ska kunna vara säkra på att protokollet inte ändrats efter justeringen eller är det något annat? All of the above?
Jag skulle vilja säga att båda fallen är viktiga.

Det bör gå att lösa relativt enkelt med PGP där justerarna signerar protokollet på samma sätt som ett mail och bara postar signaturen här på forumet. Det finns program för att enkelt signera/kryptera godtycklig text via copy-paste, men jag får kolla upp det ikväll när jag kommer hem från jobbet om intresse finns. Givetvis måste varje styrelseledamot posta sin publika nyckel någonstans lättåtkomligt (vilket jag tycker de borde göra i vilket fall som helst!) och det blir möjligtvis lite bökigt för medlemmar att dubbelkolla att signaturen stämmer.
  Skicka ett meddelande via ICQ till Jonas Lundqvist  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Zash Inte uppkopplad

Zashs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #178810
Standard RE: Digitala signaturer av protokoll - 2009-11-09, 22:37

Ett plugin till Firefox kanske? Då räcker det att visa den signerade texten + signatur, pluginnet visar en Verifiera-knapp.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #178872
Standard RE: Digitala signaturer av protokoll - 2009-11-10, 10:01

Citat:
Jonas Lundqvist (2009-Nov-09)Givetvis måste varje styrelseledamot posta sin publika nyckel någonstans lättåtkomligt (vilket jag tycker de borde göra i vilket fall som helst!) och det blir möjligtvis lite bökigt för medlemmar att dubbelkolla att signaturen stämmer.
Rimligen räcker det långt att medlemmarna KAN kolla signaturerna om de vill. Lite som öppen källkod, det är rätt få som gör det, men just att man kan om man vill, när/om behovet uppstår, är mycket värt.

Vdg andras behov av våra justeringar så kräver de väl normalt namnteckningar på papper, så i de fallen kan vi väl göra just det, rimligen är det ju inte varje protokoll utan max något enstaka per år som kan behövas?

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Daniel Nyström Inte uppkopplad

Daniel Nyströms avatar

Länk: #181573
Standard RE: Digitala signaturer av protokoll - 2009-11-19, 09:10

Om dokumentet förutom postas i första inlägget även bifogas i sitt orginalformat, så kan det dokumentet signeras av justerarnas GPG-nycklar, och sedan bifogas signaturfilen i samma inlägg som de idag enbart skriver "justeras". Läs mer om detached signatures.

Daniel Nyström
Vice Valkretsledare Västernorrland
Kommunledare Ånge Kommun
0690-615 26
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Daniel Nyström  
Svara med citat
  (#8) Gammal
Jonas Lundqvist Inte uppkopplad

Jonas Lundqvists avatar

Reg.datum: Jan 2008

Länk: #181583
Standard RE: Digitala signaturer av protokoll - 2009-11-19, 10:24

Citat:
Daniel Nyström (2009-Nov-19)Om dokumentet förutom postas i första inlägget även bifogas i sitt orginalformat, så kan det dokumentet signeras av justerarnas GPG-nycklar, och sedan bifogas signaturfilen i samma inlägg som de idag enbart skriver "justeras". Läs mer om detached signatures.
Ganska precis det jag tänkte också
  Skicka ett meddelande via ICQ till Jonas Lundqvist  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Daniel Nyström Inte uppkopplad

Daniel Nyströms avatar

Länk: #181593
Standard RE: Digitala signaturer av protokoll - 2009-11-19, 12:00

Aj då, missade det inlägget. Kanske mitt förslag kompletterade lite iallafall.

Daniel Nyström
Vice Valkretsledare Västernorrland
Kommunledare Ånge Kommun
0690-615 26
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Daniel Nyström  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
EUs it-kommissionär: "Riv de digitala hindren" Simon Strandman PP i media 0 2009-11-12 10:48
EU-frågor om det framtida digitala samhället TeirdeZ Ung Pirat - allmänt 2 2009-10-04 16:45
Den digitala allemansrätten Sidde Kultur och upphovsrätt 0 2009-04-18 13:58
Bokutgivningens digitala framtid Bo Leuf Kultur och upphovsrätt 6 2006-06-08 00:19
Ny amerikanskdokumentär om 'digitala rättigheter' Jacob Boström PP i media 2 2006-04-28 16:11