Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
laws of tradition Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006
Standard RE: byt www2. mot www. - 2006-06-04, 12:22

Well spoken. Ta upp det med Rick så fort du vågar...

/R

Svara med citat
  (#2) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #27411
Standard RE: byt www2. mot www. - 2006-06-05, 06:47

Sedär, jag trodde också att Rick hade redundansat (dagens nya ord) namnserveriet. Det är på gång en översyn och allmän tillfixning av hela systemet inom kort då både namnservrar, webservrar och servern för medlemshantering ska få sig en duvning så är det mer småsaker vi har missat så säg till så tar vi allting på samma gång.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#3) Gammal
svanstrom Inte uppkopplad

svanstroms avatar

Länk: #32099
Standard RE: byt www2. mot www. - 2006-06-11, 13:41

Citat:
Rikard Grankvist (2006-Jun-03)www.piratpartiet.se går egentligen till ricks windowsserver, där den gamla sidan låg, och där medlemsregistret och forumet finns.

Ursäkta om jag sliter i en gammal fråga...

Själva medlemsregistret (alltså det som kommit ut och vilket har diskuterats i tidningarna) låg alltså på samma server som precis allt annat; det möjligtvis enda riktigt privata som PP har delade alltså plats på en Windowsburk fylld med mjukvara som hanterade forum och bloggar och hemsidor etc?

PS jag ser att det fortfarande bara är en namnserver, finns det verkligen ingen annan än Rick som kan ta tag i det där? (Och som vanligt när det gäller teknikfrågor som jag gnäller om här så erbjuder jag mig att hjälpa till.)

--

...

Svara med citat
  (#4) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #32107
Standard RE: byt www2. mot www. - 2006-06-11, 14:12

Citat:
SM5POR (2006-Jun-04) DNS-redundansen är inte till för att maskinerna skall gå snabbare; den är till för att partiet inte helt skall försvinna från Internet medan Rick byter en trasig säkring hemma hos sig.
Du har som vanligt så otroligt rätt, att vi nu alla tvingas stå och skämmas, ertappade med byxorna nerdragna.

En snabb kontroll på nätet visar, att det finns en hel del att justera vad gäller vår domän och dess inställningar.

Jag hoppas att Rick får några minuter över för att åtgärda detta. När allt kommer omkring så har vi ju inte direkt någon brist på kompetenta personer, som kan snabbt sätta upp sekundära DNS-servrar för piratpartiet.se.

EDIT: Det visar sig nu att våra sekundära DNS-servrar låg på PRQ-servrar, alltså just de burkar, som totalskrotades av åklagare Roswall med lakejer i Det Stora Tillslaget. Alla eventuella konspirationsteorier undanbedes vänligen men bestämt. Det var med största sannolikhet inte Piratpartiet som Roswall var ute efter!

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#5) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #32960
Standard RE: byt www2. mot www. - 2006-06-13, 11:48

Citat:
Björn Felten (2006-Jun-11)Det visar sig nu att våra sekundära DNS-servrar låg på PRQ-servrar, alltså just de burkar, som totalskrotades av åklagare Roswall med lakejer i Det Stora Tillslaget. Alla eventuella konspirationsteorier undanbedes vänligen men bestämt.
Är du säker på det? Jag har aldrig sett några sekundära servrar i DNS, utan endast ns.piratpartiet.se [87.96.134.19] (med samma IP-adress som www.piratpartiet.se har). Även om Rick konfigurerat sekundärer hos PRQ (eller planerat att göra det) så är det inget jag vare sig kan upptäcka eller ha någon nytta av så länge de inte är kända av NIC-SE.

EDIT: Jag har nu kollat min korrespondens från i mars, och det stämmer att de servrar som var förberedda faktiskt låg hos PRQ. Det var ingen operatör som jag hade hört talas om före den 31 maj, och därför kom jag inte i håg det...

Ricks maskin ({ns|www}.piratpartiet.se) routas via Blixtvik i Sollentuna, webbservern (www2.piratpartiet.se) via DependIT i Norrland AB (hos Richie, antar jag). Man kan antingen låta www2 dessutom vara ns2 så att burkarna täcker upp för varandra, eller så anlitar man en tredje burk enbart för DNS (den vanliga och troligtvis mest robusta lösningen).

När man väl har mer än en NS, så bör man också se över zonparametrarna i SOA. I dagsläget skulle sekundärkopiorna expirera redan efter 15 minuter, alltså lika kort tid som uppdateringsintervallet! Expireringstiden bör snarare vara ett par veckor så att zonen klarar ett längre oförutsett driftavbrott hos mastern (på den tiden hinner man hitta en ny master och styra om sekundärerna utan att användarna behöver märka något).

Jag skall nog inte besvära Rick särskilt med detta; han får läsa här när han har tid. Det är ni som gör prioriteringen, inte jag.

Anders Andersson

Svara med citat
  (#6) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Länk: #32990
Standard RE: byt www2. mot www. - 2006-06-13, 13:49

Citat:
SM5POR (2006-Jun-13)Är du säker på det? Jag har aldrig sett några sekundära servrar i DNS, utan endast ns.piratpartiet.se [87.96.134.19]
Det var vad Rick sa till mig, iaf. Kan tänkas att han helt enkelt glömde lägga in dem hos nic-se... Jag har iaf lagt upp två nya namnservrar nu, ska bara fixa in dem till nic-se också.

Citat:
webbservern (www2.piratpartiet.se) via DependIT i Norrland AB (hos Richie, antar jag).
Detaljer kommer så snart den är borta därifrån. ;-)

Citat:
Expireringstiden bör snarare vara ett par veckor så att zonen klarar ett längre oförutsett driftavbrott hos mastern (på den tiden hinner man hitta en ny master och styra om sekundärerna utan att användarna behöver märka något).
Misstänker (utan att ha kollat med Rick) att det där är en ren miss. Ändrade iaf till vettiga värden över hela linjen nu.

Svara med citat
  (#7) Gammal
svanstrom Inte uppkopplad

svanstroms avatar

Länk: #33884
Standard RE: byt www2. mot www. - 2006-06-16, 13:33

Citat:
Richie (2006-Jun-13)Jag har iaf lagt upp två nya namnservrar nu, ska bara fixa in dem till nic-se också.

196-16-249-2.customer.telia.com

ua-83-227-184-132.cust.bredbandsbolaget.se

Är det vanliga hemmakonton med semi-fasta IPadresser?

--

...

Svara med citat
  (#8) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Länk: #34356
Standard RE: byt www2. mot www. - 2006-06-18, 09:32

Citat:
svanstrom (2006-Jun-16)Är det vanliga hemmakonton med semi-fasta IPadresser?
Nej, båda är företagskonton med fasta adresser.

Svara med citat
  (#9) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #104572
Standard RE: byt www2. mot www. - 2008-06-05, 20:30

Citat:
SM5POR (2006-Jun-13)Jag skall nog inte besvära Rick särskilt med detta; han får läsa här när han har tid. Det är ni som gör prioriteringen, inte jag.
Ser att det bara finns en DNS, fortfarande två år efteråt....

DNS-tjänster:

http://www.loopia.se/loopiadns/

http://www.zoneedit.com/

En gratis andra DNS:

http://www.twisted4life.com/index.php

Kanske vi skall flytta på partiets servrar om/när vi får "kanslistöd" från EU?

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
www och www2 Henry Rouhivuori Forumgruppen/teknisk support 6 2006-10-14 01:01
www2.piratpartiet.se borta igen Oldtimer Forumgruppen/teknisk support 6 2006-09-17 05:37
"Menubar" försvunnen på www2.piratpartiet.se ? manimani Forumgruppen/teknisk support 1 2006-06-29 08:44
Hemsidan - www2 Richie Forumgruppen/teknisk support 3 2006-06-27 11:07
www2 ? Björn O Forumgruppen/teknisk support 5 2006-06-05 06:59