Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
bandit Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Lite tankar... - 2006-01-03, 02:27

När jag fick höra nyheten om piratpartiets bildandeså blev jag, glad, lite smått upprymd... Men nu i eftertanke så har jag lite funderingar som jag tänkte vädra...

Som enfråge parti, kommer piratpartiet avveckas när målen är nådda? Varför frågar jag det då? Jo jag kommer från Boden och här bildades för ett antal år sedan ett sjukvårdsparti för att förhindra flytten av vårat lasarett. Dom misslyckades men kom in i landstinget, behovet av sjukvårdspariet fanns inte längre men dom hittade "nya" frågor att vara missnöjda över och nu blir vi inte av med dom parasiterna. Från att ha varit ett parti som uttryckte en komuns missnöje över behandlingen av de traditionella partierna har dom övergått till att bli ett populistiskt missnöjesparti. Dom ställer till och med upp i riksdagen... Helt bizzart. Är inte risken stor att Piratpartiet blir bara ett nytt "Ny Demokrati" eller en variant av Junilistan?

Är det inte en stor risk att man riskerar att i stället för att väcka en aktuell fråga och öka medvetenheten så blir man en del av etablissemanget och ännu en belastning för oss skattebetalare?

Gällande avståndstagande från höger-vänster skalan så finner jag det tilltalande men är det praktiskt genomförbart?

Om piratpartiet skall in i riksdagen (vilket är målet) så bör man ha mer att erbjuda väljarna än ett fåtal frågor(Hur viktiga dom än må vara). För partistödet är inga små summor. Och jag i alla fall vill ha valuta för mina pengar(Jag menar nu inte att de etablerade partierna ger mig full valuta ) . Samt ett till parti i rikdagen för väll sverige ett steg närmare "polsk riksdag" och förslöar beslutsprocessen ännu mera, eller?!?

Om nu paritet skall överleva längre än en mandat period så behövs en partistruktur, Några ideer om hur den skall se ut? Liknande miljö partiets"informella" eller de "gammlas" koloss på lerfötter eller kanske Junilistans populistiska? Jag tror att man behöver nått nytt, nått som är anpassat till dagens sammhälle. Ett beslutsfattande som verkligen går nerifrån och upp, utan att pasera gå...

Bara några första spontana tankar...

Svara med citat
  (#2) Gammal
bandit Inte uppkopplad

Länk: #721
Standard RE: Lite tankar... - 2006-01-03, 02:50

Jag igen...

Varför denna barnsliga hets mot justitsieministern? Om inte det tas bort från partiprogrammet så framstår man som en ny variant av Ny demokrati. Vill vi verkligen ha den framtoningen? Att peka ut en enskild person på det sättet är inte bara oseriöst, utan även kränkande. Att hänga ut en enskild person på det sättet ger bara ett intryck av att man inte klarar av att diskutera sakfrågor...

Bara en tanke...

Svara med citat
  (#3) Gammal
Sebastian Själin aka Schangtil Inte uppkopplad

Länk: #725
Standard RE: Lite tankar... - 2006-01-03, 02:53

Han gjorde ett dåligt job i frågan i EU, och det är inget fel att skriva det, tycker jag. Vad jag vet så håller all barnslig hets mot honnom på att saneras bort ur alla texter på hemsidan. Det är i alla fall den uppfattning jag har fått. Specificera gärna var du läst denna hets så skall det kollas över.
  Skicka ett meddelande via MSN till Sebastian Själin aka Schangtil  
Svara med citat
  (#4) Gammal
bandit Inte uppkopplad

Länk: #738
Standard RE: Lite tankar... - 2006-01-03, 03:06

Det står (och jag väljer att citera)

"Thomas Bodström får en alldeles egen avdelning i partiprogrammet. Eftersom han visat sig såpass farlig för personlig integritet så är det en del av Piratpartiets program att han inte ska få något nytt allmänt uppdrag, annat än att sälja korv utanför riksdagshuset. Det senare motiverar vi med att på den platsen kan han åtminstone inte göra någon skada."

Är verkligen Thomas Bodström farlig för personlig integritet?.. Nej inte han, kanske det parti han representerar.
Att PP har i sitt program att man villhindra en specifik person att inneha allmänt uppdrag är inte bara odemokratisk (och oparlametariskt) utan även ett höger-vänster ställningstagande (S är det ledande partiet på vänster skalan).
Vad är det för fel på dom som säljer korv utanför riksdagshuset? (Eftersom det här används i negativ mening)

Borde man inte i stället peka ut vad som de etablerade partierna gjort för fel och vilka kassa kompromisser dom tvingats till?

Bara en tanke...

Svara med citat
  (#5) Gammal
Sebastian Själin aka Schangtil Inte uppkopplad

Länk: #750
Standard RE: Lite tankar... - 2006-01-03, 03:19

Jag tycker som du, skall vidarebefodra detta och vi får se vad som händer. Det är bra med åsikter för det kan ju bara bli bättre.
  Skicka ett meddelande via MSN till Sebastian Själin aka Schangtil  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Fria tankar Blod-Svente Övrig piratpolitik 18 2009-04-09 12:24
Lite tankar om allmänna fördomar om fildelare infinite_emma Djävulens Advokat 36 2007-05-14 08:35
Tankar jobjorks Övrig piratpolitik 30 2007-01-21 21:20
Lite tankar kring dataintrånget hos Socialdemokraterna brelovich Insändar- och debattartikelpool 2 2006-09-04 22:57
Lite tankar om min text tack :-P SimonRosenqvist Djävulens Advokat 14 2006-05-23 21:32