Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Sunnan Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Hierarkisk ordning på forumet - 2006-01-22, 05:28

För att förtydliga så anser jag wikier vara en delmängd av forum.

Wikier är forum men inte nödvändigtvis tvärt om.

Jag räknade upp ett antal icke-toppstyrda egenskaper som vissa forum -- främst wikier -- har, och det är verkligen inte orealistiskt.

Vad/hur PP gör i den här frågan är mig egentligen likgiltigt så länge det inte blir värre än hur det är nu. Jag är lite förvånad/besviken, bara, att PP valde att dra igång en UBB-klon istället för en wiki.

(Ang. wiki vs resten så är jag också väldigt imponerad av en del egenskaper som t.ex. Everything2.com har, speciellt när det kommer till att hitta information, och drömmer om att fixa liknade features till en wiki.)

Svara med citat
  (#2) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Länk: #6547
Standard RE: Hierarkisk ordning på forumet - 2006-01-22, 10:51

Så vi pratar päron och äpplen då?

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#3) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #6606
Standard RE: Hierarkisk ordning på forumet - 2006-01-22, 19:10

Fördelen med ett forum(UBB) framför en wiki är att det är enklare att skapa en community kring det så här i början. Hade alla potentiella pp-medlemar varit bevandrade med hur man umgås på en wiki så kanske det hade varit en annan sak. Men jag tror inte att de flesta kan det.

Tar man en titt på den wiki vi har så är det ju inte överdriven aktivitet på den precis. Men du, Sunnan, som är vanare vi wiki kanske kan skapa en sida eller två på wikin som är mer leveande ?

Jag skulle gärna se mer liv på wikin, men då måste någon föregå med gott exempel och visa hur man gör.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Deus Inte uppkopplad

Deuss avatar

Länk: #8074
Standard RE: Hierarkisk ordning på forumet - 2006-02-02, 02:38

Citat:
Sunnan (2006-Jan-17)Några exempel på detta forums toppstyrning:

* inga möjligheter för användare att lägga till kategorier

* inga möjligheter för användare att organisera om information på olika sätt

* inga möjligheter för användare att ta bort trollningar och spam

* användare tilldelas en "status" baserat på antalet inlägg

* inga möjligheter för användare att arbeta kollaborativt med text

* inga möjligheter för användare att fixa buggar

Att göra så att användare kan organisera och ändra, lägga till och ta bort, är givetvis en möjlighet. Det är dock en möjlighet med risker: Å ena sidan så kommer det ju att effektivisera många funktioner, rätta till buggar snabbare, och så vidare. Men å andra sidan så kommer det med största sannolikhet att resultera i att de som är fientliga mot våra åsikter kommer att förstöra, redigera och radera efter eget tycke. Vi är en utsatt grupp, mer eller mindre, och precis som vissa sidor om känsliga ämnen på wikipedia blir raderade och ändrade stup i kvarten, så skulle det här forumet bli det. Om man dessutom ger folk tillgång till källkoden, och låter folk ändra och radera som de vill där, så kommer forumet att bli sönderhackat inom loppet av några dagar.

Jag ser väldigt få troll, och inte heller så mycket spam här, så i mina ögon finns det ingen anledning att låta användare utöva skyddsjakt på sådana. Moderatorer och administratörer klarar det nog bra själva, hittills iallafall.

"Statusen", som du kallar den, är vad jag vet standard på de flesta UBB/vB-kloner, och finns där by deafult. Det är ju givetvis möjligt att ta bort den, men till vilken nytta? Att klaga över något så bagatellartat som att det står speciella saker under folks namn, är att göra en höna av en fjäder, och jag är säker på att de som bestämde titlarna inte menade dessa som något reellt mått på rank inom partiet, eller statussymboler, eller någonting annat. Det var förmodligen menat som ett inslag av humor, och inget utöver det.

Angående den påstådda toppstyrningen måste jag säga emot. Det här är i mina ögon en av de mest demokratiska processerna jag varit med om på mycket länge. I normala forum är administratörerna regelrätta diktatorer, yttrandefriheten är relativ, och voteringar skedde aldrig. Den här gången, däremot, ser jag en rörelse där användare och medlemmar har röster, och får bestämma. Vårat senaste möte var i helgen, om du kommer ihåg? Saker händer, bra idéer delas, och om det fortsätter såhär kanske vi kan segla in i valet i höst.

//Leo Ryberg.

Svara med citat
  (#5) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #8078
Standard RE: Hierarkisk ordning på forumet - 2006-02-02, 07:44

Citat:
Deus (2006-Feb-02)Om man dessutom ger folk tillgång till källkoden, och låter folk ändra och radera som de vill där, så kommer forumet att bli sönderhackat inom loppet av några dagar.

Jag tror inte Sunnan menade att användare skulle fritt kunna installera fixar. Det handlade nog snarare om möjligheten att skicka fixar till admin för installation, vilket kräver tillgång till källkoden.

Citat:
Att klaga över något så bagatellartat som att det står speciella saker under folks namn, är att göra en höna av en fjäder, och jag är säker på att de som bestämde titlarna inte menade dessa som något reellt mått på rank inom partiet, eller statussymboler, eller någonting annat. Det var förmodligen menat som ett inslag av humor, och inget utöver det.

Det är faktiskt så att på de flesta forum så har ett inlägg från någon med många postningar rejält mycket mer tyngd än ett inlägg från någon med en post och en visit. Det blir liksom en ofrivillig ad hominem. Oftast är väl detta bra på ett forum som handlar om att bygga en 'community', men när det handlar om ett forum som det skall föras en demokratisk diskussion på kan jag förstå att man oponerar sig.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Fel på forumet!? vice Forumgruppen/teknisk support 16 2009-03-06 14:33
Forumet Holi Forumgruppen/teknisk support 1 2006-06-09 00:20
Partimöten och lite ordning och reda Daniel Gustafsson 14. Skåne läns norra och östra valkrets 8 2006-05-07 21:11
Ordning o reda Slask 5. Östergötlands län, 1 2006-02-17 16:45
På Forumet Sponsorn Att göra (STÄNGD) 1 2006-01-03 02:48