Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Trizt Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: ASP? trodde pirater körde PHP :-( - 2006-01-02, 21:06

Citat:
abx (2006-Jan-02)Det där är inga fel, det är bara inte accepterad standard ännu. Någon måste först skapa koden, så att w3c senare kan säga att det är en standard

Det listades uppenbart fel och brott mot standarden. Att ange att man använder sig av charset=windows-1252 medans man använder sig av utf-8, dett är ett defenetivt fel, vilket man kan se ifall du hade tittat på fel länken.

Att skapa en ny kod är inte allt som behövs, men får snällt göra sig hörd i w3c forumet också.

Svara med citat
  (#2) Gammal
abx Inte uppkopplad

Länk: #507
Standard RE: ASP? trodde pirater körde PHP :-( - 2006-01-02, 23:46

Nog kollade jag på länken allt, och visst, jag kan hålla med om att det där inte är rätt, men mycket annat är inte uttryckligen fel. Standarden eftersträvar att lämna alla HTML-attribut bakom sig som kan ersättas med CSS. Det anses snyggast, men det är ju knappast så att nya webbläsare kommer att sluta ha stöd för border-attributet i IMG-taggen; tvärtom ger det ju en bredare kompabilitet när vi ser till bakåtkompabilitetsfrågan. CSS är ju som bekant ett senare påhitt än HTML, och stöds således inte lika väl av äldre webbläsare (och du tog ju själv upp just bakåtkompabilitet som det enda problemet med felaktiga charsets). Och ett formulär är absolut inte obrukbart bara för att den inte innehåller något action-attribut. w3c tycker att det självklart borde finnas med, eftersom de ser vad du skriver för HTML och CSS och anser att det helt enkelt är så man definerar vad som ska hända när ett formulär postas, men i själva verket kan man ju ha gjort en lösning som till exempel sätter olika actions på ett formulär beroende på det formulärdata som matas in, i ett javascript som körs när formuläret postas. w3c står för standardiseringen av klientkodutvecklingen, men bör absolut inte misstas för ett generellt accepterat "rätt".

Svara med citat
  (#3) Gammal
maxxflow Inte uppkopplad

Länk: #565
Standard RE: ASP? trodde pirater körde PHP :-( - 2006-01-03, 00:53

Det där kallar jag Micro$oft-resonemang...

Har du nånsin kollat i koden till en modern webläsare? Nej, jag tänkte väl det..

Webläsare nuförtiden är ENORMA, långsamma, röriga, etc. Pga. att de _inte_ följer standarder.

De har en massa undantagsrutiner och "artificiell intelligens" som gissar var slut-taggar och sånt ska finnas när webside-hackern "glömmer" det.

Om alla skulle använda XHTML/XML med CSS för all grafisk formattering, så skulle webläsarna bara kräva en bråkdel så mycket kod, och bli mycket snabbare.

Och om websidorna är riktigt kodade i XHTML/CSS etc. så är de också perfekt bakåtkompatibla. Testa tex. maxxflow.com i en webläsare som har stöd för CSS, och sen i en som inte har det.

Perfekt rendering i båda, pga. att sidan är kodad enligt XHTML- och CSS-standarderna.

edit: fixade kass länk

Svara med citat
  (#4) Gammal
PN Inte uppkopplad

Länk: #818
Standard RE: ASP? trodde pirater körde PHP :-( - 2006-01-03, 05:52

Ska man inte använda fieldset istället för form om man inte ska använda action osv, eller misstar jag mig nu?

Svara med citat
  (#5) Gammal
Richard Ainz Inte uppkopplad

Länk: #850
Standard RE: ASP? trodde pirater körde PHP :-( - 2006-01-03, 07:49

Lite synd faktiskt, eftersom jag jobbar mycket med ett superbra CMS system som lätt klarat alla funktioner här integrerat. Lite layoutbegränsningar kanske, men nog värt besväret: www.php-fusion.co.uk /www.php-fusion.se

-----------------------

Piratpartiets inofficiella Wiki

http://piratpartiet.hwaccess.net

Svara med citat
  (#6) Gammal
djdk Inte uppkopplad

Länk: #870
Standard RE: ASP? trodde pirater körde PHP :-( - 2006-01-03, 08:28

Spelar det verkligen någon roll om sidans administratörer använder sig av PHP eller ASP?

Gör användandet av ASP sidan mindre trovärdig, eller att budskapet och informationen inte går fram?
  Skicka ett meddelande via MSN till djdk  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Richard Ainz Inte uppkopplad

Länk: #883
Standard RE: ASP? trodde pirater körde PHP :-( - 2006-01-03, 08:48

Tror det har mer att göra med att ASP som regel körs i Windows, alltså en betallösning, och microsoft kanske inte är det populäraste företagsnamnet per definition bland "pirater".

Många, däribland jag själv, förordar gratislösningar som bygger på "fri" mjukvara enligt GPL licens.

http://www.fsfeurope.org/documents/freesoftware.sv.html

-----------------------

Piratpartiets inofficiella Wiki

http://piratpartiet.hwaccess.net

Svara med citat
  (#8) Gammal
rastersize Inte uppkopplad

Länk: #1680
Standard RE: ASP? trodde pirater körde PHP :-( - 2006-01-03, 21:35

Citat:
abx (2006-Jan-02)För övrigt är w3c en standardisering; och visst, alla bör sträva åt att hålla sig standardiserade, men ska utvecklingen gå framåt måste någon ta initiativet. Det där är inga fel, det är bara inte accepterad standard ännu. Någon måste först skapa koden, så att w3c senare kan säga att det är en standard

Fel fel fel, för det första är W3C är inte en standardisering utan ett organ som "skapar" standarder (okej W3C skapar inte standarderna själva).

Sedan är också detta "men ska utvecklingen gå framåt måste någon ta initiativet" väldigt fel i den mening att vilken utvecklare eller vilket företag som helst ska få komma på nya taggar och atribut. För det är så att W3C tillsätter en grupp, kallad "workgroup" altså arbetsgrupp, för att arbeta fram en ny standard. Arbetsgrupperna består dock utav personer (som utmärker sig) från diverse företag.

Exempel på en arbetsgrupp är den som arbetar med nästa version uav HTML; XHTML 2.0 som består utav:

Jonny Axelsson, Opera Software

Mark Birbeck, x-port.net

Micah Dubinko, Invited Expert

Beth Epperson, Websense

Masayasu Ishikawa, W3C

Shane McCarron, Applied Testing and Technology

Ann Navarro, WebGeek, Inc.

Steven Pemberton, CWI (HTML Working Group Chair)

Dessutom kan man konstatera att han som skrev sidan (kommer inte ihåg vad han heter :p) har lite dålig koll om vad han har för doctype och vad den tillåter. Några av felen går att "undkomma" om man använder den lite mer slappa doctypen HTML 4.01 Transitional (de har idag "HTML 4.01 Strict"). Jag skulle dock rekomendera att gå över till XHTML 1.1 (alltid strict) idag och därmed möte gårdagen idag (ja xhtml lanserades 1999). Nu skulle jag även kunna klaga på Mycket mer angående den kod som ASP skripten genererar, men det orkar jag inte för detta inlägg har redan blivit längre än vad jag tänkt plus att det kommer lite till nedan (en fråga).

Sist undrar jag vad du menar med "Det där är inga fel, det är bara inte accepterad standard ännu". Om felen som finns på piratpartiets sida inte räknas, vilka fel räknas då?

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vad pirater och anti-pirater borde tala om Winston Smith PP i media 3 2008-01-30 00:19
Pirater Christian Engström PP i media 1 2007-03-28 18:27
Pirater i SLA Andreas Svensson 20. Skaraborgs valkrets (Västra Götaland östra) 0 2006-09-14 22:07
Pirater tg PP i media 6 2006-08-08 18:29