Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Kongressombud till UPK15: Gustav Tällberg - 2014-10-14, 19:13

Gustav Tällberg

Kandiderar till Kongressombud till UPK15.

Ålder: 18
Bostadsort: Vansbro
Sysselsättning: Studerar tredje året på naturvetenskaplig gymnasielinje

Jag bär namnet Gustav Tällberg sedan min födsel för 18 år sedan i Dalarna. Just nu går jag på det tredje året på den naturvetenskapliga gymnasielinjen i Vansbro.

Jag blev medlem i UP i december 2013 för att jag är intresserad av mänskliga rättigheter och framtidens teknik.

Jag blev aktiv i mars-april 2014 (mycket tack vare "Opassande") efter EU-valsupptakten. Jag har således inte hunnit skaffa mig några förtroendeuppdrag. Jag har dock utvecklat PP/UP genom att medverka under Torbjörn Westers aktivistträningshelg, på Stockholm Pride, i Piratpartiets valstuga i Stockholm under slutspurten inför riksdagsvalet, samt som valsedelsansvarig för Vansbro kommun. Jag har dessutom skrivit ett antal motioner till höstmötet 2014 samt en mängd insändare till lokala tidningar.

Jag tror att fokus under mellanvalsperioden bör ligga på att värva fler medlemmar, se till att de medlemmar vi har vill stanna samt att medlemmarna blir så pass aktiva att de kan värva fler medlemmar. Dessutom bör fokus ligga på att skapa fler inkomstkanaler till UP och PP. Jag kommer därför att arbeta för att se till att dessa mål uppnås.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Staffan Betnér Inte uppkopplad

Staffan Betnérs avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #294080
Standard Sv: Kandidat, Kongressombud till UPK15: Gustav Tällberg - 2014-11-03, 21:26

Vi i valberedningen har några frågor att ställa alla ombudskandidater:
Vem är du?
Varför är du pirat?
Vilka frågor vill du driva?
Vad hoppas du åstadkomma genom att åka på kongress?
Är du intresserad av något förtroendeuppdrag inom Ung Pirat? (styrelse, valberedning, revisor)
När världen går under, hur har ditt deltagande på kongressen hjälpt mänsklighetens överlevnad?

Vi skulle uppskatta om du tog dig tid att svara på frågorna.

För valberedningen
Staffan Betnér
Valberedningens ordförande
  Skicka ett meddelande via MSN till Staffan Betnér  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Gustav Tällberg Inte uppkopplad

Gustav Tällbergs avatar

Reg.datum: Sep 2014

Länk: #294095
Standard Sv: Kandidat, Kongressombud till UPK15: Gustav Tällberg - 2014-11-03, 23:37

Hej och tack för frågorna!

Vem är du?
Gustav Tällberg. Går tredje året på naturvetenskaplig gymnasielinje på Vansbro Utbildningscenter i västra Dalarna. Jag har som avsikt att flytta till Uppsala till hösten 2015 för att studera vidare på det biomedicinska programmet. Kallar mig själv humanist då allt ingår, bland annat ingen diskriminering på grund av kön, etnicitet, religion, sexuell läggning o.s.v. Nämnvärt om mig är att jag inte använder Facebook.

Varför är du pirat?
I november-december 2013 läste jag en artikel på Sweclockers (http://www.sweclockers.com/nyhet/179...med-operatorer) om att Säpo ville ha åtkomst till datatrafik. Detta fick mig intresserad av vad som skulle stå i kommentarerna. Där såg jag någon nämna Piratpartiet. Detta gjorde mig nyfiken om partiet och fick mig att utforska partiet närmare.

Därefter, i mars, började jag skriva insändare till Dalarnas Tidningar. Detta gjorde att jag blev kontaktad av Torbjörn Wester om att gå med i insändarnätverket.

Den 5:e april reste jag till EU-valupptakten, mycket tack vare Emma “Opassande” Andersson, på Europahuset i Stockholm. Där träffade jag många nya (iofs var alla nya) pirater, bland andra Torbjörn Wester som bjöd mig till aktivistträningshelgen i Norrköping helgen därpå, som jag medverkade på.

När jag sedan kom hem och till juni affischerade jag, jag delade ut flygblad och jag skrev insändare.

Under tidig sommar var det mer eller mindre tyst från mig. Det dröjde till Stockholm Pride innan jag återigen blev mer aktiv. Jag drog dit och stod i Pride Park under hela veckan. Detta arbete gjorde att jag blev aktivt inbjuden till PLASK14 och som aktivist i valstugan på Sergels Torg i Stockholm.

Allt detta har varit utvecklande och kul, vilket inte har lett till att jag velat lämna partiet, utan istället att jag vill dela med mig av kunskapen om denna organisation till andra människor. Just nu utför jag detta genom att vara en av de administratörerna som sköter Piratpartiets Google+-sida.

Vilka frågor vill du driva?
Jag avser att driva humanistiska frågor, miljöfrågor och, till viss del, landsbygdsfrågor.

Vad hoppas du åstadkomma genom att åka på kongress?
Jag hoppas att jag kan påverka förbundet och dess pirater genom att komma med nya idéer, nya funderingar och ett (för vissa) nytt ansike. Dessutom hoppas jag att jag kan utvecklas som person och lära mig mer om hur Ung Pirat fungerar och hur andra pirater bedriver sitt opinionsbildande för att själv kunna bedriva bättre opinionsbildning.

Är du intresserad av något förtroendeuppdrag inom Ung Pirat? (styrelse, valberedning, revisor)
Eftersom jag bor i Vansbro (långt bort från allt) är jag kanske inte passande till några höga förtroendeuppdrag som “kräver” regelbundna afk-möten. Det betyder dock inte att jag för all framtid avsäger mig alla möjligheter att acceptera ett förtroendeuppdrag, bara att jag anser mig vara olämplig just nu.

När världen går under, hur har ditt deltagande på kongressen hjälpt mänsklighetens överlevnad?
Beträffande det kunskapsbaserade resultatet av mitt medverkande på kongressen, tror jag att min medverkan kan medverka till att driva politiken framåt. Detta kommer att resultera i att framtiden kommer att vara bättre rustad för det samhälle och de problem som kan tänkas uppstå.

Beträffande det faktiskt mätbara resultatet av mitt medverkande kommer här några punkter på vad mitt medverkande innebär:
Miljökatastrof - Min resa till Uppsala kommer på kort sikt att bidra till ökade utsläpp men kommer på lång sikt vara del av ett underlag för en eventuell framtida upprustning av dalabanan eftersom en upprustning aldrig skulle ske om det inte finns intresse och trafik (på dalabanan och Rv. 66, Rv. 70 samt E4) nog för ett upprustning. Detta leder till att fler kan och vill resa med tåg, vilket leder till ett minskat bilanvändande. Dessutom serveras vegansk mat på evenemang arrangerade av Ung Pirat. Detta leder till en minskad energianvändning vid framställningen av råvarorna.

Zombiekatastrof - Tyvärr kontraproduktivt att samla många människor på ett ställe. För denna punkt är det förmodligen bättre att välja någon från Stockholm, Göteborg eller Malmö.

Solens expansion - En ökad spendering av pengar i och med en resa till Uppsala leder till en växande ekonomi. Detta leder till att det finns en större möjlighet för multimiljonärer att investera i rymdturism. Detta kan därefter effektiviseras för att låta “vanliga” människor att resa ut i rymden. Detta leder dessutom till en minskad kostnad för interplanetära rymdfärder. Detta skulle tillåta människor att fly från planeten Jorden om det skulle krisa sig.

Syndaflod - Really? -.-

Krig - Se “Zombiekatastrof”.

Epidemi - Se “Zombiekatastrof”.

Kometnedslag - Se “Solens expansion”.

Solvind - Se “Solens expansion”.

Svart hål - Se “Solens expansion”.

Ragnarök - Se “Syndaflod”.

Senast redigerad av Gustav Tällberg den 2014-11-03 klockan 23:57. Anledning: Glömde hälsningsfras

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är