Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Riksdagslistan 2018: Magnus Andersson - 2017-12-31, 19:33

Magnus Andersson

Kandiderar till Riksdagslistan 2018.

Ålder: 42+2 år
Bostadsort: Göteborg
Intressen: Segling, snowboardåkning, teknik och dess utveckling i allmänhet
Bästa Youtube kanalen: SV Delos. Eller TED. Möjligen Smarter Every Day.. Arrgh, så många bra!
Nyårslöfte: Fortsätta vara nyfiken!

Att bli invald i riksdagen är ett väldigt stort ansvar. Dels mot väljarna men också mot mig själv och partiet. För det handlar mindre om mina åsikter och mer om de åsikter som våra väljare har valt in oss på. Så för mig handlar det om att använda mina förmågor för att föra fram dem. Jag är där som representant för våra medlemmar och väljare först och främst.

4 år är en lång tid, men jag anser att det är en rimlig uppoffring för att kunna lyfta in vår politik i maktens finrum.

2018 kommer att vara ett år av omställning för mig generellt, då det kommer att vara mycket resande för att kunna närvara i våra valkretsar - primärt våra fokuskommuner - men också då jag kommer att ta tjänsteledigt för att engagera mig i partiet på heltid.

Mitt fokus kommer att ligga på att ge tillbaka makten till folket. Allt från att kunna kräva en folkomröstning om tillräckligt många anser att vi borde ha en till att korta statens tentakler som sträcker sig allt för långt in i våra privatliv. Det handlar om att låta internet vara en plats där alla kan och får vara på lika villkor, utan villkor.

Lagstiftning som gynnar specifika affärsintressen eller branscher är också något som jag vill fokusera på, framför allt de delar där immaterialrätt spelar stor roll. Att vi har lagar som kriminaliserar normala beteenden, där offret endast existerar på grund av de lagar vi har, är förkastligt.
Att affärsmodeller kommer och går är inget nytt, men vi har under längre tid sett hur branscher har skapat lagrum för att istället för att ta till sig den förändring som sker försöka motverka den. De kommer till slut att förlora, men under tiden så är det många som kommer att komma i kläm i den maktkamp som sker. Jag vill se nya lösningar som bygger på andra incitament än artificiell knapphet och hot om straff.

Sedan så behöver vi fler programmerare i riksdagen som förstår digitaliseringens möjligheter bättre och som kan vara visionära i hur myndigheter kan fungera i en post-föra-över-fysiska-till-digitala-blanketter-era, primärt genom att införa tanken att myndigheter med hjälp av digitalisering kan vara mer anpassningsbara till den enskilda individens behov och förutsättningar, så det kommer vara en del av vad jag vill påverka när jag sitter i riksdagen.

Om du ger mig möjligheten.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Adis B. Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2018

Länk: #297904
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2018: Magnus Andersson - 2018-02-17, 15:07

Hej,
Nu är jag ute i elfte timmen men som politiker lär sådana situationer uppstå! Hur man tacklar dessa oväntade förfrågningar kan ge er en värdefull insikt i den vardan som kan komma att vänta er i en snar framtid. Dessutom måste ni sättas på prov lite

Det ska bli riktigt spännande läsning!

Mvh
Adis
Ansvarig för externkommunikation

Frågor:
Hur tror du att du som politiker för Piratpartiet kan påverka samhället bäst?

Vilka personliga egenskaper gör dig mest lämpad för denna roll?

Om du fick chansen att ändra på någonting imorgon, vad skulle detta vara?

Om du fick åka tillbaka i tiden och ta en fika med en historisk person, vem skulle det vara och varför?

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Magnus Andersson

Svara med citat
  (#3) Gammal
Magnus Andersson Inte uppkopplad

Magnus Anderssons avatar

Reg.datum: May 2014

Länk: #297911
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2018: Magnus Andersson - 2018-02-17, 16:09

Citat:
Ursprungligen postat av Adis B. Visa inlägg
Hur tror du att du som politiker för Piratpartiet kan påverka samhället bäst?
Genom att tillföra den kunskap jag har runt våra frågor till Riksdagen så att - likt när Miljöpartiet, eller tyvärr Sverigedemokraterna, kom in - övriga partier behöver positionera sig i relation till oss.

Citat:
Vilka personliga egenskaper gör dig mest lämpad för denna roll?
De viktigaste egenskaper som jag anser mig besitta är att kunna se saker ur flera perspektiv, att söka lösningar som kan möta dessa perspektiv. För övrigt positiv, driven och engagerad. Progressiv.

Citat:
Om du fick chansen att ändra på någonting imorgon, vad skulle detta vara?
Oj, en sak? Listan är lång... Om jag fick ändra på någonting imorgon, förutom världsfred och en bättre förståelse människor emellan då, så skulle det vara att reformera upphovsrätten. Men det är bara en hårsmån före att riva upp DLD och IPRED samt göra om hela drogpolitiken. Men om vi är minst 14 i riksdagen så kanske vi kan ta varsin sak att ändra? Det hade varit en bra dag!

Om jag skulle få drömma lite så skulle det vara fantastiskt att göra en omboot på hela samhället, med ett helt annat skattesystem där arbete inte bestraffades och där vi har ett enhetligt, enkelt system för att säkra vår välfärd.

Citat:
Om du fick åka tillbaka i tiden och ta en fika med en historisk person, vem skulle det vara och varför?
En av byggmästarna för de egyptiska pyramiderna, för att äntligen få reda på hur de byggdes! Information som vi inte längre har kvar, tack vare att den inte har bevarats. Information är otroligt viktigt att bevara, något som vi i dagens samhälle ibland tenderar att glömma bort.

Tack för intressanta frågor Adis!
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Magnus Andersson  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Adis B. Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2018

Länk: #297933
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2018: Magnus Andersson - 2018-02-18, 16:38

Tack för ditt svar Magnus. Ifall fikat blir av någon gång får du gärna berätta för oss alla andra hur Pyramiderna byggdes!

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är