Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Riksdagslistan 2018: Andreas Rönnqvist - 2018-01-21, 19:43

Andreas Rönnqvist

Kandiderar till Riksdagslistan 2018.

Ålder: Snart 37
Bostadsort: Gävle
Favoritfilm: Fight Club
Gör just nu?: Förbereder verksamheten för Dataskyddsförordningen (skyddar din integritet!)
Rolig detalj: Kan prata och läsa polska!

Jag har jobbat med Piratpartiet aktivt sen vi samlade in namnunderskrifter för att ens få räknas som ett parti. Jag har varit aktiv i alla valkampanjer, jobbat med lokal aktivism under flera av valen samt stått på riksdagslistan 2010.

Jag vågar påstå att jag med andra ord varit nära partiet genom uppgång och nedgång, utmaning och möjlighet. Naturligtvis, över så här lång tid, så har mina möjligheter att aktivt delta varierat med livets alla delar, vilket inneburit att jag också vid vissa tidpunkter lämnat ifrån mig ansvar istället för att gå under.

Som person har jag varit ideellt aktiv sen mina tonår, drivit föreningar, arbetat med ungdomar och jobbat för att göra världen lite bättre på ett sätt eller ett annat. Professionellt har jag jobbat inom mjukvaru-utveckling, hårdvaru-design, e-handel och slutligen inom informationsförvaltning i offentlig sektor. Jag har varit anställd och egen företagare, så jag har en vana av båda sidor av myntet.

Jag är gift, har två barn (en dotter på 13 år och en son som snart fyller 10 år), jag gillar rollspel både som hobby och att skriva böcker inom rollspel. Livet är aldrig enkelt, man måste kunna bita ihop och få saker gjorda om man ska komma någonstans i världen.

Jag tror inte på att en riksdagspost, om ni väljer mig, kommer vara ett lätt jobb. Jag förväntar mig att behöva jobba häcken av mig för att driva fram en funktionell, framtidssäkrad informationspolitik.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Adis B. Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2018

Länk: #297890
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2018: Andreas Rönnqvist - 2018-02-17, 14:02

Hej,
Nu är jag ute i elfte timmen men som politiker lär sådana situationer uppstå! Hur man tacklar dessa oväntade förfrågningar kan ge er en värdefull insikt i den vardan som kan komma att vänta er i en snar framtid. Dessutom måste ni sättas på prov lite

Det ska bli riktigt spännande läsning!

Mvh
Adis
Ansvarig för externkommunikation

Frågor:
Hur tror du att du som politiker för Piratpartiet kan påverka samhället bäst?

Vilka personliga egenskaper gör dig mest lämpad för denna roll?

Om du fick chansen att ändra på någonting imorgon, vad skulle detta vara?

Om du fick åka tillbaka i tiden och ta en fika med en historisk person, vem skulle det vara och varför?

Svara med citat
  (#3) Gammal
Andreas Rönnqvist Inte uppkopplad

Andreas Rönnqvists avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #297943
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2018: Andreas Rönnqvist - 2018-02-19, 12:33

Ja, det ska till lite utmaningar - särskilt sådana där man inte har tillgång till Internet. Men, även om omröstningen redan är avklarad känner jag att det är viktigt att svara!

Som politiker ser jag min roll som opinionsbildande, utbildande och drivande. Mitt jobb är att kämpa för hur jag ser på saker och ting, och flytta dem från tankevärlden till den riktiga världen, dvs göra verkstad av våra idéer.

Jag är duktig på att förvandla svåra koncept och tankar till något som är lättare att ta till sig, överlag tenderar jag att kunna konsumera stora mängder med information och förvandla det - och i mångt och mycket är det vad jag jobbar med dagligen som informationsförvaltare. Att jag sedan ofta jobbar med utbildning och att leda människor i vardagen skadar inte heller.

Jag tror att det är farligt att lägga all tänkt makt i händerna på en person, vi är bättre tillsammans än enskilt, så därför avböjer jag att "ändra på något" rakt av. Däremot anser jag att det är viktigt att ändra på hur vi tillgängliggör makten och informationen, men kanske inte att jag vet vad som exakt är det bästa sättet att göra det på.

En historisk person? Hmm, Thomas Jeffersson är intressant ur ett demokratiskt perspektiv, Newton ur ett vetenskapligt perspektiv och den historiske Jesus ur ett religions och samhällsperspektiv. Räcker det?

---
Andreas Rönnqvist
  Skicka ett meddelande via ICQ till Andreas Rönnqvist Skicka ett meddelande via MSN till Andreas Rönnqvist  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är