Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mikke Inte uppkopplad

Mikkes avatar

Reg.datum: Mar 2006
Standard En vision om Sommarkampanj 2010 - 2009-09-22, 12:27

För att maximera Piratpartiets antal mandat i riksdagsvalet så behöver vi en sommarkampanj ( 2010 ) på alla plan i samhället. För att kampanjen skall fungera maximalt så bör den drivas på TV, radio ( lokala kommersiella stationer ), tidningar, på nätet ( överallt vi kan komma åt ) och ute afk på stan. Och säkert på ställen jag glömt här och nu.

En kampanjslogan bör tagas fram typ ” Jag hjälper Piratpartiet bygga kunskapssamhället ” eller kanske bara det enkla ” Jag röstar PIRAT ” eller varför inte ”JAG ÄR PIRAT”. Det bör vara en slogan som folk kommer ihåg och gör dem inspirerade. Hela kampanjen skall andas ” Piratpartister är vanliga människor som du och jag ”. Det ska tydligt framgå att Piratpartister är inte klassavskilda såsom arbetare, akademiker, högavlönade, osv osv. utan Piratpartister är snabbköpskassörskan, författaren, busschaffören, läraren, mat-tanten. D.v.s människor som du träffar och har omkring dej varje dag. HELT VANLIGA MEDBORGARE FRÅN ALLA LÄGER O SKRÅN. Det är det viktiga i vårt budskap. Vi är helt vanliga medborgare precis som den som mottar budskapet. Vi ska radera ut vi/dom känslan som de flesta har mot politiska partier.

Affisher, foldrar och flyers med sommarkampanj loggan, lämpliga och aktuella texter och med länkar till vår hemsida eller om vi har en kampanjsida. – Detta klarar vi själva galant.

Radiospots på 10, 15, 20 ,25 och 30 sekunder bör tas fram för att sändas på lokala reklamstationer. En jingle med en ljudlogga skall produceras. Även här skall samma sommarkampanjslogan finnans med. – Detta klarar vi själva, och med största sannolikhet, galant! ( jag har t.ex jobbat 10 år med sånt här ).

TV-spots 1st 60s (eller helst längre) med sommarkampanjslogan och sen bör ett par korta 10s, med bara en person som säger sommarkampanjslogan, produceras. Här har jag en annorlunda ide om att pirater ute i landet får till uppgift att skapa filmer med människor som säger sommarkampanjslogan och som sen skickas till den som tar åt sej ansvaret för att producera fram TV-spotsen. Detta klarar vi med all sannolikhet helt själva oxo – vet dock ej om vi fixar det galant. Se den tyska ”ICH BIN PIRAT” som inspiration. http://www.youtube.com/watch?v=3Ixl68QAhGw den är mycket mycket bra. Jag får rysningar i slutet när de säger att de är pirater. Ujujuj så bra.

Sommarambassadörer. Dvs vi tar fram så mycket T-shirts som vi klarar av ekonomiskt. På T-shirtsen skall naturligtvis Slogan finnas. T-shirtsen delas sen ut gratis till dem som vill vara våra sommarambassadörer ( sommaren går ända fram till valet för dem ). En sommarambassadör lovar att bära T-shirtsen på beachen, på shopingstreetan, på McDonald’s osv osv.

Kanske kan vi få musiker inom PP att göra musiklåtar som textmässigt bygger på vår slogan. Sen gäller det att få pirater och ambassadörer att spela den musiken så mycket som möjligt.

Hoppas ni förstår min ide om kampanjen. Vi måste sikta på månen för att nå Mount Everest’s top.

Jag hoppas oxo att ni kan se min vision och inspireras att bygga vidare på detta. Vi måste börja snart. Ett år går fort.

/ Mikke

Behåll din integritet! - Ge oss din röst! PIRATPARTIET!
/When this baby hits 88 miles per hour you are gonna see some serious shit!/

Svara med citat
  (#2) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #170506
Standard RE: En vision om Sommarkampanj 2010 - 2009-09-23, 12:49

Du är inne på nåt faktiskt.

Själv skulle jag vilja se en TV-kampanj i sann, "isch bin pirat" anda och även tidningsreklam.

Detta för att nå ut till den bredare massan och på så sätt lämna vår pirat-bubbla.

För ska vi lyckas i kommande valkampanj så MÅSTE vi nå ut bättre med vårat budskap till gemene man... och kvinna.

Vi kan inte längre hålla oss enbart till nätet.

Ledamot av valberedningen.
Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Bloggar som Värmlandspiraten
Partimail | Facebook | Twitter
  Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
Svara med citat
  (#3) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #170546
Standard RE: En vision om Sommarkampanj 2010 - 2009-09-23, 21:44

Det känns fel att satsa stora pengar på en tv-reklamkampanj så 'långt' innan valet.

För att nå de osäkra väljarna så har det blivit att partierna satsar en mycket stor andel av kampanjen under de sista dagarna innan valet - då många slutligen bestämmer sig.

Men och andra sidan så kanske det behövs för att ens vara ett tänkbart alternativ i gallup-undersökningarna.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Lobax Inte uppkopplad

Lobaxs avatar

Reg.datum: Nov 2007

Länk: #171536
Standard RE: En vision om Sommarkampanj 2010 - 2009-10-03, 00:17

Håller med om att vi bör vänta med att lansera reklamfilmerna innan de sista 3-2 månaderna innan valet (eller så länge budgeten tillåter, men de ska pågå FRAM till att vallokalerna stänger).

Däremot så tycker jag att det är bra att vi mobiliserar redan nu. Att vi redan nu börjar förbereda och bilda en grupp som blir ansvariga för TV reklam (som lyder under kampanjgruppen).

Samt att vi gör en sida som man lätt kan komma åt från första sidan, där alla aktuella affischer och flygblad finns tillgängliga. Ju lättare det är för folk att få tag på saker, desto större chans att de faktiskt delar ut lite flygblad. Just nu måste man söka länge och djupt för att få tag på aktuella flygblad och affischer, vilket knappast gynnar nykomlingar.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Lobax  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Årsmöte 2010 2010-03-07 PeterE Ung Pirat Luleå 4 2010-03-23 21:17
2010-01-27 Rick Falkvinge Allmän information och frågor 10 2010-02-02 05:57
Nyhetsbrev 2010-01-31: Distriktskongressen 2010, och LUP drar igång för nya årtiondet Anton Nordenfur Ung Pirat Linköping 3 2010-02-02 00:39
Nyhetsbrev 2010-01-31: Distriktskongressen 2010, och LUP drar igång för nya årtiondet Anton Nordenfur Ung Pirat Linköping 0 2010-01-31 02:10
Sverige utan it-vision Simon Strandman PP i media 0 2009-04-17 12:28