Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
kenny_lex Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Standard En bortkastad röst? - 2006-06-30, 21:37

Några jag har talat med säger att en röst på Piratpartiet är en bortkastad röst då partiet troligen / kanse inte får 4 % och där med är det ingen mening att rösta på Piratpartiet.

Hur bemöter och svarar man på detta på bästa sätt utan att det blir för djup och politiskt invecklat? För de som säger sånt kan ju inte riktigt förstå sig på demokratin och jag är inte duktig nog förklara det.

Svara med citat
  (#2) Gammal
manimani Inte uppkopplad

manimanis avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #37620
Standard RE: En bortkastad röst? - 2006-06-30, 21:55

Ett sådärbra argument:

Det känns som att chansen åtminstone är rimlig att Piratpartiet kan ta sig över 2,5%, vilket skulle göra att partiet kan få partistöd, vilket ger möjlighet för ett antal engagerade personer att få lön för att arbeta med att bevaka de här frågorna, samt mer resurser för partiet i kampen för att ta sig in i EU-parlamentet om två år, där ribban är lägre än 4%.

Det är som bekant omöjligt att säga just nu exakt hur stort Piratpartiet är. Men det är uppenbart att det är större än your average kommunistsekt eller leksaksparti. Och ett utomriksdagligt parti av påtaglig storlek spelar roll, även om det inte syns så mycket i media. Till exempel så tjänar Sverigedemokraternas existens säkert som en påminnare för politikerna om att det finns en sådan opinion, vilket gör att de kommer med utspel och ändringar i sin politik som ska locka den gruppen av väljare. Och Piratpartiets frågor är mer rumsrena i den allmänna opinionen (om än kanske inte bland makthavare??) än vad SDs frågor är. Så vi borde rimligtvis få en större påverkan (dock i värsta fall mer som en påverkan på retoriken än på den faktiska politiken).

Svara med citat
  (#3) Gammal
ZED Inte uppkopplad

Länk: #37632
Standard RE: En bortkastad röst? - 2006-06-30, 22:24

Personligen så har jag slängt bort min röst på partier som varit med i riksdagen alldeles för många gånger.

Det resonemanget innebär ju att de partier som sitter i riksdagen kan ju skita i väljarna totalt.

Det blir ju bara en mindre omfördelning bland den politiska eliten.

Med ett antal partier vid 4% blir det hela mer spännande.

och glöm inte: Demokrati är en kampform, inte en administrativ organisation!

Det behövs inga argument till den som pratar om bortkastade röster...den personen fattar inget eller är en del av den politiska eliten!

Än är det inte förbjudet att vara dum i Sverige!:)

Svara med citat
  (#4) Gammal
m8e Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #37640
Standard RE: En bortkastad röst? - 2006-06-30, 22:39

Ibland behövs inga argument bara några passande repliker:

jag som trodde att du trodde på demokratin

[host]idiot[/host].

Om alla skulle rösta på *-partiet skull du också göra det? Allt annat är ju "bortkastat".(hoppa från en bro)

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_

<-snygg avatar?

Svara med citat
  (#5) Gammal
mobboffer Inte uppkopplad

mobboffers avatar

Reg.datum: May 2006

Länk: #37645
Standard RE: En bortkastad röst? - 2006-06-30, 23:01

En röst på ett parti som kommer in i riksdagen är också med största sannolikhet bortkastad. Chansen att din röst gör att ditt parti får en extra riksdagsledamot är extremt lite.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Axx0 Inte uppkopplad

Axx0s avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #37683
Standard RE: En bortkastad röst? - 2006-07-01, 00:31

Nej, det är ALDRIG en bortkastad röst att rösta på "sitt" parti. Det är snarare en bortkastad röst att rösta på några andra som man inte stödjer lika mycket.

????????

Starforce

Svara med citat
  (#7) Gammal
Faye Inte uppkopplad

Fayes avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #37686
Standard RE: En bortkastad röst? - 2006-07-01, 00:34

Citat:
kenny_lex (2006-Jun-30)Några jag har talat med säger att en röst på Piratpartiet är en bortkastad röst då partiet troligen / kanse inte får 4 % och där med är det ingen mening att rösta på Piratpartiet.

Hur bemöter och svarar man på detta på bästa sätt utan att det blir för djup och politiskt invecklat? För de som säger sånt kan ju inte riktigt förstå sig på demokratin och jag är inte duktig nog förklara det.
det argument som gäller för _mig_ är att jag i alla fall gör en markering på vad jag tycker om vart samhället är på väg. Sedan så som det har skrivit så gör det att vi kan få större möjligheter och resurser till nästa val.

Bara för att man är paraniod betyder inte det att man inte är förföljd.. :alien:

http://blogg.aftonbladet.se/26704

Svara med citat
  (#8) Gammal
svanstrom Inte uppkopplad

svanstroms avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #37731
Standard RE: En bortkastad röst? - 2006-07-01, 03:36

Citat:
kenny_lex (2006-Jun-30)Några jag har talat med säger att en röst på Piratpartiet är en bortkastad röst då partiet troligen / kanse inte får 4 % och där med är det ingen mening att rösta på Piratpartiet.

Jag kommer i princip bara hålla med/sammanfatta tidigare talare...

Börja med att påpeka att 4% inte är en magisk gräns, och att allt därunder är värdelöst som försvinner ut i tomma intet.

Tillräckligt många röster, men under 4%, ger partiet en mer officiellt stämpel samt ekonomiskt stöd; vilket resulterar i bättre resurser för att på lika(re) vilkor kämpa fram till samt i nästa val.

Tillräckligt många röster på PP gör att en varningslampa tänds hos de partier som faktiskt kom över gränsen - de förstår att det är viktiga frågor att hantera. De stora partierna kommer ta frågorna på allvar för att inte tappa röster/förtroende, och de mindre partierna kommer använda sig av frågorna för att få större förtroende, och därigenom kunna sätta press på de större partierna.

En röst på PP är alltså inte bara en röst på själva partiet, utan det är ett ställningstagande till vissa frågor - ett ställningstagande som kommer ge resultat oavsett om PP kommer över 4%-gränsen eller inte.

--

...

Svara med citat
  (#9) Gammal
manimani Inte uppkopplad

manimanis avatar

Länk: #37732
Standard RE: En bortkastad röst? - 2006-07-01, 03:44

Kan bara tillägga att det även finns andra magiska gränser under 2,5% eller 4%. Jag citerar följande uttalande av Björn Feltén i en totalt orelaterad tråd:

Citat:
Bara det att komma över 1% i senaste valet gör ju en enorm skillnad. Således har jag förstått att ex.vis SD får inte bara 15 miljoner valsedlar tryckta på skattebetalarnas bekostnad, utan även deras 24 ton eller så valsedlar distribuerade till samtliga 5000 vallokaler, eller vad det rör sig om nu, med alla extraordinära vallokaler inräknade.

Om inte annat så ger hela det här PP-äventyret en helt ny inblick i vår försoffade demokrati och hur den (inte) fungerar idag. [Cool]

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Piraterna får min röst j.jensen PP i media 1 2009-04-21 11:47
En bortkastad röst infinite_emma PP i media 2 2008-03-15 15:32
Effekten av "bortkastad" röst Henry Rouhivuori Övrig piratpolitik 0 2008-03-10 19:43
Folkets röst Yoman Övrig piratpolitik 1 2007-06-13 12:18
Ni har min röst Gästskriverier (på svenska) (STÄNGD) 4 2006-09-01 17:57