Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Davisx3m Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006
Standard RE: Kommunalvalet - Nya politiker på arenan - 2009-08-10, 00:42

Citat:
RobinXson (2009-Aug-09)
kommunval självklart

jag ställer upp för Eskilstuna i kommunvalet om det finns plats givetvis, i annat fall som stöd åt den som får plats i fullmäktige. eller landstingsvalet eller riksdagsvalet. bara man är med finns ju alltid chansen att förbättra och förändra.

robin.kristoffersson@gmail.com

Jag håller helt med dig och skulle till 100% Vilja ställa upp i Strängnäs!

-------------------------------------------------
David Bergström
Ordförande i Ung Pirats östra distrikt.
KL i Strängnäs kommun
VL i Södermanlands Län
Msn: Yuriswe@hotmail.com
Mob Nummer: 0709308570
  Skicka ett meddelande via MSN till Davisx3m  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Thomas Gunnarson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #165767
Standard RE: Kommunalvalet - Nya politiker på arenan - 2009-08-11, 18:11

Ett problem som jag fann en gång när jag testade politiken var att i den gråzon som tiden från valet fram till de nya politiska stolarna är tillsatta så är ett parti som fått ovanligt stor framgång utsatt för politiska pirater......(gäller både kommunal- och landstingsvalet och har egentligen inget med valsedelns kandidater att göra....)

Den risken är stor OM det går bra för Piratpartiet!!

Det innebär att man snabbt efter valet blir medlem och på kort tid, kanske en vecka eller så, skaffar sig en position i partiet....

Om de inkörda medlemmarna inte är beredda på detta kan man lätt förlora kontrollen över händelseutvecklingen utan att förstå vad som hänt....

Ett sätt att undvika detta är att inte ta in nya partimedlemmar mellan valet och tiden fram tills att alla poster är tillsatta!!

Jag anser detta är mycket viktigt för annars tappar man lätt förtroendet för det demokratiska systemet om man så lätt kan bli bortdribblad.....(så kände jag när det skedde...)

(Jag var medlem redan vid förra kommunalvalet!)

Svara med citat
  (#3) Gammal
Anders Hedberg Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2006

Länk: #168023
Standard RE: Kommunalvalet - Nya politiker på arenan - 2009-09-01, 09:41

Citat:
Thomas Gunnarson (2009-Aug-11)Ett problem som jag fann en gång när jag testade politiken var att i den gråzon som tiden från valet fram till de nya politiska stolarna är tillsatta så är ett parti som fått ovanligt stor framgång utsatt för politiska pirater......(gäller både kommunal- och landstingsvalet och har egentligen inget med valsedelns kandidater att göra....)

Den risken är stor OM det går bra för Piratpartiet!!

Det innebär att man snabbt efter valet blir medlem och på kort tid, kanske en vecka eller så, skaffar sig en position i partiet....

Om de inkörda medlemmarna inte är beredda på detta kan man lätt förlora kontrollen över händelseutvecklingen utan att förstå vad som hänt....

Ett sätt att undvika detta är att inte ta in nya partimedlemmar mellan valet och tiden fram tills att alla poster är tillsatta!!

Jag anser detta är mycket viktigt för annars tappar man lätt förtroendet för det demokratiska systemet om man så lätt kan bli bortdribblad.....(så kände jag när det skedde...)

Kan du ta detta lite mer i detalj. Jag förstår inte om du menar poster inom partiet, eller poster i kommunen på något sätt? Gärna med exempel.

Svara med citat
  (#4) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #168031
Standard RE: Kommunalvalet - Nya politiker på arenan - 2009-09-01, 11:26

T.ex. så är politiska platser i nämnder i en kommun inte politiskt valda utan politiskt tillsatta.

Så en smart person kan då gå med i partiet efter valet och norpa åt sig en plats i en nämnd.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
PP Vänersborg i kommunalvalet 2010? dansve 18. Norra Älvsborgs valkrets (Västra Götaland norra) 1 2009-12-10 13:58
Utkast till plattform för kommunalvalet 2010 Mårten Fjällström 3. Uppsala län, 41 2009-09-11 19:04
Piratpartiet siktar på kommunalvalet Anders Truedsson PP i media 14 2009-06-25 10:57
Politiker arne_s_anka PP i media 0 2008-02-01 23:18
Ska vi ställa upp i kommunalvalet Cecilia Cecilia Beckroth noterar (STÄNGD) 11 2006-03-18 15:50