Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard Sv: Eftervalsplanering för kommun och landsting - 2010-07-16, 18:14

Formerna för gemensam diskussion syftar tillbaka på de utbildningskonferenser jag föreslår att pp-loko arrangerar. De som diskuterar är alltså de valda fullmäktigeledamöterna från hela landet, och ja partistyrelsen får gärna närvara och bör vara inbjuden till sådana diskussioner. När och om diskussionerna landar i tolkningar av principprogrammet som kan vara tveksamma bör hsh partistyrelsen meddelas eller tillfrågas om en tolkning.

För att nu vara överdrivet tydlig citerar jag från första posten:

Citat:
Syfte: Utöver gemensam administration ser jag en gemensam organisation kan fylla några andra gemensamma behov. Utbildning för ledamöter, diskussion mellan ledamöter från olika kommuner och landsting och att fungera som en samorganiserande organisation så att tex partistyrelsen inte behöver prata med hundra personer för att få veta vad våra fullmäktigeledamöter tycker.
Citat:
Eftersom PP-LoKo inte har egna åsikter och begränsad verksamhet
Erfarenheten från Piratstudenterna i Uppsala säger att när man väl kommer in hittar man relevanta frågor man inte ens tänkt på, och poängen är alltså att förebygga att en konsensus bildas i Ystad och en annan i Haparanda och ingen upptäcker det förrän det står i tidningen. Mycket bättre då att ha återkommande gemensamma diskussioner där partistyrelsen faktiskt har möjlighet att närvara.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#2) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #218124
Standard Sv: Eftervalsplanering för kommun och landsting - 2010-07-16, 22:20

Citat:
Ursprungligen postat av Nicholas Miles Visa inlägg
Årsmötesbeslutet säger att lokala organisationer inte kan tvingas betala in pengar centralt. Vi kan fortfarande göra det frivilligt. Vill en kommun/region/landsting inte gå med i en samarbetsorganisation är det inte svårare än att de låter bli.

Interna splittringar ser jag ingen direkt risk för. Visst kan det komma att uppstå en del friktion precis som i alla andra partier, men det är inget vi inte skulle se iaf. Alla detaljer kring lokalvalen är i princip redan spikade, och de lokalpolitiska piraterna kommer att äga rätt till förvaltning av sina egna pengar och sina egna åsikter vare sig de bildar en samarbetsorganisation eller inte.
+1

Tycker också att PP-loko är en god idé i sig.
Framförallt i de regioner vi kommer in i både landsting och kommun(er).

Ledamot av valberedningen.
Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Bloggar som Värmlandspiraten
Partimail | Facebook | Twitter
  Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
Svara med citat
  (#3) Gammal
IsakGerson Inte uppkopplad

IsakGersons avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #220290
Standard Sv: Eftervalsplanering för kommun och landsting - 2010-08-02, 09:36

Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck Visa inlägg
PP-Loko känns för mig som en separat organisation inom Pp som konkurrerar med styrelsen. Ser ingen anledning till att formellt skapa en sådan organisation - det blir då konkurrens med styrelsen och speciellt om då vi inte kommer in i riksdagen då kommer PP-loko ha makten över i praktiken alla pengarna i partiet. Man får då två styrelse, en som beskriver politiken man för lokala val och en som hanterar politiken för nationella val och partiet riskerar få maktstrider mellan dem.
Jag räknar med att PP-LoKo inte tar in mer pengar än de behöver för att göra sina redan specificerade uppgifter, d.v.s. administration och utbildningshelger (eller vad vi bestämmer det). Vad gäller drivande av politik så tänker jag mig att det är deltagarna på de av LoKo anordnade evenemangen som kommer driva politiken, inte PP-LoKos styrelse/ledning själva. Alltså utgör inte PP-LoKo mer konkurrens mot styrelsen än anordnare av Parleys.

Jättebra initiativ. Ser fram emot det.

---

Scienta donum scienta est, unde vendi non potest

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar