Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Davisx3m Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-06-09, 15:33

Citat:
Billy Gellerstedt (2009-May-03)Jag har svårt att se hur vi skulle göra någon nytta i komunfullmäktige då den församligen inte är lagstiftande.. dock kan det vara bra o vara där o utbilda politikerna.. men samtidigt så känns det som fel saker o sitta så långt nere i stegen.. lite eller inget som beslutas där påverkas av våran hållning..

Dock skulle väl en sak vara att man driver på för o köra på Open source lösningar när det gäller IT o liknande saker i kommunen / länet osv.. men det är väl också allt jag kan se just nu..

Kommunpolitik går att driva.

Bibliotek, övervakning i skolor, övervakning allmänt etc.

-------------------------------------------------
David Bergström
Ordförande i Ung Pirats östra distrikt.
KL i Strängnäs kommun
VL i Södermanlands Län
Msn: Yuriswe@hotmail.com
Mob Nummer: 0709308570
  Skicka ett meddelande via MSN till Davisx3m  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Kjella Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #156333
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-06-09, 17:17

Citat:
Fetrock (2009-May-15)Varför ska Piratpartiet vara representerat lokalt?
Da kanskje jeg kan prøve på det motsatte:

Varför ska Piratpartiet inte vara representerat lokalt?

- Det finns veldig lite politisk grunnlag for å jobbe lokalt, de tre store sakene til PP reguleres av lov

- Kommunepolitikken er full av fordelingsspørsmål (fördelingsfrågor), skal vi bygge nytt her, legge ned der og så videre

- Mange kommunepolitikere kommer til å jobbe for "sine egne" saker, siden vi ikke har eller vil ha noen full politikk

- Resultatet kan bli at mange synes vi er:

--- Utydelige

--- Full av motsetninger

--- Har misoppfatninger av hva Piratpartiet sentralt står for

--- Er uenig med PP lokalt

- Konsekvensen kan derfor bli at de ikke vil stemme (rösta) på PP i riksdagsvalget

For riksdagsvalget tror jeg det er verre (sämre) om man gjør et dårlig og utydelig kommunalvalg enn å ikke stille i kommunalvalget i det hele tatt. Piratpartiet kommer til å få veldig mye å svare for bare i riksdagsvalget om man ikke skal prøve å ha en oppfatning om alle kommunale saker også.

Jeg synes det hadde vært veldig voksent og ærlig av partiet å erkjenne at partiet ikke har noen virkelig kommunalpolitikk, ikke bare prøve å få noen lokale mennesker med ymse (blandade?) politiske holdninger inn i kommunalstyrelsen under piratflagget.

Da skulle man heller kanskje prøve å snu stockholmsskrekken til piratpartiets fordel. at vi er partiet som står for medborgarrettigheter som vår viktigste sak. Stem på dem du kjenner lokalt i kommunevalget, men om du ikke stoler (litar) på noen i riksdagen stem på oss. Det er enklere å si ja til piratpartiet sentralt om du ikke allerede har sagt nei til piratpartiet lokalt.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Magnus-Orust Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #156469
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-06-09, 21:34

Sjävklart skall PP ställa upp kommunvalen 2010.

Alla platser där vi kan påverka är av vikt, vare sig det är EU-parlamentet eller bekanta under fisketuren.

Svara med citat
  (#4) Gammal
MMN-o Inte uppkopplad

MMN-os avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #156504
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-06-09, 22:13

Här är min första (skrivna) input i ämnet:

Citat:
Pirater till kommunerna härnäst?

Mattias Bjärnemalm diskuterar hur riksdagslistorna ska se ut. Att överlåta till distrikten att bestämma listorna tycker jag låter som en bra idé, vilket ger en lokal prägel men inte utesluter “kändisröster” heller.

Personligen ligger dock kommunvalet närmast hjärtat. Att få möjlighet att diskutera piratpolitik i kommunfullmäktige vore en väldigt betydelsefull del av den grogrund Piratpartiet behöver för att föra in Sverige i informationssamhället.

“Vad kan pirater göra i kommunen?” är den vanligaste frågan jag får på detta. Så låt oss ta en stund att fundera på detta, skriva ner det i ett slags manifest och ställa upp med det till 2010 års nationella val. Mina omedelbara förslag är:

* Open source till skolor och kommunverksamhet! (jämför rikspolitiken för öppen källkod)

* Avskaffning av nätfilter/-censur i kommunala anslutningar. (Umeå kommun är i alla fall hemska)

* Främja [lokal] amatörkultur, för ett bredare, mer diversifierat kulturliv.

* Arbeta för införande/upprätthållande av sund övervakningspolicy.

* Se över möjligheter för en öppnare och effektivare dokumenthantering (format samt tillgänglighet).

Vilka andra pirater i Sverige tycker att Piratpartiet ska in på kommunnivå? Riksdagsvalet är mycket viktigare för många än EU-, kommun- och landstingsvalet. Det innebär att färre proteströstar på ett mindre parti som Piratpartiet och hellre lägger sitt förtroende i de stora vallöften [som sällan upprätthålls]. Därför kan vi förlora på att lägga allt krut till riksdagen, när även kommunpirater skulle kunna göra en oerhörd skillnad!

Ni som kämpar med riksdagsvalet, go go go! Jag ställer t.ex. gärna upp som riksdagskandidat. Däremot har jag tänkt lägga mitt engagemang på att arbeta fram en piratpolitik för kommunerna. De som vill hjälpa till, hör av er till mig så internetar vi lite.

----
Bloggar som MMN-o
Kandiderar till riksdag, landsting (Västerbotten) och kommun (Umeå) för Piratpartiet.

Svara med citat
  (#5) Gammal
AxelSvensson Inte uppkopplad

AxelSvenssons avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #156606
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-06-10, 06:05

Jag anser att PP skall ställa upp i både kommunval och landstingsval. Förutom de argument för detta som redan har lagts upp så har vi möjlighet att vara med och påverka tillämpningen av en del lagar. Vi är med och sätter dagordningen över politiken lokalt.

Politik är mycket att finna samarbetspartners och knyta kontakter. Kommunerna fungerar som en kontaktyta som vi kan ha nytta av på riksdagsnivå.

Vi skall dock, precis som på riksdagsnivå inte lägga oss i frågor som inte finns med i vårt program. Skulle vi göra detta så skulle vi spreta åt olika håll för mycket och mista förtroende på riksdagsnivå.

Kommunpolitik kan visserligen användas som ett sätt att lära sig det politiska spelet som också används i riksdagen men samtidigt så finns det risk att vi apar efter sittande politiker och mister vår skärpa i våra viktiga frågor.

Jag ser dock att fördelarna är större och att vi själva kan se till att de negativa punkterna blir minimala.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Svara med citat
  (#6) Gammal
Fetrock Inte uppkopplad

Fetrocks avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #156641
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-06-10, 09:37

BRA där Axel!

Instämmer till fullo!!!

För de etablerade partierna är det en räddning att man ännu inte kan rösta elektroniskt.

För Piratpartiet bara en fråga om tid.

Blogg:http://collinstamjv.zmn.se/blogg.html

Svara med citat
  (#7) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #156669
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-06-10, 10:31

Samtliga bibliotek ska tillhandahålla torrent-trackers där möjligheten att sprida digital kultur ska finnas. Idagsläget måste samtlig musik/film/böcker som läggs på bibliotekens tracker vara licensierad på lämpligt sätt.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
  (#8) Gammal
MMN-o Inte uppkopplad

MMN-os avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #156748
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-06-10, 14:12

Det känns konstigt att man skulle bedriva en politik som är kopplad till en specifik teknisk lösning som BitTorrent t.ex.

Men i vart fall, jag tror man kan dra en skiljelinje att inte ta ställning i frågor med tydlig politisk färgning, t.ex. höjning eller sänkning av kommunalskatt eller

Frågor som (är aktuella i Umeå) är typ "europeisk kulturhuvudstad 2014", "garage under rådhustorget", "badhus i centrum", "nybyggnad på Ön" etc. är ju dock ofarligt och något man som individuella kandidater kan använda för att marknadsföra sig själv lokalt ifall man vill ha eller ej.

----
Bloggar som MMN-o
Kandiderar till riksdag, landsting (Västerbotten) och kommun (Umeå) för Piratpartiet.

Svara med citat
  (#9) Gammal
Screefing Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #157003
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-06-10, 23:23

Citat:
MMN-o (2009-Jun-10)Frågor som (är aktuella i Umeå) är typ "europeisk kulturhuvudstad 2014", "garage under rådhustorget", "badhus i centrum", "nybyggnad på Ön" etc. är ju dock ofarligt och något man som individuella kandidater kan använda för att marknadsföra sig själv lokalt ifall man vill ha eller ej.

De är inte alls ofarliga frågor - samtliga handlar om hur kommunen väljer att använda budgeten.

Bestånd på folkbibliotek har tidigare nämnts i tråden; anser (pp) att det är viktigare att bygga ett badhus i Umeå centrum än att exempelvis utöka bestånden på Umeås folkbibliotek?

För varje sak man vill göra med budgeten innebär det per automatik att man väljer bort något annat. (Detta givetvis förutsatt att det man vill göra inte har extern finansiering.)

Svara med citat
  (#10) Gammal
Ayrin Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #157466
Standard RE: Piratpartiet i Kommuner och landsting/regioner år 2010? - 2009-06-11, 21:43

Jag tycker också att vi bör ställa upp i kommunvalet, åtminstone i de kommuner vi kan skramla fram seriösa kandidater.

Jag håller i övrigt med MMN-o.

Visst, alla frågor kan tolkas in i ett fördelningspolitiskt perspektiv, men jag tror ärligt talat att vi tjänar mer på att tillåta våra kommunkandidater att agera efter eget huvud i allt utom de frågor som täcks av vårt principprogram och i uppenbart fördelningspolitiska frågor än att tvinga dem att bara vara vågmästare.

Här krävs snarare lite fingertoppskänsla på lokal nivå. I vissa kommuner kan man kanske agera som en sann vågmästare och få igenom de viktiga frågorna till priset av att man säljer alla "oviktiga" frågor till högstbjudande block, men det gäller sannolikt inte överallt.

Jag är personligen för så lite central detaljstyrning som möjligt. Låt oss inte helt hägna in våra eventuella kommunpolitiker genom att detaljstyra vad de får och inte får rösta på. Självklart är det lämpligt att sätta lite råmärken, men annars tror jag det mesta inte bara kan, utan bör, beslutas lokalt.

"Why did you never tell us before, that all categories are false, and Good and Evil only a delusion of limited perspective?"

Camilla Westrin

Valberedare UP Umeå

Kandidat EU-valet 2009
  Skicka ett meddelande via ICQ till Ayrin  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vilka konkreta frågor driver Piratpartiet inför valet 2010? erik78se Internopinion 2 2009-11-22 22:08
Kommer du rösta på Piratpartiet i riksdagsvalet 2010? agnesson Internopinion 4 2009-10-13 23:58
Piratpartiet som vågmästare 2010 minata Övrig piratpolitik 14 2008-06-23 21:06
Kommuner och landsting/regioner Henry Rouhivuori Övrig piratpolitik 0 2007-08-06 01:06
DVD-regioner vs svensk lag gufo Kultur och upphovsrätt 14 2006-08-27 10:46