Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard Hur lokala listor ska tas fram - 2009-08-27, 20:36

Jag har av styrelsen (samtidigt som beslutet om att ställa upp) fått i uppdrag att ta fram ett förslag till regelverk för delatagande i kommun och landstingsval att presenteras på nästa styrelsemöte. Som jag ser det faller kraven i 3 kategorier:

1. Listorna - vilka krav som ställs och hur de tas fram

2. Politisk plattform

3. Strategi i fullmäktige

Den här tråden behandlar del 1.

Listorna bör ha ett minimum för hur långa de ska vara, ett förslag som cirkulerat är 25% av mandaten i respektive fullmäktige. De minsta fullmäktige i Sverige har 31 ledamöter (om jag förstått kommunallagen 5kap:1§ rätt), de största församlingar jag hittat är Stockholms läns landsting, region Skåne och Västra Götalandsregionen som har 149 ledamöter var.

25% ger alltså en minmal listlängd på 8-32 kandidater. Är det lämpligt, finns det andra förslag?

Listorna bör också ha ett minimum av process för hur de tas fram. Här är knepigare, å ena sidan är de grupper som ställer upp relativt små och kan antagligen diskutera listsammansättningen på ett konstruktivt sätt, å andra sidan är något form av regelverk väsentligt för att garantera interndemokratin. De organisatoriska enheter vi idag har på kommunal nivå är kommunledare (och vice dito) samt medlemmar. Kommunledarna är formellt tillsatta uppifrån av respektive valkretsledare, men i realiteten är det en process där det a) inte finns någon verksamhet i en kommun och en frivillig anmäler sig till

valkretsledaren och sedan drar igång en verksamhet, eller b) det finns en verksamhet och en kommunledare lämnar över till någon annan som har gruppens stöd.

Därigenom är kommunledarna i realiteten förankrade bland de aktiva medlemmarna lokalt.

Mitt förslag är därför att kommunledaren i den kommun där det är aktuellt att ställa upp i kommunalval (alt valkretsledare för landstingsval) får i uppdrag att i samråd med medlemmarna i kommunen formulera och verkställa processen för att ta fram listan. Jag föreslår vidare att kommunledaren måste:

a) meddela medlemmarna i kommunen hur processen ser ut och hur medlemmarna kan påverka listan

b) anslå utfallet i forumet två veckor innan listan fastställs av styrelsen

a ger möjlighet för medlemmarna att delta, b ger möjlighet att protestera och ger också möjlighet för hela partiet att hitta personer som är direkt olämpliga på listan innan den fastställs.

Så, var är de stora luckorna och hur bör regelverket för listorna istället se ut?

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#2) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #167902
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-08-30, 12:01

För att prata om mitt landsting som är VG-regionen, så är den indelad i fem valkretsar. Antal ledamöter totalt är 149 som nämnts innan. Hur man tar fram listorna, om man har en lista per valkrets eller en lång lista för hela regionen. Jag antar att en lista för hela regionen är det troligaste då intresset kan variera mellan valkretsarna.

Om PP når över spärren på 3% i VG, så blir det fem mandat då en tiondel av mandaten är utjämningsmandat. (hehe en miniriksdag!) Om ett parti får minst tre reserver per valkrets där det tagit mandat, så går det åt 5+3*5=20 personer. Antalet kandidater är minst det antalet, men ju fler desto bättre om kandidatavgifter betalar valsedlarna.

Jag föredrar ett provval där en lista tas fram, helst på Pirateweb.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#3) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #167971
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-08-31, 12:11

25% låter kanske som lite men ta ett exempel Skinnskatteberg i Västmanland - där finns det 33 platser i kommunalfullmäktige.

För att komma in i kommunalfullmäktige krävs det lite - t.ex. KD hade 2006 61 röster och fick 1 plats i kommunalfullmäktige då bara 2792 röstande.

Skulle 25% reglerna användas så krävs att 9 personer ställer upp.

Men i praktiken så kommer piratpartiet få svårt att få mer än 2 platser i fullmäktige samtidigt som det förmodligen inte alls är så svårt att få 1 plats i fullmäktige. I praktiken skulle en sådan liten kommun klara sig mycket bra med bara 3-4 valbara personer.

Notera denna situation är inte unik för Skinnskatteberg det finns 10 kommuner i Västmanland och i 9 av 10 kommuner så krävs det 250 röster eller mindre för att komma in i kommunfullmäktige. I 4 av dem så räcker det med 100 röster eller mindre för att få 1 plats så det behövs inte så mycket valorganisation för att knipa en plats - en enskild driftig kandidat som promenerar runt i kommunen och talar med folk kan få ihop 100 röster.

Det finns ju exempel på kommuner där SD har platser men ingen kandidat som fyller platser. Så att få 1 plats i en mindre kommun är inte speciellt svårt - och då vill vi inte handikappa kommuner där det finns ett fåtal aktiva som då kan komma in men där det kan vara svårt att få ihop 9 namn som vill ställa upp på valsedeln. Det är stor skillnad på att rösta på ett parti och officiellt kandidera för det på en valsedel - se bara på att att PP har möjligheten för folk att bli aktivister utan att bli medlem i partiet som exempel.

Men för att ge stadga - varför inte säga att det krävs 4 valbara namn för att en kommun skall få ställa upp ? Man kan då lägga till minst 10% av de valbara platserna i fullmäktige i mindre kommuner och helst minst 20 % i större kommuner där det är lättare att fixa kandidater.

Men samtidigt bör man säga att alla kommuner bör satsa hårt på att få ihop kandidater till minst hälften av alla platser i kommunalfullmäktige ? Man får inte glömma att det finns många nämnder i en kommun och ofta kan de som sitter där vara valbara namn på listan som inte fått en plats i kommunalfullmäktige. Varje kandidat har ofta släkt och vänner de enkelt kan övertala och rösta på sig själva - dvs ofta är det enklare att få någon man känner och rösta på sig själv än på någon annan kandidat - även om man skulle ingå i samma parti.

En omröstning bland medlemmarna over rangordningen av kandidater

bör självklart göras och dessutom så bör man då få rösta på mer en en kandidat.

Dessutom så behövs en tidtabell som gör att allting är klart i god tid så de ansvariga tvingas ta tag i det hela och inte skjuter på det så att inget blir gjort.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Davisx3m Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #167977
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-08-31, 13:16

Som postarn över mig sade så kommer vi ifall vi får in någon bli max 2-3 personer ifall vi har tur. Därför tycker jag 25% är lite för krävande. Kommuner som har 3-5 personer som kan ställa upp bör få görat.

-------------------------------------------------
David Bergström
Ordförande i Ung Pirats östra distrikt.
KL i Strängnäs kommun
VL i Södermanlands Län
Msn: Yuriswe@hotmail.com
Mob Nummer: 0709308570
  Skicka ett meddelande via MSN till Davisx3m  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #167984
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-08-31, 14:31

Citat:
Davisx3m (2009-Aug-31)Som postarn över mig sade så kommer vi ifall vi får in någon bli max 2-3 personer ifall vi har tur. Därför tycker jag 25% är lite för krävande. Kommuner som har 3-5 personer som kan ställa upp bör få görat.
Minsta möjliga beställning av valsedlar antar jag är en kartong; 16 000 stycken. Med 35 kronor per 1000 stycken blir det 560 kronor då kanske det tillkommer en listavgift. Den var 650 kronor i euvalet om jag minns rätt. 1210 kronor då.

Det delar man på lätt om man verkligen vill satsa på valet.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#6) Gammal

AndersLindbäcks avatar

Länk: #168009
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-09-01, 00:18

Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Davisx3m Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #168011
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-09-01, 06:16

Citat:
Henry Rouhivuori (2009-Aug-31)
Citat:
Davisx3m (2009-Aug-31)Som postarn över mig sade så kommer vi ifall vi får in någon bli max 2-3 personer ifall vi har tur. Därför tycker jag 25% är lite för krävande. Kommuner som har 3-5 personer som kan ställa upp bör få görat.

Minsta möjliga beställning av valsedlar antar jag är en kartong; 16 000 stycken. Med 35 kronor per 1000 stycken blir det 560 kronor då kanske det tillkommer en listavgift. Den var 650 kronor i euvalet om jag minns rätt. 1210 kronor då.

Det delar man på lätt om man verkligen vill satsa på valet.

Precis

-------------------------------------------------
David Bergström
Ordförande i Ung Pirats östra distrikt.
KL i Strängnäs kommun
VL i Södermanlands Län
Msn: Yuriswe@hotmail.com
Mob Nummer: 0709308570
  Skicka ett meddelande via MSN till Davisx3m  
Svara med citat
  (#8) Gammal
Mikael Holm Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #168019
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-09-01, 09:44

En viktig notis här (de flesta kanske är medveten om den iofs).

Om man får fler mandat än man har personer på listan till så blir den/de platserna tomma.

Vi hade flyt i Kumla där jag kommer ifrån, SD fick i senaste valet ett mandat men pga att den enda personen på listan backade ur så står den stolen tom.

Mikael Holm
--

Svara med citat
  (#9) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Länk: #168021
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-09-01, 10:35

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#10) Gammal

AndersLindbäcks avatar

Länk: #168033
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-09-01, 12:36

Då får man väl helt enkelt i stället se till att de personer som ställer upp ser till att de faktiskt tänker leva kvar i kommunen de närmsta 4 åren. Det borde skrivas något sorts kontrakt med alla kandidater som ställer upp för partiet och då kan en sådan punkt vara med.

25% regeln är för hög för små kommuner. Tycker det är fel av PP att medvetet ge upp möjligheten att få mandat i många mindre kommuner.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Förslag på kommunala listor dansve Kandidater Uppsala kommun 2 2010-03-06 10:31
Är dessa listor bra ? Urban Sundström Förslag till listor 17 2010-01-15 13:54
Listor och mail NineK PP i media 0 2008-06-12 22:03
Lokala representanter! Freeman 4. Södermanlands län 12 2006-08-04 03:09
Lokala stadgar Magnus Adrian Fram till valet 2006 i Västmanlands län 0 2006-02-22 11:25