Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard Hur fullmäktigestrategi ska tas fram - 2009-08-27, 20:44

(Se list-tråden för detaljerna om krav-processen)

Strategin i fullmäktige bör var anpassad till att i respektive kommun och landsting maximera inflytandet för våra sakfrågor, med öppenhet att göra upp med båda blocken. Eftersom kommuners politiska landskap kan se olika ut kan den specifika strategin variera.

Mitt förslag är därför att kommunledaren i den kommun där det är aktuellt att ställa upp i kommunalval (alt valkretsledare för landstingsval) får i uppdrag att i samråd med medlemmarna i kommunen formulera och verkställa processen för att ta fram strategin. Jag föreslår vidare att kommunledaren måste:

a) meddela medlemmarna i kommunen hur processen ser ut och hur medlemmarna kan medverka i att ta fram strategin

b) anslå strategin samtidigt som listan

En anslutande, men mer långtgående fråga är hur fullmäktigedelegationen ska fatta beslut och vad den ska fatta beslut om. Om någon har enkel access till andra partiers arbetsordningar för fullmäktigedelegationer får ni gärna posta dem.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#2) Gammal
Companion Inte uppkopplad

Companions avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #168109
Standard RE: Hur fullmäktigestrategi ska tas fram - 2009-09-01, 23:22

Här ställer jag kanske en dum fråga..

Jag trodde och har levt i tron att vi ska ha samma strategi som i alla andra val: Vi jobbar med det block som ger oss bäst deal? Eller?

Vad vill man ha av mig som kommunledare här? Hur jag tänkt gå till väga efter valet när jag vet om jag är en vågställning? Om jag är det är det ju lätt.. Då se ovan... Men om inte? Är det den strategin ni vill ha? Om PP i Österåker inte hamnar i en ställning som hotar Alliansen eller Röd/Grön

Så.. Det jag vill ha här är tydligare riktlinjer.. Eller är det jag som är trött för att klockan är 23.20 och jag är småbarnsförälder?

Magnus G Bergström

Regissör, Skådespelare, Egen Företagare, GuldPirat

Ansvarig för PP i Österåker och Vice Ledare Stockholm Norrort

bloggar på http://companion.teaterverkstaden.se
  Skicka ett meddelande via MSN till Companion  
Svara med citat
  (#3) Gammal
J. C. Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2008

Länk: #168111
Standard RE: Hur fullmäktigestrategi ska tas fram - 2009-09-02, 00:47

Citat:
Companion (2009-Sep-01)

Jag trodde och har levt i tron att vi ska ha samma strategi som i alla andra val: Vi jobbar med det block som ger oss bäst deal? Eller?

Blockpolitik existerar knappt på lokalnivå. I Västra Götalands landsting är det t ex en koalition mellan s, mp, c och fp som styr.

Svara med citat
  (#4) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #168140
Standard RE: Hur fullmäktigestrategi ska tas fram - 2009-09-02, 12:16

Citat:
Jimmy Callin (2009-Sep-02)

Blockpolitik existerar knappt på lokalnivå. I Västra Götalands landsting är det t ex en koalition mellan s, mp, c och fp som styr.

Kommuner är mera realpolitik än politiskt käbbleri baserat på ideologi. Det gör att det mera fasta blockpolitiken i riksdagen är mera uppluckrad i kommunerna, men den är inte helt upplöst.

Men själva grundidéen att försöka få en vågmästerställning mellan två block och välja det som ger bäst eftergivenhet för PPs frågor bör vara grunden för hur politiken bedrivs även på kommunal nivå. Men det kan vara svårt att få något gjort i de kommuner där ett enda parti eller en stor koalition har majoriteten i fullmäktige.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
  (#5) Gammal
deerf Inte uppkopplad

deerfs avatar

Länk: #168157
Standard RE: Hur fullmäktigestrategi ska tas fram - 2009-09-02, 14:56

Vågmästar strategin kommer ej fungera i många kommuner då alla partier i princip kan tänkas samarbeta med alla. Tycker Mårtens förslag låter vettigt.

Jonas Sandberg

Ordförande Ung Pirat Piteå
Kommunledare Piratpartiet Älvsbyn
Valkretsledare Norrbotten

Svara med citat
  (#6) Gammal

Companions avatar

Länk: #168192
Standard RE: Hur fullmäktigestrategi ska tas fram - 2009-09-02, 19:24

Ok.. jag förstår! Tack för era svar.. Varför jag inte fattade det hela beror på att i Österåker är det blockpolitik så in i helvette!!! Den är äldre och mer cementerad än vad regeringen nånsin har varit. Alliansen här i Österåker är vakumtät. Sen är folk så satans stela att de vägrar jobba med vissa för att de helt enkelt inte gillar varandra.. Det är hysteriskt roligt att följa debatterna på bloggar och forum här..

Så för mig blir det väldigt enkelt. Vi kopierar helt enkelt strategin från riksdagsvalet

/magnus

Magnus G Bergström

Svara med citat
  (#7) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #168283
Standard RE: Hur fullmäktigestrategi ska tas fram - 2009-09-03, 12:18

Jag är så pass gammal att jag kommer ihåg när fp+m som majoritetsstyre ersattes av fp+s i Österåker (tror det var valet 1994). De andra partierna (i båda blocken) var måttligt förtjusta.

Om det är en stabil blockuppdelning idag är det bra för då kan det utnyttjas, men om det inte är det behövs en plan för hur man agerar, inte minst i frågor som inte täcks av programmet. (Uppsala har för övrigt en stabil blockuppdelning idag.)

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#8) Gammal

Companions avatar

Länk: #168397
Standard RE: Hur fullmäktigestrategi ska tas fram - 2009-09-04, 09:49

Jora.. det har hänt att det har varit blocköverskridande styre här, men det var på vår gamle kommunalråd Björn Molins tid. Sen blev han bortmanövrerad till förmån för en maktlysten och tokig och tant som styr kommunen med järnhand. Hon är värre än Margret Thatcher!

Efter det så är det alliansen som gäller...

Magnus G Bergström

Svara med citat
  (#9) Gammal
anderserk Inte uppkopplad

anderserks avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #168456
Standard RE: Hur fullmäktigestrategi ska tas fram - 2009-09-04, 19:43

Halloj

Här är några saker att tänka på (ur mp-erfareneheter i stockholm):

För ett blockfritt parti gäller det alltid att i början av perioden söka förhandla förutsättningslöst med alla parter för att hitta bästa strategin. En fråga är om man ska söka ge sej in i ett regeringsblock, som man sen lovar att följa hela perioden. Detta kan ge några bra löften och strategier om man har tur och skicklighet, en nackdel är att man blir bunden under perioden när det dyker upp nya saker. En variant är att , om man är intressant för detta, bara förhandla om vilka som ska få bilda "regering" och bestämma budgeten, men sen hålla sej utanför med frihet att rösta som man vill i i huvudsak icke budgetrelaterade frågor (eller slåss om fördelning inom budgeten). Detta har mest värde om man tror att man kan få stöd av oppositionen. Utan vågmästarställning kan man jobba på att komma in i styrelser och nämnder, med argumentet att man måsta ta upp allting i fullmäktige annars. Och komma med sina fräscha kunskaper och perspektiv överhuvudtaget, jobba mycket mot medborgarna.

Om man inte kan eller vill förhandla om budgetmakten och vara helt fria, kan man göra en klar avgränsning av vad man ska rösta i vad, och vid alla det minsta tveksamma frågor ta hjälp av medlemskåren eller medborgarna via nätet. (En strategi som handlar om att skaffa goodwill till senare skeden och introducera en lyssnande representation. Samt testa nätdemokrati för partiets framtida räkning)

Apropå det så skulle pp göra debut som det mest centralistiska partiet i modern historia om man tillämpade principen att en uppifrån tillsatt "kommunledare" gör jobbet och kollar med medlemmarna. Alla andra partier har någon form av demokratiska beslut på medlemsmöten, åtminstone om program och ofta också löpande. Och väljer en ledande grupp (samordningsgrupp/styrelse). Jag tycker att det nya vi har att tillföra handlar om att använda nätet och att vi tror på deltagarkultur. Inte slå rekord i centralstyrning.

Dessutom bör man tänka på att det behövs rätt mycket folk, om man ska komma in i nämnder och styrelser där de flesta besluten tas.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Stoppa storebror - bygg det äkta kunskaps- och upplevelsesamhället! Och gör om EU (www.eukritik.se)
  Skicka ett meddelande via Skype™ till anderserk  
Svara med citat
  (#10) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #168489
Standard RE: Hur fullmäktigestrategi ska tas fram - 2009-09-05, 01:47

Citat:
anderserk (2009-Sep-04)

Dessutom bör man tänka på att det behövs rätt mycket folk, om man ska komma in i nämnder och styrelser där de flesta besluten tas.

Många kommuner har även bolagiserat delar av verksamheten. Så det finns en rätt vid flora av olika typer av politiska poster en kommun tillsätter.

Så en strategi bör även ta upp vilka styrelser, nämder, bolag och eventuella kommunalrådsposter man bör sikta in sig på att få.

Här i Västerås finns det 10 kommunalråd 7 för de som styr och 3 för oppositionen. De har alla olika ansvarsområden. Så gör man ett jättelyckad valrörelse och får 10% i lokalvalet så kan man tänka sig att kräva en kommunalrådsplats i Västerås.

En fråga jag undrar lite över är hur skall PP agera i valet för att undvika att alltför mycket reta upp de etablerade partierna så att de inte gaddar ihop sig mot PP och försöker frysa ut PP i kommunstyrelsen om PP får en plats ? T.ex. i riksdagen så har de EU vänliga partierna gaddat ihop sig mot de EU-fientliga och sett till att de inte fått någon plats i EU-utskottet och därmed inte varit med och fått bereda EU-frågorna. Så det finns definitivt ett reellt hot om detta.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Telekompaketet förhandlas fram Martin Ekdahl PP i media 0 2009-09-23 10:10
Vad vi kom fram till på UPs förbundskongress Stefan Flod Jämlihetsgruppen -JAG 3 2008-07-04 17:22
Fritt fram för fildelning Christian Engström PP i media 0 2007-11-05 09:48
Storebror rycker fram Mab 3. Uppsala län, 0 2007-08-20 16:46
Fem år, sen är det fritt fram gustafsd Djävulens Advokat 13 2006-07-06 03:44