Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Reg.datum: Nov 2008
Standard RE: Anmäl kandidater till kommun och landsting!! Ser illa ut med tomma stolar!! - 2010-01-20, 18:09

Citat:
Mikael Nilsson (2010-Jan-20)Här är svaret jag fick:

Då återstår frågan, vad gör vi åt det?
Anmäler minst en person i varje kommun och landsting. så låser vi listorna.

Då blir "worst case cenario" att vi får mer än ett mandat och tomma stolar.

--------------------------------
Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

Svara med citat
  (#2) Gammal
Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #191083
Standard RE: Anmäl kandidater till kommun och landsting!! Ser illa ut med tomma stolar!! - 2010-01-21, 10:11

Scenario
//3a) Ett mc-gäng har då kommit på att här kan finnas pengar att hämta. De är bara fem stycken, men de skriver ett av sina namn på en blank valsedel under Piratpartiet. Piratpartiet kommer in i fullmäktige och mc-gänget kan hämta alla pengar som tilldelas partiet. Eftersom det är vanligt att gruppledaren får ett arvode som lika med mandatstödet så får mc gänget i snitt 200'000 kr för sina fem namnunderskrifter/mandat för hela mandatperioden. Det hjälper inte att fyra pirater har skrivit ditt namn på en valsedel och att ni säger att det är ni som är Piratpartiet.//

Jag ser det som lite besynnerligt att det går att genomföra med så kort planering som MC gängen har för något sådant. Anledningen till att man skickar in kandidat förklaring till valmyndigheten är väl också så att de vet men du är.
Säg att blankvalsedel lämnas in med MC gängets Anders Anderssons namn och denna kommer in i fullmäktige. Hur vet valmyndigheten att det är just den Anders Andersson där finns kanske fler i kommunen med samma namn att många skriver namn + fullständigt person nummer låter inte troligt.

Eftersom styrelsens krav för att ställa upp är ganska strikta i antalet namn man behöver till listan, i Helsingborg behöver vi 13 namn och vi kanske får 2 mandat i fullmäktige som jag ser det så är ett vettigt alternativ är att de kommuner som har kommun ledare eller några få aktiva som är intresserade av att ställa upp men har för få namn till listan att alla dessa kommuner går ihop och beställer blanka valsedlar med Pirat partiets namn + kommunfullmäktige valet skrivet på dem chansen är mycket stor anser jag att de flesta kommuner skulle kunna ta cirka 2mandat och så länge man kan fylla ut stolarna i fullmäktige så är det bra och man får Pirat partister på platserna även om det betyder att där står några stolar lediga i nämnder och styrelser.

Till Region valet i Skåne behöver vi minst 40 st. kandidater vad jag kan tänka mig idag så har vi 20-25 kandidater och det täcker flera platser i region fullmäktige

Peter Johansson
http://Pejj31.blogspot.com

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kritik till agerandet i forumdelen Utfrågning av kandidater till primärvalet Andreas Käiväräinen Forumgruppen/teknisk support 41 2009-12-05 18:19
Bord och stolar ProbablyX Pride 2006 3 2006-07-31 07:16
Procenten vs stolar Tor Skude Allmän information och frågor 1 2006-04-14 01:49
Kommun/Landsting? Johan von Reis Att göra (STÄNGD) 4 2006-01-05 16:09