Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Yoman Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2007
Standard Folkets röst - 2007-06-12, 21:46

Ett demokratiskt samhälle, med betydelsen att rösten tillhör folket, är vad Sverige utger sig för att vara. När det är rätt självklart varför inte alla kan rösta på ett parti som inte fokuserar sig på klassisk politik (som ju i slutändan är nödvändigt för att samhället skall fungera) betyder inte detta att majoriteten av svenska befolkningen ogillar dess åsikter.

Att de stora partierna inte vill ta positiv ställning till piratkopiering kan ju diskuteras då de verkar ta positiv ställning till allt annat som gynnar deras medlemssiffror. Svaret till detta är kan liknas rätt naturligt i det klassiska grupptrycket, ansiktet utåt. Hur skulle Sverige se ut som enda land i EU som fullständigt ignorerar illegal spridning av information?

Vi som inte sitter i regeringen har förstås svårare att se konsekvenserna på frågan än de som dagligen jobbar med internationella frågor etc.

Enligt min uppfattning har en primär andel, i princip hela Sveriges befolkning, åsikten att fildelning är något som borde lagliggöras. De som inte gör det har antingen ett ekonomiskt intresse av det, eller så är de politiker (och har därav ett maktintresse av det) eller också har de blivit rädda(som svenskar tenderar att bli, se t.ex på införandet av tv avgift som egentligen också är fullständigt omoraliskt då folk tvingas att betala för kanaler de aldrig kollar på och ger löner till det "oberoende" tv-bolaget.) och uppskrämda att någon skall komma och knacka på dörren som i gamla kommunist-ryssland om man säger något som regeringen inte uppskattar.

Vilken drogfri människa skulle kunna stå och se på en våldtäkt utan att få någon som helst nedstämd känsla i kroppen? Och vem skulle kunna se på någon som brutalt klickade på en knapp? Eller lånade en film till en kompis att kolla på? På de två senaste frågorna är jag övertygad om att ni skulle svara ja till skillnad från den första. Vi VET ALLA att dessa brott inte ens borde ingå i samma diskution! Det är fullständigt absurt och det skulle bedröva mig enormt om den svenska moraliska standarden hade sjunkit så lågt gällande syn på våldtäkt. Om detta vore fallet skulle jag inte vilja bo här mer! Men nu är ju saken den att detta inte är fallet. Att anklaga någon för att ta emot något som någon gett en, som inte skadar någon (nej, inte ens skivbolagen, som faktiskt tjänar mer när fler lyssnar på musiken och sprider den) är ju i sig för mig självklart fel, men att jämföra det med våldtäkt är så ofattbart fånigt så det finns inga ord för det.

Man kan jämföra detta med kopiering av vad som helst. Har man en fin grön yllejumper och mormor stickar en till sådan borde väl det vara helt ok, bara man inte säljer den eller tjänar pengar på den i orginaltillverkarens namn. Kan man förbjuda folk att göra hemmapul, är det förbjudet att göra en smörkniv och skriva kalle på den bara för att det finns ett företag i kina som heter kalle som tillverkar smörknivar? I denna fråga tror jag åsikterna skiljer sig mer än i ovanstående stycke, men ändå är jag övertygad om att majoriteten håller med mig.

Då det faktiskt inte är frågan om att gå in i en butik och stjäla cd-skivor, är det väldigt svårt att ha en uppfattning om att man stjäl (om det nu skulle vara så) genom att sitta hemma vid datorn och trycka på några rutor. Detta då det inte känns som stöld, och framförallt inte är stöld(utan delning). Detta gör i princip att det inte går att få någon uppfattning om det eller skuldkänslor gällande att man gjort det (speciellt då det inte drabbar någon).

Enligt min åsikt är ansvaret helt och hållet hos företagen att inse att deras metoder att sälja musik och programvara på inte längre håller i dagens samhälle. Det är helt enkelt inte funktionellt att göra detta via cd skivor då dessa kan kopieras hur som helst. Man kan inte hindra människor att dela med sig, det är ju helt sjukt när man tänker på det. Som barn fick man lära sig det och detta är en av de grundläggande värderingarna en människa med god uppfostran bär på. Att sedan företagen försöker helt ändra dessa moraliska värderingar och skapa ett otryggt samhälle där man inte kan följa dessa utan att bli efterföljd är ju tragiskt och oansvarigt. Vill företagen inte att vi ska dela med oss kan dom ju komma med realistiska mål, som att ändra säkerheten i det de ger ut och ge ut saker som inte går att dela, istället för att ändra en hel nations grundläggande värderingar. Jag är övertygad om att det finns en lösing till detta, för har vi inte alla för länge sen insett att lösningen inte finns i att slumpmässigt straffa folk med resurser som kan läggas på riktiga brott istället?

Om samhället nu är demokratiskt, hur kommer det sig då att alla jag pratat med någon gång delat ut eller laddat ner filer(av de som förstår hur man gör)? Och hur kommer det sig att man kan prata öppet om nedladdningmetoder på bussen utan att någon ens sneglar åt en? (Tror ni de skulle kolla om det var våldtäktsmetoder vi snackade om?)

Hur kommer det sig att flera tusen ansluter sig till ett parti som helt och hållet ignorerar klassiska frågor, bara av en åsikts skull?(har detta hänt förut?) Jo därför att ingen bryr sig om folk laddar ner elller upp, då det för oss är moraliskt korrekt att få göra det när filerna och tekniken finns tillgänglig. Det ÄR av folkets åsikt att man inte skall behöva dömas till samma straff för fildelning som för våldtäkt, och majoriteten VILL att det ska lagliggöras och att en annan lösning skall finnas, även om de inte nämner det offentligt.

Så om detta nu är fallet, vad ska vi göra åt det? Anledningen att de politiska partierna inte gjort något åt det hittils nämdes i böjan av att exempelvis så ser det helt enkelt inte bra ut internationellt, och man vill ju inte bli utstött, det vore ju inte väl för sammhället. Det finns säkerligen fler anledningar vi aldrig fått veta av, men om vi ska komma någonvart i samhällets utveckling måste vi våga slåss för det vi tror på och inte låta rädas av politiker som bland annat har ekonomiska intressen motsatta våra moraliska. Jag tror och hoppas att vi alla kommer att fortsätta kämpa för våra rättigheter. Av denna anledning skulle jag uppskatta respons från personer som har konstruktiva förslag om hur vi kan förinta förföljelsen.

Mitt förslag är om det inte på något sätt är möjligt att, eftersom vi alla är av samma åsikt, överskrida "lagen" med den egentliga lagen som borde vara, den av folkets åsikt, genom att helt enkelt allihop enas om att dela på de böter man får. Detta skulle göra att folk inte längre behövde vara rädda för att bli gripna (om det nu inte leder till fängelse, vilket säkerligen skulle starta någon form av uppror), och alla skulle kanske ge 3 kr var till den som blev bötesfäld, så att beloppet blev delat mellan folket. Detta skulle försvaga antipiratbyrån eftersom de inte längre skulle ha någon anledning att fälla folk (anledningen är ju som vi alla vet att sätta rädsla i folk i begäran från USA)

Någon som har något förslag på hur en liknande process skulle kunna genomföras?

// Yo!

Svara med citat
  (#2) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #75638
Standard RE: Folkets röst - 2007-06-13, 11:18

Citat:
Yoman (2007-Jun-12)Någon som har något förslag på hur en liknande process skulle kunna genomföras?
Du menar lite som http://www.tankafritt.nu/? (Nu vet jag iofs inte mycket om dem så jag kan ju inte garantera att det är ett bra allternativ).

Ta även en titt på http://www.nextsteppolitics09.org/?langswitch_lang=endär det diskuterats friskt om hur demokrati, eu och piratfrågor hänger ihop.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Folkets dom: Riv upp lagen Anders Strömgren PP i media 29 2008-07-02 20:50
Signalspaning/FRA del 8 (absolut sista!): Mot folkets vilja? NineK PP i media 3 2008-06-19 23:10
Ni har min röst Gästskriverier (på svenska) (STÄNGD) 4 2006-09-01 16:57
Folkets inställning till övervakning? Ken Rabelius PP i media 5 2006-06-19 07:46
Folkets bio bakom APB JohanR Allmän information och frågor 0 2006-06-01 00:29