Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Almedalsveckan - 2006-03-09, 15:34

Citat:
Björn Felten (2006-Mar-09)
Citat:
Vill vi verkligen spela på ordets dubbla betydelse? Det finns faktiskt fortfarande sjörövare som härjar och dödar på haven.

Jag håller med dig fullt och fast där. Särskilt vi gamla fossiler, från 40-talet och tidigare, förknippar nog ordet "pirat" mer med vad som faktiskt sker på världshaven "as we speak" än med den romantiserade Hollywood-version

Det är alldeles sant att riktiga pirater inte är det minsta roliga. Och även om man tänker på Disney-pirater ska vi antagligen akta oss för att för att driva temat alltför hårt, så att vi inte framstår som ett skämt typ Kalle Anka-partiet.

Personligen tycker jag ändå om namnet. Så här motivierade jag det i ett gammalt inlägg:

Citat:
Christian Engström (2006-Jan-16)Man ska komma ihåg att det inte är vi som har valt att kalla oss pirater. Det är en beteckning som våra motståndare har hittat på för att få oss att framstå som suspekta individer som man inte behöver lyssna på.

Om vi hade fått välja själva, skulle vi kanske ha föredragit "Öppenhetspartiet" eller "Frihetspartiet" eller "Kulturpartiet" eller "Kunskapspartiet" eller något sådant. Det är ju det vi står för: Ett fritt och öppet samhälle, med fri kultur- och kunskapsspridning.

Men om det är så att våra motståndare envisas med att kalla dem som delar de idealen för "pirater", då får vi väl acceptera den beteckningen och vända den till något positivt.

Det är vad alla PR-gurus säger att man ska göra i den situationen, och något som flera andra grupper har lyckats med tidigare.

När jag växte upp var till exempel ordet "bög" det värsta skällsord man kunde tänka sig, men tack vare målmedvetet arbete från gay-rörelsen är det idag en beteckning som homosexuella män använder med stolhet.

På samma sätt kan vi vända ordet "pirat" till något positivt. Och jag tror inte ens att det är särskilt svårt. Som redan påpekats i den här tråden finns det ju ingen som tänker något negativt när de hör ordet "piratradio", och det finns andra exempel också.

Dessutom är begreppet pirat ganska kul och trevligt, om man tänker på alla pirater som förekommer i barnböcker och tecknade filmer. Så jag tycker egentligen inte vi ska vara ledsna över att vi kan använda den snärtiga beteckningen "Piratpartiet", och slipper kalla oss "Partiet för ett fritt och öppet samhälle" eller något liknande otympligt.

Men som sagt, lagom är säkert bäst, som så ofta.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#2) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #11386
Standard RE: Almedalsveckan - 2006-03-09, 16:14

Citat:
Christian Engström (2006-Mar-09)Men som sagt, lagom är säkert bäst, som så ofta.
Så otroligt ursvenskt, såväl som politiskt korrekt!

Jovisst finns det en mediamässig knorr på att bibehålla piratkonceptet. Men, som du mycket riktigt påpekar, vi skall nog begränsa vårt framhävande av detsamma, och bibehålla en viss ironisk distans till det hela, så att vi inte faller i samma grop som Götabanken, när de gick ut med ett internationellt pressmeddelande efter att de ändrat namn till Gotabanken, och försäkrade att de var precis samma människor efter namnbytet, fast "without pricks".

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#3) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #11390
Standard RE: Almedalsveckan - 2006-03-09, 16:33

Citat:
Björn Felten (2006-Mar-09)Särskilt vi gamla fossiler, från 40-talet och tidigare, förknippar nog ordet "pirat" mer med vad som faktiskt sker på världshaven "as we speak" än med den romantiserade Hollywood-version, som annars verkar vara allenarådande på senare tid.
Arrr, ye landlubber! http://www.imdb.com/title/tt0033028/ "På senare tid", indeed! Never before so many thrills! Never such adventure, such romance! Sail to high adventure with 'The Robin Hood of the Sea'!

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #11396
Standard RE: Almedalsveckan - 2006-03-09, 17:13

Citat:
Richie (2006-Mar-09)Arrr, ye landlubber! http://www.imdb.com/title/tt0033028/ "På senare tid", indeed! Never before so many thrills! Never such adventure, such romance! Sail to high adventure with 'The Robin Hood of the Sea'!
Och hej och hå och en flaska med rom!

Jo, men skämt åtsidan, som pigan sa', så tror jag faktiskt att det finns ett icke oansenligt mått av allvar i detta. En utpräglad generationsklyfta till och med.

För oss 40+ är nog "piratkopiering" mest synonymt med vad som försiggår på obskyra basarer i Bortre Asien, det vill säga vad stora maffia-liknande organisationer ägnar sig åt i fråga om brännandet av piratkopior (häpp!) av såväl musik, film som mjukvara, för att sedan kränga dessa kopior och plocka åt sig hela vinsten själva.

Jag skulle tro att de flesta anser att denna form av piratkopiering skall stävjas. Att då den jämställes med exempelvis vad "Västeråsmannen" gjorde, det vill säga att gratis åstadkomma den publicering av Hip Hip Hora, som vi skattebetalare fick pynta massor av pengar, för att oligopolet skulle få rätten att göra detsamma , tja, hur demokratiskt förankrat är det på en skala från 1-10?

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#5) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #11399
Standard RE: Almedalsveckan - 2006-03-09, 17:25

Citat:
Björn Felten (2006-Mar-09)Jag skulle tro att de flesta anser att denna form av piratkopiering skall stävjas.
Ja, det är ju den primära orsaken till den stora skillnaden mellan principprogrammen 1.0 och 2.0. Även om det faktiskt finns starka samhälls- och nationalekonomiska skäl för att helt avskaffa den ekonomiska upphovsrätten så är det nog i dagsläget ännu svårare att förankra än en fullastad vägverksfärja i orkan.

Annars fungerar det hyfsat att konsekvent skriva "privatkopiering" för den kulturgärning som Västeråsmannen gjorde. Vi kan ju vara pirater ändå. :-)

För övrigt är det liiite för sent att byta namn, så det är bara att hissa segel och frammana bilder av en glad och chevaleresk Errol Flynn. Arr!

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#6) Gammal
pelpet Inte uppkopplad

pelpets avatar

Länk: #11451
Standard RE: Almedalsveckan - 2006-03-09, 23:46

Jag har varit i Almedalen några gånger, senast i somras, och tänkte bidra med några tips.

Almedalen är den politiska elitens sommarkollo. Hela staden kryllar av politiker och journalister. Det finns goda möjligheter att kunna prata med folk bara man är lite påstridig.

Absolut mest folk finns i Almedalen och i Hamnen. Om man ska hålla till någonstans med ett piratläger så bör det i första hand vara i Almedalen och i andra hand i hamnen. Hör gärna efter med Gotlands kommun om hur det funkar med hålla till någonstans.

Ordna gärna något seminarium. De bästa lokalerna för seminarium är HGO (Högskolan på Gotland) som ligger alldeles brevid almedalen. Boka gärna upp någon hörsal redan nu. Och försök lägga det på någon tid som inte krockar med lunchen eller något av partiernas anföranden. Svenskskt näringliv bjöd på lunch varje dag sist, och det är svårt att konkurrera med. Bättre att gama käk själv .

Se gärna till att bjuda på någonting. Piratgodis? CD-skivor med "free culture.pdf"? Eller kanske bara kallt vatten med gurkskivor. Sånt kan vara hårdvaluta en varm dag. (Vattnet hämtar man på HGO).

Boka gärna boende så tidigt som möjligt. Vandrarhemmen är inte så dyra, eller så kan man hyra hela lägenheter för en någolunda rimlig peng via blocket.

På kvällarna så rekommenderas Wisby kloseröl. På fat, det är viktigt.

/Pelle

--------------------------------------

- Tänk själv, tänk kritiskt.

Svara med citat
  (#7) Gammal
totemo usagi Inte uppkopplad

totemo usagis avatar

Länk: #11650
Standard RE: Almedalsveckan - 2006-03-12, 23:45

I fall det nu skulle vara möjligt att hitta en båt av respektabel storlek (och om någon dessutom kan ratta denna) så lär den ju komma med x mindre bekväma kojplatser så att man kan räkna in logikostnader i båthyran...

Vilhelm von Platen - moderator pirattidningen

Svara med citat
  (#8) Gammal
m8e Inte uppkopplad

Länk: #11816
Standard RE: Almedalsveckan - 2006-03-14, 09:28

Det skulle vara kulom ni skulle kunna ha ett par kanoner med er och sen göra en salut(Svensk lösen?) för kulturen.
Det skulle ge lite pr och vissa att vi för kulturen och inte bara vill ladda ner gratis och göra olagligheter.

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_

<-snygg avatar?

Svara med citat
  (#9) Gammal
floodis Inte uppkopplad

Länk: #12879
Standard RE: Almedalsveckan - 2006-03-21, 13:49

Hur går det? Finns det någon som ansvarar för Almedalsveckan? Det vore väldigt värdefullt om PP närvarade där.

-------------

Blogg: Free the Mind

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Almedalsveckan apoc Planering 4 2009-06-12 12:15
Gratis barnpassning under Almedalsveckan targetgamer Tips som kommit över mail 0 2009-05-29 00:07
Almedalsveckan? Johan Viberg 9. Gotlands län 17 2006-07-03 14:25
Almedalsveckan Filipek Övrig piratpolitik 1 2006-06-17 09:22