Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Lenkki Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Ta bort Tv agiften - 2006-01-05, 22:46

Man måste tydligen betala även fast man tar bort grejjer ur teven. Vad jag vet så är licensen kopplad till tvn inte till kodaren

Svara med citat
  (#2) Gammal
general Inte uppkopplad

Länk: #2908
Standard RE: Ta bort Tv agiften - 2006-01-05, 22:56

vad jag har hört så är det kodaren men jag kan ju ha fel

Svara med citat
  (#3) Gammal
IonCarcass Inte uppkopplad

Länk: #2920
Standard RE: Ta bort Tv agiften - 2006-01-05, 23:14

http://www.radiotjanst.se/

-&gt; Vanliga frågor<P class=MsoNormal><SPAN style="FONT-FAMILY: Verdana"><A name="18. Kan jag ta bort kanalväljaren och undantas från avgiftsskyldigheten"><SPAN lang=sv>18.</SPAN> Kan jag ta bort kanalväljaren och undantas från avgiftsskyldigheten?</A></SPAN><P class=MsoNormal><SPAN style="FONT-FAMILY: Verdana">Nej, företag och föreningar (juridiska personer) som har tv-mottagare i andra lokaler än sådana som är avsedda för bostadsändamål kan undantas från avgiftsskyldighet om mottagaren åtgärdas enligt lagen (1989:41) om TV-avgift. Detta gäller inte privatpersoner som därmed inte kan koppla ifrån kanalväljaren för att undantas från avgiftsskyldighet.</SPAN><P class=MsoNormal><SPAN style="FONT-FAMILY: Verdana">Om jag inte tolkar "kanalväljare" fel så spelar det alltså ingen roll om du cripplar din tv, då måste likväl betala.</SPAN><P class=MsoNormal><SPAN style="FONT-FAMILY: Verdana">EDIT: Efter att ha läst texten ett par ggr till och även uppmärksammat att dom gör skillnad på kanaväljare och tv-mottagare på andra ställen på sidan så är jag lite mer tveksam till hur det funkar. Jag har för ett tiotal år sen läst ett par artiklar om en kille som lödde loss mottagaren från sin tv och mha intyg från en radiohandlare således slapp betala. Kanske funkar det så fortfarande? De utdrag som radiotjänst har från lagboken talar iaf konsekvent om "TV-mottagare".</SPAN><P class=MsoNormal><SPAN style="FONT-FAMILY: Verdana">EDIT2: Efter ytterligare lite research:</SPAN><P class=MsoNormal><SPAN style="FONT-FAMILY: Verdana">4 § Lagen (1989:41) om TV-avgift
Skyldigheten att betala TV-avgift omfattar inte sådana TV-mottagare som på grund av sin konstruktion inte kan användas för att ta emot markbundna sändningar. Lag (1997:1164).</SPAN><P class=MsoNormal><SPAN style="FONT-FAMILY: Verdana">Detta antyder att bara monitorer som byggts utan mottagare är avgiftsfria, inte sånna som du mod:at själv. </SPAN>

*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/

Jonas Gunnarsson

Linköping

FRA: Fredrik Reinfeldt Avgå

Svara med citat
  (#4) Gammal
creamdog Inte uppkopplad

creamdogs avatar

Länk: #2945
Standard RE: Ta bort Tv agiften - 2006-01-05, 23:57

Citat:
TorSkude2 (2006-Jan-05)Har du samma åsikt om handeldvapen? Inte för att de kan handlas hur som helst i Sverige, men om vi leker med tanken att Teknikmagasinet sålde riktiga pistoler i stället för soft air guns, tycker du då att det skulle vara dåligt med ett register över alla vapenägare?
Ursäkta, klart det skall finnas ett register över alla tv-ägare för tänkom jag skulle få för mig att använda min nyköpta 42" plasma-tv som ett mordvapen!

Nej jag tycker inte att ett register över handeldvapenägare är dåligt men att gämföra det med en tv-licens är bara fånigt.

Tycker du attdet skall skapas ett register för alla som handlar t.e.x ett köksknivset med matchande knivblock på IKEA?

eko yarr arr rr r

Svara med citat
  (#5) Gammal
Johannes Åman Pohjola Inte uppkopplad

Johannes Åman Pohjolas avatar

Länk: #2950
Standard RE: Ta bort Tv agiften - 2006-01-06, 00:05

Även om TV-avgiften naturligtvis har en lite vag koppling till förhindrande av informationsflöden, och även om säkert 99% av Sveriges befolkning tycker att den suger, så kanske vi borde hålla oss borta. Problemet med frågan om TV-avgift för Piratpartiets del är att den ligger i gränslandet till fördelningspolitik- om vi säger "slopa TV-avgiften!" finns det två vägar att gå:

Vi kan säga att avgiften ska bort helt och inte ersättas med något - då säger vi följdaktligen att den statliga TV:n och radion får mindre pengar, vilket är fördelningspolitik.

Eller så kan vi säga att avgiften ska ersättas med något annat så att de får cash ändå, t ex skattefinansiering - vilket uppenbarligen också är fördelningspolitik.

Fördelningspolitik och åter fördelningspolitik så långt ögat når alltså, och det skulle vi ju inte ta ställning till...

---

/Johannes Åman Pohjola, stormufti Uppsala Kommun

you are welcome to compile kopimi and play with it as much as you like

Svara med citat
  (#6) Gammal
Henrie Inte uppkopplad

Henries avatar

Länk: #2954
Standard RE: Ta bort Tv agiften - 2006-01-06, 00:15

TV lisensen betalar man för att du har en motagare Radio som TV.
Även en video medräknas som TV motagare Har för mig att dom vill ha in PC där med men
Vet ej hur det blev med den saken. Dock om du har tv kort i din dator eller radio.
så går dessa också under licensen!
  Skicka ett meddelande via MSN till Henrie  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Jonas Inte uppkopplad

Jonass avatar

Länk: #2974
Standard RE: Ta bort Tv agiften - 2006-01-06, 01:30

Radio, tv, grafikkort med tv-in - du åker dit på alltihop.
  Skicka ett meddelande via ICQ till Jonas Skicka ett meddelande via MSN till Jonas  
Svara med citat
  (#8) Gammal
ninjin Inte uppkopplad

ninjins avatar

Länk: #2984
Standard RE: Ta bort Tv agiften - 2006-01-06, 02:12

Om man vill spela konsoler och gud vet vad sa finns det mojligheter att koppla dem till en VGA monitor. Kravs nan apparatur men jag vet ej hur de fungerar. Pa sa vis borde man bli av med att betala licensen pa legal vag. Annars kan man ju bara strunta i det om man vagar.

(Skriver en Dvorakvariant utan svenska specialtecken)
  Skicka ett meddelande via ICQ till ninjin Skicka ett meddelande via AIM till ninjin Skicka ett meddelande via MSN till ninjin Skicka ett meddelande via Yahoo till ninjin  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Sebastian Själin aka Schangtil Inte uppkopplad

Länk: #2990
Standard RE: Ta bort Tv agiften - 2006-01-06, 02:44

För att citera raditjänst i kiruna:

"

Som tv-mottagare räknas exempelvis

-Tv

-Video med kanalväljare

-Dator med tv-kort

-Videokamera med kanalväljare

-Inspelningsbar DVD med kanalväljare/mottagare

-Digital tv-mottagare

"
  Skicka ett meddelande via MSN till Sebastian Själin aka Schangtil  
Svara med citat
  (#10) Gammal
Fjalle Inte uppkopplad

Länk: #3035
Standard RE: Ta bort Tv agiften - 2006-01-06, 10:32

Citat:
creamdog (2006-Jan-05)Om du handlar en TV hos onoff så medelar dom det vidare till dem som har hand om tv-licenserna och om du inte står med på listan av dem som betalar så får du en present hemskickat i form av ett litet inbetalningskuvert.

Jag gillar redan inte att det är en påtvingad produkt men detta är även det ett inkräktande på mitt privatliv. Om jag inte vill att nån skall veta att jag köpt en jevla tv så skall ingen få det veta heller om jag då inte går med på det eller berättar det själv.

Kan nästan sätta pengar på att du inte bryr dig om att folk vet om du köpt en tv eller inte, du vill bara ha nåt att klaga på och då använder du dig av den 'personliga integriteten' -Felstavat?

Möjligtvis om du handlar en snuskblaska på ica så vill du inte bli registrerad, men en tv? Du är ju bara för rolig.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är