Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Siljelind Inte uppkopplad

Siljelinds avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Sekretess i sjukvården - 2006-03-06, 13:34

Jag skulle vilja bara inflika att utöver de punkter som redan tagits upp så finns även problemet med offrets perspektiv.

Om ett barn har skador kan dessas jurnalförande aldrig ligga ligga barnet till last i en rättsprocess men det kan ligga en eventuell förövare till last.

Skulle jurnaler ej få användas som bevisning och endast de delar av en jurnal som behövs för vården vara tillgängliga för läkaren skulle ju t.ex. aldrig systematisk misshandel av ett barn upptäckas. Och där har vi ändå ett ganska vanligt problem som ofta uppdagas just genom vården.

Oss vuxnas rätt till integritet och privatliv kan inte få betalas med barnens rätt till det samma gentemot sina eventuellt våldsbrukande vårdnadshavare.

Dessutom är det faktiskt en fråga om vad som är vård. Om ett barn skadas av en parasit så är det självklart att man ser det som vård att avlägsna denne, jag ser det som lika självklart att avlägsna en misshandlande förälder om det är en sådan som orsakat skadan. Det senare kan kräva konsekvent jurnalföring även av skador som inte i övrigt påverkar diagnosbilden i något annat ärende.

Och sen är ju också frågan om vad som är integritet. Jag ser det som en av de mest grundläggande kraven för att kunna ha en personlig sådan att ingen nyttjar våld mot en när man går dem emot. Där måste barn kunna skyddas. Vi står alltså inför ett val mellan två olika aspekter av den personliga integriteten och därför tycker jag inte att det är så självklart att man ska gå på den ena linjen.

Vidare så tycker jag inte att min personliga integritet kräver att jag inte kan granskas när jag redan är föremål för en brottsundersökning. Jag anser gott och väl att det räcker med att polisen inte får kränka min personliga integritet innan misstanke om brott föreligger. Annars finns risken att vi medborgare börjar kränka varandras rätt till integritet på samma sätt eller värre sådana den dag vi drar in på statens möjlighet att göra det.

Jag får personligen hellre min telefon avlyssnad av SÄPO än av Hells Angels om ni förstår vad jag menar.

[hr]

För övrigt tycker jag att upphovsrätten måste förändras.

Joakim Siljelind, ordförande för PP Värmland

[hr]
  Skicka ett meddelande via MSN till Siljelind  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #11098
Standard RE: Sekretess i sjukvården - 2006-03-06, 14:27

Jag tycker diskussionen visar att det finns en hel del problem med att uttrycka oss generellt om rätten till anonymitet och sekretess i sjukvården. Det finns redan en hel del lagstiftning på området, och det finns argument både för och emot de flesta tänkbara förändringar.

Ursprunget var (så som jag har förstått det) ett mycket mer specifikt problem:

En del unga tjejer skulle behöva möjligheten att kunna göra abort utan att det antecknas i deras journal.

Dels för att de (med eller utan fog) inte litar 100%-igt på att sekretessen i sjukvården verkligen alltid fungerar. Men framför allt för att så länge de själva har rätt att få ut sin journal (vilket är en rätt som man inte gärna kan förvägra patienten), så kan deras pappa tvinga dem att begära ut den och visa den för honom. Lite samma situation som på slutna fängelseanstalter, där nya interner måste "visa pappren" för att slippa bli misshandlade i duschen av sina medfångar.

Om vi konkretiserar kravet till att bara handla om anonyma aborter blir det lättare att ta ställning. Det är sant, som flera har påpekat, att det i vissa lägen kan finnas medicinska risker förknippade med att ens journaler är ofullständiga.

Men för vissa unga kvinnor i utsatta situationer är det en ännu större risk att de blir ihjälslagna av sin pappa eller sina bröder om det kommer fram att de har blvit med barn och gjort abort. Det är också en medicisk risk, och det är bara kvinnorna själva som vet tillräckligt om sin familjesituation för att avgöra om den risken är överhängande.

Därför borde kvinnor ha rätt att få en abort utförd utan att det antecknas i journalerna, och helst utan att de ens behöver uppge sitt namn. Då kan de känna sig trygga att samhället inte kommer att utsätta dem för livsfara genom slarv och/eller olyckliga regler.

Är det här en rimlig ståndpunkt?

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#3) Gammal

Siljelinds avatar

Länk: #11100
Standard RE: Sekretess i sjukvården - 2006-03-06, 14:33

Frågan är om problemen verkligen minskas om vi begränsar oss så mycket i formuleringen. En sådan situation i det enskilda fallet skulle ju likväl kunna leda till att denna typ av fäder alltid utgick ifrån att sina döttrar varit gravida då de vet att de inte skulle få reda på det.

Dottern skulle inte heller längre kunna avbryta misshandel på dessa grunder genom att bevisa sin oskuld. Ett jurnalutdrag som var tomt skulle ju inte längre bevisa något.

Dessutom är det ju så att frågan om dessa familjesituationer kan lösas genom att se till att rådande bestämmelser om barnmisshandel (som även omfattar psykisk misshandel och andra tvång) fungerar även i praktiken. Ny lag behövs inte enligt min mening för att lösa detta spesifika problem. Det är ny praktik och nya förordningar som behövs.

[hr]

[hr]
Svara med citat
  (#4) Gammal

Siljelinds avatar

Länk: #11101
Standard RE: Sekretess i sjukvården - 2006-03-06, 14:34

Men som svar på din fråga Chrisitan. För syftet så är ändå den formuleringen bätre och mer godtagbar.

[hr]

[hr]
Svara med citat
  (#5) Gammal
Björn Odlund Inte uppkopplad

Björn Odlunds avatar

Länk: #11106
Standard RE: Sekretess i sjukvården - 2006-03-06, 14:51

För det första: mycket klarsynt Siljelind!

Angående förslaget att just särbehandla aborter och låta dessa vara möjliga att göra anonymt, så är det förslag bättre, men jag tar inte ställning förens jag hört med läkare huruvida sådan information är nödvändig för adekvat framtida vård av patient. (Dessutom botar detta, precis som Siljelind säger, inte problemet med Fäder som har en skruv lös)

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#6) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #11145
Standard RE: Sekretess i sjukvården - 2006-03-07, 07:36

Jag är med Christian här, det är specialfall det handlar om. Man skulle kunna skriva nåt i stil med att "när behandlande läkare anser att faran av ett eventuellt journalläckage med stor sannolikhet kraftigt överstiger faran av att inte journalföra en behandling kan denne underlåta att journalföra behandlingen". Alltså lämna det till läkaren att bedöma i vilka fall det är motiverat med en så här pass allvarlig åtgärd. Det kan inte vi sitta här och beöma exakt i vilka lägen det är rimligt eller inte, det måste vi kunna lita på att läkaren kan göra.

Det vi kan göra är att erbjuda läkaren en laglig möjlighet att skydda sin patient lite extra när läkaren tycker att det behövs. Varken mer eller mindre.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Daniel Nyström Inte uppkopplad

Daniel Nyströms avatar

Länk: #11147
Standard RE: Sekretess i sjukvården - 2006-03-07, 08:03

Jag är dock ännu inte helt säker på att total avsaknad av journalföring av aborter är en bra lösning.

Om någon frekvent återkommer för abort, kan det då inte finnas en risk att det föreligger något eventuellt ohälsosamt bakom?

Jag menar, någon som exempelvis blir utnyttjade i hemmet som gång på gång måste göra abort. Vad skulle hända om man tog bort möjligheten att se dessa återkommande aborter, som ju skulle ge läkaren en möjlighet att upptäcka det som pågår?

Jag är på intet sätt insatt i hur arbetet går till, och som i tidigare diskussioner om att det är polisens jobb, och inte läkarnas, att utreda brott, så vore det ju rimligt. Men har inte läkarna trots att ett visst ansvar?

Det finns säkert fler exempel där journalföring skulle vara ett sätt att skydda individen från brott, eller där man kan upptäcka brott m.h.a. just journalföring av återkommande aborter.

Sedan finns ju en mer moralisk sida; ska abort få användas istället för preventivmedel? Vad jag förstår så är det inte helt ovanligt med aborter istället för dagen efter-piller. Där kan man ju onekligen behöva gå in och informera patienten om risker vid abort och uppmana till användning av preventivmedel istället.

Men detta är som sagt kanske en mer moralisk fråga.

Jag har dock inga givna lösning för detta, men jag önskar ändå att man tog med dessa frågor i diskussionen också. Sedan är det väl en avvägningsfråga vad som tjänar bäst syfte.

Daniel Nyström
Vice Valkretsledare Västernorrland
Kommunledare Ånge Kommun
0690-615 26
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Daniel Nyström  
Svara med citat
  (#8) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #12855
Standard RE: Sekretess i sjukvården - 2006-03-21, 09:38

*BUMP*

Om nån fortfarande vill driva den här frågan så är det definitivt dags att veva igång den igen så att det kan finnas ett färdigt förslag för årsmötet att ta ställning till.

Mina personliga synpunkter finns ganska bra (tycker jag) redovisade ovan. Diskutera mera.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Sekretess vid dödförklaring Dennis Nilsson PP i media 5 2010-02-21 18:56
Acta-sekretess blir riksdagsfråga mobboffer PP i media 0 2009-03-23 16:45
Läraren bröt sekretess - skrev om eleverna på nätet Ken Rabelius PP i media 0 2007-02-19 19:39
Sekretess snart ren illusion Alexander F PP i media 0 2007-02-16 06:02