Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Alexander F Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006
Standard Nya krav om FRA - 2008-06-24, 23:01

Citat:
Turerna kring FRA-lagen fortsätter. Interna borgerliga kritiker tänker i höst pressa regeringen till ytterligare eftergifter.
Citat:
Men centerpartisten Fredrick Federley, en av de borgerliga kritiker som tvingade fram de nya åtgärderna, vill gå längre. Han menar att det är först nu som det har gått att föra ett "begåvat samtal" om Försvarets radioanstalts utvidgade befogenheter. Det samtalet vill han och partikollegan Annie Johansson fortsätta.

- Propositionen är inte skriven än. Det finns tio punkter som riksdagen har krävt ska komma med. Men det betyder inte att det är färdigt på något sätt, inte i mina ögon iallafall, understryker han.

Under och efter bataljen i riksdagen har mejl, telefonsamtal och sms sköljt över honom. Sömnen har blivit lidande.

- Det har varit ett sådant enormt tryck hela tiden. Då är man inte så kaxig som människa.

Men senare i sommar tänker han och Annie Johansson fundera igenom vilka ytterligare krav som ska ställas på regeringen inför höstens tilläggsproposition. Kontakter ska också tas med övriga borgerliga kritiker i riksdagen. Bland annat ska de krav som Advokatsamfundet ställt gås igenom för att se om där finns synpunkter som går att "lyfta in".

Jag menar att sådant här kan vara en verklig fara. Ytterligare kosmetika för att lugna folk. Även om någon ytterligare åtgärd faktiskt skulle ha en viss verklig betydelse och vara en "förbättring" riskerar den att skymma sikten så att folk tänker att man åstadkommit en acceptabel kompromiss. Det är nog alltför lätt att tro att det är skulle vara utsiktslöst att skiten (massavlyssning i kabel) kan skrotas helt.

Det gäller att vara stenhård beträffande det helt oacceptabla med massavlyssning.

Edit: länk http://www.svd.se/nyheter/politik/artikel_1400819.svd

# Ta ledigt den 16 september!

# Varje meddelande om att motståndet skall upphöra är falskt!

Svara med citat
  (#2) Gammal
minata Inte uppkopplad

minatas avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #107824
Standard RE: Nya krav om FRA - 2008-06-24, 23:21

Citat:
Alexander F (2008-Jun-24)Jag menar att sådant här kan vara en verklig fara. Ytterligare kosmetika för att lugna folk. Även om någon ytterligare åtgärd faktiskt skulle ha en viss verklig betydelse och vara en "förbättring" riskerar den att skymma sikten så att folk tänker att man åstadkommit en acceptabel kompromiss. Det är nog alltför lätt att tro att det är skulle vara utsiktslöst att skiten (massavlyssning i kabel) kan skrotas helt.

Det gäller att vara stenhård beträffande det helt oacceptabla med massavlyssning.

Vad som än kommer ut från överläggningen kommer S+Mp+V rösta nej. Det finns bara ett som gäller för S+Mp+V: extraval eller Val 2010.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Grumpsiedumpsie Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #107826
Standard RE: Nya krav om FRA - 2008-06-24, 23:35

Jag delar era farhågor om Federleys kommande ändringsförslag. De kan mycket väl bli mer kosmetika. Jag vill dock inte avfärda Federleys tanke eller möjliga bidrag här. Finns det en god argumentation att låna honom eller en bra idé (något som är ett både bra och "alliansvänligt" förslag alltså, om det går), så kan det här vara en av de bästa vägarna framåt, åtminstone på kort sikt. Även de som är besvikna på hans agerande borde, om de inser allvaret i situationen, kunna ge sig på ett försök att göra bästa möjliga.

Men kraven är väldigt höga. Ingen massavlyssning. Det blir svårt för alliansen att gå med på eftersom de svurit sig signalspaningen trogna p.g.a. "hotbilden", och satt likhetstecken mellan signalspaning och massavlyssning, åtminstone i sin retorik. De kommer p.g.a. den sköra regerings- och opinionssituationen kräva att slippa säga att de haft fel i sak. Alltså krävs en metod som gör FRA:s enligt alliansen nödvändiga "signalspaning" möjlig utan att de massavlyssnar. Finns det något sådant förslag? Alltså ett där de kan komma åt vilken information som helst MED tillstånd, utan att ha alla kablar dragna genom sin kåk?

Jag tror att funderingar i den banorna kan ge mer reell nytta än en massa pessimism om vad andra kan åstadkomma på egen hand.

Just nu befinner vi oss i ett märkligt skede. Å ena sidan börjar den opinionsbildning som partigrundarna påpekat var omöjlig förr ge sken av att ha hittat kanaler, samtidigt som de hotas i EU. Å andra sidan är partiet som parlamentarisk maktfaktor mer relevant, viktig (och rimlig) än någonsin förut. Det är viktigt att båda vägar framåt hålls öppna.

När partiets program kopierats in i alla andras kan det läggas ner. Det gör att dialog aldrig får uteslutas. Kan vi ge Federley ammunition så kanske han kan få nåt gjort utan att kablarna någonsin dras, vilket smäller högre än att frågan avgör valet 2010, och utan att det behövs ett omval (har vi någon plan för ett ev. omval?).

Så även om man är besviken på FF bör man inte ge honom kalla handen. Han vet att han har mycket att förlora utanför riksdagsgruppen också, och jag tror förutom det att han är tillräckligt ung och frisynt för att inte ha helt vansinniga åsikter i sakfrågan innerst inne. Det är med andra ord inte omöjligt att det finns hopp för honom.

Svara med citat
  (#4) Gammal

Länk: #107827
Standard RE: Nya krav om FRA - 2008-06-24, 23:43

Citat:
Grumpsiedumpsie (2008-Jun-24)Jag delar era farhågor om Federleys kommande ändringsförslag. De kan mycket väl bli mer kosmetika. Jag vill dock inte avfärda Federleys tanke eller möjliga bidrag här. Finns det en god argumentation att låna honom eller en bra idé (något som är ett både bra och "alliansvänligt" förslag alltså, om det går), så kan det här vara en av de bästa vägarna framåt, åtminstone på kort sikt. Även de som är besvikna på hans agerande borde, om de inser allvaret i situationen, kunna ge sig på ett försök att göra bästa möjliga.

Men kraven är väldigt höga. Ingen massavlyssning. Det blir svårt för alliansen att gå med på eftersom de svurit sig signalspaningen trogna p.g.a. "hotbilden", och satt likhetstecken mellan signalspaning och massavlyssning, åtminstone i sin retorik. De kommer p.g.a. den sköra regerings- och opinionssituationen kräva att slippa säga att de haft fel i sak. Alltså krävs en metod som gör FRA:s enligt alliansen nödvändiga "signalspaning" möjlig utan att de massavlyssnar. Finns det något sådant förslag? Alltså ett där de kan komma åt vilken information som helst MED tillstånd, utan att ha alla kablar dragna genom sin kåk?

Jag tror att funderingar i den banorna kan ge mer reell nytta än en massa pessimism om vad andra kan åstadkomma på egen hand.

Just nu befinner vi oss i ett märkligt skede. Å ena sidan börjar den opinionsbildning som partigrundarna påpekat var omöjlig förr ge sken av att ha hittat kanaler, samtidigt som de hotas i EU. Å andra sidan är partiet som parlamentarisk maktfaktor mer relevant, viktig (och rimlig) än någonsin förut. Det är viktigt att båda vägar framåt hålls öppna.

När partiets program kopierats in i alla andras kan det läggas ner. Det gör att dialog aldrig får uteslutas. Kan vi ge Federley ammunition så kanske han kan få nåt gjort utan att kablarna någonsin dras, vilket smäller högre än att frågan avgör valet 2010, och utan att det behövs ett omval (har vi någon plan för ett ev. omval?).

Så även om man är besviken på FF bör man inte ge honom kalla handen. Han vet att han har mycket att förlora utanför riksdagsgruppen också, och jag tror förutom det att han är tillräckligt ung och frisynt för att inte ha helt vansinniga åsikter i sakfrågan innerst inne. Det är med andra ord inte omöjligt att det finns hopp för honom.

Fan, det är svårt att dra en gräns mot defaitism. Tänker jag för vekt där uppe?

Svara med citat
  (#5) Gammal
Qer Inte uppkopplad

Qers avatar

Reg.datum: Jan 2008

Länk: #107828
Standard RE: Nya krav om FRA - 2008-06-24, 23:48

Citat:
minata (2008-Jun-24)Vad som än kommer ut från överläggningen kommer S+Mp+V rösta nej. Det finns bara ett som gäller för S+Mp+V: extraval eller Val 2010.

Visst är det så, men det är enbart av taktiska skäl.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1401267.svd

Citat:
Socialdemokraternas ledare Mona Sahlin är beredd att riva upp FRA-lagen om hon hamnar i regeringsställning efter valet 2010.

- Om det blir det förslag som låg i riksdagen, så river vi upp det och förändrar lagstiftningen, säger hon till SVT:s Rapport.

Hon säger också att hon vill se en ökad insyn för medborgarna och en skärpning av vad FRA får söka efter.

Notera speciellt det faktum att "riva upp" i det här fallet inte på något sätt betyder "avskaffa lagen" utan bara "visa handlingskraft genom att sätta på ett par extra kondomer innan våldtäkten", inte ett skit mer. Sossarna vill ha till stånd avlyssningen precis lika mycket som alliansen, men däremot vill de inte ta skiten utan tänker försöka spela "good guys" genom att klämma på några extra övervakningsinstanser för att visa att de värnar om vår integritet mycket mer än vad alliansen gör.

I praktiken betyder det att polisstaten kommer fortsätta vara ett faktum och att vi är i fortsatt konflikt med vår egen stat även efter ett maktskifte.

Honey, I'm hooooome!

Svara med citat
  (#6) Gammal
Alexander F Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #107829
Standard RE: Nya krav om FRA - 2008-06-24, 23:49

Många saker kan man kompromissa om och därmed uppnå "bästa möjliga resultat".

Vissa grundläggande saker ska man inte kompromissa om om man inte så småningom vill finna sig själv i den situationen att man faktiskt går motståndarens ärenden och bidrar till det man satt sig för att bekämpa eller bara avskyr.

Edit: # Ta ledigt den 16 september!

Svara med citat
  (#7) Gammal
meandi Inte uppkopplad

Länk: #107836
Standard RE: Nya krav om FRA - 2008-06-25, 00:20

Citat:
Alexander F (2008-Jun-24)

Precis, om vi får makt tycker jag vårat obevekliga krav ska vara att sänka FRAs datorer i nybroviken med alla Ja-röstare fastkedjade med rostfria kättingar. Okej då, vi kan väl kompromissa lite, behöver inte vara rostfritt...

Svara med citat
  (#8) Gammal

Länk: #107839
Standard RE: Nya krav om FRA - 2008-06-25, 00:42

men kolla:

http://www.svd.se/nyheter/politik/artikel_1400819.svd

Advokatsamfundets åsikter i frågan är bra, och Federley funderar på att "lyfta in" dem. Lyfter han in alla är jag ok med lagförslaget:

Citat:
FRA:s möjligheter att spana bör därför "snävas in". Advokatsamfundet vill också ha en riktig domstolsprövning i samband med tillståndsgivningen. Det bör också bli förbjudet för Säpo att vända sig till FRA om den fått nej till att själv avlyssna. Inte heller ska det vara tillåtet för FRA att sälja information till utländska underrättelsetjänster.

Hur mycket längre än så vill ni gå liksom? Med "snävas in" antar jag att man menar "ingen massavlyssning". Det andra är skitbra tycker jag. Visst, satt vi i egen majoritet kunde vi lägga ner anstalten helt, men det gör vi ju inte.

Svara med citat
  (#9) Gammal
meandi Inte uppkopplad

Länk: #107840
Standard RE: Nya krav om FRA - 2008-06-25, 00:49

Citat:
Grumpsiedumpsie (2008-Jun-25)men kolla:

http://www.svd.se/nyheter/politik/artikel_1400819.svd

Advokatsamfundets åsikter i frågan är bra, och Federley funderar på att "lyfta in" dem. Lyfter han in alla är jag ok med lagförslaget:

Citat:
FRA:s möjligheter att spana bör därför "snävas in". Advokatsamfundet vill också ha en riktig domstolsprövning i samband med tillståndsgivningen. Det bör också bli förbjudet för Säpo att vända sig till FRA om den fått nej till att själv avlyssna. Inte heller ska det vara tillåtet för FRA att sälja information till utländska underrättelsetjänster.

Hur mycket längre än så vill ni gå liksom? Med "snävas in" antar jag att man menar "ingen massavlyssning". Det andra är skitbra tycker jag. Visst, satt vi i egen majoritet kunde vi lägga ner anstalten helt, men det gör vi ju inte.

Ja det låter som ett rejält lyft men vi ska inte glömma IB-affären där man bröt mot lagen och fortsatte med det även efter att det avslöjades. Sitter grejerna där kan samma sak ske igen.

Svara med citat
  (#10) Gammal
IonCarcass Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #107854
Standard RE: Nya krav om FRA - 2008-06-25, 07:35

Citat:
meandi (2008-Jun-25)
Citat:
Alexander F (2008-Jun-24)

Precis, om vi får makt tycker jag vårat obevekliga krav ska vara att sänka FRAs datorer i nybroviken med alla Ja-röstare fastkedjade med rostfria kättingar. Okej då, vi kan väl kompromissa lite, behöver inte vara rostfritt...

Eum, datorn ska vi ge till NSC eller liknande! Men resten låter bra! =)

*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/

Jonas Gunnarsson

Linköping

FRA: Fredrik Reinfeldt Avgå

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Krav på att stava rätt Banarne Forumgruppen/teknisk support 12 2012-06-11 17:11
Lissabonfördraget - krav på nyval. Henry Rouhivuori PP i media 11 2009-01-02 18:14
C-krav på FRA-granskning eXistenZe PP i media 7 2008-11-06 12:25
Krav på utredning av USA-tortyr Fahrenheit451 PP i media 1 2008-07-25 21:15
Krav på personval agnesson Övrig piratpolitik 3 2008-06-24 09:12