Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
W2Best Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009
Standard Piratpartiet har allt att vinna på den nätbaserade valrörelsen. - 2009-04-21, 14:55

Folk blev otroligt överraskade över att Barack Obama tog hem så mycket röster genom sin kampanj på nätet.

När en domare i handbollssverige blev avstängd för att han hade uttalat sig om domare/spelare i sin blogg så blir kommentatorernas utlåtande: "Ja det är ju svårt att förstå sig på den där cybervärlden."

Det finns människor som tycker att internet är något svårt att förstå, och jag är osäker på om dessa är piratpartiets potentiella väljarkår. Möjligen kan man få en del av dem att inse allvaret i att fördärva demokratin vi lever i, men när man skall ta till de klassiska medlena i en valrörelse blir det ju hutlösa kostnader.

Jag är övertygad om att piratpartiet kan ta 4% av rösterna i EU-valet, och att de 4 procenten kan plockas hem via internet. Det behövs en förbannad spridning av informationen dock, men eftersom det finns så otroligt många medlemmar bör det inte vara några problem.

Men följande tycker jag behöver göras:

-Det behövs en kampanjfilm, som alla kan stå bakom så att den kan få några hundra tusen visningar på youtube. En film som alla länkar till och som alla embeddar i sina bloggar, sin twitter, eller på sina facebook-accounts. Jag tror definitivt att kompetensen finns i partiet, men för att få en riktigt bra film så tror jag att man kan lägga några tusen på detta hellre än att printa ut flyers!

-Youtube är inte ensam videosajt. Filmer ska upp på alla major videosajter.

-Alla hänger ju inte på Facebook. Vi måste ha grupper/events på alla större communities.

-Det är ju fullkomligt uppenbart att staten misslyckas totalt med allt som har med internet att göra. Det är bara att titta på studera.nu:s årliga krasher, på val-hemsidan etc. Det är tydligt att det är omöjligt att göra en statlig hemsida användarvänlig, roligt och web 2.0. Piratpartiet har många unga väljare att vinna på att på ett pedagogiskt och inte på något sätt nedvärderande sätt upplysa om HUR man röstar i något så abstrakt som EU-valet.

Ja istället för att skräpa ner städer så tror jag till 100% på att utnyttja fil/länkdelning som kampanjmedel. Om alla partiets medlemmar postar en länk (videolänk) som klickas på av 10 personer så har budskapets spritts till i princip de 4% som partiet behöver. Det är en bit svårare att få ut så många flygblad!

Det är 10 år sedan jag började använda internet. För 10 år sedan hade jag en bok där jag skrev ner alla hemsidor jag visste, och trodde på fullt allvar att jag skulle kunna hålla koll på det i min bok (men jag var också 10 år). Låt nu alla vi som förstår sig på internet skall använda det på ett så konstruktivt sätt som vi vet att det kan göras!

Jag lovade mig själv för några år sedan att aldrig engagera mig partipolitiskt, men när det handlar om att leva i demokrati eller icke demokrati, då är det nog!

(#2) Gammal
Psyko_slusk Inte uppkopplad

Psyko_slusks avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #140671
Standard RE: Piratpartiet har allt att vinna på den nätbaserade valrörelsen. - 2009-04-22, 18:15

Bra skrivet håller med om allt i princip..

Fast jag är inget datorgeni :/.. så filmerna får någon annan göra..

--------------------------

Upphovsmaffian mot rös!!!

(#3) Gammal
Phantas Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #140966
Standard RE: Piratpartiet har allt att vinna på den nätbaserade valrörelsen. - 2009-04-23, 12:02

Citat:
W2Best (2009-Apr-21)

-Det behövs en kampanjfilm, som alla kan stå bakom så att den kan få några hundra tusen visningar på youtube. En film som alla länkar till och som alla embeddar i sina bloggar, sin twitter, eller på sina facebook-accounts. Jag tror definitivt att kompetensen finns i partiet, men för att få en riktigt bra film så tror jag att man kan lägga några tusen på detta hellre än att printa ut flyers!

-Youtube är inte ensam videosajt. Filmer ska upp på alla major videosajter.

Håller definitivt med om att det behövs en kampanjfilm! Skulle vara klockrent med korta intervjuer med alla kandidaterna till EU-valet.

/Andreas Ölund
  Skicka ett meddelande via MSN till Phantas  
  (#4) Gammal
bitbytare Inte uppkopplad

Länk: #141412
Standard RE: Piratpartiet har allt att vinna på den nätbaserade valrörelsen. - 2009-04-24, 14:26

Jag blev medlem i dag

Har inte hunnit sätta mig in i hur det fungerar med förslag på bra ideér som dyker upp här i forumet. Inlägget ovan är ju strålande. Men hur går man vidare för att sätta det i verket? Jag har fått känslan av att dom flesta är som jag, brinner för frågorna med inte vet riktigt vad man ska göra eller vem man ska kontakta för att komma vidare.

Tyvärr så svarar nog dom flesta som jag. Skitbra idé, men jag har jobb, familj och annat som tar min tid. Det låter ju slött att säga så här, men var finns elitgruppen man kontaktar som sätter planen i verket?

En sån här film tar kan ju ta en stund från idé till färdig film om man ska lägga kvaliten något över snittet på Youtube... Så är det ju rätt bråttom med...

Så punkt ett måste väl vara att organisera ihop en grupp som har möjlighet och kunskap att ta tag i det redan i kväll helst.

Vem tror sig kunna göra detta eller känner någon som kan? Vi behöver namn.

Sen kan man efter det komma med en brainstorm om vad som ska bli resultatet.

(#5) Gammal
W2Best Inte uppkopplad

Länk: #141900
Standard RE: Piratpartiet har allt att vinna på den nätbaserade valrörelsen. - 2009-04-25, 23:08

Bra det!

Ja det finns ju en tråd här om att göra kampanjfilmen till valet, men jag håller med dig om att den måste hålla högre kvalitét än snittet. Idén med intervjuer är också bra, och då behövs det ju att någon från ledningen håller i trådarna och synkroniserar allt. Jag tycker inte att piratpartiet ska ha en lågbudget kampanjfilm som vem som helst kan slänga ihop i movie maker...

Dock är jag också helt nybliven medlem, så jag vet ej heller vem att kontakta etc.

Jag lovade mig själv för några år sedan att aldrig engagera mig partipolitiskt, men när det handlar om att leva i demokrati eller icke demokrati, då är det nog!

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Patenrätten är ett drivankare i valrörelsen RUTROS Kunskap och patenträtt 56 2009-07-12 19:06
Moderater beordrades tala i riksdagen – för att vinna tid Ken Rabelius PP i media 1 2008-06-20 13:09
"Efter valrörelsen"-möte Ayrin 28. Västerbottens län 32 2006-09-29 16:04
Datorerna ska vinna valet åt (s) infinite_emma PP i media 9 2006-04-27 17:00
Olika sätt att vinna uppmärksamhet TorSkude Allmän information och frågor 23 2006-01-05 04:54