Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
eldaria Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Piratpartiets valsedlar ska stå separat? - 2009-05-20, 11:47

Var ute på Förröstnings lokalen i Tumba idag för att lägga ut valsedlar.

Då hade dom två "trappstegs fack" var man ska lägga valsedlar.

I den ena stod redan valsedlar från olika Partier, S, M, V, FP, C, MP, KD, JL, SD.

Det andra facket som var tomt stod bakom det första(På grund av plats brist på det lilla bordet), och det fanns lika många platser kvar som det var redan använt.

Så jag satte valsedlarna i nästa plats i det första facket, men då sa dom att jag skulle sätta det i andra facket, då denna inte var för ...(Kommer inte ihåg ordvalet, men antar att det var dom som inte redan sitter i Riksdagen)

Då beklagade jag så klart att om dom skulle vara i det andra facket så ska de två facken åtminstone stå bredvid varandra, jo det höll dom med om och försökte först se om det gick att ställa dom bredvid varandra på det lilla bordet, men det gick inte så dom fick hämta ett annat bord.

Nu står dom bredvid varandra, och PP sitter högst upp till Vänster i det andra facket.

Men jag ser inte nån logisk orsak till att några partier ska stå för sig själv, när det nu finns massor med plats i det första facket, men jag kommer nog att åka ner i eftermiddag och kolla att det inte har flyttats runt på dem igen.

(#2) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #149339
Standard RE: Piratpartiets valsedlar ska stå separat? - 2009-05-20, 12:55

Där jag la ut hamnade PP *framför* alla andra i trappstegen

----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.

blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com

(#3) Gammal
Greyman Inte uppkopplad

Greymans avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #149361
Standard RE: Piratpartiets valsedlar ska stå separat? - 2009-05-20, 13:50

Det här är ganska vanligt. Det görs olika i olika vallokaler, men nästan överallt finns det en praxis att de som inte redan är med på ett eller annat sätt ska vara avskiljda från de andra. Förra året vaktade jag en förröstningslokal och en vallokal och fick flera gånger korrigera för att Piratpartiets valsedlar placerats obskyrt bakom något annat parti, på ett helt eget bord flera meter från de andra, eller helt enkelt slängda i papperskorgen. Inget annat partis, inte ens Sd, blev behandlade så. Å andra sidan var det inga andra "småpartier" förutom just Sd och PP som hade valsedlar i den lokalen. Lokala partier fick dock stå bland riksdagspartierna.

- Grå - Homo Conscientia (den kunskapsdelande människan, människan med samvete)

(#4) Gammal
Slackerguy Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009

Länk: #149362
Standard RE: Piratpartiets valsedlar ska stå separat? - 2009-05-20, 13:51

Jag fick inte lägga valsedlarna i facken. endast de 9 som röstlokalen själva hanterar (de som skall finnas enligt lag(de som fick över 1% av rösterna totalt i sverige vid föregående val förutsatt att de har samma valsedel över hela landet)) skall stå i facken. övriga partier ska ligga vid sidan om. Både piratpartiet och Femenistiskt initiativ ligger bredvid..

Men det verkar inte spela någon roll. under den tiden som jag var där och ordnade och röstade kom det flera andra ivriga röstare, främst pensionärer, som nästan alla körde på anonymitetsprincipen, genom att ta en av varje röstsedel. Däribland PP. Så det spelar nog ingen roll om de står i facket eller ligger bredvid, det viktigaste är att dom FINNS!

(#5) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #149373
Standard RE: Piratpartiets valsedlar ska stå separat? - 2009-05-20, 14:43

Det där förfarandet är grovt olagligt. Det kan resultera i upp till fyra års fängelse om det bedöms som grovt.

http://forum.piratpartiet.se/FindPost152030.aspx

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

(#6) Gammal
andreasma Inte uppkopplad

andreasmas avatar

Länk: #149436
Standard RE: Piratpartiets valsedlar ska stå separat? - 2009-05-20, 18:29

Hej!

Jag har varit med om motsvarande när jag distribuerade valsedlar till förröstningslokalerna Hjalmar Brantingsplatsen och Börsen i Göteborg.

När jag kom hem så ringde jag valmyndigheten (020-825 825) och påpekade att vi som inte får våra valsedlar utkörda till vallokalerna måste lägga dem bredvid (såg oxå att Arbetarinitiativet hade lagt sina valsedlar bredvid stället). Den som svarade i luren kunde inte riktigt svara på att det var rätt (det blev helt tyst i luren först), mer än att det verkade skumt. Jag hänvisade till Vallagen 8 kap, 2 par. och BrB, 17 kap., 8 par.., men han visste inte riktigt, mer än att den lokala Valnämnden bestämmer i detalj hur omröstningen skall gå till. Det gäller hela landet.

Därför ringde jag till valnämnden i Göteborg och pratade med en person där. Han hänvisade till ett möte som de haft (glömde fråga när, men protokollen bör finnas på nätet, se: http://www.goteborg.se/wps/portal/namndhandlingar) där de hade beslutat att de 9 partier som fått sina valsedlar utkörda till förröstningslokalerna skall stå i "stället" i bokstavsordningen samt att alla andra partier som kör ut sina valsedlar själva skall ligga brevid på bordet i bokstavsordning.

För mig känns det konstigt att lägga dem brevid om det finns plats i själva stället... Då behandlas ju inte alla partier lika heller, vilket de skall göra enligt vallagen...

Vad göra?

--------------------------------------------------------------

GULDPIRAT sedan mars 2009

"Be the change you want to see!"

/ Andreas Magnusson,

Gårdsten,

Göteborg..................

(#7) Gammal
Apis Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #149439
Standard RE: Piratpartiets valsedlar ska stå separat? - 2009-05-20, 18:36

Får man fotografera på vallokalerna? i så fall kan man ju (när det inte är folk med såklart) ta en bild på hur valsedlarna är placerade för att dokumentera det hela. Om man ska polisanmäla eller göra något annat med det sen?

(#8) Gammal
Oldtimer Inte uppkopplad

Oldtimers avatar

Länk: #149444
Standard RE: Piratpartiets valsedlar ska stå separat? - 2009-05-20, 18:54

Citat:
andreasma (2009-May-20)Därför ringde jag till valnämnden i Göteborg och pratade med en person där. Han hänvisade till ett möte som de haft (glömde fråga när, men protokollen bör finnas på nätet, se: http://www.goteborg.se/wps/portal/namndhandlingar) där de hade beslutat att de 9 partier som fått sina valsedlar utkörda till förröstningslokalerna skall stå i "stället" i bokstavsordningen samt att alla andra partier som kör ut sina valsedlar själva skall ligga brevid på bordet i bokstavsordning.
Okej, alltså dags att anmäla Göteborgs valnämnd för brott mot vallagen. Björn, tar du det? Det verkar väl bäst om PP Göteborg tar det? Och det är väl lika bra att göra det direkt?

Mikael Börjesson

Valkretsledare för Bohuslän

mikael.borjesson(kanelbulle) piratpartiet.se

(#9) Gammal
andreasma Inte uppkopplad

andreasmas avatar

Länk: #149452
Standard RE: Piratpartiets valsedlar ska stå separat? - 2009-05-20, 19:14

Hej!

Vad bra, änmäl dem bara!!!

Behöver ni mitt namn/underskrift bara säg till. Jag kollar detta forums tråd då och då.

Hur är det i resten av landet? Anmälningar mot andra valnämnder bör också ske i de fall som de också har beslutat om "delning" av valsedlarna...

Tips om du blivit utsatt för det här:

Gå till Google, sök på "valnämnd xxx-kommun". Ta reda på telefonnumret och förklara ditt ärende (hövligt som alltid, även om de har fel) och se om du fått samma svar som jag, dvs att det finns ett beslut att de 9 partier som fått sina valsedlar utkörda till förröstningslokalerna skall stå i "stället" i bokstavsordningen samt att alla andra partier som kör ut sina valsedlar själva skall ligga brevid på bordet i bokstavsordning. Passa då också att fråga när detta beslut tagits samt om kopia på protokollet finns på nätet...

Posta då i så fall här vilka förröstningslokaler det gäller som nekat dig, så kan väl den lokala PP-distriktet/valkretsen anmäla?!?

Kan tillägga att i Göteborgs valnämnd har de alltid gjort så att de partier som får sina valsedlar utkörda alltid har separerats med de som kör ut sina valsedlar manuellt! Det sa han på Göteborgs valnämnd.

Vi skall visa att vi har rätt!

GULDPIRAT sedan mars 2009

"Be the change you want to see!"

/ Andreas Magnusson,

Gårdsten,

Göteborg..................

(#10) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #149453
Standard RE: Piratpartiets valsedlar ska stå separat? - 2009-05-20, 19:20

Citat:
Oldtimer (2009-May-20)Okej, alltså dags att anmäla Göteborgs valnämnd för brott mot vallagen. Björn, tar du det? Det verkar väl bäst om PP Göteborg tar det? Och det är väl lika bra att göra det direkt?
Yes Sir, I'm on it! Tyvärr lär det inte gå att få tag på någon av mina kontakter på Gbgs valnämnd förrän på fredag, men jag hänger på låset då.

Om fler vill beklaga sig så är det bra, ring då inte växeln utan direktnumren som är (031 före det första numret i förekommande fall):

Jonas Andrén 368 0569 0707-612291

Sofia Olsson 368 0565 0707-611108

Bill Werngren 368 0352 0707-611073

(Bill är den trevligare av dem om jag tillåts komma med en personlig reflektion. )

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Män kvoterades in på Piratpartiets valsedlar SimonRosenqvist PP i media 0 2010-01-19 16:43
det behövs valsedlar till Centralen! många i kö för att förtidsrösta, men inga valsedlar! Arkiv 1 2009-05-28 21:10
Bilda en separat Ung Piratavdelning för Piratstudenterna? Mab Piratstudenterna i Uppsala 0 2007-12-07 06:03
Piratpartiets DNA-register Anders Espefält Integritet och privatliv 8 2007-01-27 02:30
piratpartiets ftp infinite_emma Affischer, flyers, klistermärken osv. 0 2006-07-11 07:25