Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Daniel Nyström Inte uppkopplad

Daniel Nyströms avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Hjälp med av C#/.Net-programmerare till PirateWeb - 2009-03-11, 17:35

Största akuta programmeringsklossen nu är att det bara är Rick som kodar PirateWeb, någon han själv ser som ett nödvändigt ont, och det är av största vikt att han avlastas den uppgiften snarast.

Tyvärr finns ingen konkret plan med hur vi löser det praktiska när det finns folk som är villiga att ställa upp, men som en början kan man väl anmäla sitt intresse i den här tråden så får Rick försöka bena ut hur vi går vidare sen.

Daniel Nyström
Vice Valkretsledare Västernorrland
Kommunledare Ånge Kommun
0690-615 26
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Daniel Nyström  
Svara med citat
  (#2) Gammal
larsl Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #132987
Standard RE: Hjälp med av C#/.Net-programmerare till PirateWeb - 2009-03-11, 18:31

Jag hjälper gärna till om jag kan. Jag har aldrig kodat C#, men kan åtminstone C++, C, Python och Java - det är väl ingen större skillnad i paradigmer.

EDIT: Har inte använt Windows på ett decennium och har inte tillgång till någon Windowsdator heller, så jag antar att det begränsar mig en del. Såvida inte hela systemet funkar i Mono.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #132991
Standard RE: Hjälp med av C#/.Net-programmerare till PirateWeb - 2009-03-11, 18:53

Citat:
larsl (2009-Mar-11)Jag hjälper gärna till om jag kan. Jag har aldrig kodat C#, men kan åtminstone C++, C, Python och Java - det är väl ingen större skillnad i paradigmer.

Största skillnaden är i det underliggande ramverket. Annars är Java och C# otroligt snarlika. Men all bearbetning av vårt data sker genom PirateWebs egna libbar -- objekt som People, Memberships, Geography, Organization, etc.

Citat:
EDIT: Har inte använt Windows på ett decennium och har inte tillgång till någon Windowsdator heller, så jag antar att det begränsar mig en del. Såvida inte hela systemet funkar i Mono.

Allt är gjort för att funka i Mono. Allt är tänkt att portas 100% till Mono asap. Backenden kör redan på Mono, vilket gör 90% av jobbet. Frontenden är skriven för att portas till Mono så fort Ubuntu Server fixar ett idiotfel i Intrepid där de glömde att ta med ett assembly, så från och med Jaunty ska det vara hundra.

Däremot trivs jag bättre med utvecklingsmiljön i Windows, men det är ju bara tycke och smak.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Oldtimer Inte uppkopplad

Oldtimers avatar

Länk: #133003
Standard RE: Hjälp med av C#/.Net-programmerare till PirateWeb - 2009-03-11, 20:28

Jag är .NET-utvecklare/arkitekt/utbildare till yrket. Jag började hjälpa Rick en del för några år sedan och har fortfarande tillgång till källkoden i Subversion. Tyvärr hände det saker som gjorde att jag föll ifrån... det mesta i mitt liv just då.

Men nu har jag spottat i nävarna igen. Dags att göra nytta. Har vi någon lista över saker som behöver kodas?

Mikael Börjesson

Valkretsledare för Bohuslän

mikael.borjesson(kanelbulle) piratpartiet.se

Svara med citat
  (#5) Gammal

Daniel Nyströms avatar

Länk: #133605
Standard RE: Hjälp med av C#/.Net-programmerare till PirateWeb - 2009-03-16, 12:18

Hoppa väldigt gärna in i Webbstrategi- och utvecklingsgruppen: http://forum.piratpartiet.se/Topic136208-83-1.aspx

Daniel Nyström
Kommunledare Ånge Kommun
0690-615 26
Svara med citat
  (#6) Gammal
larsl Inte uppkopplad

Länk: #134069
Standard RE: Hjälp med av C#/.Net-programmerare till PirateWeb - 2009-03-19, 12:58

Vet inte riktigt var jag ska lägga det här, men den här tråden är väl den bästa kandidaten.

Jag har försökt bygga PirateWeb från SVN-koden med Mono och har lyckats delvis - MonoDevelop laddade PirateWeb.sln med alla delprojekt utom Site och Site-Data som den inte gillade, antagligen för att de inte har några .csproj-filer. Alla andra delprojekt gick att bygga efter några mindre ändringar, och sedan försökte jag lägga in Site manuellt som ett nytt delprojekt. Men jag undrar om alla filer verkligen finns i SVN, det verkar som att det fattas delar av vissa klasser. Ett exempel på ett felmeddelande:

/home/ll/src/git/pirateweb.net/PirateWeb/30/Site/Controls/v4/GeographyTreeDropDown.ascx.cs:30:

Type `Controls_v4_GeographyTreeDropDown' does not contain a definition for `DropGeographies' and no extension method `DropGeographies' of type `Controls_v4_GeographyTreeDropDown' could be found (are you missing a using directive or an assembly reference?)(CS1061)

Det finns en massa andra exempel på liknande fel där koden refererar till en variabel som aldrig är definierad, t.ex. i princip allt under Controls/v3 och Controls/v4. Alla klasser där sådana referenser görs är definierade som partial, så jag undrar om resten av klassdefinitionerna finns i andra filer som inte har lagts in i SVN?

En annan minst lika stor möjlighet är att jag har missat något någonstans, i sådana fall tar jag gärna emot tips.

PS. Bifogar en liten ändring jag behövde göra för att få Mono att bygga Logic, den borde inte orsaka några problem för MS-verktyg.
Bifogade filer
Filtyp: bz2 replayCode_mono_fix.patch.bz2 (1.4 KB, 101 visningar)

Svara med citat
  (#7) Gammal
larsl Inte uppkopplad

Länk: #134121
Standard RE: Hjälp med av C#/.Net-programmerare till PirateWeb - 2009-03-19, 23:51

Äh, strunta i det senaste meddelandet. Det är ju naturligtvis XSP som ska generera kod och kompilera allting under Site på själva servern när någon försöker komma åt det, inte MonoDevelop. Jag behövde bara peka Apache mot rätt katalog så funkade det.

Som sagt, jag har aldrig rört C# eller något ASP.NET-relaterat förut...

Svara med citat
  (#8) Gammal
Johan Pettersson Inte uppkopplad

Johan Petterssons avatar

Reg.datum: Apr 2008

Länk: #134142
Standard RE: Hjälp med av C#/.Net-programmerare till PirateWeb - 2009-03-20, 10:18

Det är lite knepigt att börja kompilera saker på mono om man inte är van vid fel som uppstår vid kompilation på windows. Eller rättare sagt, det är ännu knepigare då Jag håller på att kompilera koden på windows, och det är en del knepigheter där också.. förhoppningsvis kan vi lösa dom först, sen gå på mono.

För de .NET'are som vill hoppa in och börja koda så rekommenderar jag att kolla bug-trackern för PirateWeb.

Svara med citat
  (#9) Gammal
Johan Pettersson Inte uppkopplad

Johan Petterssons avatar

Reg.datum: Apr 2008

Länk: #134632
Standard RE: Hjälp med av C#/.Net-programmerare till PirateWeb - 2009-03-24, 12:46

Har lagt upp en wikisida i trac om hur man kommer igång med utveckling av PirateWeb. Fyll gärna på.

Svara med citat
  (#10) Gammal

Daniel Nyströms avatar

Länk: #134633
Standard RE: Hjälp med av C#/.Net-programmerare till PirateWeb - 2009-03-24, 12:59

monodevelop säger efter dina instruktioner i Trac:

Citat:
/home/daniel/PirateWeb/Database/Database-ConnectionsCommands.cs(7,7): error CS0246: The type or namespace name `MySql' could not be found. Are you missing a using directive or an assembly reference?

/home/daniel/PirateWeb/Database/Database-ConnectionsCommands.cs(8,7): error CS0246: The type or namespace name `MySql' could not be found. Are you missing a using directive or an assembly reference?

/home/daniel/PirateWeb/Database/Database-ConnectionsCommands.cs(7,7): error CS0246: The type or namespace name `MySql' could not be found. Are you missing a using directive or an assembly reference?

/home/daniel/PirateWeb/Database/Database-ConnectionsCommands.cs(8,7): error CS0246: The type or namespace name `MySql' could not be found. Are you missing a using directive or an assembly reference?

Enkelt att åtgärda?

Daniel Nyström
Kommunledare Ånge Kommun
0690-615 26
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Namn och lösen till Pirateweb megaman Forumgruppen/teknisk support 2 2009-10-12 12:19
Hjälp till att sprida fri musik! larsl Övrig diskussion 4 2007-04-05 14:21
Jan-21: Migrering till PirateWeb Rick Falkvinge Allmän information och frågor 24 2007-02-06 19:52
ASP.NET-programmerare Rick Falkvinge Hjälp sökes 12 2006-06-07 19:16
PHP-programmerare se hit Joakim Övrig diskussion 5 2006-03-23 17:33